Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Hannes on isä ja Kim on poika.

 

Hannes itse asiassa asuu vanhassa kotikylässäni nykyisin ja on perhetuttu. Tietääkseni Kimin pikkuveli Jan taas lentelee sotilaskoneita... Joten pitkälle ei ole omena puusta pudonnut...

 

Joten vuoronvaihto kysymyksessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia,lentokonetta ja hiukka vanhempaa kyselen, eli ei ollut kahtakaan.

Tuo on tietysti niin helppo että laitan vapaaehtoisen bonuskysymyksen,tämä sitten hymynväre suupielessä eli mites herra E Morgan liittyy ilmailuun ja Suomeen  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sieltähän tuo tuli,aivan oikea vastaus Sopwith oli kyseessä,Morgan on huomattavasti hankalampi joten kerron sen nyt,jos jollakulla on Tamworth Herald joka ilmestyi 22.06 1918 sieltä löytyy tiedote että Herra Morgan on pistänyt 10,000 puntaa peliin jotta täällä aiemmin mainittu Sopwith Camel saataisiin ostettua Tamworthin kaupungin nimiin,kytkökset suomeen selviävät lukemalla aihetta käsittelevä kysymysketju. 8)

 

Tero oleppa hyvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oolrait, elikkä kun täällä on ollut välillä hieman kryptisempiä kysymyksiä niin jatketaan samoilla linjoilla.

Konetyyppi on haussa ja vihjeet kuuluvat:

 

Virtaa maapallon keuhkojen halki, laajin esiintymä kuitenkin Ranskassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bingo! Elikkä Embraer EMB-121 Xingu joita on n. 40 kpl Ranskassa käytössä ja Xingu on myös Mato Grosson maakunnassa virtaava joki joka yhtyy Amazoniin.

 

Kaima, olepa hyvä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokonetehtaan / Ilmavoimien nopeuskoeradan päätepisteet Santahaminan Riviera ja Kulosaari?

 

Ensin tuli aivolohkoon CISM mutta kun lisäsit saunassakäyntiaikanani Kulosaaren, on tuon pakko olla suomalainen Riviera  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ajattelin tästä nopeaa ja hetihän se oikea suunta löytyi - mutta ihan tarkkaan ei vielä osunut. Kuvioon kuuluu myös Pohjoissatama.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kyllä ymmärrä yhteyttä mutta edesmennyt tuttavani kertoi miten hän pikkupoikana kävi pohjoisrannassa katselemassa lentokoneita, ihme juttu muuten, nykyään käyn 60+ synttäreillä tai hautajaisissa, viime lauantainakin viimeksimainittu, synnyinkö sittenkin liian aikaisin. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä malta olla mainitsematta, että kävin joskus 80-luvun alussa Embraerin tehtailla ja lensin oikealta puolelta tutustumislennon Xingulla. Mieleeni jäi vain se, että kone oli varsin raskas siivekkeistään. -  Katsoin tuossa tarkemmin. Se oli 1981. Vietimme Tuomas Karhumäen kanssa hauskan illan juhlien samana päivänä Suomessa vietettyä PIKin 50-vuotisjuhlaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on mielikuva että tuossa Xingussa käytettiin samaa siipeä kuin Bandeirantessa, onkohan kellään tarkempaa tietoa?

Täällä kun varmaan jollakin on Bandeirante tiimaa niin onko sekin raskas siivekkeistään? (joo, off-topic...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ajattelin tämän nopeaksi, jonka ketjun historiaekspertit ampuvat lennosta, siksi vinkkejä ei ole montaa.

 

Tähän tarinaan liittyy moottorivene. Ja siis Santahamina.

 

Taustatoimitus hokasi jo moottoriveneestä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riviera oli Ilmailutelakan valmistaman yhteysveneen lempinimi ....  8) . Veneellä ajettiin Santahaminasta Pohjoisrantaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Veneen nimestä tai valmistajasta ei ole tietoa. Silti Juha on tavallaan oikeassa. Mutta miksi tällaista venettä tarvittiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veneen nimestä tai valmistajasta ei ole tietoa. Silti Juha on tavallaan oikeassa. Mutta miksi tällaista venettä tarvittiin?

 

No olisiko sillä hinattu Ilmailutelakalle korjattavaksi esim. Ilmavoimien lentoveneitä ja kellukekoneita, joita Ilmavoimien alkuaikoina oli runsaasti?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus:" Työpäivä alkoi Pohjoissatamassa, jolloin moottorivene lähti klo 09:oo suuntana Kulosaari. Ilmailuvoimien komentaja, majuri Somersalo asui nimittäin siellä, joten tulo Santahaminaan oli parhaimmassa tapauksessa klo 10:30, ja lounasaika alkoi klo 11:00. Klo 12:oo jatkettiin aamupäivän töitä, kunnes klo 13:30 oli aika lähteä "Rivieralle" uimaan ja sen jälkeen oli kahvitauko. Moottorivene lähti paluumatkalle Kulosaaren kautta kaupunkiin klo 15:00. ...."

Kuvaus vuodelta 1921 Ilmailuvoimien teknillisestä toimistosta malliksi. Ote Jukka Raunion aivan erinomaisesta ja mielenkiintoisesta kirjasta:Valtion Lentokonetehtaan Historia, Osa I: Pioneerivuodet 1921-1932

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äkkiä ajatellen,olen jossain vaiheessa lueskellut jostain että joku upseeristoporukka ajeli tällaisen "kolmioradan"jonkinlaisen kisan nimissä,en kyllä elääksenikään muista mutta selvinpäin se varmaan tehtiin.

Siihen kyllä muuten liittyi lentokoneetkin jollain lailla,veikkaan että esim.Harju-jeanty ja kumppanit osallistuivat.Ja tietty myöhästyin,tästä kilpailusta oli juttua myös jossain muuallakin,etsin tai yritän. ::)Editoin kun huomasin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus:" Työpäivä alkoi Pohjoissatamassa, jolloin moottorivene lähti klo 09:oo suuntana Kulosaari. Ilmailuvoimien komentaja, majuri Somersalo ...

 

Osmo löysi oikean yhteyden. Oma mallivastaukseni oli tällainen:

 

Kysymys tuli mieleeni selaillessani Jukka Raunion mainiota kirjaa Valtion Lentokonetehtaan Historia Osa I Pioneerivuodet 1921 - 1932. Santahaminassa sijainneen Ilmailuvoimien esikunnan työntekijöiden työmatkat hoidettiin kesäisin moottoriveneellä.

 

Piirtäjä Gunnar Semenius, jolla sittemmin oli tärkeä rooli lentokonetehtaan perustamisessa ja kehittämisessä, on kuvannut 20-luvun alun kesäelämää Santahamissa eloisasti vuonna 1971 pitämässään esitelmässä:

 

"Tulin keväällä 1921 Ilmailuvoimien teknilliseen toimistoon Santahaminaan. Olin siellä lyhyen ajan, jonka jälkeen siirryin suunnittelijaksi Ilmailuvarikolle. Kesäni Santahaminassa muodostui minulle hyvin mielenkiintoiseksi., sillä oli tilaisuudessa perehtyä kaikkiin sen aikuisiin ilmavoimilla käytössä oleviin lentokoneisiin. Että kesä samalla oli helpoin ja huolettomin kesäni, olen nyt jälkeenpäin monta kertaa todennut. Kiirettä ei ollut ja työpäivä mitä ihanin kahvi- ja uimataukoineen.

 

Työpäivä alkoi Pohjoissatamassa, jolloin moottorivene lähti klo 9.00 suuntana Kulosaari. Ilmailuvoimien komentaja, majuri Somersalo asui nimittäin siellä, joten tulo Santahaminaan parhaimmassa tapauksessa oli klo. 10.30 ja lounasaika alkoi 11.00. Kello 12.00 jatkettiin aamupäivän työtä, kunnes kello 13.00 oli aika lähteä ”Rivieralle” uimaan ja sen jälkeen oli kahvitauko. Moottorivene lähti paluumatkalle Kulosaaren kautta kaupunkiin kello 15.00. On selvää, että työstäni ei tahtonut tulla mitään.”

 

Osmolle vuoro.

 

EDIT: Kirjassa on muuten hauska kuvakin tuollaisesta moottorivenetyömatkailusta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään