Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2007 Täydennys vielä aikaisempaan keskusteluun. Niinkutsuttuja tyyppihyväksymättömiä ilma-aluksia ovat mm experimental-, homebuilt-, ultrakevyet- ja museokoneet. Fouga Magister kuuluu viimeksimainittuihin ja lentää niitä koskevien määräysten puitteissa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2007 Taivaankirpun bongasi taas vaihteeksi taustatoimitus. Mutta tuo "ministeriö" ehti kyllä pistää epäilemään, että ihan tuoreesta hallinnollisesta päätöksestä ei ollut kyse. Koitetaan tällaista, toivottavasti nopeaa: koelennolla saatiin aikaan niin paha flutteri, että siivenkärjet eivät enää näkyneet. Mikä ilma-alus? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2007 Kovalla Pyrylläkään kukaan mitään sivullensa nää... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2007 Minusta tuntuu, että siihen vaadittaisiin kunnon Myrsky.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2007 puusiipi brewsterilläkin oli omat ongelmansa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2007 Tässä tapauksessa ei pyrytä eikä edes myrskyä vaikka oireet taitaisivat sopia. Ei ole Brewsterkään. Tuo määritelmä flutterin rajuudesta on aikalaiskuvaukseen perustuva. Ilmiötä kuvattiin myös suunnilleen näillä sanoilla: pitkäaikainen, mielenkiintoinen ja täydellinen flutteri. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2007 Eikös Vasamassa flutteriin joutunut sivuperäsin eikä siipi? Eli ei siis Vasama. Kylläpäs näitä kotimaisia flutteripotilaita riittää... ja kotimaista tosiaan etsitään. Haetussa lentokoneessa ongelma saatiin korjattua ja se otettiin sarjatuotantoon. Edellä olevat ovat olleet kaivattuja asiallisia ja suoria vinkkejä haettuun ilma-alustyyppiin. Koska useampia on vaikea keksiä niin annetaan tällainen enemmänkin arvoituksellinen: kyseisen konetyypin parikin entistä kotipaikkaa voisivat melkein viitata Pikkuoravaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2007 Pikkuoravahan viittaa selvästi Kurre Hedströmiin ja Kauniaisiin (orava vaakunassa) eli PIK-17:ään, joka on Kurren suunnittelema. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2007 PIK-17 B "Tintti" Kurt Hedström, Mauri Määttänen ja Björn-Olof Lagerqrantz suunnittelivat vuosina 1966-67 Tumpin pohjalta 15-metrisen Tintin. Koneessa oli puuraaka-aineen käyttö viety erittäin pitkälle, se oli hyvin kevyt. Kone tuhoutui koelennolla siiven katketessa flutterin seurauksena, ohjaaja Määttänen hyppäsi laskuvarjolla. Kysymys: Ensimmäinen Suomessa valmistettu lujitemuovinen purjelentokone oli KK-1 "Utu", mitä "KK" tarkoittaa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2007 Lentäjän näkökulma- kirjassa muistaakseni, oli maininta että koelentäjä sai Vinkan johonkin hallitsemattomaan lentotilaan ja oliko se peräti niin että "teppu" onnistui vain kerran vai vain yhdellä ainoalla yksilöllä. Ei ole nyt käsikirjastoa saatavilla jotta voisi tarkistaa. Vinka on myös jokin tuuli, ehkäpä Lapin suunnalla ilmenevä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2007 PIK-17 B "Tintti" Kurt Hedström, Mauri Määttänen ja Björn-Olof Lagerqrantz suunnittelivat vuosina 1966-67 Tumpin pohjalta 15-metrisen Tintin. Koneessa oli puuraaka-aineen käyttö viety erittäin pitkälle, se oli hyvin kevyt. Kone tuhoutui koelennolla siiven katketessa flutterin seurauksena, ohjaaja Määttänen hyppäsi laskuvarjolla. Kysymys: Ensimmäinen Suomessa valmistettu lujitemuovinen purjelentokone oli KK-1 "Utu", mitä "KK" tarkoittaa? Samainen aihe jonkin ajan takaa tältä foorumilta http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,44089.msg482287.html#msg482287 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2007 Tintti se ei ole, sillä haettu laite ei hajonnut flutterista huolimatta. Eikä ole Pyörremyrsky tai Vinkakaan. Olkoonkin että kaikki voidaan laskea sääilmiöiksi. Kuten haettukin. Miukun KK-1 Utu -kysymykseen taitaa vastaus olla KuituKone. Vielä pitäisi keksiä oikea vastaus voimassa olevaan kysymykseen. Todettakoon että aika lähellä aletaan olla. Pikkuoravan tarkennettuun väliaikaiseen sijoituspaikkaan liittyy Arkhimedes. Joko napsahtaa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2007 Sääilmiöistä on jäljellä enää Tuuli (ei tuotantoon) ja Viima sekä Vihuri, joilla ei tiettävästi ollut flutteriongelmia. Arkhimedeen huomattavin keksintöhän oli Heureka! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2007 Tässä jo varsin turhautuneena täytyy luetteloon lisätä vielä Hurricane, vaikka se ei juurikaan sovi annettuihin vihjeisiin. Malmillahan sattui 30.7.42 onnettomuus, jossa HC-455 tuhoutui. Syyksi todettiin siipien paikkauskankaan liian pieni vetolujuus. P. Sovelius lensi tämän jälkeen koelentoja verhouksen käyttäytymisen tutkimiseksi HC-456:lla. Tällöin hän totesi, että suurilla nopeuksilla kankaat pullistuivat niin, että "koko taso tuntui elävän". Tämä vain sen takia, ettei olisi tullut mentyä nukkumaan aivan yrittämättä! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 20, 2007 Tuo jo mainittu Utuhan siellä Heurekan radanpuolella retkotti ainakin pitkään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2007 Juu, ja taitaa olla muutenkin sovelias vaihtoehto (nimim. itsekin ko. koneella lentänyt). Itse en sitä flutteriin saanut, mutta kerhokaveri kylläkin. Oli se semmoinen peli, että kivaa oli Nyt ei kyllä taitaisi enää uskaltaa sillä lentää :/ Malmillahan Utu oli Tikun nokassa ja tosiaan tuolla Heurekassakin ko. laitos majaili. Miukun kysymykseen taitaa oikea vastaus olla "Kaljaa ja Kuttaperkkaa" tai ainakin jotain sinnepäin hannu "myöhässä" niemi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2007 Eipä ole ennen ketjussa tainnut käydä näin. Eli Miukun vastaus oli väärä mutta hiukan ennenaikaisesti esitetty kysymys olikin se oikea vastaus!!! Vai olisiko hän vastauksen ihan tarkoituksella näin mutkan kautta ilmaissut? Haussa oli siis Fibera KK-1 Utu, sääilmiö sekin. Petteri Patolinnan kokoama Hyvinkään Ilmailukerhon ansiokas Hyvin Lentää -historiikki kertoo, miten Utun koelennoilla OH-LKX:ssä ilmeni yli 200 kmh nopeudella "pitkäaikainen ja täydellinen ja mielenkiintoinen" flutteri. Kuuleman mukaan niin voimakas, että "siivet häipyivät näkyvistä". Kyseessä oli maailman ensimmäinen kokonaan lujitemuovirakenteinen purjekone. Aina kannustava ILMAILU-lehti kirjoittikin ilmiöstä tuolloin positiivisesti, että puukone olisi hajonnut vastaavassa tilanteessa muutamassa sekunnissa. Ongelmaa korjattiin mm. tasapainottamalla ohjainpintoja. Tässä linkissä on NASA Langleyn tekemä mainio vanha filmi, joka kertoo oleellisen siitä mistä asiassa on kyse (Flutter.300k). http://www.eng.auburn.edu/~drmac/FAAG.html Viite pikkuoraviin oli tosiaan arvoituksellinen. Yksi niistä oli Simeoni eli pylväspyhimys St.Simeon. Myös Utu vietti toistakymmentä vuotta tolpan nokassa Ilmailuliiton pihalla, ennen kuin sen kantavat rakenteet viime keväänä pettivät. Toinen Utu vieraili lyhyemmän ajan niin ilkään tolpan varassa Heurekassa, eli Arkhimedeen kuuluisan huudahduksen mukaan nimetyssä tiedekeskuksessa Vantaalla. Ilmailumuseosta lainattu kone mainosti Lentoon-näyttelyä. Utu oli rakennuksen julkisivun ulkopuolella pääradan varrella (kuva alla). [ attachment removed / expired ] Miuku kirjoitti selvästi, että Tintti on vastaus ja Utu jo seuraava kysymys. Hiukan epäreilua kenties, mutta kysymysvuoro taitaa mennä Antille. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2007 Melko reilua, toteaa operaattorin mainoskin. Jospa minä sitten ajanpuutteen ja kysymysvajeen takia ja toisaalta seuraavan kysymyksen laadun takaamiseksi siirrän vuoron Markulle. Teron epäilemä mutkan kautta ilmaisu kävi väistämättä mielessä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2007 Eipä ole ennen ketjussa tainnut käydä näin. Eli Miukun vastaus oli väärä mutta hiukan ennenaikaisesti esitetty kysymys olikin se oikea vastaus!!! Vai olisiko hän vastauksen ihan tarkoituksella näin mutkan kautta ilmaissut? Haussa oli siis Fibera KK-1 Utu, sääilmiö sekin. Siis savolainen vastaus ;-) En vain muistanut sitä proton flutteria (vaikka olinkin Utua tekemässä vuosina 1965-66). Jatketaankin UTU linjalla kysymyksessä: Miten kaksi viimeistä koneyksilöä poikkesivat niitä edeltävistä sarjakoneista? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2007 Konetta sen paremmin tuntematta sanotaan, että erilainen siipiprofiili. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2007 (vaikka olinkin Utua tekemässä vuosina 1965-66). Koska muistin tuon, arvelin olevani hiukan heikolla pohjalla kysymyksen kanssa Mikäs on muuten vastaus siihen KK:n merkitykseen? Taustatoimitus tarjosi tuota KuituKonetta, mutta olen tainnut nähdä jossain myös tuon Kaljaa ja Kuttaperkaa -version. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 21, 2007 Siis savolainen vastaus ;-) En vain muistanut sitä proton flutteria (vaikka olinkin Utua tekemässä vuosina 1965-66). Jatketaankin UTU linjalla kysymyksessä: Miten kaksi viimeistä koneyksilöä poikkesivat niitä edeltävistä sarjakoneista? Oliskos niissä ollut V-kulmaa? Ainakin yksi sellainen oli, mutten ole varma onko kysymys tästä. hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla