Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2007 Soesterberg - Militaire Luchtvaart Museum, taitaa löytyä tuolta.... ja maahan on Alankomaat Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2007 Soesterberg - Militaire Luchtvaart Museum, taitaa löytyä tuolta.... ja maahan on Alankomaat Näinhän se on! EDIT: (vähän lisäsin koneen historiaa vielä) Lockheed L-12A Electra Junior, OH-ETA. Oli Ilma-alusrekisterissä 25.10.1954-19.09.1955, jonka jälkeen kone myytiin Norjaan. Tunnukseksi tuli siellä LN-BFS, myöhemmin Tanskassa OY-AOV. Tämä Electra Junior oli alunperin ex 41-1306 Yhdysvalloissa, sitten Hollannissa L2-38 , PJ-AKD, BX238, RNethAF T-2 ja Ruotsissa SE-BXR. Sieltä kone tuli Suomeen Lentohuolto Oy:lle Helsinkiin. Kone on Hollannissa sotilasilmailumuseossa "Militaire Luchtvaart Museum Netherlands", ja se on maalattu tunnuksin L2-38. Pitemmittä puheitta siirretään kysymysvuoro Juhalle, siis Paulavuon Juhalle! Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2007 Tämä pitää nimissään tod.näk. ennätystä moottorien määrässä eikä polttoainekaan ole niitä yleisimpiä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2007 Mitenkä olisi NASA Helios. Sen aurinkokennoilla kerätty energia pyöritti 14:ää tasvirtamoottoria. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2007 Mitenkä olisi NASA Helios. Sen aurinkokennoilla kerätty energia pyöritti 14:ää tasvirtamoottoria. Osui ja upposi... Erkoinen lentolaite : mallia lentävä siipi, kärkiväliä samanverran kuin B747-8 on pituutta (rapiat 80metriä), viisi laskutelinettä. Kone pitää nimissään ei-rakettimoottoristen koneiden korkeusennätystä 96,860 jalkaa Kone koki 2003 Ikaruksen kohtalon, syöksyi mereen Havaijin lähellä ja katosi syvyyksiin ikuisiksi ajoiksi. Ja Osmolle vuoro... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2007 Kaikki muistavat Pierre Clostermannin Suuresta Sirkuksesta Spitfiren käynnistyslistan tai cockpit drillin, niin kuin sitä englanniksi kutsutaan: BTFCPPUR - Brakes, Trim, Flaps, Contacts, Pressure, Petrol, Undercarriage and Radiator. Mitä auttaa muistamaan seuraava kirjainsarja : LHASTSMJNAPL? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 8, 2007 Kaikki muistavat Pierre Clostermannin Suuresta Sirkuksesta Spitfiren käynnistyslistan tai cockpit drillin, niin kuin sitä englanniksi kutsutaan: BTFCPPUR - Brakes, Trim, Flaps, Contacts, Pressure, Petrol, Undercarriage and Radiator. Mitä auttaa muistamaan seuraava kirjainsarja : LHASTSMJNAPL? Willi arwaus ilman tiedon hiventäkään: taitolento-ohjelma? hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 8, 2007 Sentään joku rohkea! Ei ole taitolento-ohjelma. Suurimmaksi osaksi historiaa ja liittyy sotilasilmailuun. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 8, 2007 Valmet Vihurin tarkistuslista? Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 8, 2007 BW:n tarkistuslistasta en tiedä, mutta VH:n listan tiedän, eikä tämä ole se. Itse asiassa lista ei liity lentokoneisiin eikä se ole ole millään tavalla "virallinen" mutta tosi ja paikkansapitävä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 9, 2007 Täydennetään nyt vielä sormella osoittaen, että suomalaiseen sotilasilmailuun. Tässä tarvitaan hieman ns horisontaalista ajattelua - ja mikseipä vertikaalistakin! Kootaanpa vielä tähän alle kaikki se, mitä tähän asti on tullut tietoon: Kysymys: Mitä auttaa muistamaan seuraava kirjainsarja: LHASTSMJNAPL?. Ei ole taitolento-ohjelma eikä yleisemminkään minkään koneen tarkistuslista. Liittyy sotilasilmailuun ja suurimmaksi osaksi historiaa. Lista ei liity lentokoneisiin eikä se ole millään tavalla "virallinen" - mutta tosi ja paikkansapitävä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 9, 2007 Avaa nyt vielä sieltä pari sanaa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 9, 2007 Tämäkin pelkkä arvailu taas kerran, olisiko tuo Blenheimiin liittyvä huoltoohjelman muistipätkä mekaanikolle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 9, 2007 Arnelle, että taisinpa juuri tuossa edellä sanoa ettei sarja liity mitenkään lentokoneisiin. No jos ei koneisiin ja kuitenkin pääosin historiaa, jopa selvässä järjestyksessä, niin mihin sitten..... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 9, 2007 No nyt Osmo anteeksi jäi tuo lentokone osa pois, vaimo toi juuri luudan taas pyhien jälkeen kotiin tuolta Kyöpelinvuorelta joten ajatus hiukka hukassa. On sitten varmaankin kyse, koska ilmailun puolelta nämä jutut, Karanko pitää oppitunteja tai pilootti pukeutuu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 9, 2007 No sanotaan vielä, että kysymyksessä on historiallinen aikasarja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 9, 2007 Itse ratkaisin tämän sujuvasti jo heti kysymyksen esittämisen jälkeen maakunnassa, kun myrskyävän meren äärellä vilkaisin mobiilisti ketjua. "Kyseessä on ilmiselvästi lentokoulujen markkinamiesten vanha muistisääntö epäröivien asiakkaiden käännyttämiseksi: Lentämisen Harrastamisen Aloitusvaihe Saattaa Tyhjentää Säästötilisi Mutta Jatkossa Naiset Arvostavat Pilotin Lupakirjaasi" Valitettavasti seuraava vinkki sotilasilmailusta osoitti tämän vaihtoehdon vääräksi. Olisiko kyseessä listaus Ilmavoimien komentajista? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 9, 2007 Tällaiset hetket, kun saa lukea sellaisia vastauksia kuin Teron ylläolevan, korvaavat kaiken vaivan ja tällä palstalla käytetyn ajan moninkertaisesti. Teron ensimmäinen vastaus oli loistava ja ylitti paljon kysymyksen antamat mahdollisuudet. Nauroin vääränä sitä lukiessani. Se, että vastaus oli väärä, johtui vain kysyjän huomattavan rajoittuneesta mielikuvituksesta kysymystä laatiessaan. Sensijaan vastauksen lopussa tarjottu vaihtoehto oli aivan oikein. Sarjassa on listattuna Suomen ilmavoimien toisen maailmansodan jälkeiset komentajat sukunimen alkukirjaimen mukaan: Lundqvist Fjalar 1932-45 Helminen Frans 1945-52 Artola Reino 1952-58 Seeve Olavi 1958-64 Turkki Reino 1964-68 Salmela Eino 1969-75 Meriö Rauno 1975-87 Jokinen Pertti 1987-91 Nikunen Heikki 1991-95 Ahola Matti 1995-98 Pystynen Jouni 1998-2005 Lyytinen Heikki 2005- Hyvää horisontaalista kuin myös vertikaalista (ylös kenraaleihin päin) ajattelua Terolta! Muuten, vaikka vastausta tähän ei löydy aivan suoraan googlaamalla, niin Wikipediassa nämä ovat kaikki yhdellä sivulla. Ainoa virhe siellä vain on se, että Wikipedian tekijöiltä on Aholan Matti unohtunut kokonaan! No niin Tero, mitäs ovelaa tarjoat meille seuraavaksi? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 9, 2007 Ovelaa on näin äkkiseltään vaikea keksiä. Pääsiäisreissun kaatuessa päälle koitin tarjota nopeasti ratkaistavaa. Olisiko tämä samaa sarjaa? Kun maailman merillä liikkuu, jotain historiallisesti pian ajankohtaista saattaa kannelta löytyä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 9, 2007 No ilman muuta, Tamworth täyttää kohtpuolin 100 vuotta muistattehan, ensimmäinen lentotukialus suomessa, tiettävästi ja sen kyydissä tuo Iso T. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 9, 2007 Tämä joskus kannelta löytyvä teki merkkivuodet sitten historiaa ja nykyisin sen eliminoiminen on liitetty jopa ydintuholla uhkaamiseen. Sotalippukin liehui haetun kantajana. Altavastaajana oli jokin, joka saattaa viitata Osmon sotilasilmailutaustan paikkakuntaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 9, 2007 Tulee mieleen vain Kauhava ja siitä loppu -hava. Hava on turkin kielellä ilma > Türk Hava Yollari > Turkish Air Ways, mutta tämähän on siviiliyhtiö ja tuskin osallinen sotilalliseen selkkaukseen, sen sijaan Türk Hava Kuwetleri eli Turkin ilmavoimat ehkä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Rauma-Repola Oceans Oy. MIR I ja MIR II. Blue skies ! Rod 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 10, 2007 Olisikohan R-13/SS-N-4 Sark. Ainakin 50 v tuli äsken täyteen ja vekotin liittyy olennaisesti ydinuhkaan. Viihtyy veden alla ja päällä sukellusveneestä laukaistavana ohjuksena. Serkkukin lenteli aikoinaan Inarinjärveen... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla