Kirjoitettu Helmikuu 24, 2007 Avauskorkeus on alempana mutta Osmo kalastelee jo oikeilla vesillä. Tässä mennään ylöspäin 3300 jalasta. Tuo merkkivalo saattaa olla tottakin mutta nyt haetaan asiaa, jonka merkitys tosiaan on vaihdettu kesken kaiken. Väreillä kuvataan keskeistä asiaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2007 Muutos lienee tämä: JAD-hyppäjien haalarien aikaisempi oranssi muuttui oranssista siniseksi ja itselaukaisuhyppääjien sinisestä keltaiseksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2007 Osmo on oikeassa. Aikaisemmin Suomen Laskuvarjokerhon Twin Otterissa aina tasan 1000 metristä loikkaavilla pakkolaukaisuoppilailla (JAD = Jumpmaster Assisted Deployment) oli oranssit haalarit ja itseaukaisuun edenneillä siniset. Ideana väreissä on, että hyppymestari helposti erottaa koneessa eri ryhmiin kuuluvat oppilaat ja tietää kenen varjot hänen pitää avata. Itseaukaisukorkeudet ovat sitten 1000 metristä ylöspäin. Ongelmana oli se, että mesun oli vaikeaa seurata sinihaalaristen oppilaiden vapaapudotussuorituksia (esim. käännöksiä) koneen ovelta, kun hyppääjä saattoi olla jo useiden satojen metrien päässä. Sininen haalari sulautui Malmin rikkonaiseen kaupunkimaastoon liiankin hyvin. Haalareita uudistettaessa värit vaihdettiin päittäin. Nyt vapaapudotusoppilaat loikkivat keltaisissa, hyvin vapaassakin näkyvissä haalareissa. Pakkolaukaisuoppilaat esiintyvät sinisissä. Sävyt eivät ole aivan samat kuin aiemmin vaihtuneesta haalaritoimitttajasta johtuen. Tuo keskeinen asia on tietysti oppilaan ensimmäinen itseaukaisuhyppy (eli paraslangilla itsari). Vähän sama kuin lentäjillä ensimmäinen yksilento. Osmolle vuoro. EDIT: korkeudet lisätty selventämään vinkkejä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2007 Oikein helpottaa niin kuin Mannista, kun on viime aikoina tullut jäätyä usein kakkoseksi miltei kalkkiviivoilla! Kun Suomessa on suunniteltu lukuisia hienoja purjelentokoneita, niin kysytäänpä niiden kunniaksi seuraavaa: Purjekone, jolla on useita yhtymäkohtia Suomen ilmavoimien kunniakkaaseen historiaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2007 Kun suomalaisista puhutaan niin tämä ei ole varmaankaan oikea, mutta potkitaan hiihtoloman hiljentämää ketjua silti eteenpäin: ranskalainen CM.8-purjekone V-pyrstöineen oli esikuvana Suomessakin laajasti palvelleelle Fouga Magisterille. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2007 No niin, tässä on jo selvästi vähän historiaa, mutta pitäisi vielä olla kunniakastakin! Ja historiaakin voisi vielä löytyä lisää! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2007 Saiskos kolmen pisteen vihjeen ??? Tässä on kohta käyty läpi lähes kakki mahdolliset (ja melkein mahdottomatkin) purjekoneet..... alkaen Sisusta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2007 Juhalle vihjeeksi: Maailma on niin avara, Pikku-, Pikku-Lauri....... niin kuin ennen laulussa sanottiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2007 Jatketaan nyt vielä vihjeitä. Kone oli aikanaan edelläkävijä monessakin mielessä ja historiayhteyksiä oli useita. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 25, 2007 Uskoa nyt vaan! Etsitty kone oli tarkoitettu edullisten ennätysolosuhteiden tutkmiseen, mutta samoihin olosuhteisiin on myöhemmin päästy aivan perustyypeilläkin. Historiayhteyksiä on jo ollut, mutta kuten sanottu, niitä on enemmänkin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 25, 2007 Tarkoista kunniakkaista yhteyksistä Ilmavoimiin en osaa sanoa, mutta olisiko haussa suihkumoottoroitu purjekone Fouga Cyclone, jonka perusteella kehitettiin tuttu Magister? http://aircraftwalkaround.hobbyvista.com/sylphe/sylphe.htm Koneesta on ilmeisesti ollut olemassa kaksirunkoinenkin versio (scrollaa sivun alalaitaan). http://www.nurflugel.com/Nurflugel/n_o_d/weird_09.htm Kaikenlaista sitä oppii kysymysketjussa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 25, 2007 Hyväksyn Teron vastauksen tässä vaiheessa,vaikka siinä on vasta pari yhtymäkohtaa ilmavoimien historiaan, siis Fouga ja kunniakas osuus Cyclone, joka yhdistää sen tietenkin Brewsteriin. Kysymyksessä on siis vuonna 1950 ensilentonsa lentäyt Fouga CM (Castel-Maubossin) 8 R 13 Cyclone, purjekone, joka oli suunniteltu yli 10 km korkeudessa olevien aaltovirtausten tutkimiseen. Se oli ensimmäinen purjelentokone, joka oli varustettu suihkumoottorilla. Oliko mäntämoottorilla varustetttuja edeltäjiä, en muista. Suihkuvirtauksen välttämiseksi peräsimissä siinä oli jo V-pyrstö, joka sitten tuli mukaan Fouga Magisteriinkin. Ensimmäinen moottori oli 80 kp:n työntövoiman antava Turbomeca Pimené, mutta pian tuli uusi mottori TM Marboré (275 kp) ja 1952 TM Marboré II:lla (400 kp) varustettu malli. Tämä TM Marbore II oli Fougassa 480 kp:sena, ja tämä oli kolmas yhtymäkohta, joita ilmoitin olevan useita. Viittaus johdannossa suomalaisiin purjekoneisiin oli asiallisesti aivan oikein, mutta johdatti näköjään katseet väärään suuntaan - mikä muuten oli tarkoituskin. Tero oli heti oikeilla jäljillä, mutta menetti näköjään uskonsa välillä. Aiheen kysymykseen sain muuten ILMAILUn numerosta 6/1950. ILMAILUn vanhat vuosikerrat ovat usein erinomainen tietolähde tälle palstalle, mikä Terollekin vihjeeksi! Terolta seuraava kysymys. Ps. Tietoja ja kuvia löytyy helposti Googlesta hakusanalla: Fouga Cyclone. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 25, 2007 Tämä menee näköjään ping pongiksi Osmon kanssa, mutta koitetaan tällaista, jonka pitäisi olla suht helposti löytyvä. Huonoiten onnistunut matkustajakoneen onnistunut pakkolasku (tämä siis vain oma arvioni). Ei kuulu aivan ilmailun esihistoriaan... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 25, 2007 Moi! Saudian L1011-200 Riyadhissa vuonna 1980. Onnistunut hätälasku rahtitilassa syttyneen tulipalon jälkeen. Paitsi että kukaan ei päässyt koneesta ulos asti. Ilkka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 25, 2007 Kyseessä oli siis varsin murheellinen lento-onnettomuus, jossa Saudian Lockheed L-1011 teki 1980 onnistuneen pakkolaskun rahtitilasta tulleen palohälytyksen jälkeen. Kone ei kuitenkaan tehnyt maksimijarrutusta ja evakuointia. Se rullasi kaikessa rauhassa pois kiitotieltä ja moottorit jäivät käyntiin yli kolmeksi minuutiksi estäen pelastajien puuttumisen tilanteeseen. Kaikki koneessa olleet 301 ihmistä menehtyivät palossa/savukaasuissa, vaikka pakkolasku sinällään onnistui täydellisesti. Kesti 23 minuuttia moottoreiden pysähtymisestä, ennen kuin pelastajat pääsivät koneeseen. Perimmäiset syyt tähän tragediaan jäänevät ikuisesti arvoitukseksi. http://en.wikipedia.org/wiki/Saudia_Flight_163 http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19800819-1 Ilkalle vuoro. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 25, 2007 Moi! Jatketaan onnettomuusaiheilla. Yhdelle vieläkin (myös länsimaissa) käytössä olevalle konetyypille sattui saman vuoden aikana kaksi samankaltaista onnettomuutta, joissa ohjaamoon kehittyneen hämmingin olisi voinut luulla aiheutuneen jostain konetyyppiin liittyvästä ongelmasta. Mitkähän tapaukset mahtavat olla kyseessä? Ilkka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 27, 2007 Yhdelle vieläkin (myös länsimaissa) käytössä olevalle konetyypille sattui saman vuoden aikana kaksi samankaltaista onnettomuutta, joissa ohjaamoon kehittyneen hämmingin olisi voinut luulla aiheutuneen jostain konetyyppiin liittyvästä ongelmasta. Mitkähän tapaukset mahtavat olla kyseessä? Tu-154? Vuosi 2006? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 27, 2007 Moi! Tu-154? Vuosi 2006? Kokoluokka meni oikein, mutta ei ole Tu-154:sta kysymys. Eikä myöskään vuodesta 2006. Matkustajakoneesta on siis kysymys. Vihjataan lisäksi, että nopeusmittarit osallistuivat hämmingin aiheuttamiseen kummassakin onnettomuudessa. Ilkka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2007 Jasså... No sitten lienee kysymys monien kovin rakastamasta pitkäsäärisestä 757 Bojoingista.... Tarkemmin Birgenair 757-225 ja Aeroperu 757-200. Vuosi on 1996 helmikuu / lokakuu ja häslinki ohjaamoissa johtui nopeusmittareiden vääristä näyttämistä. Birgenairin tapauksessa täysin varma syy jäi selvittämättä mutta epäiltiin useamman kuin yhden pitot-putken tukkeutumista johtuen pölystä/savesta/hyönteisistä/muusta kurasta. Aux pitot piirin näyttämä olisi ilmeisesti ollut oikein mutta pilottien tuskaillessa näyttämien ja autopilotin kanssa tilanne riistäytyi käsistä siinä määrin että edes stick shakeriin ei enää uskottu.... Birgenair 301 sakkasi 3500 jalassa tehot tyhjäkäynnillä ja putosi suoraan mereen. Aeroperun tapauksessa taas kenttähenkilökunnalta oli jäänyt koneen kiillottamisen yhteydessä käytetty maalarinteippi tjms staattisten porttien päälle ja jotenkin käsittämättömästi sitä ei kukaan huomannut tarkastuksessa ja lennolle lähdön yhteydessä... Tästähän tietenkin aiheutui sekä korkeus että nopeusmittareiden virhenäyttämä ja välittömästi noustua pilotit olivat täysin ns. perstuntuman varassa. Tilannetta pahensi vielä se että lennonjohto ilmoitti transponderin kautta saatua autopilotin myöskin virheellistä korkeuslukemaa. Erittäin valitettava lopputulos oli että Aeroperu 603 ajoi suoraan mereen nopeusnäyttämän ollessa 300 solmua ja korkeusmittareiden näyttäessä 9700 jalkaa :'( Jos ei tämä ollut kysytty niin sitten tarvii kyllä lukea taas lisää..... EDIT: onnettomuustutkintaraportit tai niihin liittyvät kirjat ovat loistavaa luettavaa lentokoneessa. Joko saa olla täysin rauhassa tai sitten tutustuu erittäin mielenkiintoisiin ihmisiin..... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2007 Niin sinullakokö oli läppärissä se punanumeroinen kello mukana. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2007 Moi! No sitten lienee kysymys monien kovin rakastamasta pitkäsäärisestä 757 Bojoingista.... Tarkemmin Birgenair 757-225 ja Aeroperu 757-200. Vuosi on 1996 helmikuu / lokakuu ja häslinki ohjaamoissa johtui nopeusmittareiden vääristä näyttämistä. Juuri näistä kahdesta tapauksesta oli kysymys. Joten Orvo jatkaa. Ilkka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2007 Tre Kiittäen kuittaan.... jatkaa kun saa tästä työt alta poies ensin ja kysymyksen keksittyä...... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 1, 2007 Nonni.... duunit alta pois ja ketju jatkuu. Tämä on joko nopea tai sitten ei. Mikä yhdistää nimiä Rick , Gary ja Darryl. Sotalintuharrastajien pitäisi tietää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 1, 2007 Reno Air Races. Gary Levitz (P-51D), Rick Vandam (L-39) ja Darryl Greenmayer (F8F) ovat kaikki ylittäneet 400 mph jossakin kisassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 1, 2007 Toinen yhdistelmä on Rick Kriege, Gary Larkins, Darryl Greenmayer. Tunnettuja toisen maailmansodan lentokoneen hylkyjen metsästäjiä. (ref Hunting warbirds) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla