Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2007 Juhalle vuoro. Jaahas,tuli taas hieman puskista. Täytyy keksiä jotain ovelaa illan aikana. Kärsivällisyyttä.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2007 On näemmä aikamoinen laitos, jostain kumman syystä avron alkuaikoina oli kuulemmaongelmia moottorin kanssa. http://www.enginehistory.org/gas_turbines.htm Tuolta löytyy Lycoming:n turbiinien seasta hyä poikkileikkauskuva Kiitos linkkivinkistä! Olitkin jo "kalkkiviivoilla"... Tämä kysymys sai alkunsa kun luin kirjaa suihkumoottoreista, missä myös tämä ALF502 oli esitetlty. Olin siinä uskossa että kaikissa liikennekonemoottoreissa on aksiaaliahdin, jonka olen aiemmin pitänyt "elegantimpana" ratkaisuna verrattuna vaikkapa RR Nene:en ja Fougan moottoriin. Mutta näiden jälkeen on näköjään keksitty yhdistellä aksiaalinen matalapaineahdin keskipakomalliseen korkeapaineahtimeen, ja ilmeisesti tällä tavalla sen kp-ahtimen roottorin läpimitta pysyy järkevän pienenä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2007 No, niin. Kysymys on tietysti mikä kone ? Erikoiseksi tämän tekee seikka, että samalla tyyppinumerolla löytyy kaksi aivan erilaista konetta. Hakusessa on nuorempi ... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2007 Bf-109 ja uudempi Grob 109. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2007 Bf-109 ja uudempi Grob 109. Ei tää nyt ihan noin helppo ole .... EDIT: Sori, mun moka . Olis tietenkin pitänyt lisätä kyseessä olevan saman valmistajan tuotteet Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2007 Kun se ei kerran ole näin helppoa, niin pannaan ihan esimerkiksi vielä (Avro)BAe 748 ja Boeing 748 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2007 Iljushin Il-18 - mutta tuskin se on tämä, koska käsiteltiin ketjussa jokin aika sitten Kriteerit kuitenkin täyttyivät... sama valmistaja, yksi tyyppinumero, kaksi konetta. http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,46734.msg677132.html#msg677132 EDIT: linkki Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2007 Boeing 717 Ylituomari hylkää vastauksen pitkän pohdinnan jälkeen. Uudempi B717 ei alunperin ollut Boeingin tekemä, sillä sehän oli MD-95. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2007 Kun se ei kerran ole näin helppoa, niin pannaan ihan esimerkiksi vielä (Avro)BAe 748 ja Boeing 748 Ei valitettavasti täytä saman valmistajan ehtoa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2007 Iljushin Il-18 - mutta tuskin se on tämä, koska käsiteltiin ketjussa jokin aika sitten Njet. Pähkäilkää nyt rauhassa puolentoista tuntia, lähden nim. koiran kanssa ulos. Lisävinkkejä sen jälkeen, jos ei ole ratkennut. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 17, 2007 Haettu kone teki aikoinaan ilmailuhistoriaa kotimaassaan. EDIT : menipä hiljaiseksi ... Valmistajan koneita on rakennettu tietystä syystä aikoinaan mm. Italiassa, Hollannissa, Espanjassa ja Japanissakin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2007 Oisko tämä vähän kompakysymys: Dornier Do-10 ja Do-X. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2007 DC-4? Näitä oli myös kaksi eri konetta samalla tyyppitunnuksella. Tässä se vähemmän tunnettu ensimmäinen DC-4: http://1000aircraftphotos.com/APS/2000L.jpg Vuonna 1938 ensilennon tehneessä protossa oli mm. APU, vaihtovirtasähköt, tehostetut ohjaimet, nokkapyöräteline, paineistus, ilmastointi yms. herkkuja, jotka tekivät siitä järjestelmiltään tuon ajan tekniikalle liian monimutkaisen ja kalliin ylläpitää. Ensimmäinen DC-4 sai erotukseksi lisäkirjaimen DC-4E (Experimental), kun tehdas myöhemmin kehitti kokonaan uuden, yksinkertaisemman version. DC-4E myytiin Japaniin ja se toimi suunnittelulähtökohtana japanilaiselle G5N1 Shinzan -pommikoneelle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2007 Oisko tämä vähän kompakysymys: Dornier Do-10 ja Do-X. Ei ole kompa, mutta muuten polttaa ... Koneiden tyyppimerkinnät on kirjoitettu täsmälleen samoin. Toinen koneista ei tosin päässyt piirrustuspöytää pitemmälle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2007 DC-4? Näitä oli myös kaksi eri konetta samalla tyyppitunnuksella. Taas törmätään foorumin mahtavaan tietomäärään , periaattessa hyväksyttävä vastaus. Kuitenkaan tuo ei ole kyseessä, sillä ei täyttäne ehtoa ilmailuhistoriallisesta teosta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2007 Messerschmitt 209? Ensimmäinen oli ennätyskone, toinen 109:n kehitelmä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2007 Nyt kierretään lähes kuin kissa kuumaa puuroa ..... maa on jo oikein ja oikea valmistajakin on ollut esillä. Ko. firman koneita on myös Suomen ilmailurekisterissä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2007 Bf 163 ja Me 163 (Komet) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2007 Bf 163 ja Me 163 (Komet) Ei taida olla yhtään mersua ilmailurekisterissä .... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2007 Kolme periaatteessa oikeaa vastausta... eikä yksikään osunut. 209 oli mielestäni aika hyvä. Koitetaan vielä kerran YLE:n vaaliennustetta odotellessa. Dornier Do J eli Wal. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2007 Dornier Do J eli Wal. Oikeassa firmassa ollaan jo ..... hieman uudempaa tyyppiä kaivattaisiin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2007 Oikeassa firmassa ollaan jo ..... hieman uudempaa tyyppiä kaivattaisiin Dornier Do 27 eri versiot ja Do 27S-1 vesikone (taisi olla prototyyppi?) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 18, 2007 Dornier Do 27 eri versiot ja Do 27S-1 vesikone (taisi olla prototyyppi?) Haussa on kaksi aivan eri tyyppistä konetta siis ei saman tyypin versiot. Kumpikaan noista mainituista ei tehnyt ilmailuhistoriaa Saksassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla