Kirjoitettu Helmikuu 19, 2007 Sveitsiläinen yksimoottorinen maalinhinauskone Farner-Werke (Federal Aircraft Factory) C-3605, varustettu potkuriturbiinilla. Kehitetty mäntämoottorisesta C-3602/03-koneesta. Ei tämäkään, eihän... Entäs turboprop Piper Enforcer, kehitetty kuin kehitettykin P-51 Mustangista. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 19, 2007 Nyt mennään jo liian erikoisiin koneluokkiin... Tuomaksen Meteor toistaiseksi lähin. Porter / Turbo-Porter oli hyvä yritys, mutta sanoisin että muitakin vastaavia löytyy, esim. PA-46 Malibu/Malibu Meridian. Piper Enforcer tuskin oli North Americanilla alunperin mielessä, eikä sekään päässyt palveluskäyttöön, mutta tässäkin vastauksessa on jotakin oikein samoin kuin Porterissa ja C-3605:ssa. Tässä haetussa konetyypissä alkuperäinen tilaaja oli jo ennakoinut moottorityypin vaihtoa, erilaiset syyt viivästivät asiaa ja johtivat siihen että sarjavalmistettiin molemmilla moottorityypeillä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 19, 2007 No nyt löyty kyllä melko erikoinen kapinen, olisiko Ryan FR Fireball tai saman jatkokehitelmä XF2R Dark Shark? edit: ei malttanut lukea lähdesivua loppuun, eli lisätty toinen vaihtoehto. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 19, 2007 Voisi myös sanoa Canadair CL-215/215T Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 19, 2007 Tuomas on kyllä aika lähellä....... CL-215/415 kuuluu niihin liian erikoisiin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 19, 2007 Nils, ehkäpä ystävällisesti määrittelet kysymyksessä a) liian vähän erikoisen, b)sopivasti erikoisen ja c) liian erikoisen, niin osaamme valita! :) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 19, 2007 Nils hakenee tätä: Westland Wyvern Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 19, 2007 Tulihan se sieltä . Ainut palveluskäytössä ollut turboprop-hävittäjä (ainakin X-Planes kirjan mukaan). Koneen tilasi aikanaan Royal Navy. Spesifikaatiossa toivottiin turboprop-konetta mutta turbiinimoottorien keskeneräisyyden takia alkusarjassa oli Rolls-Royce Eagle-mäntämoottori. Myöhempiin koneisiin tuli sitten Armstrong Siddeley Python-turbiini. Koneen ura jäi lyhyeksi kun todettiin suihkumoottorin ylivoimaisuus hävittäjissä. Tämä Osmon mainitsema "erikoisuus-epämääräisyys" johtui siitä että Wyvern oli tukialushävittäjä, ja oli hankalaa keksiä tähän alaluokkaan viittaava vihje paljastamatta koko tarinaa. Markku jatkaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 19, 2007 No, kommenttini oli tarkoitettu "ymmärtäväksi". Olen itse usein kysymystä miettiessäni joutunut tämän saman probleeman eteen:"Miten muotoilla kysymys riittävän epämääräisesti niin, että se kantaa yksiselitteisesti ilman lisäehtoja loppuun asti paljastamatta silti heti avauksessa vastausta tämän uskomattoman tietävän joukon edessä?" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 19, 2007 Tulihan se sieltä . Ainut palveluskäytössä ollut turboprop-hävittäjä (ainakin X-Planes kirjan mukaan). Markku jatkaa. Royal Navy käytteli tuota turboprop-värkkiä pääasiassa rynnäkkökoneena ja on tuota myös nimitelty "torbeedo-hävittäjäksi" mutta se kysymys, tota... Jatketaapa laivastolinjalla. Eli tukialuskäyttöön suunniteltiin noihin aikoihin rynnäkkökone jossa oli sekä turboprop- että suihkumoottori, kaksi protoa rakennettiin muttei tullut palveluskäyttöön. Mikä maa ja mikä vehje? Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 19, 2007 Aloitetaan tästä: XP/XF-88 (B) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 19, 2007 F-88 ei oo tukialusvärkki Markku p.s Kysytty on alunalkaen suunniteltu 2-moottoriseksi, ei siis ole suihkari jonka keulaan on ympätty turboproppi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 19, 2007 Mutta sen pelkästään potkuriturpiinilla varustettu jatkokehitelmä pääsi kyllä laivuekäyttöön Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 19, 2007 Douglas XA2D-1 Skyshark Tästä puuttuu suihkumoottori Markku p.s. vaihtakaa valtakuntaa... Vihje 2 (siitä valtakunnasta) [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 19, 2007 Huomenna töitten jälkeen jatketaan... Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 20, 2007 Mikoyan-Gurevich I-250 eli MiG-13 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 20, 2007 Breguet Br.960 Vultur Siinähän se http://prototypes.free.fr/fr1/fr1-10.htm Tuosta linkistä löytyy lisää vastaavia viritelmiä... tämä ois ollu kans melkein oikea vastaus, siinä vain oli alkuaan mäntäkone kaverina. http://prototypes.free.fr/fr1/fr1-9.htm Ilkan vuoro Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 20, 2007 Joo, Breguetin Alizé tuli heti uusinnassa mieleen ja siitähän tuo Vultur sitten selvisi. Ranskalaiset on osanneet kokeilla kaikenlaista... Yritetäänpäs saada taas väliin helpompi. Eräs "RMK VIP ON BOARD" -lento oli parillakin tapaa merkityksellinen. Miksi? Näistä "VIP ON BOARD" lennoista voisi kuulla varmaan montakin tarinaa, mutta nyt täsmennetään, että haetaan vain yhtä tiettyä. Kertomuksia saa kyllä esittää Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 20, 2007 En ole varma siitä tarvitseeko Air Force Onen plaaniin merkitä mitään VIPstä, mutta aloitetaan presidentti Clintonin käynnillä Helsingissä. Se oli sikäli merkittävä, että ensimmäisen kerran historiassa elävä presidentti nostettiin trukilla rahtiovesta alas maan pinnalle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla