Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Suhteellisen nopea P-51 Mustang, jossa pilotilla vielä oli harness eli istuinvyöt. Ritarilla oli myös harness (haarniska) ja mustangilla mahdollisesti valjaat (harness myös), vaikka tuskin päällä turnajaisissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin,ennenkuin lähden verkoille pieni lisävihje,kun tämä sitten kuten moni muukin sen ajan lentokone hiljalleen muuttui suihkariksi löytyi taas kova kilpailija,lisäksi eräs herra Smith liittyi alkuvaiheisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

North American FJ-1 Fury

 

Fury= raivo. Sitä tarvitaan turnajaisissa...

 

Hawkerillakin oli Fury. Ja Mustang on North Americanin kone myös.

 

Nokka maassa... ;)

 

"Unlike most other carrier aircraft, the FJ-1 did not have folding wings. To conserve valuable and limited space aboard ship, a small dual-wheel truck could be attached to the forward nose gear door.After the small wheels were attached, the nose gear was retracted, causing the aircraft to "kneel". The lowered nose of

one FJ-1 could then be tucked under the high tall of another, thus saving space."

 

http://www.fiddlersgreen.net/AC/aircraft/North-American-FJ1/info/info.php

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terveisiä verkkojäältä, ei Jukka ei tuokaan, mutta nyt varmaan selviää, siihenpä oli jossain vaiheessa asennettu 8 kpl herra Coltin valmistamia välineitä,muitten lisäksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terveisiä verkkojäältä, ei Jukka ei tuokaan, mutta nyt varmaan selviää, siihenpä oli jossain vaiheessa asennettu 8 kpl herra Coltin valmistamia välineitä,muitten lisäksi.

 

North American F-86 Sabre (Sapeli)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin jätetään hetkeksi ne työasiat,onhan täällä tärkeämpääkin  ;D eli potkuriversio suunniteltiin alunperin Pratt&Whitney Twin Wasp koneelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilenpa minäkin kepillä jäätä.

 

P-47 Thunderbolt

 

Kova kilpailija P-51 Mustangille ja 8 kpl Browning konekivääreitä (Browning oli Coltin asesuunnittelija).

Jotkut lentäjät väittivät ylittäneensä äänennopeuden, mutta tämä johtui Pitot-putken virheestä suurilla nopeuksilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keppi jäälle.

 

P-43 Lancer.

 

...vaikka eihän tässä taas kysytty edes mitään, vastasinpahan minäkin vain jotakin  ::)

 

Canada  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mennyt noinkaan,Jaakko on sikäli jäljillä että koneet valmistettiin päiväntasaajan pohjoispuolella missä myös Canada sijaitsee  ;D

 

Ja nyt varmaankin ratkaiseva vihje,potkurikoneesta suihkariksi muutostyö vaati n.50% osien vaihtoa, suunniteltu oli 20%

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saab J 21R eli "reaktiohävittäjä, kehitettiin potkuriversiosta J 21 A. 50 prosenttia muutostyötä jouduttiin tekemään eli  "Optimistically it was thought only 20% needed to be redesigned, but closer to 50% had to be changed."  First prototype flew in 1947 March 10.

 

Valmistusmaa "kolme kruunua".

 

8 kappaletta 7.9 mm kk:ta "ammeessa". 

 

Koneesta tietoa: http://www.canit.se/~griffon/aviation/text/21saab.htm         

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiesinhän,näin on,naapurimaan ikioma Vampire.

Eli turnajaisjuttu=tästä suunniteltiin loppuvaiheessa kaukoohjattua pommia,Lansen hävittäjän automaattiohjaus olisi asennettu jne.Lansenhan on turnajaisissa käytetty pitkä keppi.

nokka maassa=oli ongelmia polttoainesyötön kans syöksyissä ja kaivettiin yksi kone tehtaan pihaan sopivaan kulmaan jotta ongelma saatiin ratkaistua.

Hawker yhteys koneeseen "lainattiin"Hawker tempest in siipimalli.

Smith=ensimmäinen koelentäjä,loukkaantui jossain vaiheessa.

Coltit tosiaan erillisessä ammeessa rungon alla.

Projekt R 101 lopetettiin kun F-80 esiteltiin yleisölle,oli saman näköinen.

 

Kaikki nämä tiedot Kontakt nimisestä ilmailulehdestä vuodelta 1990 jonka löysin.

Jukka ole hyvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahoittelen viivästystä uuden kysymyksen kanssa. Paras vinkki tuohon Saab-kysymykseen oli "Kanada"... :) Leveysasteet vei ajatukset pois jenkkilästä ja sitten tulikin Saab J 21 A ja R heti mieleen. Googlella loput detaljit.

 

Laitetaanpa uusi konekysymys:

 

Tästä monimoottorisesta kolmipaikkaisesta koneesta sanottiin, että se oli "yksi aikansa erikoistuneimpia vain yhteen tehtävään suunniteltuja lentokoneita". Kyseessä on sotilaslentokone. Hidas sellainen, erittäin hidas. Siitä voisi löytyä yhteys sen tehtäväänkin. ;)

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Laitetaanpa uusi konekysymys:

 

Tästä monimoottorisesta kolmipaikkaisesta koneesta sanottiin, että se oli "yksi aikansa erikoistuneimpia vain yhteen tehtävään suunniteltuja lentokoneita". Kyseessä on sotilaslentokone. Hidas sellainen, erittäin hidas. Siitä voisi löytyä yhteys sen tehtäväänkin. ;)

 

Jukka

 

 

 

Airspeed AS 39 Fleet Shadower

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airspeed AS 39 Fleet Shadower

 

Fourteen minutes... :thmbup:

 

Sehän se "rotisko" on. Lähteessäni nimi on "General Aircraft Fleet Shadower AS.39", sama kone se on. Täysin puurakenteinen nelimoottorinen, voidaan jopa sanoa ensimmäinen "stealth" kone vuodelta 1940. Made in England. Erittäin hidas siksi, että sen tehtävänä olisi ollut seurata vain öisin vihollisen sotalaivojen vanavedessä, siis kuitenkin lentäen ilmassa....roikkuen nopeudella 69 km/h laipat alhaalla. Se muistutti ulkonäöltään vähän Short Stirling-pommaria, pienempi kooltaan vain. Moottorit olivat hiljaiset heikkotehoiset 130 hv:n "Pobjoy Niagarat", todellakin neljä kappaletta siivissä. Kärkiväli 17 m, pituus 11 m, paino 4920 kg.

 

Koneen toivottiin pystyvän lentämään "korvankantaman" päässä näkymättömissä laivojen perässä seuraten niitä. Se olisi pystytty lähettämään ilmaan sotalaivan kannelta. ASV (Air to Surface Vessel) tutkan kehittäminen teki tällaisesta koneesta tarpeettoman, ja sen kehitys lopetettiin. Tällainen tutka voitiin sijoittaa meripartiointilentokoneeseen.

 

Jukka

 

Seuraavana sitten Juhan arvuutus.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaus olisi tullut nopeamminkin ;D, mutta kun en muistanut koneen nimeä.  :-[

Täytyi haeskella näkömuistin perusteella konetta kirjoista.

 

Ja sitten mennään:

 

Mikä nykyilmailulle tärkeä keksintö?

Ajatuksen keksijä (ja kehittäjä) aloitti uransa silloisen kotimaansa sotilaslentäjänä. Haussa on siis keksintö ei niinkään keksijä. Nimestä saa toki kunniaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Frank Whittle aloitti RAFssä pilottina 1920-luvulla ja kehitteli suihkumoottri-ideoitaan 1930-luvulla. Muutti Yhdysvaltoihin 1970-luvulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä malta olla vastaamatta Juhalle, että vastaukseni ei ole hutikuti, vaan vastaa kohta kohdalta tarkalleen oikein kysymykseen. Kysymyksen ei saisi olla sellainen, että siihen on lukuisia eri vastauksia, jotka kaikki täyttävät ehdot, mutta kysyjä on valinnut niistä yhden oikeaksi, jota sitten metsästetään enemmän tai vähemmän hauskojen vihjeiden avulla. Voin esimerkiksi esittää kysymyksen: Planeetta 5000 miljardin valovuoden säteellä maasta? Siinäpä sitä sitten arvuuteltaisiin tovi. Antaisin auliisti vihjeitä, mutta jokainen vastaus olisi taatusti väärä, niin paljon valinnanmahdollisuuksia löytyy. Sellaisen kysymyksen muotoilu, johon alusta alkaen on vain yksi oikea vastaus ja joka on toisaalta vaikea löytää, on nykyisellä googleajalla vaikeata. Kysymysketjun laatu paranisi kuitenkin selvästi, jos kysymysten laadunvalvontaan kiinnitettäisiin enemmän huomiota. Tunnetun suomalaisen sananlaskun mukaanhan yksi viisas osaa kysyä enemmän, kuin tällaiset tyhmät osaavat vastata! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa olen itsekin tuumaillut, että ollut liikaa vaihtoehtoja (muillakin). No,kavennetaan nyt  haarukkaa tässä kysymyksessä. Kyse on sotilasilmailuun liitttyvästä keksinnöstä, kehittäjä tuli paremmin tunnetuksi lentokonesunnittelijana ja lisätään nyt vielä, että Ilmavoimat maamme edustaja oli tiettävästi sopinut erään tämän suunnittelijan konetyypin hankinnasta. Koneet eivät koskaan saapuneet maahamme. Naapurissa niitä kyllä nähtiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä malta minäkään olla vastaamatta Osmolle vaikkei se tähän ketjukysymykseen mitenkään kuulu.

Itse olen ajatellut tämän hauskana ajanvietteenä jossa oppii ja palauttaa muistiin mahdottoman määrän tietoa.

Laatusertifikaattia en kuitenkaan haluaisi tämän ketjun hakevan,menee jotenkin jutustelun maku koko hommasta,aletaan kohta vaatia täydellistä kielioppia, minulla ainakin hukassa jne.

Voihan sitä kaivella hiukka enemmänkin niitä lokeroita ellei heti löydy,toisaalta myös samanlaisia tai ainakin lähes samanlaisia ratkaisuja ovat monetkin konevalmistajat tehnneet,patentteja ja malleja on tehty lisenssillä jne.

Pidetäänhän tämä edelleenkin tällaisena,toivon ainakin minä. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaan ensin kysymykseen. sisäänvedettävät telineet ja Seversky.

toiseksi toteaisin, että en tarkoittanut kommenttiani missään tapauksessa tiukkapipoiseksi viranomaisvalvontaa vaativlksi esitykseksi, ehkä kainoksi toivomukseksi vain. eihän tätä todellakaan hampaat irvessä ja kilpailumielessä tehdä. itse nautin eniten siitä, kun näen palstalaisten löytävän hämmästyttäviä vasauksia ja tietoja, jotka ovat itselleni aivan uusia ja oppimisen arvoisia. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No näinhän arvelin,minun vaan aina pitää täytyy on pakko sanoa kun tuntuu.

Kysymykseen esittäisin saman hekilön eli Alexander de Seversky mutta keksinnöksi ilmatankkauksen jolle hän sai patentinkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään