Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

No niin Orvo,nukut tietty vielä mutta Myrsky tuo jo aiemmin mainittu ja taiteilija Janne Suni jonka Tempest sarjasta väitetään Nelly Furtadon napanneen kappaleen,tiettty Beethoven ja Der Sturm,ruotsalainen Joakim Larsson esiintyy nimellä Joey Tempest,sitten vielä Jean Sibelius ja The Oceanides&Tempest.

Kaikkiin näihin sopii tietty myös Hawker Tempest.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtyeitä-ilma-aluksia:

 

Kaseva-Veikko Kaseva (kuumailmapallo)

Minerva-Rallye Minerva

The Mustangs (rautalankaa...)-P-51 Mustang (alumiinia... ;D)

Teddy and The Tigers-Grumman Tiger

Zero Nine-Mitsubishi Zero

 

Siinäpä niitä...

 

Ja ässänä hihasta Hawker Hector  :thmbup: Kaksitasoinen kone vuodelta 1936, ja se laulaja ei esittelyjä kaipaa: Heikki "Hector" Harma.

 

http://www.jaapteeuwen.com/ww2aircraft/html%20pages/hawker%20hector.htm

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai että Joey Tempest... no kyllä tosiaan musiikkia nyt tutkitaan laidasta laitaan...... ::)

 

Mutta taas nähtiin että hiha-ässä kannattaa aina

 

Haettu kone oli siis tosiaan Hawker Hector jonka luulin tuolla Sydney Camm yhteydellä jo paljastuvan..... Konehan on siis kuten Jukan laittamasta linkistä näämme, Hawkerin suunnittelua mutta Westlandin valmistama ( kaikki sen 178 kpl. )

 

Sikäli vähän epäreilu kysymys kun kyseessähän on vain Hind eri moottorilla mutta kokemus on osoittanut että ihan helppojahan tänne ei kannata laittaakaan.

Kysymysvuoro siis Jukalle...... jonka muuten epäilen käyttäneen Tammikuun FlyPastin artikkelia 2nd Squadronin historiasta "In Hereward's Wake" hyväkseen tässä...... :laugh:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymysvuoro siis Jukalle...... jonka muuten epäilen käyttäneen Tammikuun FlyPastin artikkelia 2nd Squadronin historiasta "In Hereward's Wake" hyväkseen tässä...... :laugh:

 

Kiitos vaan kysymysvuorosta. Sen verran täytyy oikaista, että en ole lukenut tammikuun Fly Pastia. Tämä oikea vastaus löytyi Wikipediasta hakusanalla Hawker, jossa yhtiön historian jälkeen on hieno luettelo kaikista Hawkerin koneista. Sieltä se Hector löytyi sitten helposti.

 

Seuraava kysymys tulee huomenissa...

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysytään henkilöä.

 

Tämän henkilön työssä aerodynamiikka alkoi olla yhä tärkeämpää vuosien mittaan. Kuitenkaan lentäminen ei ollut hänen päätyö. DC-liittyy myös häneen, ei kuitenkaan DC-3.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Savustetaanpas Jukkaa vähän ulos kolostaan antamaan muitakin vinkkejä kuin vain lakoonisia kommentteja. :)

K.o. henkilö voisi olla vaikkapa Potilan Antti. Hänen työssään (Strömberg, Kymi-Kymmene, Rauma-Repola, FINNAIR) tuli aerodynamiikka yhä keskeisemmäksi. Lentäminen ei ollut päätyö, joskin hänellä oli jonkin aikaa lupakirja voimassa. DC liittyy häneen kahdellakin tavalla. Koulutukseltaan sähköinsinöörinä, joutui paljon tekemisiin D(irect) C(urrentin) eli suomeksi tasavirran kanssa. Lisäksi hänen aikanaan Finnairin ja tytäryhtiö Kar-Airin laivastossa oli ainakin DC-6, DC-9 ja DC-10 mutta ei DC-3!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas erittäin hieno vastaus Osmolta, mutta kylläkin eri henkilö jota haen!

 

Vinkki: Kaksi lentokenttää Englannissa voidaan liittää kiinteästi häneen. Toinen ammatin puolesta, toinen... ;)

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä Kekekään ollut aeerrodynaamisesti mitenkään vaatimaton. Silverstonehan oli varsinaisesti lentokenttä ennen moottoriradaksi muuttamistaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spekuloidaans vähän....

 

Sir Frank Whittle. DC tulee Washington DC yhteydestä W.2B ja Bell XP-59A Airacomet projektien aikaan sodan jälkeen... lentokentät on Coventry ja Farnborough joissa molemmissa muistomerkki. Ja Sir Frank oli kotoisin Coventrysta kuten kaikki varmasti muistamme.

 

Aerodynamiikkaa ei tarvinne suihkumoottorin keksijän yhteydessä selvitellä........ ;D

 

Kyllä tällä pitäisi tärpätä jo  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenta Orvo,ai sitä mentiin sitten noin hienoihin juttuihin,itse olin ajatellut entistä AC/DC yhtyeen jäsentä Simon Wrightiä.

Lentotausta sukunimestä ja aerodynamiikka nykyisestä jäsenestä Cliff Williamsista,tämän siitä saa kun sinun kysymyksiä pohtii,valmistelen tässä kampelafileitä :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä ollaan jo tietyissä vastauksissa aika lähellä, mutta vieläkään ei tärpännyt. Jatketaanpa vinkillä sitten:

 

"...artist...canvas...brush." ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuli mieleen Ferdinand Porshe tuosta aerodynamiikasta ja samalla siis urheiluautoista

 

Tosin toinen joka tuli tällaisen Mikkisofta nörtin mieleen DomainController ja siitä sit Bill Gates (eiks ton melein vois suomentaa leijat)

 

Mutta DC nyt kun miettii tuo mieleen Daimler Chryslerin josta en nyt keksinyt kuin Karl Benz ja Gottlieb Daimler sekä Walter Percy Chrysler. mut oisko joku näistä haettu ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Artistista ja aerodynamiikasta tulee mieleen Leonardo daVinci, mutta muut vihjeet en saa tähän sovitettua.

 

 

tuli mieleen Ferdinand Porshe tuosta aerodynamiikasta ja samalla siis urheiluautoista

Se on Porsche.  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästähän tuli mielenkiintoista! Oletin, että oikea vastaus tulee helpommin. Nyt täytyy alkaa evästää lisää, koska vieläkään ei ole oikeaa henkilöä löytynyt.  Aerodynamiikka ei näytellyt niin suurta osaa hänen työssään alkuaikoina, kuin loppuaikoina. Eräässä vaiheessa siivet suorastaan näyttivät uskomattomilta! Hän teki työtään myös eräällä lentokentällä Englannissa, siellä on jopa katu nimetty hänen mukaansa. Hänellä oli lentolupakirja.

 

"...artist...canvas...brush" on lyhennelmä hänen lausahduksestaan.

 

edit: Kun on niin hiljainen vauhti näköjään tällä sektorilla (vihje muuten tämäkin...), niin miten olisi "Call my Bluff " ! ;)

 

(Huom! Vastaajista T:llä alkavat sukunimet ovat vastauksissaan jo aika lähellä jutun juonta. Paitsi yksi.)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain jäänyt mieleen sellainen, kuin "Pilot is an artist with sky as his canvas and the plane as his brush". Tosin ei muistikuvaa siitä, kuka tuon olisi sanonut tai liittyykö tähän kysyttyyn tapaukseen ylipäätään...

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"I am an artist. The track is my canvas, and the car is my brush."

 

Graham Hill.

 

Edit: Kovasti auttoi tuo vinkki Hillin mukaan nimetystä kadunpätkästä Silverstonessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"I am an artist. The track is my canvas, and the car is my brush."

 

Graham Hill.

 

Edit: Kovasti auttoi tuo vinkki Hillin mukaan nimetystä kadunpätkästä Silverstonessa.

 

Nyt napsahti oikein!

 

Formula 1:n kaksinkertainen maailmanmestari (1962-ja-68) Graham Hill on oikea vastaus. ”Triple Crown of Motorsport”-voittaja eli Monacon GP:n voittaja (1963, 1964, 1965, 1968, 1969), Indianapolis 500-ajon voittaja (1966) ja LeMansin 24 h-ajojen voitto (1972). Kova mies 1960-luvulla!

 

Vinkeistä vähän: Todellakin, F1-autojen aerodynamiikka kehittyi Graham Hillin ajajauran aikana 1950-luvun lopulta 1970-luvun alkuun paljon. Mukaan formuloihin tulivat spoilerit eli takaosan ”siivet”, nuo hurjimmat jotka mainitsen kysymyksessä, olivat pitkien tikkujen päissä olevat ,1960-luvun lopulla. Onneksi ne kiellettiin! DC liittyy Hilliin vain siten, että David Coulthard, jonka lempinimi on DC, on myös formula 1-kuljettaja. DC-3 maininta lentokoneena oli vain hämäystä, jotta se hieman sekoittaisi pakkaa. Vinkkeinä olleet kaksi lentokenttää ovat Silverstone ja kuuluisa Biggin Hill. Ensimmäinen on tietenkin myös kilparata, jossa Hill ajoi. Lisäksi siellä on hänen mukaansa nimetty katu. Biggin Hillissä esiintyy ”Hill”-nimi muuten vaan. Ja sitten tuo vinkkilause kuuluu kokonaisuudessaan "I'm an artist, the track is my canvas, and the car is my brush." Se oli hänen lausahduksiaan. Sitten vihjailu ”hiljainen vauhti sektorilla” viittaa F1:n sektoriaikoihin. ”Call My Bluff” oli BBC:n televisiosarja, jossa suosittu Graham Hill oli mukana esiintyjänä.

 

Graham Hillillä oli lentolupakirja ja oma kone. Hän kuoli 46-vuotiaana marraskuussa 1975, kun hänen ohjaamansa Piper Aztec-kone syöksyi sumussa Arkleyn golf-kentälle Pohjois-Lontoossa. Viisi ihmistä kuoli koneen maahansyöksyssä. "Time is of the essence and I don't have much essence left." on myös Graham Hillin lausahdus, joka julkaistiin hänestä kertovasta kirjasta hänen kuolemansa jälkeen.

Hillin poika Damon Hill ajoi myös F1-maailmanmestariksi Williamsilla 1996.

 

Jukka

 

Ja Ilkalle vuoro, ole hyvä!

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko Suomen Ilmavoimien Bristol Blenheim-koneyksilöt, joilla on saavutettu ilmavoitto? Näissä tapauksissa siis yleensä kk-ampujan ilmavoitto? En ainakaan muista olisiko ohjaajakonekiväärillä saatu Blennulla ilmavoittoja...no jos on, niin sitten on.

 

Tsekkiläisen J.Safarikin sivusto kertoo kuten alla.  Keskinen-Stenmanin "Ilmavoitot"-kirjaa ei ole nyt käsillä, siinähän on viimeisimmät oikaistut ja "viralliset" tilastot. Tarkoitan tällä tuota BL-139:n "tuplaa". Luulenpa, että tukeudut siihen kirjaan (jos tämä nyt on oikea vastaus edes...)

 

J.Safarik:

 

Gunner of Blenheim BL-106 and Blenheim BL-132, LeLv 46.

Gunner of Blenheim BL-139, LeLv 42 .

Gunner of Blenheim BL-145, LeLv 42.

Gunner of Blenheim BL-115, LeLv 44.

Gunner of Blenheim BL-141, LeLv 42.

Gunner of Blenheim BL-137, LeLv 42.

 

Olenko Ilkka oikeilla jäljillä?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, sanoinhan että tämä oli helppo.

 

Eli Blenheimeillä saavutetut ilmavoitot, nuo olivat koneiden tunnusnumerot.

 

konepvmpaikkahenkilöalasammuttu

BL-106 20.12.1939 Salmi, Mantsi Kers V. MörskyI-16

BL-115 jatkosota M. Pohja

BL-132 1.3.1940 KoivistoKers V. MörskyI-16

BL-137 jatkosota R. Räty

BL-139 11.3.1940 KiiskiläAlik Y. HammarenI-153

BL-139 11.3.1940 Suur-Merijoki Alik Y. HammarenI-153

BL-141 jatkosota M. Rimpivaara

BL-145 9.3.1940 MuhulahtiAlik T. HämäläinenI-153

 

Lähteenä juurikin Keskisen et all Blenheim-kirja sekä Suomen Ilmavoimat II 1928-1940. Äkkiseltään en nyt löytänyt yksityiskohtaisia tietoja jatkosodan alasammutuista koneista tai päivämääristä, mutta jos joku kertoo lähteen voin täydentää tuon taulukon.

 

Vuoro vaihteeksi Jukalle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään