Kirjoitettu Helmikuu 2, 2007 Westland Welkin, EDIT: ei tainnut osua Saako kolmen pisteen vihjeen.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2007 Aikajakso on eri kuin tähänastisissa ehdotuksissa. Muutoksessa tyyppimerkintä muuttui ensin vain lisämääreellä, myöhemmin asia korjattiin ja tyyppimerkinnän versiokirjain askellettiin yhdellä eteenpäin. edit: tarkoitan siis konetyypin tyyppimerkintää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2007 Tämä muutos, jolla em. suoritusarvoparannukset saatiin aikaan, liittyy______ , jonka siviilikehitelmä on käytössä mm. Finnairin Airbusseissa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2007 Kun arvailemaan on lähdetty niin koitetaan vielä tätä: F-5G -> F-20A Tigershark. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2007 Kun arvailemaan on lähdetty niin koitetaan vielä tätä: F-5G -> F-20A Tigershark. alkaa pikku hiljaa lämpenemään... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2007 MiG-29 -> MiG-35. Tuskin tosin noin paljoa parani suorituskyky. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 2, 2007 Kone kuuluu aikansa tunnetuimpiin ja sillä oli tärkeä rooli pääkäyttäjänsä strategiassa. Haisee Tupoleveilta ja Aeroflotilta. Tämä muutos, jolla em. suoritusarvoparannukset saatiin aikaan, liittyy______ , jonka siviilikehitelmä on käytössä mm. Finnairin Airbusseissa. Liittyy ilmajarruun. Hävittäjissä käytetään ilmajarruna jarruvarjoa. Olipa kerran pommikone, josta syntyi Tupolev 104. Se oli pääkäyttäjälleen strategisesti tärkeä kaksimoottorinen suihkukone, joka kärsi suorituskykyongelmista. Tupolev 104:n moottorit vaihdettiin neljään uuteen, jolloin koneen lentomatka piteni, melkein 60 prosentilla. Lopputulos nimettiin Tupolev 110:ksi. Kyse ei ole kuitenkaan tästä. Tu-104:stä syntyi melkein samanmuotoinen mutta pienempi Tu-124. Sekin oli strategisesti tärkeä kaksimoottorinen suihkukone, joka kärsi suorituskykyongelmista. Sitä paitsi siipiin upotetut, rungon yhteydessä olevat moottorit tärisyttivät matkustamoa ja sisällä melu oli sietämätön. Tu-124:n moottorit siirrettiin taakse, jolloin syntyi Tu-124A, joka oli suorituskyvyllisesti huomattavasti onnistuneempi. Nykyinen tyyppimerkintä on Tu-134. Tu-134A:n moottoreissa onkin jo reverssit, toisin kuin Tu-124:ssä, joka oli varustettu jarruvarjolla ja rungon alla olevalla suurella ilmajarrulla. Tupolev 124:n lentomatka piteni ja kiitotievaatimus lyheni, melkein 60 prosentilla. Ei taida mennä läpi... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2007 Viimeisessä kolmessa vastauksessa on jo hyvää yritystä, tosin jarruista ei ole kysymys. Konetyyppiä myytiin vain yhteen vientimaahan - silloinen ystävä, mutta nykyään ei enää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2007 Tuo viimeinen vinkki viittaa vahvasti F-14 Tomcatiin. Sen uudelleenmoottoroitu versio oli ensin F-14A+ ja sitten F-14B. Tehoja tuli lisää merkittävästi, mutta tuota 60 prosenttia en osaa perustella. Koneita myytiin 70-luvulla shaahin Iraniin 80 kappaletta ja ilmeisesti osa niistä lentää edelleen. Varaosahuolto lienee haastavaa. Koneessa on yksi ensimmäisistä fly-by-wire -systeemeistä eli samanlainen, jolla A320 lentää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2007 Jep, F-14 moottorinvaihtoa tässä haettiin. Täydennän kunhan pääsen pc:n ääreen. Teron vuoro. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2007 Tupolev Tu-22 kehityshistoria tuntuu ainakin länsimaisen tietämyksen valossa hieman sekavalle, eli Tu-22m muuttui jossain vaiheessa Tu-26:ksi. edit: dämed vähän myöhässä ja väärällä vastauksella... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2007 Haetaan jälleen tyyppiä: tässä yhdistyy tavallaan kaksi ilma-alusluokkaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2007 Hieman taustaa tuohon F-14-kysymykseen. Tulipa ostettua kirja: The Development of Jet and Turbine Aero Engines, tekijänä näissä piireissä varsin tunnettu Bill Gunston. Seuraava teksti kiinnitti huomioni: "Seldom has a fighter been so improved" ja ajattelin sen pikku tarinan arvoiseksi. F-14 aloitti uransa P&W TF30-moottoreilla varustettuna, ja ongelmia riitti. Tämä moottori tosin tiedettiin jo väliaikaisratkaisuksi. Vastoin odotuksia P&W:n kilpailija GE onnistui 1981 saamaan US Navy kokeilemaan uutta F101DPE-moottoria Tomcatissa. F101 oli aloittanut uransa B1-koneen voimanlähteenä 1970 ja pääsi myös F-16-hävittäjään, mutta varsinaisissa ensilinjan hävittäjissä P&W piti vielä silloin ykköspaikkaa hallussaan. Kuinka ollakaan, tulokset Tomcatissa (F-14A) olivat niin hyvät että Navy tilasi sarjatuotantoversion F110. Tällä moottorilla varustettu F-14A+ aloitti uransa 1987. Nousuaika taistelukorkeuteen lyheni 61 prosenttia ja toimintasäde kasvoi 62 prosenttia. Lisäksi lentoonlähtö tukialukselta ei enää edellyttänyt jälkipolttimen käyttöä. Tomcatista tuli huippukone ja P&W:n valta-asema USA:n sotakoneissa järkkyi pahasti. Myöhemmin koneversion nimi vaihtui F-14B:ksi, tarinan mukaan koska Navyn tietokoneohjelmat eivät ymmärtäneet tuota plus-merkkiä. Airbus-yhteys tulee siitä että SNECMA ja GE löysivät toisensa 1971. Edellämainittua GE:n F101-ydintä ja SNECMA:n M56-ohivirtauspuhallinta yhdistämällä syntyi CFM56. Alku oli tuskaista mutta 1979 alkoi menestys. Airbus valitsi tämän moottorin A320-sarjaan ja Boeing 737-koneeseen. Loppu on historiaa... Lisäksi voi vielä mainita että samasta prototyyppisarjasta (GE1, GE9, GE13, GE15) syntyi F101:n lisäksi myös F404, joka valittiin F/A-18 Hornetin moottoriksi. Yksi suihkumoottorihistorian suurimmista menestystarinoista siis ja ilmeisesti ainoa 1960-luvun jälkeen, joka on menestynyt sekä sotilas- että siviilipuolella. Tuo Bill Gunstonin kirja on mielestäni erinomainen sille joka haluaa tietää lisää suihkumoottoreista, suosittelen. Sama henkilö on myös kirjoittanut kirjan "The Development Of Piston Aero Engines", joka taitaa olla hankintalistallani seuraava. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2007 Olisiko Fouga Magister CM170, joka Laukkasen kirjan mukaan pohjautuu jossain määrin purjekoneeseen, en nyt kyllä muista mihin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2007 Tuomas ja Petri ovat oivaltaneet millaista yhteyttä haetaan. Sea Dart oli vedestä starttaava suihkukone ja Magister tosiaan perustui purjekoneeseen. Mutta vielä ei ole osunut. Helpotetaan tällä: tyypillä jotain on yhteistä Saksan toisen maailmansodan aikaisten koneprojektien kanssa. Etsitty ei ole projektiksi jäänyt vaan ihan lentävä. Tomcatistä vielä sen verran, siinä oli tosiaan yksi ensimmäisiä FBW-tietokoneita kääntyvän siiven aiheuttaminen muutosten kumoamiseksi ilman pilotin toimia. Tosin USAF väittää, että se jo aiemmin lensi modifioitua F-4 Phantomia, jossa oli jonkinlainen alkeellinen ohjaukseen vaikuttava tietokone... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2007 Esikuvina Hortenin veljesten liitimet ja Ho-229 Northrop flying wings YB-49? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2007 Fairey Rotodyne, lentokoneen ja helikopterin yhdistelmä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2007 Gotha 244? Liitokone Gotha 242, johon lisättiin sotasaalis-moottorit. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2007 Petri on oikeilla jäljillä, Danin postaus ilmeisesti väärässä ketjussa. Nilsin Rotodyne on mainiosti kuvaukseen sopiva, muttei osu. Samanlaista ilma-alustyyppien yhdistelmää kuitenkin haetaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 3, 2007 Pogo ja Dynavert olivat kiinnostavia hankkeita nekin. Haetaan ilma-alustyyppien yhdistelmää, mutta ei välttämättä heko/leko. Petri oli siis jäljillä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla