Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Tässä on nyt vähän tulkinnan varaa, mutta eikös Pik-16 Vasama toimitettu Argentiinaan, joka on Amerikan mantereella ... ;) Vuosi oli 1963, kisat lennettiin helmikuun 11-, joten arvioidaan noin viikkoa aikaisemmin sinne.

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SZ-21 / OH-SZM matkasi laivalla Jenkkilään vuonna 1.8-9.9.1962 > N-212S

Markku

p.s. kysyttiin tyyppiä: FW44 Stieglitz

 

Bingo!

 

Markulta tuli täysin oikea vastaus, vaikka Osmo Stiku/Viima-pohdiskeluineen oli hyvinkin jäljillä ja lähellä. Kuitenkin oikeaan vastaukseen vaadittiin nämä kaikki kolme asiaa oikein, joten Markulle onnittelut. Ja Salon Pena löysi tuon Suomen Siivet lehden numeron vuodelta mm. 1970, jossa on Ossi Anttosen kirjoittama artikkeli tästä "muuttolinnusta". Mutta Markku kerkesi ensin. (Heh, taas tuli kuitenkin mainittua lintu-sana..., vaikkei pitänyt, no olkoon.)

 

Kone oli Ilmavoimien entinen Focke-Wulf FW 44J Stieglitz SZ-21, joka myytiin huutokaupalla eräälle romukauppiaalle Hallissa vuonna 1960. Sen osti viiden järvenpääläisen ilmailijan porukka, mukana oli mm. Ossi Anttonen. Tämä viiden ilmailuharrastajan porukka osti samalla kertaa samalta romukauppiaalta myös kuusi muuta Stieglitziä. Näin pelastettiin varmalta romutukselta seitsemän SZ-konetta, tämä oli herroilta hieno teko. Kone kunnostettiin Koelentueen vääpeleiden Suurmäen ja Pietikäisen avustuksella Hallissa. Lentomestari Alkio koelensi sen 13.12.1961, ja se rekisteröitiin tunnuksella OH-SZM 7.12.61. Suomessa sen lennot jäivät aika vähiin.

 

Amerikan mantereella Los Angelesissa asui "fanaattinen ilmailumies ja lentokonehullu" (lainaten O.Anttosen tekstiä) Mauno A. Salo, joka kirjoitteli mm. Suomen Siivet lehteen ilmailuhistoriallisia artikkeleja. Kun hän kuuli koneesta, ei mies meinannut saada sielunrauhaa, kunnes nimi oli kauppapapereissa. Koneen laivarahti Yhdysvaltoihin tuli kuitenkin maksamaan yhtä paljon kuin koneen ostohinta oli ollut, kyseessä ei kuitenkaan ollut hirveitä summia. Kone päätyi näin Mauno A. Salolle laivan kyydissä Panaman kanavan kautta San Pedron satamaan, jossa se oli 9.9.1962. Laiva oli lähtenyt Helsingin Eteläsatamasta 1.8.62, joten Malmilta siirretyn Stikun n. kuukauden pituinen merimatka 7 metrin pituisen puulaatikon sisällä Ameriikkaan oli 20.000 km. Jo viikon kuluttua sen saapumisesta se oli kasattuna Coronan kentällä.

 

Stiku sai Yhdysvalloissa tunnuksen N212S, mutta paljon paperisotaa oli käytävä, ennen kuin kone lensi uudella mantereella. Samoin sen kunto, vaikka se oli kunnostettu juuri Suomessa, koneen verhous oli uusittu ym., ei tyydyttänyt Yhdysvaltain ilmailuviranomaisia ja tiukempia määräyksiä. Konetta jouduttiin vielä parantelemaan siellä.

 

Kone oli tuolloin -60-luvun alussa toinen lentävä Stieglitz Yhdysvalloissa. Ensimmäinen oli entinen Ruotsin ilmavoimien kone, sittemmin siviilirekisteriltään SE-BYW, ja lenteli San Diegossa. OH-SZM jää siis ilmailuhistoriaan ensimmäisenä Suomesta Ameriikkaan toimitettuna lentokoneena.

 

Viimeisimpien tietojen mukaan kone olisi nykyään Hollannissa:

 

"ex Finse Luchtmacht, vermoedelijk gebouwd bij CDK Tsjechië, OH-SZM, N212S, opgeslagen van 1995-2002, restauratie bij ATN Aircraft Division, bekleed met ceconite, ff na rest 29-12-2003, for sale"

 

http://www.1000aircraftphotos.com/Biplanes/FW44J.htm (kuva koneesta Yhdysvalloissa 1968)

 

Jukka

 

 

Markulle seuraava kysymysvuoro.

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tota pitäskö keksiä jotain kinkkistä kysyttävää...

Miten pilotti nimeltään Gennadij Mihailovitsh Perezhokin liittyy Suomen lähihistoriaan?

Markku 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, hänpä kävi täysin ennalta suunnittelemattomalla vierailulla MiG-15:lla Suomen ilmatilassa ja joutui jopa jättämään koneensa Rautjärvelle polttoaineen loputtua 25.1.1954. Gennadij itse hyppäsi, ja hänet palautettiin samantien NL:oon. Konekin vähän myöhemmin, kunhan se oli ensin ilmavoimien asiantuntijoiden toimesta tarkoin tutkittu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, hänpä kävi täysin ennalta suunnittelemattomalla vierailulla MiG-15:lla Suomen ilmatilassa ja joutui jopa jättämään koneensa Rautjärvelle polttoaineen loputtua 25.1.1954. Gennadij itse hyppäsi, ja hänet palautettiin samantien NL:oon. Konekin vähän myöhemmin, kunhan se oli ensin ilmavoimien asiantuntijoiden toimesta tarkoin tutkittu.

Kyllä näin kävi. "Virallinen Suomi" ei puhunut koko asiasta mitään niinkauan kun Neukkula oli pystyssä...

Tarinaa aiheesta esim. Suomen ilmailuhistoriallinen lehti 3/1995

Osmon kysymysvuoro

Markku

P.s. tarkennuksena: Konetta ei palautettu vaan Neukut kävivät sen itse hakemassa...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä tapaus tuli mieleeni kysymyksen nähdessäni tuollaisena "tärppinä", ja SIHL:hän sen sitten vahvisti. Olivat siinä muuten suomalaiset ihmetellen seuranneet, kun nl:laiset noutajat "purkivat" koneen ehjiäkin osia kirveiden, rautakankien ja polttoleikkurien kanssa. Sää tapahtumahetkellä oli varsin hyvä. Kone oli myös aseistettu. Kuvaavaa sille ajalle oli, että ainoat koneet, joita suomalaiset olisivat voineet lähettää tunnistamaan vieraijaa olivat Vampiret Porissa, ja näillä ei ollut mitään asiaa suoritusarvojen puolesta edes lähempääkään silloista palvelushävittäjää MiG-15 tavoittamaan. Suomen rajoja ja ilmatilaa ei kunnioitettu laisinkaan. Törkeitä rajaloukkauksia oli yhtenään. Tutkalla kyllä nähtiin, mutta ei ollut mitään lähettää vastaan. MiG 21:set muuttivat tilanteen täysin. Lenteliväthän serbitkin vapaasti Itävallan ilmatilan kautta Jugoslavian sodan alkuvaiheessa Sloveniaa vastaan hyökätessään. Itävallan 12:lla aseistamattomalla Drakenilla ei ollut muuta kuin ilmailukerhollista arvoa.

 

Mutta kysynpä seuraavaksi:" Millä tavalla luku 1227 on Suomen ilmailuhistoriassa merkittävä?"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä määrä vapaaehtoisia on jo mukana Suomen Lentopelastusseuran toiminnassa:

 

"38 jäsenyhdistystä

26 metsäpalovalvontareittiä

69 lentokonetta

1227 vapaaehtoista"

 

Ihan merkittävä ilmailusaavutus tämäkin. Mutta jotenkin arvelen että eipä taida Osmo tätä hakea  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen mielenkiinnolla seurannut päivittäin Suomen Lentopelastusseuran jäsenmäärän kehitystä, mutta en todellakaan tiennyt sen saavuttaneen 1227:ää. Milloin se tapahtui? Viime yönäkö?  :)

 

Kysymyksessä ei ole myöskään lyöntivirhe eikä Harrierin projektinumero 1127!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko myönnettyjen suomen lentomerkkien määrä. Siis se Gallen-Kallelan suunnittelema  vuosina 1918-1945 käytetty

 

Pentti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pentin vastaus on aivan oikein. 17.9.1918 Gallén-Kallelan Suomen kuningaskuntaa varten piirtämän kruunulla varustetun hakaristimerkin saivat Väinö Mikkola (1) ja Bertel Mårtenson (2). Viimeisen vanhan lentomerkin sai Pentti Taavitsainen (1227) 4.12.1944. Tämän jälkeen siirryttiin linnulla ja pronssisiivillä varustettuun uudistettuun merkkiin. Eräät lähteet ilmottavat näiden numeroitujen merkkien lisäksi myönnetyn seitsemän merkkiä, joita ei kuitenkaan ole koskaan luovutettu syystä tai toisesta saajilleen.

 

Tänään vietettävä sotaveteraanien päivä oli innoitteena kysymykseen.

 

Pentille vuoro.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Apuva olen huono kysymään, no yritetään. Koska Kauhavalta suoritettiin ensimmäinen koulutuslento ja ketkä olivat kyseessä? Taitaa mennä nopeustestiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Apuva olen huono kysymään, no yritetään. Koska Kauhavalta suoritettiin ensimmäinen koulutuslento ja ketkä olivat kyseessä? Taitaa mennä nopeustestiksi.

 

Ajankohta löytyi helposti : Ensimmäinen koululento Kauhavalla lennettiin 15.7.1929.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täysin oikea vastaus. Kuten arvelin helppo oli. Kauhavalla on II-hallin seinässä muistolaatta tapauksesta "Lentokoulutus Kauhavan lentokentällä alkoi 15.7.1929, jolloin ensimmäiselle koululennolle starttasivat koneella CA-64 opettajana kapteeni N. Juselius ja oppilaana kapteeni O.Sarko"

 

Edit. Juha taisi ehtiä ensin mutta Terolla henkilönimet mukana. vuoro Terolle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmilla on uskollinen BF-Lennon koulukone OH-KLS (saattaa olla vuokralla myös Porissa). Kuinka ja mistä kone on tuotu Suomeen? Alkuperäinen lähtöpaikka siis ennen Malmille tuloaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmilla on uskollinen BF-Lennon koulukone OH-KLS (saattaa olla vuokralla myös Porissa). Kuinka ja mistä kone on tuotu Suomeen? Alkuperäinen lähtöpaikka siis ennen Malmille tuloaan.

 

Eipäs etuilla  ;D Kysymysvuoro on Terolla....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

KLS on entinen  N68940 ja SE-KLS. Prescotista, Arizonasta peräisin.

 

Muutaman aiemman kysymyksen innoittamana haetaan nyt lintua, joka ei lennä - eikä lentänyt. Ennen kuin myöhemmin.

 

Dodo ei liity tähän. Tämä lintu on paljon tutumpi.

 

Tähän ilma-alukseen liittyy kylpyamme.

 

EDIT: Kauhava-vastauksen löysi taustatoimitus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään