Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

On näemmä aikamoinen laitos, jostain kumman syystä avron alkuaikoina oli kuulemmaongelmia moottorin kanssa.

 

http://www.enginehistory.org/gas_turbines.htm

Tuolta löytyy Lycoming:n turbiinien seasta hyä poikkileikkauskuva

 

Kiitos linkkivinkistä! Olitkin  jo "kalkkiviivoilla"...  ;)

 

Tämä kysymys sai alkunsa kun luin kirjaa suihkumoottoreista, missä myös tämä ALF502 oli esitetlty. Olin siinä uskossa että kaikissa liikennekonemoottoreissa on aksiaaliahdin, jonka olen aiemmin pitänyt "elegantimpana" ratkaisuna verrattuna vaikkapa RR Nene:en ja Fougan moottoriin. Mutta näiden jälkeen on näköjään keksitty yhdistellä aksiaalinen matalapaineahdin keskipakomalliseen korkeapaineahtimeen, ja ilmeisesti tällä tavalla sen kp-ahtimen roottorin läpimitta pysyy järkevän pienenä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, niin.

Kysymys on tietysti mikä kone ? Erikoiseksi tämän tekee seikka, että samalla tyyppinumerolla löytyy kaksi aivan erilaista konetta. Hakusessa on nuorempi ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bf-109 ja uudempi Grob 109.

 

Ei tää nyt ihan noin helppo ole ....

 

EDIT:

Sori, mun moka  :-[. Olis tietenkin pitänyt lisätä kyseessä olevan saman valmistajan tuotteet

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing 717

 

Ylituomari hylkää vastauksen pitkän pohdinnan jälkeen. Uudempi B717 ei alunperin ollut Boeingin tekemä, sillä sehän oli MD-95.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun se ei kerran ole näin helppoa, niin pannaan ihan esimerkiksi vielä (Avro)BAe 748 ja Boeing 748  :thmbup:

 

Ei valitettavasti täytä saman valmistajan ehtoa  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iljushin Il-18 - mutta tuskin se on tämä, koska käsiteltiin ketjussa jokin aika sitten  ;)

 

Njet.

 

Pähkäilkää nyt rauhassa puolentoista tuntia, lähden nim. koiran kanssa ulos. Lisävinkkejä sen jälkeen, jos ei ole ratkennut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haettu kone teki aikoinaan ilmailuhistoriaa kotimaassaan.

 

EDIT : menipä hiljaiseksi ...

 

Valmistajan koneita on rakennettu tietystä syystä aikoinaan mm. Italiassa, Hollannissa, Espanjassa ja Japanissakin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DC-4? Näitä oli myös kaksi eri konetta samalla tyyppitunnuksella.

 

Tässä se vähemmän tunnettu ensimmäinen DC-4:

http://1000aircraftphotos.com/APS/2000L.jpg

 

Vuonna 1938 ensilennon tehneessä protossa oli mm. APU, vaihtovirtasähköt, tehostetut ohjaimet, nokkapyöräteline, paineistus, ilmastointi yms. herkkuja, jotka tekivät siitä järjestelmiltään tuon ajan tekniikalle liian monimutkaisen ja kalliin ylläpitää.

 

Ensimmäinen DC-4 sai erotukseksi lisäkirjaimen DC-4E (Experimental), kun tehdas myöhemmin kehitti kokonaan uuden, yksinkertaisemman version.

 

DC-4E myytiin Japaniin ja se toimi suunnittelulähtökohtana japanilaiselle G5N1 Shinzan -pommikoneelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oisko tämä vähän kompakysymys: Dornier Do-10 ja Do-X.

 

Ei ole kompa, mutta muuten polttaa ... Koneiden tyyppimerkinnät on kirjoitettu täsmälleen samoin. Toinen koneista ei tosin päässyt piirrustuspöytää pitemmälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DC-4? Näitä oli myös kaksi eri konetta samalla tyyppitunnuksella.

 

 

Taas törmätään foorumin mahtavaan tietomäärään  ;D, periaattessa hyväksyttävä vastaus. Kuitenkaan tuo ei ole kyseessä, sillä ei täyttäne ehtoa ilmailuhistoriallisesta teosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kierretään lähes kuin kissa kuumaa puuroa  ;D ..... maa on jo oikein ja oikea valmistajakin on ollut esillä. Ko. firman koneita on myös Suomen ilmailurekisterissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolme periaatteessa oikeaa vastausta... eikä yksikään osunut. 209 oli mielestäni aika hyvä.

 

Koitetaan vielä kerran YLE:n vaaliennustetta odotellessa.

 

Dornier Do J eli Wal.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeassa firmassa ollaan jo ..... hieman uudempaa tyyppiä kaivattaisiin

 

Dornier Do 27 eri versiot ja Do 27S-1 vesikone (taisi olla prototyyppi?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dornier Do 27 eri versiot ja Do 27S-1 vesikone (taisi olla prototyyppi?)

 

Haussa on kaksi aivan eri tyyppistä konetta siis ei saman tyypin versiot.

Kumpikaan noista mainituista ei tehnyt ilmailuhistoriaa Saksassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään