Kirjoitettu Maaliskuu 29, 2007 Bingo Tero teki sen taas. Lentokala on erittäin hyvä kuvaus tälle vekottimelle: http://arizonamodels.com/reference/Aircraft/Belgium/Girard_et_Salkin_Gesa.jpg Kone oli hyvinkin ensimmäisiä, joissa ohjaamo oli katettu ja lisäksi nimenomaan ikkunoitu. Mösjööt Girard ja Salkin olivat syyllisiä. Juha hipoi ranskankielisine kulttuuritaustoineen tätä belgioluiden elämysmaata, Belgiaa. Kone oli tietynlainen amfibio: kellukkeet ja pyörät. Ulkomuoto oli selkeästi omituinen, lentokalan mieleen tuova. Ja ohjaamo rakennettiin nimenomaan suojaamaan lentäjää roiskeilta ja merenkäynniltä. Vanhimmat trappistioluet juontavat todistetut tuotantojuurensa 1200-luvulta. Väitän, että aika moni meistä asui maakuopassa, jos sielläkään siihen aikaan... Juhalle erikoiskiitos monen ennalta tuntemattoman ja tunnetunkin lentokonetyypin esilletuomisesta. Varsinkinkin kova yrittäminen palkitaan, vähintäänkin tulevaisuudessa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 30, 2007 Olipas hieno kysymys taas... Jos saan palata (anteeksi!) hieman tuohon edelliseen Ilmavoimiamme koskevaan kysymykseen (tunnus-rekisteröinti), koska siitä sain privapostiakin asian tiimoilta. Nuo ruotsalaisten vapaaehtoisrykmentin F 19:n koneet (LentoR 5) olivat lainassa Ilmavoimilla, ainakin Atso Haapasen "Hävittäjähankinnat 1918-1945" kirjan mukaan. Onko kellään tarkkaa tietoa, olivatko ne kuitenkaan varsinaisesti Ilmavoimien rekisterissä, vaikka niissä oli suomalaiset hakaristit? Koneet käyttivät kuitenkin ruotsalaisten kirjaintunnuksia. Koneet olivat Ruotsin valtion omaisuutta, ja niitä huollettiin Ruotsista käsin. Ja nehän siirtyivät takaisin sinne sodan jälkeen. Vain menetetyt koneet siirtyivät Suomen valtion omistukseen. Miten on tällaisten lainakoneiden rekisteröinnin kanssa? Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 30, 2007 En tiedä auttaako tämä mitenkään mutta lueskelin joitain vuosia sitten kirjan Svenska Frivilligkåren i Finland, naishenkilön kirjoittama, kirja käsitteli ruotsalaisten esikuntatapahtumia kokonaisuudessaan Suomessa, alkoi tarvikkeiden ja henkilöstön kasaamisella jne. Siinä muistaakseni mainittiin että koneita ei missään tapauksessa saannut siirtää suomen hallintaan(rekisteriin)kyseessä oli muistamani mukaan ruotsin joku ilmavoimien tai materialilaitoksen päällikön lausuma. Valitettavasti itselläni ei tuota kirjaa ole, en muista kirjoittajan nimeä ja silloista kirjan lainaajaa ei enään ole olemassa enkä liioin tiedä kirjan olinpaikkaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 30, 2007 En tiedä auttaako tämä mitenkään mutta lueskelin joitain vuosia sitten kirjan Svenska Frivilligkåren i Finland, naishenkilön kirjoittama, kirja käsitteli ruotsalaisten esikuntatapahtumia kokonaisuudessaan Suomessa, alkoi tarvikkeiden ja henkilöstön kasaamisella jne. Siinä muistaakseni mainittiin että koneita ei missään tapauksessa saannut siirtää suomen hallintaan(rekisteriin)kyseessä oli muistamani mukaan ruotsin joku ilmavoimien tai materialilaitoksen päällikön lausuma. Valitettavasti itselläni ei tuota kirjaa ole, en muista kirjoittajan nimeä ja silloista kirjan lainaajaa ei enään ole olemassa enkä liioin tiedä kirjan olinpaikkaa. Tuohan on mainiota tietoa, Arne ja mielenkiintoinen asia! Sen mukaanhan koneet eivät olisi olleet Ilmavoimien rekisterissä. Löysin myös netistä maininnan, jossa kerrotaan koneiden ostetun Ruotsissa kerätyillä varoilla Suomeen. Se taasen on täysin ristiriidassa tuon sinun kertomuksesi ja Atso Haapasen kirjassa olevan tiedon kanssa ( koneet lainassa). Tuosta koneiden ostosta kertoo jutun kirjoittaja Mauno A. Salo ja siinä sanotaan seuraavasti: "With the money that was collected in Sweden Gloster Gladiator Mk.1 J.8 and Hawker Hart (B.4) aircraft were bought. The latter ones were license-manufactured in Sweden (ASJA and CVM). The Gladiators were built in Britain during 1937-38. An old Raab-Kazenstein 26 (Sk.10) trainer was acquired as a liaison aircraft and Junkers F.13 as a transport plane." http://www.sci.fi/~fta/f19-1.htm Tämäpä menee taas kerran mielenkiintoiseksi. Mikähän mahtaa olla totuus? En oikein usko tuohon "ostoon". Ennemmin tulee mieleen varojen kerääminen tämän vapaaehtoisen operaation kustantamiseksi. edit: Jos jollakin on lähellä Greger Falkin kirjoittama "F 19 kronikka", niin siinä saattaisi olla jotain... (Pitäisikö tästä aiheesta tehdä oma threadi, vai sopiiko tänne sekaan?) Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 30, 2007 Ilkalta hyvä ja taas paljon uutta tietoa tuonut kysymys. Trappistiyhteyden jälkeen oli tosin jo nopeuskilpailu, sen verran vinkkejä oli tyrkyllä. Vaikka pitäisi keksiä jotain hohdokkaampaa (kuten Rodin kysymyksen lemmikkitiikeri), jatketaan tyyppitunnistuksella: toinen kahdesta mutta aluksi kuusinkertainen. Toinen näistä oli ennennäkemätön menestys, toinen aikamoinen pettymys. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 30, 2007 NB-36H alias NTA? Projekti MX-1589 Nämä siis X-6:n jatkokehitelmiä Jos olen oikeasssa, niin tämä on kummitellut aikaisemminkin ketjussa... Tosin tuo loppukanneetti vievähän uskottavuutta vastauksesta.. hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 30, 2007 edit: Jos jollakin on lähellä Greger Falkin kirjoittama "F 19 kronikka", niin siinä saattaisi olla jotain... (Pitäisikö tästä aiheesta tehdä oma threadi, vai sopiiko tänne sekaan?) Jukka Jukan kysymyksen johdosta selasin läpi Greger Falkin F19:n kronikan. Siellä on paljon tarinoita ja yleviä lausumia mutta ei sanaakan niin maallisista asioista kuin koneiden hankinnoista, omistussuhteista tai rekisteröinneistä. Apu täytyy tässä asiassa löytää muualta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 31, 2007 Jukan kysymyksen johdosta selasin läpi Greger Falkin F19:n kronikan. Siellä on paljon tarinoita ja yleviä lausumia mutta ei sanaakan niin maallisista asioista kuin koneiden hankinnoista, omistussuhteista tai rekisteröinneistä. Apu täytyy tässä asiassa löytää muualta. "Suomen Siivet" kertoilee että 12 Gelliä ja 4 Hartia hankittiin lahjoitusvaroin. F19 oli vapaaehtoisporukka eikä voinut olla virallisesti puolueettoman Ruåtsin ilmvoimien alainen. Jokatapauksessa koneet eivät olleet hetkeäkään Suomen Ilmavoimien kirjoissa. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 31, 2007 Mites tuo heidän pikkuJunkerssi oh-suo oliko tuokaan aito rekisteri vai vaan kylkeen maalattu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 31, 2007 Mites tuo heidän pikkuJunkerssi oh-suo oliko tuokaan aito rekisteri vai vaan kylkeen maalattu. Taas kävi niin, että hyvä ja mielenkiintoinen kysymys pisti liikkeelle uuden kysymyksen, jota olisi kiva selvittää. Koska tämä ketju saa keskittyä nyt olevaan ja tuleviin kysymyksiin, niin laitan tämän F 19-tapauksen omaksi ketjuksi. Muuten tämä menee vähän hankalaksi. Olen saanut sen verran lisää privaattipostia asiaan liittyen, ja asia tuntuu kiinnostavan, niin koitetaan etsiä ratkaisua yhdessä. Tuntuu kirjallisuudessa ja netissä olevan liikkeellä hieman epäselvää ja harhaanjohtavaakin tietoa ruotsalaisten F 19:n koneiden omistussuhteista ja rekisteröinnistä. Eiköhän jostain löydy se totuuskin. http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,64334.0.html Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 31, 2007 Eipä ole tullut edes arvauksia - onko väki pois linjoilta vai onko tämä näin hankala? Aprillipäivä lähestyy, joten eiköhän ratkaista kysymys tämän kuun puolella? Alkuperäinen vinkkihän oli: toinen kahdesta mutta aluksi kuusinkertainen. Tämä viittaa siihen, että etsityssä korvattiin laatu määrällä. Näistä kahdesta toinen oli tai on edelleenkin kuulu kautta maailman, toinen (se etsitty pettymys) jäi pimeämmälle puolelle. Molemmat kuitenkin lensivät, mutta vain se kuuluisampi pääsi tositoimiin. Molemmille sattui onnettomuuksia, mutta vain haetulle ne osoittautuivat kohtalokkaiksi. Aikanaan niistä vain ei heti maailmalla kuultu. Toinen näistä oli idästä, toinen lännestä. Kiina-ilmiö voisi tavallaan liittyä tähänkin, ainakin mitä tulevaisuuteen tulee... Haettu lensi vain neljä kertaa ja jokainen niistä päättyi täystuhoon. Ei siis ihme että projekti hyllytettiin. Testigooglauksen perusteella tämä vinkki ei suoraan anna vastausta, joten kerrotaan että menestyneemmän kilpailijan onnistuneita lentoja oli tasan 13 ja ne kaikki sujuivat moitteettomasti (XB-15 ei liity tähän). Ja jos alkuperäinen vinkki oli kuusinkertainen, niin se kerrottava oli viisi kahdessakin mielessä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 31, 2007 Anteeksi Tero mutta tuo Jukan ongelma on viennyt kaiken likenevän ajan, nyt yritän keksiä tuohon vastauksen, eli teen kaikkeni( mikä nyt ei paljoa ole) mutta voit uskoa että yritystä on. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 31, 2007 Mitenkä olisi NL:n N-1 kantoraketti versus USA:n Apollo-ohjelma (Saturn 1B ja V). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 31, 2007 Muutakin lentävää on kuin lentokoneita. Haussa oli tosiaan Neuvostoliiton kuuraketti N-1 (tai N1 lähteestä riippuen). Itäinen naapurimme oli tosissaan haastamassa Yhdysvaltoja kilvassa kuun valloittamisessa. Koska rakettimoottorien tekniikka ei ollut tarpeeksi kehittynyttä, T1:ssä oli peräti 30 ensimmäisen vaiheen moottoria (amerikkalaisten Saturn V:ssä niitä oli viisi, eli se kuusinkertainen määrä haetussa lentolaitteessa). Kerosiiniä ja nestehappea polttavien kymmenien moottorien hallinta ei kuitenkaan toiminut, ja kaikki neljä laukaisua päättyivät kantoraketin tuhoon pian startin jälkeen. Hanke jäädytettiin lopullisesti 1976. Myös Saturn V -ohjelmassa koettiin onnettomuuksia, Apollo 1 paloi harjoituksissa laukaisualustalla ja Apollo 13:n huoltomodulin räjähdys aiheutti tehtävän keskeyttämisen. Mutta Saturn vei astronautit kuuhun ja Neuvostoliitto salasi pitkään N-1:n olemassaolon. Nyt siitä on jo kuvia nähtävänä. Kyseessä taisi kuitenkin olla painavin koskaan maanpinnalta irronnut laite. http://members.aol.com/nodin/N1pages/N1index1.html http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/1883348.stm Kiina-ilmiö viittasi tietysti kiinnostukseen kuulentoon. Mutta siitä ei tietysti ole mitään varmuutta. N-1 laukaistiin neljä kertaa ja aina kävi huonosti. Yhdysvaltojen Saturn V -raketteja rakennettiin 15 ja 13 laukaistiin onnistuneesti. Kaksi onnettomuutta varjosti ohjelmaa, mutta ne liittyivät Apollo-avaruusalukseen. Kaksi ylimääräistä ovat nähtävissä Houstonissa ja Cape Kennedyssä. Osmolle vuoro! EDIT: koitin tuossa kysymyksen alussa viljellä kirjainyhdistelmää KUU. Kejun perinteiden mukaisesti. "Eipä ole tullut edes arvauksia - onko väki pois linjoilta vai onko tämä näin hankala? Aprillipäivä lähestyy, joten eiköhän ratkaista kysymys tämän KUUn puolella? Alkuperäinen vinkkihän oli: toinen kahdesta mutta aluksi KUUsinkertainen. Tämä viittaa siihen, että etsityssä korvattiin laatu määrällä. Näistä kahdesta toinen oli tai on edelleenkin KUUlu kautta maailman, toinen (se etsitty pettymys) jäi PIMEÄMMÄLLE PUOLELLE. Molemmat kuitenkin lensivät, mutta vain se KUUluisampi pääsi tositoimiin. Molemmille sattui onnettomuuksia, mutta vain haetulle ne osoittautuivat kohtalokkaiksi. Aikanaan niistä vain ei heti maailmalla KUUltu." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 31, 2007 Noniin eipä edes pienessä mielessä käynnyt nuo avaruushommat, kannattaisi minunkin ajatella laajemmin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 31, 2007 Enpä aamulla herätessäni tiennyt olevani iltaan mennessä KysymysKetju-voittaja. Olisinpa voinut jopa väittää, että sellaista ei tapahdu. Kun nyt kuitenkin ollaan tässä tilanteessa, niin kysytään suomalaista kirjailijaa ja hänen kirjaansa, jossa matkustajat selvisivät hengissä pakkolaskusta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 1, 2007 Näin juuri reissusta tulleena tekisi mieli sanoa, että "Pauli Hirvonen, Pakkolasku" mutta koska kyse on matkustajista, tavalla tai toisella, niin kirjahan on Juhani Korpelan Romukorpela. Taatusti sopii vastaukseksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 1, 2007 No niin, käytetäänpä hyväksi tässä vähän aikaa sitten esillä ollutta kysyjän oikeutta, jonka mukaan hän voi asettaa uusia reunaehtoja uusien vihjeiden mukana prosessin edistyessä. Tässä uudet vihjeet: Pakkolaskussa koneen miehistö kuoli. Kaikkea ei tarvitse ottaa ihan todesta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 1, 2007 Haetaankohan tässä nyt erästä Mika Waltarin teosta? Nopeasta googlauksesta huolimatta itse teoksen nimeä en muista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 1, 2007 Juuson lähestymisessä asiaan on sanoisinko näkemystä. Kysymyksessä on romaani - ei kovin suuri eikä aivan viime ajoilta. Kanattaa aina keskittyä kysymykseen! Nyt ollaan jo niin lähellä, että lukemalla tarkkaan kysymyksen sekä vihjeet ja painamalla ne mieleen, oikea vastaus löytyy googlaamallakin, vaikka ei ko pienoisromaania ennestään tuntisikaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 2, 2007 Sellaista ei tapahdu, 1944? Mitä siinä tapahtui? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 2, 2007 No niin, siinähän se oli. Kysymyksessä oli Mika Waltarin varsin vähän tunnettu pienoisromaani (44s.) "Sellaista ei tapahdu". Se on ilmestynyt 1944, mutta todennäköisesti kirjotettu aikaisemmin. WSOY on ainakin vuosina 1966 ja 1995 julkaissut Mika Waltarin pienoisromaanit (13 kpl) kokoelmana, jossa tämäkin tarina on. Siinä helsinkiläinen mieshenkilö lähtee maaliskuussa 1939 lentomatkalle Keski-Eurooppaan. Koneen vaihdon jälkeen (ilmesesti Berliinissä) lähdetään matkaan huonossa säässä. Koneessa on vain kaksi matkustajaa, ao mieshenkilö ja hänelle ennestään tuntematon nainen, joka on matkalla Egyptiin. Kone tekee vuoristossa pakkolaskun jossa miehistö, lentäjä ja sähköttäjä, kuolee, jonka jälkeen suhteellisen vähän loukkaantunut pari seikkailee tarkemmin määrittelemättömällä poliittisesti sekavalla alueella jossakin Keski-Euroopassa. Kun Tero edellisessä kysymyksessään ripotteli niitä selviä vihjeitä kaikkien nähtäväksi, jos vain osasi lukea niitä, niin ajattelin olla vielä röyhkeämpi ja pistin oikean vastauksen jo heti kysymysviestiin näkyville! "Enpä aamulla herätessäni tiennyt olevani iltaan mennessä KysymysKetju-voittaja. Olisinpa voinut jopa väittää, että sellaista ei tapahdu. Kun nyt kuitenkin ollaan tässä tilanteessa, niin kysytään suomalaista kirjailijaa ja hänen kirjaansa, jossa matkustajat selvisivät hengissä pakkolaskusta." Terollepa taas vuorostaan vuoro! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 2, 2007 Juuso kyllä oikeasti ratkaisi tämän löydettyään Waltarin, joten suosiolla vuoro hänelle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 2, 2007 Herrat sopikoot keskenään. Jos Tero on sitä mieltä, että vuoro kuuluu Juusolle, niin siitä vaan! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 3, 2007 Kun oma lähdekirjasto ei vielä ole kauhean laaja, pitää turvautua erittäin helppoon kysymykseen. Eräs erityisesti lasten suosima laite liittyy kaukaisesti Me-262 suihkuhävittäjään. Mikä tämä laite on? Eiköhän näitäkin löydy monia, muttei vielä helpoteta liikaa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla