Kirjoitettu Helmikuu 5, 2007 Antti sen lopulta löysi, mutta menipäs hankalaksi. Tässä haettiin siis lentolaitetta, jossa yhdistyy kaksi ilma-alusluokkaa. Kyseessä oli Swift, jaloilta starttaava purjekone. http://aero.stanford.edu/Reports/SWIFTArticle1991.html Linkissä on todella paljon tietoa ja kuvia tästä riippuliitimen (startti juosten) ja purjekoneen (ohjaus ei perustu painopisteen siirtämiseen vaan ohjainpintoihin) välimuodosta. Toisen maailmansodan aikana Saksassa tutkittiin näitä ns. lentäviä siipiä, etenkin Hortenin veljekset kunnostautuivat tässä. Petrin vastaus kolkutteli jo portteja. XB-35 kuului samaan sarjaan, tosin paljon isompana. "Laskutelineratkaisu on... sanoisinko erikoinen. Siihen perustuukin kahden ilma-alusluokan yhdistyminen" Eli telineinä toimivat pilotin omat tennarit. Ne vedettiin ohjaamoon sisälle startin jälkeen. Pilotti oli siis osa vastausta. Ilma-aluksen nimi muodostuu sen siipeä kuvaavan sanayhdistelmän lyhenteestä. SWIFT (Swept Wing with Inboard Flap Trim). http://en.wikipedia.org/wiki/A%C3%A9riane_Swift Swift on suomeksi tervapääsky. Oulun suuressa lentonäytöksessä esiintyi venäläinen Strizhi-osastotaitolentoryhmä, joka lentää MiG-29-koneilla. Maailmalla (ja Oulun näytöksen yhteydessä) se tunnetaan englanninkielisellä nimellä Swifts. Ja Oulussa on tiettävästi tervalla ollut suuri merkitys historian eri vaiheissa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2007 Antti sen lopulta löysi, mutta menipäs hankalaksi. Tässä haettiin siis lentolaitetta, jossa yhdistyy kaksi ilma-alusluokkaa. Kyseessä oli Swift, jaloilta starttaava purjekone. Täytyy taas kerran todeta, että ihmisen mieliikuvituksella ei tunnu oleva rajoja - ainakaan kun tekee mieli lentää kuin lintu. Monenmoista lentävää vempelettä tuli itsekin kaivettua esiin, muista puhumattakaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2007 Googlatkaapas tämä... Kuvassa erään kotimaisen lentoaseman varoituskyltistöä. Missä mennään? [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2007 Kaunista on männikkökangas kuin Oripään maastossa , Oripää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2007 Eipä ole Ilmajoelta eikä Oripäästä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2007 Swift on suomeksi tervapääsky. Oulun suuressa lentonäytöksessä esiintyi venäläinen Strizhi-osastotaitolentoryhmä, joka lentää MiG-29-koneilla. Maailmalla (ja Oulun näytöksen yhteydessä) se tunnetaan englanninkielisellä nimellä Swifts. Ja Oulussa on tiettävästi tervalla ollut suuri merkitys historian eri vaiheissa. Tuosta Swiftistä tulee mieleen engelsmannien suihkuhävittäjä Supermarine Swift-50-luvun alusta, josta ei koskaan tullut menestystä. Taisi olla aerodynamiikkaongelmia rungon kanssa tms. Ei tullut uutta Spitfireä siitä, ei... Tuohon Antin kysymykseen. Koska en ole tuollaista kylttiä edes koskaan nähnyt, niin voisiko tästä lentoasemasta saada edes hiukkasen vinkkiä, please? Tuollainen mäntymetsä tahtoo olla niin tavallinen näky suomenmaassa. Kun on pakko arvata, niin arvataan Kruunupyy. Se ainakin on lentoasema. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2007 Kitukasvuisesta mäntymetsästä ja jäkälästä päätellen se on joko Enontekiö, Kittilä tai Ivalo. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2007 Kitukasvuisesta mäntymetsästä ja jäkälästä päätellen se on joko Enontekiö, Kittilä tai Ivalo. Sitä samaa arvuuttelin myös Osmo. Jäkälää on paljon. Olisko lentokentän aidan sisäpuolella, kun porot eivät ole syöneet! Tai sitten kyseessä on taitava kuvamanipulaatio, kaikkihan on mahdollista... ??? Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2007 Tämän tason nörtti ei tunne kuin manipulan, pulaatiot jää tekemättä... Mutta löytyipä viimein vastaaja jolla poromiehen vikaa. Silti arvaukset vielä vääriä. Lentokentälle vievän tien varresta on kuva eikä tällä lentoasemalla aitaa edes ole... Ihmettelen jos kukaan ei ole kylttiä noteerannut, minusta se oli kotikutoisessa hauskuudessaan ohittamaton ja ikuistuksen paikka ilman muuta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2007 Minä menisin niin kauas että olisin Utsjoen kunnassa etelämmässä kilpi olisi potkittu rikki tai ilmankosteuden avustamana lahonnut. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2007 Veikkaan notta Kaamasen tai Vuotson kenttä. On muuten kuivan näköistä maastoa! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2007 Ilkka sen hapuili haltuun mutta ompa kumma että pohjoisen pojallakin meni arvuuttelun puolelle. Elikkäs kansainvälisen historian omaava Kaamasen lentoasemahan on kyseessä. Toimii yhä, viime kesänä tuli viimeksi laskussa käytyä. Paanalla mittaa autolla mitattuna 1850 metriä ja leveyttäkin kosolti mutta silti kannattaa laitella töppöset keskelle missä ajojälkiä, reunoilla pehmeitä paikkoja. Ja puutavaraa ym roinaa makaa "kiitotiellä" että järjen kanssa ja omalla vastuulla. Sitten vaan kysymään, Ilkka ole hyvä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2007 Meni arvuuttelun puolelle, sillä kummallakaan kentällä en ole käynyt, vaikka ohi on tullut ajettua monet kerrat. Maasto vain näytti pohjoisimman Suomen mäntymetsältä. Kysymys tulee töiden jälkeen, kun pääsen kirjallisuuden ääreen... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2007 Hyvä ja hauska tuo kylttikysymys Antilta. Vähän hampaankoloon jää tuo Kaamasen "lentoasema"-nimitys. Eiköhän kyseessä ole kuitenkin saksalaisten rakentama sotakenttä, lentokenttä statukseltaan eikä varsinainen lentoasema. "Lentoasema" tarkoittaa, että sinne on tai on ollut säännöllistä lentoliikennettä. Aero ei Kaamaseen lentänyt, ja saksalaisetkin lensivät vain sotalentoja. Aero käytti sen sijaan Ivalon, Sodankylän, Rovaniemen ja Petsamon kenttiä matkustajaliikenteessä "Petsamon pikalinjalla". Se siitä. Itse vain joudun pohtimaan tällaisia "pilkkuja", kun kirjoittelen historiallisia artikkeleja. Niissä kun täytyy olla tarkkana. http://fi.wikipedia.org/wiki/Lentoasema Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2007 Niin,ja onhan se Kaamasen kylä Utsjoen kunnassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2007 Niin,ja onhan se Kaamasen kylä Utsjoen kunnassa. Kyllä se Inarin kunnasta löytyy... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2007 Ovat sitten siirtäneet,mokomat,toista se oli Kekkosen aikaan ;D Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2007 Kolmiohammastikut käyttöön ja välit puhtaaksi! Minä kun en historioi niin harhaanjohdan arvuuttelijoita ihan tarpeelliseksi katsomani verran oman huumorintajuni puitteissa. Niin täällä muutkin tekee... Hienoa muuten miten ilmailun saralta löytyy erilaista harrastettavaa eri ihmisille. Jos minä olen ällikkänä siitä että joku ilmailuhenkinen alkuasukas on voinut ikänsä ajella Vuotson ja Kaamasen ohi ja itse poltan sinne päästäkseni harva se kesä tynnyrillisen tyyristä lekobensaa niin oma häpeänihän se on. Ja vaikka en millään käsitä jonkun kärvistelyä jossain Lemminkäisen kalliolla ikuistamassa jotain mölyäviä saastuttavia romuja jotka roudaa jotain rysselin byrokraatteja eestaas niin suon sen kyllä heille. Kukin tyylillään. Minulle joku Kaamasen aukea sotakonehistorioineen antaa pienellä mielikuvituksella paljon. Mukava tutkia yhä näkyvää parakkikaupungin pohjakaavaa tai miettiä miltä häjyylemään lähtevä Junkers-laivue on näyttänyt ja millainen vilinä kentän laidoilla on ollutkaan. Eikä kukaan kysele kulkulupia! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2007 Ja tyhmä kysymys.Miten määritetään lentopinta? Hmmm...katsopas tämän ketjun "sääntöjä" tuolta ketjun alusta, eli ensimmäinen viesti. Ilkalla on nyt kysymysvuoro, kun vastasi Antin viimeisimpään kysymykseen oikein. Kolmiohammastikut käyttöön ja välit puhtaaksi! Minä kun en historioi niin harhaanjohdan arvuuttelijoita ihan tarpeelliseksi katsomani verran oman huumorintajuni puitteissa. Niin täällä muutkin tekee... Minulle joku Kaamasen aukea sotakonehistorioineen antaa pienellä mielikuvituksella paljon. Mukava tutkia yhä näkyvää parakkikaupungin pohjakaavaa tai miettiä miltä häjyylemään lähtevä Junkers-laivue on näyttänyt ja millainen vilinä kentän laidoilla on ollutkaan. Eikä kukaan kysele kulkulupia! Ja Antille vielä: Roger, hyväksytään hieno harhautus. Ja tuosta viestisi lopusta tulee mieleen omat vastaavat tuntemukseni menneistä päivistä, kun olen seissyt vanhojen sotakenttien reunoilla... Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2007 Jahas jahas, halvalla menee mutta menköön tällä kertaa. Millä tavalla päivämäärä 1.9.1983 liittyy ilmailuun ja miten kellonaika 1826:20 GMT liittyy tapahtumaan? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2007 Korean Airin B747 ammuttiin alas Sahalinilla ?? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2007 Korean Airin B747 ammuttiin alas Sahalinilla ?? No joo, sieltähän se tuli eikä kestänyt kauaa. "Firepower - Air warfare" -kirjan alkupäässä on tarinaa tuosta tapahtumasta, jolloin venäläiset ampuivat KALlin jumbon alas. Tuona kyseisenä kellonaikana venäläispilotti ilmoitti tuhonneensa kohteen. Kysymysvuoro Petrille. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 6, 2007 Sitä oltiin 8v vanha kun tuo tapahtui. Oli puhdas arvaus eikä google löytö. Ja nyt kysymysketjun eka kysymys täältä käsin: Finnairilla on nykyisin bussikuski (ei siis linkkarikuski), jonka isä vaikuttaa johtoportaassa samassa yrityksessä. Kenestä isä-poika yhdistelmästä on kyse ?? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla