Kirjoitettu Helmikuu 15, 2007 Osmolta hyvin yhdistelty, mutta en kyllä anna Falconille vielä historiallisen koneen arvoa. Tässä siis lähtökohtana se, mitä Nokia nykyään tekee. Varsinaisesti Nokia ei tähän liity. Jokohan kellot soivat? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2007 No mehän voimme ajatella näin, Nokia tekee puhelimia,Bell keksi puhelimen,bell yhtiöön kuuluu mm.Boeing ja Boeing taas teki pienen kauniin P-12/F4B yhdistelmän, eli tuo se on. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2007 No mehän voimme ajatella näin, Nokia tekee puhelimia,Bell keksi puhelimen,bell yhtiöön kuuluu mm.Boeing ja Boeing taas teki pienen kauniin P-12/F4B yhdistelmän, eli tuo se on. Ja tuohon voisi vain jatkaa, että Nokialta löytyy uusi puhelinmalli Nokia 7373. Sehän viittaa aivan selvästi Boeing 737-300 koneeseen. Ja aivan varmasti sillä koneella on jo historiallista arvoa! Tai sitten ei... edit: paikkailin hieman... Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2007 Tietysti vielä edelliseen viitaten ja tajunnanvirran yltyessä ruokaa saatuani,Nokialla on malli N 93 samalla rekkarilla oli TWA n B 747 vaikken itse sitä Vanhemmaksi koneeksi vielä laske 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2007 Ensimmäinen mobiiliradio lentokoneessa: Wright B-1 Flyer, 26.7.1912. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2007 Siemens-Schuckert.Yhteys Nokiaan on tietenkin alkava yhteistyö Siemensin kanssa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2007 Se on ilmeisesti Gigant, mm Me-323 ja Gigantti, joka myy Nokian puhelimia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2007 Jatketaan vielä, että 323:a edelsi 321 ja sitäkin edelsivät The German Giants, jolla nimellä englantilaiset kutsuivat I maailmansodan aikana saksalaisia ilmalaivoja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2007 Ja sitten oli vielä "The Kennedy Giant", jota valmisti Grammophone Company and Fairey Aviation Co. Siis jopa vieläpä "phone"kin valmistajan nimessä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2007 Edellämainittu tunnetaan numerosta Ca 60 "Capronissimo" tai "Noviplano" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2007 Väkinäistä on, mutta yritetään nyt vielä. Vastaus voisi olla Komet/Comet, jossa oli ennätysmäisen vähän eli VAIN YKSI kantava taso. Erityisesti Lippischin ensimmäinen mall oli todella ruma. Comet kasvoi sittemmin de Havillandilla moninkertaiseksi kooltaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 15, 2007 Arne keksi jo aiemmin Nokia-yhteyden (ei sen kummempi kuin puhelin) ja se kannattaa jo unohtaa. Vihurista ja radiotaajuuksilla toimivista laitteista ei ole niistäkään kyse. Arnella oli jo verkot laskettu tavallaan oikeille vesille. Kun Brewster odotetusti nousi esiin, mainitaan vielä että haettava kone löytyi kirjasta, jossa myös BW on mukana - suomalaisittain oudosti. Ja vaikka kysymys löytyi kirjasta, vastaus löytyy toki myös netistä. Samaa nimeä kantavia koneita löytyykin nopealla haulla ainakin EDIT: neljä... etsitty on se vanhin. Arne kehotti vuoroa siirtäessään keksimään hullumman. Tässä onkin haussa varsinainen ruma ankanpoikanen. Gigant oli kieltämättä aika ruma, mutta ei nyt haettu kasvamistaan odottava ruma ankanpoikanen. Gigantin ensimmäinen kirjain on kuitenkin jo aika samankaltainen haettavan alun kanssa. On yksitasoja, kaksitasoja, kolmitasoja jne. Nyt haettava lienee ennätys nostavien pintojen lukumäärää laskettaessa. Osmon Capronissimo (3 x kolmitaso) oli vastauksena odotettavissa. Mutta nyt liikutaan aivan eri kertaluokissa. Eipä ole C/Komet. Illan viimeisenä vinkkinä: oli suunnittelijansa joutsenlaulu. Ja suunnittelija on jo... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2007 No tasoja ainakin riittää Phillipsin vuoden 1907 multiplanessa, 200. http://www.aerospaceweb.org/question/history/q0232.shtml Hulluuspykälä ja muotoilukin tulevat täytetyksi. Samoin suunnittelijansa joutsenlaulu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2007 Onko yhteys Phillips international (internetjulkaisija) vai Phillips Petroleum (Ollilan puheenjohtajuus Shellissä)? Siipiä on ainakin paljon. Toinen paljon maallisempi yhteys olisi vielä Nokian kumiteollisuuden aikanaan valmistama Karhu-kumisaapas ja neljä Karhua I.II,III ja 48. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2007 Ilkka alkaa olla jo siellä päin, mutta herra Philipsin lentävästä sälekaihtimesta ei ole kyse. Se tosin oli ehdolla tämän kysymyksen aiheeksi. Yhteys Nokiaan ratkaisi valinnan toisen, nyt etsittävän hyväksi. Tästä on enää vaikea sanoa enempää, mutta etsitty alkuperäinen kone ei koskaan päässyt ilmaan yrityksestä huolimatta. Sen sijaan myöhemmin rakennettu kakkosversio lensi kun moottorien tehot olivat kasvaneet. Eli ihan mahdottomasta ideasta ei ollut kyse. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2007 No, arvatenkin herra Bell oli itse asialla, joten arvataan joku hänen Gygneteistään, vaikkapa #2. http://www.airmailpioneers.org/antiques/Bell.htm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2007 Haussa oli tosiaan puhelimen keksijän Alexandre Bellin vanhoilla päivillään kehittämä AEA Cygnet (joutsenen poikanen eli siis myös sadun ruma ankanpoikanen). Kytkentä Nokiaan oli siis puhelin kuten jo aikaisessa vaiheessa todettiin. Arne oli heti viivoilla keksittyään Bellin. Cygnet löytyi kirjasta "World's Worst Aircraft" eli maailman huonoimmat lentokoneet. Siellä on mukana myös Brewster, koska ameriikoissa se ei ollut todellakaan mikään menestystarina - suomalaisittain siis oudosti. Cygnetejä löytyy myös muita tyyppejä, esim. Hawkerilta. Arne pyysi hullumpaa konetta, tässä on tosiaan sellainen. "Siipi" koostui 3960 solusta, jotka leijamaisina toimittivat kantavan pinnan virkaa. Tässä Bellin patenttihakemus aiheesta: http://www.pat2pdf.org/patents/pat0757012.pdf Laite on ajalta, jolloin ei vielä tiedetty miltä lentokoneen pitäisi näyttää. Keksijät kokeilivat innokkaasti kaikenlaisia ratkaisuja - vaihtelevalla menestyksellä. Sanottiin, että Cygnetissä on sisäänrakennettu vastatuuli. Mikään sen ajan moottori ei olisi saanut sitä ilmaan. Kyseessä olikin aiheeseen sopivasti Bellin keksijänuran joutsenlaulu. Myöhempi, voimakkaammalla moottorilla varustettu versio saatiin tosin ilmaan. Ilkalle vuoro. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2007 Arvasin Teron Brewster-maininnasta, että kyseessä oli "The World's Worst Aircraft", mikä heijastui edellä vastauksissani. Mr. Horatio Phillips'in ohi olin harpanut huolimattomuuttani, mutta Bellin Cygnetiä en vieläkään löytänyt. Onko se "The Multiplanes" osiossa vai missä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2007 Walter J. Boynen "Chronicle of Flight" -kirjassa tuo Bellin rakkine oli ihan kuvan kanssa. Siinä ei vaan tainnut olla C:llä tai G:llä alkavaa nimeä, enkä sitten viitsinyt vastata... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2007 Katsotaanpa josko tämä olisi taas vähän helpompi vastata ja tarjoaisi mahdollisuuden vastata muillekin kuin meille tänne kaikkein pahiten jumahtaneille. Koneyksilöä kysytään ja lempinimissä liikutaan tavallaan. Kaksi kirosanaa maalattuna koneen kylkeen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2007 Alexander Lippishin 1932 suunnittelema liitokone, jonka kyljessä oli lempinimi: "Hol's der Teufel" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2007 Täysin hyväksyttävä vastaus joka ei tullut heti mieleen... saatkin seuraavan vuoron jos kukaan seuraavaksi yrittävistä ei ole vastannut tällä palstalla oikein ihan äskettäin. Kirosanat olivat suomeksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2007 Kiitos Tero; ei minun pyyntöjä tarvitse noin kirjaimmellisesti ottaa vähempikin olisi riittänyt, pyydän sitäpaitsi anteeksi etten loppuvaiheissa ehtinyt mukaan,metsästysseuran asioita nääs. 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla