Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Amöriikkäläisille keksitty, oikein. Nasa ampui raketilla taivaalle.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/ERCO_Ercoupe

 

Nils jatkaa

 

Edit: Se yhteys Fordiin: Tuolta jostain netin syövereistä löytyi tieto että jos on lentänyt kurssin ja tarkkarin Ercoupella, niin lupakirja on voimassa vain ko lentolaitteella. Muita varten tarvitaan lisäkoulutusta ja uusi tarkkari perinteisillä normaaleilla ohjaimilla varustetulla lentolaitteella. Joskus muinoin Suomessa myönnettiin ajokortteja autoille ja Fordeille T-mallin jalkavaihteiden takia.

 

Ja Ercoupessa ei ole polkimia, mutta sivuperäsimiä sitten kaksinkappalein..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hupsis, arvaus osuikin oikeaan  ::)

 

Vihjeet alkoivat viittaamaan Ercoupen suuntaan: erilainen, hyvät suoritusarvot, eläkeikäinen, pienemmästä päästä jne.

Yritin löytää vahvempaa yhteyttä Fordiin kuin tuo automaisuus, ei löytynyt mutta heitin kuitenkkin arvauksen, kun Ercoupe nyt oli ehkä aikansa peltisimpiä koneita kuitenkin.

 

Kysymysvuoro tuli hieman äkkiä, joten se tulee taas moottorien maailmasta.

 

Erään peruskaurakoneen voimanlähde. Ainoa, jossa eräs pääosa toteutettu toisella ratkaisulla kuin lajitovereissa.

 

edit: ainakin tutkimusteni perusteella. Foorumilaisillahan on kyllä yleensä ilmiömäinen kyky löytää muitakin kysymyksen ehdot täyttäviä vastauksia. Tämä haettu on kuitenkin selvästi yleisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Villi arvaus pelin aloittamiseksi: CFM-56 pultattuna Boieng 737-300 ja tuoreempiin; apulaitteet moottorin sivuilla kun tavanomainen ratkaisu on asentaa apulaitteet moottorin alle. Mutta kun tekohengitettyyn rohjoon ei mahdu..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Villi arvaus pelin aloittamiseksi: CFM-56 pultattuna Boieng 737-300 ja tuoreempiin; apulaitteet moottorin sivuilla kun tavanomainen ratkaisu on asentaa apulaitteet moottorin alle. Mutta kun tekohengitettyyn rohjoon ei mahdu..

 

Mainio pelinavaus  :thmbup: mutta apulaitteista ei ole kysymys.

 

PS: "Lajitoverit" = "Peruskaurakoneet"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos vielä yrittäis kun ei muut ole uskaltaneet..  ::)

 

IAE-V2500, ainoastaan bojon MD-90:ssä kiinnitetty takarunkoon?

 

Jos posket ei näy takaapäin niin miisä vika on? No sosiaalihuoltohan on ollut vastuuton.. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saab 21 oli kieltämättä poikkeava, mutta ei millään sovi "peruskauran" määritelmään, jonka olen ottanut täältä ilmailuvalokuvat-foorumilta.

 

Ja tätä kysymyksen sanamuotoa olisi kenties pitänyt vielä viilata. Kimmo on kyllä jäljillä. Tarkennetaan hieman:

Erään peruskaurakoneen voimanlähde. Ainoa, jossa eräs pääosa toteutettu toisella ratkaisulla kuin lajitovereiden moottoreissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida tämäkään mahtua määritelmään, mutta tarjotaan nyt Convair B-36. Alkujaan kuusi työntävää moottoria (Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major), myöhemmin lisättiin neljä J47-19 suihkumoottoria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kevennetään edellisestä yrityksestä   ;D : Rotax-moottori ja Ikarus-ultra

 

Tämä oli hieno  ;) ja itseasiassa osuu pikkukoneiden puolella varsin hyvin.

 

Nyt vain ilmailuvalokuvaajamme tuntuvat viihtyvän enemmän muualla kuin esim. Malmilla (väheksymättä mitenkään siellä käyviä) joten "peruskaurakoneet" ovat hieman eri luokkaa.......

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rolls-Royce  RB211 Trent

 

Pyörii toiseen suuntaan kuin muut vastaavat jetfan-moottorit ja on poikkeuksellisesti "kolmiaisainen/akselinen" tai jotakin sinnepäin suomennettuna , englanniksi "three-spool tai three-shafts".

 

"Other visible RB211 differences are: 1) the engine rotates in the "wrong" :-)

direction (clockwise, forward looking aft)"

 

"the biggest difference is in the basic design: the RB211/Trent has three shafts that drive the low-

pressure (LP), intermediate-pressure (IP), and high-pressure (HP) stages,

while the traditional two-shaft configuration has the LP and HP stages, only."

 

Eli ainakin näillä eväillä tuo RR näyttää eroavan muista... ???

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Honeywell ALF 502 , RJ100/RJ85

 

Bingo ! Avroissa käytetyssä ALF 502 / 507:ssa on tosiaan keskipakoahdin. Ainut liikennesuihkukone tällä ratkaisulla minkä tiedän (ainakin Suomen oloissa). 

 

Ko. moottorissa on toinenkin melko ainutlaatuinen rakenneratkaisu,  ohivirtauspuhaltimen alennusvaihde (Geared Fan).

 

Juhalle vuoro.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään