Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Erään laulun sanat alkavat kolmella kirjan nimellä, joista yksi on ulkomaalainen eikä tiettävästi suomennettu. Mikä laulu, mitkä kirjat?

 

Nimimerkki. Mikä laulaen tulee, se lentäen menee!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjän valssi

Ilmojen halki (Aku Ankan taskukirja 306)

Lentäjän tie?

Ylitse maan ja veen (Suomen liikennelentäjäliitto ry:n 50-vuotisjuhlajulkaisu)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Petrin vastaus on aivan oikein, vaikkakaan ei aivan täydellinen. Kysymyksessä on todella Lentäjän valssin ensimmäinen säe:

"ILMOJEN HALKI" käy LENTÄJÄN TIE, YLITSE MAAN JA VEEN".

"Ilmojen halki" on paitsi Aku Ankan taskukirja 306 myös Pertti Jotunin toimittama "Ilmojen halki I-II" niminen paksu alan "tietoteos" vuodelta 1974 (Aksiom Oy), jossa on ilmailuaiheisia artikkeleita ja lentäjämatrikkeli kuvien kanssa kaikista niistä ilmailijoista, jotka ovat kuvansa ja tietonsa kustantajalle lähettäneet.

"Ylitse maan ja veen 1924 - 1999" on Mikko Uolan kirjoittama Suomen Liikennelentäjäliitto ry.n 50-vuotisjuhlajulkaisu vuodelta 1999.

"Lentäjän tien" perässä oli kysymysmerkki, mutta hyväksyttäköön se tällä kertaa. Kuten kysymyksessä sanottiin, yksi kirjoista on ulkomaalainen, eikä sitä ole suomennettu. Kysymyksessä on saksalaisen C.C. Bergiuksen kirjoittama "Die Strasse der Piloten", Lentäjän (oikeammin Lentäjien) tie. Bergius on eräs Saksan tunnetuimmista ilmailukirjailijoista ja myös alan kustantaja. Omia kirjoja 19 kpl. Kysymyksessä oleva kirja kertoo mielenkiintoisia tarinoita ilmailun alalta 1700-luvun kuumailmapalloilijoista 1970-luvun astronautteihin. Nykyinen anglosaksisvoittoinen tiedotus- ja kieliympäristö näyttää vain rajoittavan kosketusta englannin kielen ulkopuoliseen kulttuuriin. Ilmailunkin alalla se näyttää muodostuneen niin yksipuoliseksi ja usein tiedoiltaan vääristyneeksi, että usein unohdetaan esimerkiksi ranskalaisten ja saksalaisten merkittävä panos ilmailun kehitykseen sen alkuajoista lähtien.

Joka tapauksessa Petrille kirjallis-musikaaliset pisteet ja niiden mukana kysymysvuoro!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni on tuo mainittu Bergiuksen "Die Strasse der Piloten" alkuperäiskielisenä. Se on toiminut rattoisana iltalukemistona jo monen vuoden ajan.  :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuten, tuota äskeistä kysymystä olisi voinut pidentää viellä neljännellä tapauksella. Laulun sanathan jatkuvat:"HOPEA(nhohtoiset) SIIVET mun vie määrääni kaukaiseen".

HOPEASIIVET on Janet Daileyn kirjoittama ja Kaarina Fagerholmin suomentama romaani siitä, "miten tytöt oppivat lentämään "armeijan tavalla", miten he ottavat topisen mailmansodan aikana paikkansa taivaalla" eli WASPeista, siis Women Airforce Service Pilots (KokoKansan Kirjakerho 1985).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täydennetään nyt vielä edellä annettua oikeata vastausta. Tuossa ilmailukirjallisuushyllyjeni ohi kävellessäni osui aivan sattumalta silmään kolmaskin "Ilmojen halki". Se on Roald Amundsenin "Ilmojen halki leveyspiirille 88 astetta pohj." (WSOY 1925). Kirjan ovat suomentaneet I.K.Inha ja Eino Voionmaa.

Pitäisi tehdä taustatyö perusteellisesti ennen kysymyksen esittämistä!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä konetyyppi?

Nelisuihkumoottorinen matkustajakone, johon tarvittiin kahden kokoisia suihkumoottoreita.

Vieraili monesti Vantaalla.

Tarkennus: Samaan koneyksilöön kuului siis kahdentyyppisiä suihkumoottoreita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nelimoottorinen Trident 3B, aivan oikein, saapui Itämeren yli Helsinkiin käytännössä kolmen moottorin voimin. Nokkapyörän laskutelinekin oli omalaatuinen. Kysymysvuoro Pekalle. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritetäänpä sitten tätä:

 

Kysytään historiallista henkilöä, joka toimi lentokoneteollisuuden lisäksi toisellakin teollisuusalalla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Direktör Strömberg,oli pieni sähkömoottoriputiikki aikoinaan Helsingin keskustassa,osallistui myöskin sekä ilmailun alkuvaiheissa erinäisiin projekteihin,lisäksi moottoriveneilyn sponsoroijana.

Veljenpojalla(edesmennyt) oli vielä joitain vuosia sitten British-Anzani potkuri seinällä näiltä ajoilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole kumpikaan, ei Ford eikä Strömberg, vaikka Ford on vähäsen parempi kuin Strömberg. :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyviä arvauksia, mutta ei vielä osunut. Henkilöllä oli veli.

 

Edit: Wikipedian mukaan Citroën 2CV:n pääsuunnittelija oli kysymämme henkilön palveluksessa jonkun aikaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaaha, 2CV:n pääsuunnittelijan käsite ei tainnutkaan olla ihan yksikäsitteinen. Jätetään se vihje omaan arvoonsa, mutta seuraava vihje:

Kysytty henkilö veljensä kanssa oli ilmailun pioneereja ennen alan vaihtamista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gabriel Voisin. Veli oli Charles Voisin. Teki ensin lentokoneita, mutta siirtyi autoalalle. Veljekset suunnittelivat ja tekivät yhdessä vuonna 1910 "Canard Voisin"-lentokoneen. Gabriel Voisin lopetti lentokoneiden valmistuksen ensimmäisen maailmansodan jälkeen ja valmisti autoja aina vuoteen 1960 asti. Eräs tunnetuimmista hänen pikkuautoistaan oli Biscooter, jota tehtiin vuodesta 1945 alkaen Ranskassa ja tuhansia lisenssillä Espanjassa 1950 -luvulla.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gabriel Voisin. Veli oli Charles Voisin. Teki ensin lentokoneita, mutta siirtyi autoalalle.

 

Jukka

 

Jes! Gabriel Voisin oli haettu henkilö. Ilmailun pioneerina hän kehitti veljensä kanssa mm. canard-ratkaisun v. 1910. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen Voisin jätti lentokoneteollisuuden ja ryhtyi autontuotantoon, kehittäen edistyksellisiä luksusautoja. Toisen maailmansodan pula-aikana Voisin tuotti Biscooter-nimisen ruman mini-auton, jota valmistettiin ensin Ranskassa ja myöhemmin Espanjassa.

 

Avions Voisin -autotehtaan palveluksessa oli myös muuan André Lefèbvre, joka lähti firmasta Citroënin puolelle, kehittäen 2CV-mallin, mutta liekö sitten toiminut siinä muidenkin suunnittelijoiden kanssa, eli se vihje oli vähän heikosti laadittu.

 

Vuoro Jukalle.  :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, laitetaanpa sitten seuraava:

 

Mitä, missä, milloin?

 

Eräs Suomen kaupunki osti kerran kaksi lentokonetta, molemmat samaa tyyppiä olevaa. Koneet jäivät kuitenkin tulematta. Mitä koneita ja milloin?

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Olisikohan kyseessä Oulu ja Fiat CR42, joilla oli tarkoitus korvata talvisodan aikaisen ruotsalaisen vapaaehtoislaivueen Gladiaattorit.

 

Ja Voisin ei liene ensimmäinen canardin kehittäjä, veljekset Wright taisivat ehtiä ensin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan kyseessä Oulu ja Fiat CR42, joilla oli tarkoitus korvata talvisodan aikaisen ruotsalaisen vapaaehtoislaivueen Gladiaattorit.

 

Ja Voisin ei liene ensimmäinen canardin kehittäjä, veljekset Wright taisivat ehtiä ensin.

 

Sieltähän se tuli heti kuin apteekin hyllyltä Terolta taas oikea vastaus. Näin se oli, vapaaehtoislaivue F 19:n miehet suosittelivat Oulun kaupunkia hankkimaan Ruotsin kautta Fiat CR.42-hävittäjiä, joita ruotsalaiset tilasivatkin 7 kappaletta helmikuun lopulla 1940. Niillä olisi korvattu F 19:n Gladiator-koneet, jotka suojasivat Oulua. Fiat-koneista kaksi oli Oulun kaupungin rahoittamia, ja kaupan ehtona oli, että ne kaksi tulisivat vahvistamaan Oulun ilmapuolustusta. Talvisota kuitenkin ehti loppua, ja koneita ei koskaan toimitettu Ouluun. Sen sijaan kaikki seitsemän Fiatia meni Ruotsin ilmavoimille. Suomen Ilmavoimat halusi koneista korvauksen, jota olisi käytetty Brewstereiden hankintaan. Se, maksoiko Ruotsi korvaukset koneista, ja jäikö Oulun kaupunki lopulta maksumieheksi, ei käy ilmi tietolähteestäni. (Atso Haapanen: Suomen Ilmavoimien hävittäjähankinnat 1918-1945).

 

Vielä Gabriel Voisinista asia, joka jäi mainitsematta eilen illalla. Hän lopetti lentokoneiden valmistuksen ensimmäisen maailmansodan jälkeen siksi, että hänelle lentokoneen käyttäminen sodassa muodostui traumaksi. Hän oli ilmailun varhaisia pioneeneja, ja ei hyväksynyt lentokoneen, jota hänkin omalta osaltaan oli kehittämässä, käyttöä tappokoneena sodassa.

 

Tero saa laittaa sitten seuraavan...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Apteekin hylly oli tässä tapauksessa pitkästä aikaa taustatoimitus, joka oli ilmeisesti myös katsellut Crocodile Dundee -elokuvaa ja sen jälkeen vilkaissut mitä ketjussa on meneillään. Siksi taustatoimitukselta myös uusi kysymys.

 

Monet ehkä varttuneemmat harrastajat muistavat hyvin Saksan Fordin suositun Taunus-mallin, sen Mondeon ja Sierran edeltäjän. Nyt ei haeta Fordia vaan kysytään, mikä Taunus on lentänyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään