Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Sveitsiläinen yksimoottorinen maalinhinauskone Farner-Werke (Federal Aircraft Factory) C-3605, varustettu potkuriturbiinilla.

Kehitetty mäntämoottorisesta C-3602/03-koneesta.

 

Ei tämäkään, eihän... :P

 

Entäs turboprop Piper Enforcer, kehitetty kuin kehitettykin P-51 Mustangista. ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt mennään jo liian erikoisiin koneluokkiin... Tuomaksen Meteor toistaiseksi lähin.

Porter / Turbo-Porter oli hyvä yritys, mutta sanoisin että muitakin vastaavia löytyy, esim. PA-46 Malibu/Malibu Meridian.

 

Piper Enforcer tuskin oli North Americanilla alunperin mielessä, eikä sekään päässyt palveluskäyttöön, mutta tässäkin vastauksessa on jotakin oikein samoin kuin Porterissa ja C-3605:ssa. Tässä haetussa konetyypissä alkuperäinen tilaaja oli jo ennakoinut moottorityypin vaihtoa, erilaiset syyt viivästivät asiaa ja johtivat siihen että sarjavalmistettiin molemmilla moottorityypeillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt löyty kyllä melko erikoinen kapinen, olisiko Ryan FR Fireball tai saman jatkokehitelmä XF2R Dark Shark?

 

 

 

edit: ei malttanut lukea lähdesivua loppuun, eli lisätty toinen vaihtoehto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nils, ehkäpä ystävällisesti määrittelet kysymyksessä a) liian vähän erikoisen, b)sopivasti erikoisen ja c) liian erikoisen, niin osaamme valita! :) :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulihan se sieltä  :thmbup:. Ainut palveluskäytössä ollut turboprop-hävittäjä (ainakin X-Planes kirjan mukaan).

Koneen tilasi aikanaan Royal Navy. Spesifikaatiossa toivottiin turboprop-konetta mutta turbiinimoottorien keskeneräisyyden takia alkusarjassa oli Rolls-Royce Eagle-mäntämoottori. Myöhempiin koneisiin tuli sitten Armstrong Siddeley Python-turbiini. Koneen ura jäi lyhyeksi kun todettiin suihkumoottorin ylivoimaisuus hävittäjissä.

Tämä Osmon mainitsema "erikoisuus-epämääräisyys" johtui siitä että Wyvern oli tukialushävittäjä, ja oli hankalaa keksiä tähän alaluokkaan viittaava vihje paljastamatta koko tarinaa.

 

Markku jatkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, kommenttini oli tarkoitettu "ymmärtäväksi". Olen itse usein kysymystä miettiessäni joutunut tämän saman probleeman eteen:"Miten muotoilla kysymys riittävän epämääräisesti niin, että se kantaa yksiselitteisesti ilman lisäehtoja loppuun asti paljastamatta silti heti avauksessa vastausta tämän uskomattoman tietävän joukon edessä?"  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulihan se sieltä  :thmbup:. Ainut palveluskäytössä ollut turboprop-hävittäjä (ainakin X-Planes kirjan mukaan).

Markku jatkaa.

Royal Navy käytteli tuota turboprop-värkkiä pääasiassa rynnäkkökoneena ja on tuota myös nimitelty "torbeedo-hävittäjäksi"

mutta se kysymys, tota...

Jatketaapa laivastolinjalla. Eli tukialuskäyttöön suunniteltiin noihin aikoihin rynnäkkökone jossa oli sekä turboprop- että suihkumoottori, kaksi protoa rakennettiin muttei tullut palveluskäyttöön.  Mikä maa ja mikä vehje?

Markku

   

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

F-88 ei oo tukialusvärkki

Markku

p.s Kysytty on alunalkaen suunniteltu 2-moottoriseksi, ei siis ole suihkari jonka keulaan on ympätty turboproppi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Douglas XA2D-1 Skyshark

Tästä puuttuu suihkumoottori

Markku

p.s. vaihtakaa valtakuntaa...

Vihje 2 (siitä valtakunnasta)

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, Breguetin Alizé tuli heti uusinnassa mieleen ja siitähän tuo Vultur sitten selvisi. Ranskalaiset on osanneet kokeilla kaikenlaista...

 

Yritetäänpäs saada taas väliin helpompi. Eräs "RMK VIP ON BOARD" -lento oli parillakin tapaa merkityksellinen. Miksi?

 

Näistä "VIP ON BOARD" lennoista voisi kuulla varmaan montakin tarinaa, mutta nyt täsmennetään, että haetaan vain yhtä tiettyä. Kertomuksia saa kyllä esittää  :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole varma siitä tarvitseeko Air Force Onen plaaniin merkitä mitään VIPstä, mutta aloitetaan presidentti Clintonin käynnillä Helsingissä. Se oli sikäli merkittävä, että ensimmäisen kerran historiassa elävä presidentti nostettiin trukilla rahtiovesta alas maan pinnalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään