Kirjoitettu Huhtikuu 3, 2007 Tarkoitatko mahdollisesti lasten soittorasioita, joissa on nauhan päässä pyöreä lenkki. Vetämällä tästä lenkistä vieteri kireälle, soittorasia alkaa soittaa jotakin tunnettua lasten- tai muuta laulua. Me 262:ssa oli moottorin varakäynnistimenä keksijänsä mukaan nimetty Riedel- laite. Tämä oli noin 10 hevosvoimainen kaksisylinterinen apumoottori, joka ryypytettiin ja käynnistettiin sähkökäynnistimellä ohjaamosta käsin. Jos ei se onnistunut, mekaanikko saattoi vetäistä moottorin käyntiin käynnistysnarun päässä olevasta lenkistä perämoottorin tai ruohonleikkurin tapaan. Tämän jälkeen Riedel kytkettiin turbiiniin ylikuorma- ja keskipakokytkimellä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 3, 2007 Annetaanpa tässä vaiheessa pari vihjettä. Kyseinen laite esiintyy ainakin suomennetussa termissä, joka liittyy koneella taistelemiseen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 3, 2007 Taisi hyökkäysprofiili olla kuin vuoristoradassa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 4, 2007 Ja oikea vastaus tuli Terolta. Kysymysvuoro siis hänelle. Suora lainaus Mike Spickin Luftwaffen hävittäjä-ässät kirjasta: ''Hyökätäkseen amerikkalaisia pommittajia vastaan Me-262- ohjaajat aloittivat korkealta takaa. Loiva syösy suurella nopeudella vei heidät saattohävittäjien läpi n. puolentoista kilometrin päähän pommittajien taakse ja 500m alapuolelle. Tuossa vaiheessa ne vetivät nokan ylös menettääkseen nopeutta ja suorittaakseen perinteisen hyökkäyksen takaa ennen irtautumista alaspäin." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 4, 2007 Lähdetäänpä ihan ilmailun alkuvaiheista, eli miten Ikarus liittyy ilmeisesti lähitulevaisuudessa tapahtuvaan "ensimmäiseen". Ikarus on omassa sarjassaan myös tavallaan ensimmäinen. Eli haussa on jotain, mikä ei ole vielä tapahtunut, mutta jota kovasti suunnitellaan. Toivottavasti ei kovin hankala... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 4, 2007 Tuli hätäisesti mieleen nuo auringon voimalla kulkevat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 4, 2007 Ihan heittona, Michael Fournier ja Kittingerin hyppyennätyksen lyöminen korkeimmalta tapahtuvassa kuumailmapallosta laskuvarjolla hyppäämisessä. Privaattirahalla taidetaan mennä tässäkin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 4, 2007 No sitten se nousu korkeimmalle kuumai... ilma.. siis kaasupallolla. Tuolta ylhäältäkin voisi tuon kuumailman korjata... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 4, 2007 Tero tähtää varmastikin liitämiseen liitopuvulla ja laskeutumiseen ilman laskuvarjoa luontaisille telineille eli omille jaloille. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 4, 2007 Tässä tarkoituksella erittäin googlattavissa olevassa kysymyksessa haettiin tosiaan Jeb Corlissin suunnitelmaa laskeutua vapaasta ilman laskuvarjoa. Testivaiheessa hän lensi vapaapudotuksessa siipihaalarilla samaa vajoamisvauhtia Icarus VX-39 -laskuvarjon varassa olleen hyppääjän kanssa. http://www.gofastsports.com/zone/wingsuit.html (myös video). Laskuvarjoa ohjastaneen Luigin 39-neliöjalkainen Icarus on todella pieni, normaalisti loikitaan suunnilleen välillä 90 sqft (expertit) - 240 sqft (oppilaat). Ja suomalainen Jari Kuosmahan on ollut avainasemassa hyppääjien siipihaalarien tuotteistamisessa. Osmo siis kysyy. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 4, 2007 Katsotaanpa, kuinka nopeasti Google ja näppäräsormiset miehet tomivat: Maailmanennätysprojekti, jonka ainoa lento oli ensimmäisen prototyypin kuuden-seitsemän minuutin ensilento. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 5, 2007 No johonkinhan se ensimmäinen paalu pitää lyödä, mutta Spruce Goose'n lento kesti vain vajaan minuutin, ja nyt on kysymyksessä nopeusennätys. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 5, 2007 Mikäli tarkoitat Hughes H-1:tä, olet yhdessä suhteessa varsin lähellä. H-1 kuitenkin lensi useammin kuin yhden kerran, sekä pitempään että menestyksellisesti. Haettu kone ei koskaan päässyt ennätyskokeeseen asti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 5, 2007 Muutkin ja muunmaalaisetkin kuin Hughes ovat haaveilleet ennätyksistä - ja joskus jopa onnistuneet. Tämä projekti jäi kuitenkin keskeneräisenä syrjään. Tässä koneessa oli eräs moottori asennettuna ensi kertaa lentooneeseen, ja vaikka se aiheuttikin prototyypin pakkolaskun ynnä paljon vaikeuksia myöhemminkin, siitä tuli eräs aikakautensa huippumoottoreista. Aika pian koelennon jälkeen tuli muuta kiireisempää ajateltavaa, ja koneen kehittäminen keskeytettiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 6, 2007 Menee hakuammunnaksi, mutta Coanda-1910 lensi vahingossa hetken, mistään en tosin löytänyt onko se hetki yhtä kuin seitsemän minuuttia... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 6, 2007 Coandan moottori ori mielenkiintoinen kokeilu reaktiomoottorien alkutaipaleella, mutta se ei ole kysytty. Käsillä olevassa tapauksessa moottori edusti erään kauden huippua ennen uuden kauden alkamista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2007 Ensilennollaan tuhoutunut konetyyppi oli Napier-Heston J5, tuo kohtalokas reilut 6 minuuttia pitkä ensilento tapahtui 12.6.1940. Tämän nopeusennätykseen tähtäävän koneen tunnus oli G-AFOK, ja sen moottori oli 24 sylinterinen 2,450 HP Napier Sabre mäntämoottori. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2007 Tuohon Jukan vastaukseen minulla ei ole sinänsä mitään lisättävää. Tämähän se oli. Mainittakoon kuitenkin, että tässä koneessa oli ensimmäisen kerran asennettuna Napier Sabre luistinventtiilimoottori. Siitä aiheutui aluksi paljon ongelmia, mutta myöhemmin se kuljetti menestyksellisesti muun muassa Hawker Typhoonia, Tempestiä ja Furya. Asiasta kiinnostuneet voivat lukea projektista ja sen uudelleen henkiin herättämisestä mm sivuilta http://project-napier-heston.com/ Napier-moottoreista enemmänkin mm http://www.ptfnasty.com/ptfDelticHist1.htm Mainittakoon, että perustiedot ja idean kysymyksen esittämisestä tästä projektista sain Maanpuolustusnuorison syyskuun numerosta 17-18 vuodelta 1943. Jukan vuoro. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2007 Aika paha oli, kieltämättä. Joutui kyllä googlaamaan aika lailla, ennenkuin selvisi ja päädyin tuolle samalle sivustolle. Noita nopeusennätyksiä ja yrityksiä on nimittäin tehty aika lailla... Laitetaanpa sitten kysymys, jossa päähenkilönä oleva ilma-alus on edelleen kaikkien nähtävillä, eli Eräässä maassa rakennettiin muinoin "Die Spindel"-nimen saanut lentokone. Tämä "Die Spindel" oli erään erittäin tunnetun ilmailupioneerin ensimmäinen lentokone. Tätä lentokonetyyppiä ei nyt kysytä kuitenkaan, eikä tuota miestäkään. Sen sijaan kysytään, että samassa maassa, josta tuo "Die Spindel" oli kotoisin, sijaitsee museo, jonka kokoelmiin kuuluu ilma-alus, joka on ollut Suomen ilma-alusrekisterissä aikoinaan noin 11 kk, ja sillä on tietysti ollut siksi myös suomalainen OH-tunnus. Mikä ilma-alus on kyseessä ja missä se on näytillä? Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2007 Lockheed 12A OH-ETA on kyseessä. Ei ole kysymystä varastossa ja aamuyöstä pitää lähteä taas pidemäksi aikaa reissuun, niin kysyköön se, joka keksii museon missä masiina on esillä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2007 Lockheed 12A OH-ETA on kyseessä. Ei ole kysymystä varastossa ja aamuyöstä pitää lähteä taas pidemäksi aikaa reissuun, niin kysyköön se, joka keksii museon missä masiina on esillä. Kyllä se Lockheed 12A Electra on...ja OH-ETA. Juhan ehdotus sopii kuvioon, eli missä tämä kone on? Nopeuskilpailu alkaa nyt! Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla