Kirjoitettu Maaliskuu 15, 2007 Ercoupe, no rudder pedals; just drive it like a car Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 15, 2007 Amöriikkäläisille keksitty, oikein. Nasa ampui raketilla taivaalle. http://en.wikipedia.org/wiki/ERCO_Ercoupe Nils jatkaa Edit: Se yhteys Fordiin: Tuolta jostain netin syövereistä löytyi tieto että jos on lentänyt kurssin ja tarkkarin Ercoupella, niin lupakirja on voimassa vain ko lentolaitteella. Muita varten tarvitaan lisäkoulutusta ja uusi tarkkari perinteisillä normaaleilla ohjaimilla varustetulla lentolaitteella. Joskus muinoin Suomessa myönnettiin ajokortteja autoille ja Fordeille T-mallin jalkavaihteiden takia. Ja Ercoupessa ei ole polkimia, mutta sivuperäsimiä sitten kaksinkappalein.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 15, 2007 Tietty pitää huomioida vanha sanonta, piika ei ole ihminen ja Ford ei ole auto, anteeksi. Nils miten tuon löysit? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 15, 2007 Hupsis, arvaus osuikin oikeaan Vihjeet alkoivat viittaamaan Ercoupen suuntaan: erilainen, hyvät suoritusarvot, eläkeikäinen, pienemmästä päästä jne. Yritin löytää vahvempaa yhteyttä Fordiin kuin tuo automaisuus, ei löytynyt mutta heitin kuitenkkin arvauksen, kun Ercoupe nyt oli ehkä aikansa peltisimpiä koneita kuitenkin. Kysymysvuoro tuli hieman äkkiä, joten se tulee taas moottorien maailmasta. Erään peruskaurakoneen voimanlähde. Ainoa, jossa eräs pääosa toteutettu toisella ratkaisulla kuin lajitovereissa. edit: ainakin tutkimusteni perusteella. Foorumilaisillahan on kyllä yleensä ilmiömäinen kyky löytää muitakin kysymyksen ehdot täyttäviä vastauksia. Tämä haettu on kuitenkin selvästi yleisin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2007 Villi arvaus pelin aloittamiseksi: CFM-56 pultattuna Boieng 737-300 ja tuoreempiin; apulaitteet moottorin sivuilla kun tavanomainen ratkaisu on asentaa apulaitteet moottorin alle. Mutta kun tekohengitettyyn rohjoon ei mahdu.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2007 Villi arvaus pelin aloittamiseksi: CFM-56 pultattuna Boieng 737-300 ja tuoreempiin; apulaitteet moottorin sivuilla kun tavanomainen ratkaisu on asentaa apulaitteet moottorin alle. Mutta kun tekohengitettyyn rohjoon ei mahdu.. Mainio pelinavaus mutta apulaitteista ei ole kysymys. PS: "Lajitoverit" = "Peruskaurakoneet" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2007 Jos vielä yrittäis kun ei muut ole uskaltaneet.. IAE-V2500, ainoastaan bojon MD-90:ssä kiinnitetty takarunkoon? Jos posket ei näy takaapäin niin miisä vika on? No sosiaalihuoltohan on ollut vastuuton.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2007 Kyseinen ratkaisu oli myös alan pioneerien suosima. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2007 SAAB 21. Koneessa oli "työntömoottori" (pusher), kun sopivaa suihkumoottoria ei aluksi ollut ei tarjolla Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2007 Saab 21 oli kieltämättä poikkeava, mutta ei millään sovi "peruskauran" määritelmään, jonka olen ottanut täältä ilmailuvalokuvat-foorumilta. Ja tätä kysymyksen sanamuotoa olisi kenties pitänyt vielä viilata. Kimmo on kyllä jäljillä. Tarkennetaan hieman: Erään peruskaurakoneen voimanlähde. Ainoa, jossa eräs pääosa toteutettu toisella ratkaisulla kuin lajitovereiden moottoreissa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2007 Ei taida tämäkään mahtua määritelmään, mutta tarjotaan nyt Convair B-36. Alkujaan kuusi työntävää moottoria (Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major), myöhemmin lisättiin neljä J47-19 suihkumoottoria. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2007 Vastaus löytyy moottorin sisältä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2007 Kevennetään edellisestä yrityksestä : Rotax-moottori ja Ikarus-ultra Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 16, 2007 Kevennetään edellisestä yrityksestä : Rotax-moottori ja Ikarus-ultra Tämä oli hieno ja itseasiassa osuu pikkukoneiden puolella varsin hyvin. Nyt vain ilmailuvalokuvaajamme tuntuvat viihtyvän enemmän muualla kuin esim. Malmilla (väheksymättä mitenkään siellä käyviä) joten "peruskaurakoneet" ovat hieman eri luokkaa....... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2007 Potkurikoneet eivät sitten kuulu joukkoon, vaikka useissa on samanlaisia ratkaisuja moottoreissaan kuin tässä haetaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2007 Rolls-Royce RB211 Trent Pyörii toiseen suuntaan kuin muut vastaavat jetfan-moottorit ja on poikkeuksellisesti "kolmiaisainen/akselinen" tai jotakin sinnepäin suomennettuna , englanniksi "three-spool tai three-shafts". "Other visible RB211 differences are: 1) the engine rotates in the "wrong" :-) direction (clockwise, forward looking aft)" "the biggest difference is in the basic design: the RB211/Trent has three shafts that drive the low- pressure (LP), intermediate-pressure (IP), and high-pressure (HP) stages, while the traditional two-shaft configuration has the LP and HP stages, only." Eli ainakin näillä eväillä tuo RR näyttää eroavan muista... ??? Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2007 Hyvä yritys, ei kuitenkaan taida täsmätä tuon edellisen vihjeen kanssa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2007 Kokeillaan ny vielä kerran, jos kyse sattuu olemaan siitä yhdestä ainoasta peruskaurakoneesta: General Electric GE-36 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2007 Kyseisen ratkaisun sisältävä moottori liikennöi Suomessa päivittäin, monen kappaleen voimin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2007 GE CF34-8E, löytyy mm. empuista Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2007 Vielä kerran: JT15D. Sisältää keskipakoahtimen, monissa potkuriturbaaneissa yleinen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2007 Nyt on kyllä jo erittäin lähellä. Kts. kuitenkin edellinen vihje Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2007 Honeywell ALF 502 , RJ100/RJ85 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2007 Honeywell ALF 502 , RJ100/RJ85 Bingo ! Avroissa käytetyssä ALF 502 / 507:ssa on tosiaan keskipakoahdin. Ainut liikennesuihkukone tällä ratkaisulla minkä tiedän (ainakin Suomen oloissa). Ko. moottorissa on toinenkin melko ainutlaatuinen rakenneratkaisu, ohivirtauspuhaltimen alennusvaihde (Geared Fan). Juhalle vuoro. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2007 On näemmä aikamoinen laitos, jostain kumman syystä avron alkuaikoina oli kuulemmaongelmia moottorin kanssa. http://www.enginehistory.org/gas_turbines.htm Tuolta löytyy Lycoming:n turbiinien seasta hyä poikkileikkauskuva Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla