Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Saabin projekti 1300, josta olisi tullut deltasiipinen ydinpommittaja, kaiketi Flygvapnetin  A 36 (eli 35 ja 37 väliin).

Lähteeni sanovat moottoriksi Bristol Olympus, josta sittemmin tuli Concorden moottori tyyppinimellä RR/SNECMA Olympus 593.

 

Projekti aloitettiin 1940-luvun lopulla ja hyllytettiin 1957 Viggenin eduksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä Nils. Enempää ei paljon olisi voinut avata kysymystä kertomatta vastausta - tässäkin jo ainakin puolet kerrottiin vihjeissä (Saab)...

 

Eli kuten totesit

- ydinpommittajaksi suunniteltu kone. Vasta 1957 projekti lopetettiin. Ruotsissa päätettiin ydinaseettomuudesta 1966.

- Kuplavolkkarin malli 1300 oli projekti 1300:n kaima.

- Concorden deltasiipi ja A 36:n design olivat samanlainen. Molemmissa Olympus-moottorit (suunnittelupöydällä A 36:een oli tosin Bristol Olympus).

- Eikä Saabin autot voisi lähemmin liittyä tähän projektiin, kun omistaja on sama puulaaki. Ja Saab 92 -> 96 mallinnettiin Kuplavolkkarista, ajankohtana 1940-50-luku.

- Avro 730 ja Vulcan ovat samantyyppisiä designiltään. Näinhän se on.

- A 36:den tyyppinumero on 35:n ja 37:n välissä, ja Draken ja Viggen jäivät äskettäin eläkkeelle.

- 35 on Draken, 37 Viggen, deltasiipisiä molemmat.

 

Kaikkea sitä oppiikin, tähänkin törmäsin vasta joku viikko sitten. Ja Nilsiltä uutta kysymystä kehiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on kuvan koneen tyyppi, ei löydy rekisteristä.

Kuvattu 29.4.2007 EFVA

 

[ attachment removed / expired ]

 

edit: 1.5.07 Kone oli siis Brügger Colibri MB2. Valmistaja löytyy esim. pilotmix.com sivuilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Deltasiipisiä ydinpommittajia ei ole tainnut kovin monta olla, joten haku tuotti aika nopeasti tulosta  :)

 

Maailman yleisilmailulehtiä seuraava on varmasti huomannut "kuuman" uuden, korkealla viihtyvän koneluokan, joka parhaillaan tekee tuloaan markkinoille. Mutta - kysymys: eräs tällaiseksi luokiteltava lensi ensilentonsa jo yli puoli vuosisataa sitten. Toista hieman samannäköistä, mutta käyttötarkoitukseltaan erilaista konetyyppiä, oli sitten hieman myöhemmin Suomessa useitakin koneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tässä dieseliä tarkoitetaan niin Napier Nomad sopisi ajallisesti. Avro Lincoln pommarissa kokeiltiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haettavana on siis lentokonetyyppi.

Ko. konetyypin ensilento oli vuotta aiemmin kuin Suomeen saapui näitä toisia, hieman samannäköisiä.

Kuvista päätellen haetun koneen suunnittelija on hyvinkin saattanut saada vaikutteita tästä toisesta, joka oli siis ollut jo joitakin vuosia käytössä ennen kuin tuli käyttöön Suomessa.

Ja tämä uusi "kuuma koneluokka" ei ole virallinen sellainen, vaan löyhempi määrittely, jota eri valmistajat soveltavat hieman eri tavoin ja omin sanoin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on kuvan koneen tyyppi, ei löydy rekisteristä.

 

Hieno kuva.

 

Jounin listan lisäksi googletus "OH-XKA" antaa osuman heti etusivulle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tämä uusi "kuuma koneluokka" ei ole virallinen sellainen.

 

Arvelen, että kyseessä on Very Light Jet (VLJ) eli kevyt liikesuihkukone. Niitähän on tullut kuin sieniä sateella. 50 vuotta vanhoja moisia ei tosin ole mutta Learjetin ensimmäinen versio eli FFA P-16 teki ensilentonsa jo 1955 (siis sama valmistaja, joka on rakentanut Malmilta tutut Bravot.

 

Noita muita Nilsin antamia vinkkejä en tähän saa sopimaan mutta koitetaan edistäisikö asiaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terolla ihan hyvä aloitus. Tosin tällaisille uusille kevytsuihkareille on keksitty useita "alaluokkia" VLJ:n lisäksi, joten ....

 

Haetun konetyypin menestys jäi vaatimattomaksi, yksi syy siihen lienee se että toiminta-aikaa oli vain reilun tunnin verran, kuten monella muullakin aikalaisilla. Taitolentoesityksiin se kuitenkin osoittautui soveltuvaksi. Kaksi vuotta myöhemmin kilpailjia samasta maasta sai jo aikaan hieman isomman ja käyttökelpoisemman suihkukoneen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikataan Potez-Heinkel CM191, tuo suuresti kotoista Fouga CM170 Magisteria muistuttava kapistus.

 

Kyseessä oli siis tuosta jälkimmäisestä koneesta suunniteltu versio, jolla nähtiin olevan potentiaalia siviilimarkkinoilla. Käsittääkseni kaksi konetta rakennettiin. Ja viitaten edelleen Nilsin vihjeisiin, Mystere 20 (Dassault Falcon 20) lensi ensilentonsa 60-luvun alkupuolella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaverit,

 

En teidän kanssanne lähtisi väittelyyn konetyypeistä missään olotilassa missään kuppilassa...

 

Onneksi teistä moni on jo lehtemme avustaja. ONNEKSI!  :thmbup:

 

Terv. Sirkka Rautiainen eiku Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, tarjotaan seuraavaksi varsin veikeännäköistä möhkylää nimeltä SIPA 200.

 

Perustelut (perustuen annettuihin vinkkeihin)

- Sangen lyhyt toiminta-aika

- Muistuttaa etäisesti meillekin tuttua DH Vampirea (pyrstöpuomit)

- Ensilento tammikuussa 1952, ensimmäinen Vampire Suomeen tammikuussa 1953

- Koneesta voitaneen käyttää nimitystä Very Light Jet (VLJ) tai esim. Personal Jet

- Kaksi vuotta myöhemmin lensi ensilentonsa sinällään mielenkiintoinen ranskalainen eli MS760 Paris Jet

 

Jokos yhtään polttaa..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysytään hävittäjä-ässää. Voi olla ilmeisen helppo, joten yritin vaikeuttaa vihjeillä.

 

Vinkit:

- 60% ilmavoitoista yhdellä lennolla

- Ammuttiin alas em. lennon päätteeksi, selvisi hengissä

- Toiminut myös valtiomiehenä, vaan ei toimi enää

- Värikkäät viimevaiheet

 

Katsotaan miten lähtee näillä käyntiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kerrasta oikein! Viiden ilmavoiton Phantom-lentäjä Vietnamin sodan loppuvaiheilta. Ampui kolme MiG:iä yhdellä sotalennolla 10.5.1972 ja päätteeksi oma kone sai osuman vihollisen SAM-ohjuksesta. Korkein kunniamerkein palkittu veteraani valittiin kongressiin vuonna 1990. Erosi toissa vuonna laajan petos- ja lahjusskandaalin seurauksena. Istuu tällä hetkellä reilun kahdeksan vuoden kakkua.

 

Lyhyt kertoelma tämän cowboyn kolmen pudotuksen lennosta ja vähän muustakin:

http://www.acepilots.com/vietnam/cunningham.html

 

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Duke_Cunningham

 

Terolle onnittelut ja kysymysvuoro.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten tuolla aiemmin todettiin, ketjussa oppii kaikenlaista. Nyt haetaan moottorin valmistajaa, jolla on traaginen yhteys Suomeen (piilovihje on heti se, että tämä tuli mieleen jokusen viimeisen kysymyksen aikana).

 

Yrityksen alussa oli mukana avaruuteenkin viittaava.

 

Ja traagisen yhteyden ohella haettavan suunnittelijan toisessa etunimessä on jotain muutakin Suomeen etäisesti viittaavaa, ei tosin suomeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt ollaan jo lähellä mutta silti ei vielä oikeassa osoitteessa.

 

Haussa on pieni moottorivalmistaja, mutta se teki yhteistyötä erään tunnetun konevalmistajan kanssa. Sen tuotteita on lentänyt ja lentää myös Suomen rekisterissä (ei tosin näillä moottoreilla). Mutta on siis toinen, traaginen yhtymäkohta Suomeen.

 

Kyseisen valmistajan voimanlähteet kuljettivat myös ilma-alusta, joka kuulunee oikeutetusti sarjaan "maailman rumimmat lentokoneet".

 

Ja pistokaskin liittyy tähän...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä oli tosiaan Pobjoy Airmotors.

 

Se valmisti moottoreita lähinnä Short-tehtaalle, jonka koneita on lentänyt Suomessa ja lentää edelleen. Mutta firma valmisti myös lisenssillä Short Scion -konetta (pistokas).

 

Traaginen liitoskohta Suomeen on se, että Douglas Rudolf Pobjoy menehtyi paluumatkalla Helsingistä kun SAS:n DC-6 ja RAF:n Avro York törmäsivät vuonna 1948 Northwoodissa.

 

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19480704-0〈=en

 

Pobjoy aloitti uransa Cosmos Engineerigissä (se avaruuskytkös) Roy Feddenin kanssa. Firma meni nurin ja Fedden jatkoi Bristolille. Pobjoy perusti omansa.

 

Ja se ruma kone: Pobjoy-moottoreita käytettiin molemmissa Fleet Shadower -prototyypeissä.

 

http://www.aeroplanemonthly.com/aeroarchive/Profile__Flying_Slow_news_70088.html

 

Tarkoituksena oli ennen tutkan aikakautta rakentaa hidas ja pitkään toimiva kone, joka olisi varjostanut vihollislaivastoa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa-a. Bristol ja Cosmos olivat tuttuja ennestään, mutta tiedon puutteen takia tuli valittua ensin väärä haara...

 

Kysytään ensimmäistä Suomessa tehtyä laskeutumista laivan kannelle. Koska kyseessä ei ole välttämättä yksiselitteinen vastaus eikä lähteeni välttämättä ole oikeassa, vaaditaan lähdeviittaus ts  mustaa valkoisella perusteluiksi.

 

Josko tämänkin kysymyksen avulla oppisi jotakin uutta :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään