Kirjoitettu Helmikuu 20, 2007 Osmolta hyvä huomio ja papukaijamerkit päälle. Presidentistä ja Suomesta on kyse. Kyseinen teksti oli plaanissa. Ja huomaanpa että sanan "merkityksellinen" tilalla parempi olisi käyttää sanaa "mieleenpainuva". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 20, 2007 oisko lento jonka ilmailulaitoksen ruudut ottivat vastaan lennon nrolla MM 001 vuonna 95 Tukholmasta ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 20, 2007 Jos puhutaan Presidentistä eikä Tasavallan Presidentistä, se voisi olla Aeron DC-3:n lento Sveitsistä (Genevestä?) tammi-helmikuun vaihteessa 1951, jolla tuotiin marsalkka Mannerheim arkussaan Helsinkiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 21, 2007 Kyseessä on aikansa Suomen Tasavallan Presidentti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 21, 2007 Näitä presidenttien lentoja on lukematon määrä. Mikä on mieleenpainuva tai merkittävä on mielipidekysymys. Kuitenkin kysymyksessä ollut plaanimerkintä olisi voinut koskea presidentti Kekkosen viimeistä virassaan -muistaakseni Falconilla - tekemää kalastusmatkaa Islantiin elo-syyskuussa 1981. Kekkonen oli matkalla jo vakavsti sairas ja erosi presidentin virasta pari kuukautta myöhemmin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 21, 2007 Tähän löytää vastauksen eräästä lähiaikoina ilmestyneestä ilmailukirjasta... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 21, 2007 Viime aikoina lmestyneistä ilmailukirjoista Kyösti Karhilan muistelmat lienee ainoa, jossa voisi olla tähän asiaan littyää tietoa. Valitettavasti en ole vielä ehtinyt hankkia sitä. Hän kuitenkin sanoo jossakin toisessa yhteydessä vieneensä Kekkosta Ranskaan, Itävaltaan ja (huom!) Islantiin. ICAOn lentosuunitelmien aikakaudella 1950 JK Paasikivi kävi lentäen Kustaa V:n hautajaisisa Tukholmassa sekä muistaakseni vastaanottamassa Kekkosen kanssa Porkkalan Moskovassa syksyllä 1955. Koivisto ja Halonen eivät ole tehneet mitään, jota voisi kutsua mieleenpainuvaksi. joten kysymyksessä täytyy olla joku Kekkosen matka. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 21, 2007 Unohdit Osmo yhden tuosta välistä, laastariotsakin oli pressana, en tarkoita tällä että olisi mielestäni mitään ihmeellistä saannut aikaan. 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 21, 2007 Kekkosesta kyse; ei liity tässä tapauksessa Kössiin... mutta viime syksynä julkaistuun kirjaan. Joka tapauksessa Osmon arveluja on ollut mukava lukea ja muistella mitä tapahtuikaan aikoinaan. Älä turhaudu, Osmo, vaikka kysymysvuoron melkein ansaitsisit jo noilla: Tasavallan Presidentti, Kekkonen ja DC-3. Mutta odotellaan vielä tovi josko joku räjäyttäisi potin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 21, 2007 Jatketaan tätä pohdiskelua vielä. Vuonna 1952 Aero sai Convairit, 1960 Caravellen ja 1969 DC-8:n. Valtionpäämiehet ovat aina käyttäneet yhtiön lippulaivaa virallisiin matkoihinsa paitsi 1965 Kar-Airin DC-6:ta Intian matkaan. DC-3-reissun on täytynyt olla joku epävirallinen tai siltä ajalta, kun nämä koneet olivat ilmavoimien käytössä. Olisiko Kekkonen mennyt joskus Lappiin hiihtämään kolmosella, esimerkiksi tulevan Kaarle XVI Kustaan kanssa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 21, 2007 Ilkka! Tarkoittamasi kirja on varmaankin Pirkko-Liisa Summan "Reportterina presidenttien matkassa". Jos jollakulla on se hyllyssään, niin kaivakoon tiedon sieltä. Itselläni sitä ei ole. Muuten, tarkemmin ajatellen ja laajasti tulkittuna ym kirjan voisi katsoa olevan "ilmailukirjan" ja kuuluvan pakollisena kokoelmiin! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 21, 2007 Kyseessä on Pertti J.Halisen Ilmavoimien DO-koneella (DC-3) kuljettama presidentti Kekkonen Turusta Lappeenrannan maatalousnäyttelyyn. Se mieleenpainuva juttu on se, että DO-koneen nokka oli nokinen, kun lentäjät tarkastelivat sitä Kekkosen poistuttua koneesta Lappeenrannassa. Ihmettelyä riitti. Lennonjohto ilmoitti hetken kuluttua, että Uudenkylän ammusvarasto oli räjähtänyt hetkeä aikaisemmin. DO oli lentänyt räjähdysalueen läpi pilvessä heti räjähdyksen jälkeen. Vasta sen jälkeen Uudenkylän alue julistettiin lentokieltoalueeksi. Lentosuunnitelmaan oli tosiaan merkitty RMK VIP ON BOARD. Oli siellä jotakin lippuhässäkkääkin Lappeenrannan kentällä, Ilkka vois saman kylän miehenä lisätä juttua siitä. Niin, ja kirja on tietysti Pertti J. Halinen: Lentäjän muistelmat (Joulupukki toi...) Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 21, 2007 Lippuhässäkkä oli sellainen, että presidentin kunniaksi liput eivät Lappeenrannassa vielä liehuneet. Niinpä moottorit koekäytettiin jo laskun jälkeen. Adjutantti ihmetteli viivästystä. Halinen sanoi viivästyksen olevan tässä vaiheessa parempi kuin paluulennolla. Kun lippujen nähtiin nousevan salkoihin, DO rullasi asematasolle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 21, 2007 Lippuhässäkkä oli sellainen, että presidentin kunniaksi liput eivät Lappeenrannassa vielä liehuneet. Niinpä moottorit koekäytettiin jo laskun jälkeen. Adjutantti ihmetteli viivästystä. Halinen sanoi viivästyksen olevan tässä vaiheessa parempi kuin paluulennolla. Kun lippujen nähtiin nousevan salkoihin, DO rullasi asematasolle. Niinhän se meni kuten Tero kirjoittaa ja myös tuossa kirjassa sivulla 66 mainitaan, ajattelin vain jättää detaljit vielä Ilkalle Lappeenrannan omana poikana ja viimeisen sananvuoron... Luulenpa, että Ilkka kuitenkin haki ensisijaisesti tuota nokea ja räjähdystä, kun tuossa muotoili, että "josko joku räjäyttäisi potin..." Koskas Tero tulee niitä bongauskuvia näytille sieltä "Ylhäältä"? Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 22, 2007 Jukka vei potin, vaikka Osmokin jo tavallaan olisi ansainnut vuoronsa yhdistelmällä Kekkonen-DC-3, ja mikä mielenkiintoisinta tuli monta muuta kovaa arvausta ja tarinaa, mitä myöskin tällä kysymyksellä hain. Jukka saa kysyä, varsinkin kun Osmo on kysynyt myöhemmin. Tarinasta taisikin tulla kerrottua jo kaikki oleellinen. Ja sitten työreissuun. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 22, 2007 Kiitos Ilkka. Päivällä töissä kun vilkaisin ketjua, niin tuli heti mieleen joko "Kössi" Karhila tai Pertti J. Halinen. Halisen kirja sattui vain olemaan tietysti kotona, ja Karhilan kirjaa ei ole vielä. Muistin, että Halinen kertoo presidenttilennoistaan kirjassaan. Muiden kiireiden takia pääsin kotikoneelle vasta myöhään, ja vastaus venyi, kun pitihän asia tarkistaa kirjasta... Mutta sitten taas seuraavan kimppuun. Tämä voi olla helppo tai sitten ei: Kyseessä on eräässä naapurimaassamme sattunut vakava lento-onnettomuus. Mikä? Vihje: Hesari repäisi aikanaan asian tiimoilta neljän palstan lehtijutun, jossa Suomi kytkettiin onnettomuuteen erittäin erikoisella tavalla. edit: jotta tämä onnettomuus erottuisi lukuisista muista, niin selvennetään vielä, että matkustajakoneesta on kysymys ja edellisen kysymyksen VIP-henkilö oli virassa. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 22, 2007 Muistelen ruotsalaisen tiedustelukoneen tehneen pakkolaskun Itämerellä/Suomenlahdella. Miehistö(stä osa) pelastettiin Suomeen ja kuskattiin nopeasti Ruotsiin ilmeisesti luovutusvaatimusten pelossa. Virallisesti Suomi ei tiennyt mitään koko tapahtumasta. Taisi olla osa jotain ruotsalaisten laajempaa NL:oon suuntautunutta tiedusteluoperaatiota. Täytyy mennä etsimään detaljeja, jos tämä on vähänkään jäljillä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 22, 2007 Kuten tuossa edellä vielä lisäsin, kyse on siviilimatkustajakoneen lento-onnettomuudesta ja siinä meni myös ihmishenkiä, joten suuntaisin etsimisen pois eri maiden ilmavoimien touhuista. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 22, 2007 Hiljaista tällä "lähestymissektorilla"... Laitetaanpa sen vuoksi hieman apuja: "850 kilometriä" liittää tämän onnettomuuden omalla erittäin erikoisella tavalla Suomeen. Ainakin Hesarin jutun mukaan. Siinäpä vinkkiä. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 22, 2007 No yritetäänpä toista linjaa. Korean Air Linesin 902, jonka neuvostoliittolainen Su-15 ampui alas 20.4.78. Kone teki pakkolaskun Korpijärven jäälle Kantalahden lähistölle noin 850 km:n etäisyydelle Helsingistä. Kaksi (vain kaksi!) ihmistä kuoli tässä incidentissä. Muistanko oikein, että Hesari olisi kertonut suomalaisten pilottien olleen samassa yökerhossa saman korealaismiehistön kanssa, joka lähti aamulla lentämään KAL:in konetta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 22, 2007 Vastataanpa KAL 902 20.4.1978 kaikessa karmeudessaan, jos tätä onnettomuudeksi voisi kutsua. Edit hidas Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 22, 2007 Nyt ei tarkoiteta tuota KAL-kaputtia. Tämän lento-onnettomuuden syyksi väitetty ja spekuloitu yhteys liittyi Suomeen, ainakin Hesarin mukaan. Ilmailuhallituksen tuoretta pääjohtajaa Kalle Temmestä haastatellaan asian tiimoilta myös tuossa Helsingin Sanomien "räväkässä" lehtiuutisessa. Ja uhreja tuli huomattavasti enemmän kuin KAL-tapauksessa. Ja edelleen 850 km... Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 22, 2007 Aeroflotin IL-62:n onnettomuus 13.10.72 lähellä Krasnaja Poljanaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 22, 2007 Aeroflotin IL-62:n onnettomuus 13.10.72 lähellä Krasnaja Poljanaa. Jo polttelee tavallaan, mutta miten tuon onnettomuuden syy-yhteys liittyy Suomeen erittäin erikoisella tavalla? Tämä ei ole oikea vastaus vieläkään. Kysytyn onnettomuuden konetyypille tapaus oli lähdetietojeni mukaan ensimmäinen "fatal crash"... Joko nyt... 8) Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 22, 2007 IL-62n proton (CCCP-06156) putoaminen 1965. Veikataan nyt, että lähti EFHKlta oli tulossa EFHKlle . Tuon vuoden perustelen vinkissä mainitulla Temmeksellä ja hänen kautensa alulla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla