Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

 

Tarkoitatko mahdollisesti lasten soittorasioita, joissa on nauhan päässä pyöreä lenkki. Vetämällä tästä lenkistä vieteri kireälle, soittorasia alkaa soittaa jotakin tunnettua lasten- tai muuta laulua.

Me 262:ssa oli moottorin varakäynnistimenä keksijänsä mukaan nimetty Riedel- laite. Tämä oli noin 10 hevosvoimainen kaksisylinterinen apumoottori, joka ryypytettiin ja käynnistettiin sähkökäynnistimellä ohjaamosta käsin. Jos ei se onnistunut, mekaanikko saattoi vetäistä moottorin käyntiin käynnistysnarun päässä olevasta lenkistä perämoottorin tai ruohonleikkurin tapaan. Tämän jälkeen Riedel kytkettiin turbiiniin ylikuorma- ja keskipakokytkimellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Annetaanpa tässä vaiheessa pari vihjettä.

 

Kyseinen laite esiintyy ainakin  suomennetussa termissä, joka liittyy koneella taistelemiseen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja oikea vastaus tuli Terolta. Kysymysvuoro siis hänelle.

 

Suora lainaus Mike Spickin Luftwaffen hävittäjä-ässät kirjasta:

 

''Hyökätäkseen amerikkalaisia pommittajia vastaan Me-262- ohjaajat aloittivat korkealta takaa. Loiva syösy suurella nopeudella vei heidät saattohävittäjien läpi n. puolentoista kilometrin päähän pommittajien taakse ja 500m alapuolelle. Tuossa vaiheessa ne vetivät nokan ylös menettääkseen nopeutta ja suorittaakseen perinteisen hyökkäyksen takaa ennen irtautumista alaspäin."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähdetäänpä ihan ilmailun alkuvaiheista, eli miten Ikarus liittyy ilmeisesti lähitulevaisuudessa tapahtuvaan "ensimmäiseen". Ikarus on omassa sarjassaan myös tavallaan ensimmäinen.

 

Eli haussa on jotain, mikä ei ole vielä tapahtunut, mutta jota kovasti suunnitellaan. Toivottavasti ei kovin hankala...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan heittona, Michael Fournier ja Kittingerin hyppyennätyksen lyöminen korkeimmalta tapahtuvassa kuumailmapallosta laskuvarjolla hyppäämisessä. Privaattirahalla taidetaan mennä tässäkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tero tähtää varmastikin liitämiseen liitopuvulla ja laskeutumiseen ilman laskuvarjoa luontaisille telineille eli omille jaloille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tarkoituksella erittäin googlattavissa olevassa kysymyksessa haettiin tosiaan Jeb Corlissin suunnitelmaa laskeutua vapaasta ilman laskuvarjoa. Testivaiheessa hän lensi vapaapudotuksessa siipihaalarilla samaa vajoamisvauhtia Icarus VX-39 -laskuvarjon varassa olleen hyppääjän kanssa.

 

http://www.gofastsports.com/zone/wingsuit.html (myös video).

 

Laskuvarjoa ohjastaneen Luigin 39-neliöjalkainen Icarus on todella pieni, normaalisti loikitaan suunnilleen välillä 90 sqft (expertit) - 240 sqft (oppilaat).

 

Ja suomalainen Jari Kuosmahan on ollut avainasemassa hyppääjien siipihaalarien tuotteistamisessa.

 

Osmo siis kysyy.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsotaanpa, kuinka nopeasti Google ja näppäräsormiset miehet tomivat:

 

Maailmanennätysprojekti, jonka ainoa lento oli ensimmäisen prototyypin kuuden-seitsemän minuutin ensilento.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

No johonkinhan se ensimmäinen paalu pitää lyödä, mutta Spruce Goose'n lento kesti vain vajaan minuutin, ja nyt on kysymyksessä nopeusennätys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli tarkoitat Hughes H-1:tä, olet yhdessä suhteessa varsin lähellä. H-1 kuitenkin lensi useammin kuin yhden kerran, sekä pitempään että menestyksellisesti. Haettu kone ei koskaan päässyt ennätyskokeeseen asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutkin ja muunmaalaisetkin kuin Hughes ovat haaveilleet ennätyksistä - ja joskus jopa onnistuneet. Tämä projekti jäi kuitenkin keskeneräisenä syrjään.

 

Tässä koneessa oli eräs moottori asennettuna ensi kertaa lentooneeseen, ja vaikka se aiheuttikin prototyypin pakkolaskun ynnä paljon vaikeuksia myöhemminkin, siitä tuli eräs aikakautensa huippumoottoreista.

 

Aika pian koelennon jälkeen tuli muuta kiireisempää ajateltavaa, ja koneen kehittäminen keskeytettiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee hakuammunnaksi, mutta Coanda-1910 lensi vahingossa hetken, mistään en tosin löytänyt onko se hetki yhtä kuin seitsemän minuuttia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Coandan moottori ori mielenkiintoinen kokeilu reaktiomoottorien alkutaipaleella, mutta se ei ole kysytty. Käsillä olevassa tapauksessa moottori edusti erään kauden huippua ennen uuden kauden alkamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensilennollaan tuhoutunut konetyyppi oli Napier-Heston J5, tuo kohtalokas reilut 6 minuuttia pitkä ensilento tapahtui 12.6.1940. Tämän nopeusennätykseen tähtäävän koneen tunnus oli G-AFOK, ja sen moottori oli 24 sylinterinen 2,450 HP Napier Sabre mäntämoottori.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon Jukan vastaukseen minulla ei ole sinänsä mitään lisättävää. Tämähän se oli. Mainittakoon kuitenkin, että tässä koneessa oli ensimmäisen kerran asennettuna Napier Sabre luistinventtiilimoottori. Siitä aiheutui aluksi paljon ongelmia, mutta myöhemmin se kuljetti menestyksellisesti muun muassa Hawker Typhoonia, Tempestiä ja Furya. Asiasta kiinnostuneet voivat lukea projektista ja sen uudelleen henkiin herättämisestä mm sivuilta

 

http://project-napier-heston.com/   

 

Napier-moottoreista enemmänkin mm

 

http://www.ptfnasty.com/ptfDelticHist1.htm

 

Mainittakoon, että perustiedot ja idean kysymyksen esittämisestä tästä projektista sain Maanpuolustusnuorison syyskuun numerosta 17-18 vuodelta 1943.

 

Jukan vuoro.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika paha oli, kieltämättä. Joutui kyllä googlaamaan aika lailla, ennenkuin selvisi ja päädyin tuolle samalle sivustolle. Noita nopeusennätyksiä ja yrityksiä on nimittäin tehty aika lailla...

 

Laitetaanpa sitten kysymys, jossa päähenkilönä oleva ilma-alus on edelleen kaikkien nähtävillä, eli

 

Eräässä maassa rakennettiin muinoin "Die Spindel"-nimen saanut lentokone. Tämä "Die Spindel" oli erään erittäin tunnetun ilmailupioneerin ensimmäinen lentokone.  Tätä lentokonetyyppiä ei nyt kysytä kuitenkaan, eikä tuota miestäkään. Sen sijaan kysytään, että samassa maassa, josta tuo "Die Spindel" oli kotoisin, sijaitsee museo, jonka kokoelmiin kuuluu ilma-alus, joka on ollut Suomen ilma-alusrekisterissä aikoinaan noin 11 kk, ja sillä on tietysti ollut siksi myös suomalainen OH-tunnus. Mikä ilma-alus on kyseessä ja missä se on näytillä?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lockheed 12A OH-ETA on kyseessä. Ei ole kysymystä varastossa ja aamuyöstä pitää lähteä taas pidemäksi aikaa reissuun, niin kysyköön se, joka keksii museon missä masiina on esillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lockheed 12A OH-ETA on kyseessä. Ei ole kysymystä varastossa ja aamuyöstä pitää lähteä taas pidemäksi aikaa reissuun, niin kysyköön se, joka keksii museon missä masiina on esillä.

 

Kyllä se Lockheed 12A Electra on...ja OH-ETA. Juhan ehdotus sopii kuvioon, eli missä tämä kone on? Nopeuskilpailu alkaa nyt! :thmbup:

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään