Kirjoitettu Toukokuu 3, 2007 Käviskö tähän Vindictive alustana ja 2 F1 laskeutujana, toivottavasti iso T Lähteeksi esim.Jari Eerolan Englannin laivastotoimet Itämerellä, löytyy helposti hakusanalla "Vindictive" 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 3, 2007 Pystyivätköhän koneet laskeutumaan Vindictivelle? Eikös se ollut "tukilaiva" josta käsin koneet toimivat, maakoneet ilmeisesti nousten ja merikoneet nostureilla pelaten. Edit: "Landing deck" taidettiin rakentaa Vindictiveen vasta 1920. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 3, 2007 Olisikohan se tapahtunut keväällä 1965, kun helikoptereita alettiin käyttää jäänmurtajien avuksi jäätiedusteluun. Ainakin etsisin vastausta tästä suunnasta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 3, 2007 Pystyivätköhän koneet laskeutumaan Vindictivelle? Eikös se ollut "tukilaiva" josta käsin koneet toimivat, maakoneet ilmeisesti nousten ja merikoneet nostureilla pelaten. Edit: "Landing deck" taidettiin rakentaa Vindictiveen vasta 1920. Olet aivan oikeassa, tein taas kuten vaimoni sanoo, hosuit, no seuraavan kerran sitten rauhallisemmin Iso T kin pakattiin alukseen sen lähtiessä kotiinpäin. Yritetään rauhallisemmin seuraavan kerran. 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 3, 2007 Itsellä taas on mieli/muistikuva, että kopteri olisi laskeutunut 60-luvun alussa jollekin Siljan autolautalle... faktaa ei ole esittää, pelkkä mielikuva..... PS, miksiköhän tämä thredi palaa menneisyyteen uuden viestin kirjoittamisen jälkeen ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 3, 2007 Huoasin saman, johtuu varmaan siitä että osa jutuista on vanhoja Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 3, 2007 Onkohan siellä sivulla 209, johon ketju heittää väkisin vaikka pitäisi olla menossa sivu 213, jotain niin erityisen mielenkiintoista, että sitä pitäisi foorumisoftan mielestä lukea yhä uudestaan ja uudestaan? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 3, 2007 Onkohan siellä sivulla 209, johon ketju heittää väkisin vaikka pitäisi olla menossa sivu 213, jotain niin erityisen mielenkiintoista, että sitä pitäisi foorumisoftan mielestä lukea yhä uudestaan ja uudestaan? Ei kai tämä tarkoita vaan sitä, että kysymysketjulaiset ovat jämähtäneet paikoilleen menneisyyteen? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 3, 2007 Olisikohan se tapahtunut keväällä 1965, kun helikoptereita alettiin käyttää jäänmurtajien avuksi jäätiedusteluun. Ainakin etsisin vastausta tästä suunnasta. Vaikka Arne olikin melko lähellä Vindictiven suhteen, ajattelin pitää tuota vähän niinkuin koukkuna. Mutta Osmo kyllä ansaitsee jo kysymysvuoron todellisella tiedolla. SIHL 4/1998 toteaa "Risut ja ruusut" -palstallaan, että OH-HIA laskeutui 29.12.1964 jäänmurtaja Tarmon laskeutumistasanteelle. Apuun ja Varmaan lentokannet tehtiin 1970. Lehti toteaa myös, että tämä vastaus ei ole aukoton, kuten vähän vihjailinkin jo kysymystä laadittaessa. Jo venäläisvallan aikaan tähystys- tai ilmapallot ovat nimittäin voineet laskeutua laivoihin tai proomuihin, lisäksi myöhemmin jo ensimmäisten helikoptereiden tapauksessa laskeutumisia aluksille on voinut tapahtua. Mutta kuten todettua, ensimmäinen mainittu päivämäärä ratkaisi ja Osmolla jäänmurtajat olivat vielä oikein ajankohdankin lisäksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 3, 2007 Vastaus löytyi muuten yllätys yllätys googlaamalla "helikopterit jäänmurtajat" pienen ennakkojärkeilyn jälkeen. Mainittakoon, että esimerkiksi kirja "Helikopterit Suomessa 1953-2003" ei tiedä tällaisesta asiasta mitään! Olen huomenna iltapäivällä poistumassa muutamaksi päiväksi maasta, joten olkaa hyvät ja vastatkaa nopeasti oikein. Kysymys kuluu: Minkä lentokoneen ohjekirjassa sanotaan seuraavasti: Kun XX-XX kaartaa aina itsestään oikealla tavalla, niin XX-XX:llä voidaan lentää ilman erikoista lento-opetusta"? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 3, 2007 Kysymys kuluu: Minkä lentokoneen ohjekirjassa sanotaan seuraavasti: Kun XX-XX kaartaa aina itsestään oikealla tavalla, niin XX-XX:llä voidaan lentää ilman erikoista lento-opetusta"? ERCO Ercoupe http://en.wikipedia.org/wiki/ERCO_Ercoupe Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 4, 2007 Mutta olivatko nämä sitten Suomessa, se on ihan eri asia. Osmo varmasti löysi ensimmäisen suomalaisen laskeutumisen. Eiköhän ihan ensimmäinen laskeutuminen laivan kannelle Suomessa tapahtunut ihan ensimmäisen laivakäynnin yhteydessä! Kuvittelisin, että ainakin joku lintu on sinne käynyt laskeutumassa Eihän tässä pyydetty rajoittumaan ilma-aluksiin Lähdeviittausta ei tosin taida netistä löytyä hannu kieli poskessa ja kuula poskellaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 4, 2007 Ercoupe oli tosin yksinkertainen lennettävä pelkällä ratillaan. Itsekin sillä aikanaan lensin. Ongelmat tulivatkin sitten sivutuulilaskussa, etenkin puuskaisessa sivutuulessa. Missään ei kuitenkaan luvattu, ettei Ercoupeen tarvita lentokoulutusta. Kysymyksesä oli vielä vahvempi idea jokamiehen helposta lentämisestä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 4, 2007 Ercoupe oli tosin yksinkertainen lennettävä pelkällä ratillaan. Itsekin sillä aikanaan lensin. Ongelmat tulivatkin sitten sivutuulilaskussa, etenkin puuskaisessa sivutuulessa. Missään ei kuitenkaan luvattu, ettei Ercoupeen tarvita lentokoulutusta. Kysymyksesä oli vielä vahvempi idea jokamiehen helposta lentämisestä. No sittenhän sen pitää olla Taivaan Kirppu. (Koulutuksen kuulemma olisikin pitänyt huomattavasti poiketa normaalista lentäjän koulutuksesta.) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 4, 2007 Ei kai tämä tarkoita vaan sitä, että kysymysketjulaiset ovat jämähtäneet paikoilleen menneisyyteen? Niinku siten että jatkuvasti muistuttavat jostain ruokailujutusta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 4, 2007 Sakari oli täysin oikeassa. Henri Mignet'n kirjassa "Taivaan kirppu" (suom. E.Wegelius ja V.Leppämäki, Libris 1936) luvussa XIV on kysymyksessä mainittu lause. Sijoitetaan vain sana Kirppu XX-XX:n tilalle. Luvussa XIV neuvotaan, kuinka Kirpulla harjoitellaan lentämään. Mitään varsinaista opetusta ei tarvita, kun kaikki käy oikein itsestään pienellä harjottelulla vain. Sitaatti:" Ohjaussauva on kädessänne, kun vain liikutatte sitä, niin liikkuu koko lentokone vastaavaan suuntaan, virhemahdollisuuksia ei ole olemassa". - Niinpä niin! Sakari jatkakoon. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 4, 2007 Sakari oli täysin oikeassa. Oho, nappaa se sokeakin kana edes joskus jyvän! Otetaas sellainen, josta selviää ihan silkalla paikallistuntemuksella: Miksi Kaskiston lentopaikka käännettiin toiseen paikkaan? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 4, 2007 Jos olisi kyseessä maantie niin vastaus olisi päivänselvä. Sieltä löytyi liito-oravan papanoita! Blue skies ! Rodney 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 4, 2007 Ihan ilman paikallistuntemusta: Koska kyseessä on tietenkin Someron Ilmailuyhdistyksen käyttämä MOVA-liitäjien lentopaikka Someron Kaskiston kylässä, ja kysymyksessä mainitaan kääntäminen, on syynä tietysti se, että paikallinen isäntä oli mennyt auraamaan pellon ja lentopaikka piti siirtää viereiselle pellolle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 4, 2007 Koska kyseessä on tietenkin Someron Ilmailuyhdistyksen käyttämä MOVA-liitäjien lentopaikka Someron Kaskiston kylässä, ja kysymyksessä mainitaan kääntäminen, on syynä tietysti se, että paikallinen isäntä oli mennyt auraamaan pellon ja lentopaikka piti siirtää viereiselle pellolle. No niinpä tietenkin... pelto käännettiin. Lähde: Jari Takanen Räyskälän kuppilalla. Ari, ole hyvä! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 6, 2007 Hupsista, ei ollut tarkoitus pysäyttää ketjua. (Tottakai uskoin oman vastaukseni oikeellisuuteen kuin Suomen voittoon Ruotsista.) Noh, yritän keksiä yökyöpeleille jonkun nopean pähkinän... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 6, 2007 Dodii, nyt selviää kuka on katsonut päivällä RedBull Air Racea (tai kuka tekee niin kuin minä ja katsoo sitä nyt nauhalta) Kirby Chambliss hävisi puolivälierässä porttiin osumisen takia sarjan ensikertalaiselle Hannes Archille. Mutta kysymys kuuluukin: Mitä Camblissille tapahtui kisalennon jälkeen? Ja kyseessä on siis Rion osakilpailun tapahtumat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 7, 2007 Onpas täällä hiljaista. Mutta eihän tässä ketjussa ole vielä yksikään kysymys jäänyt vaille vastausta? Eihän? Vaikea antaa vinkkiä niin, ettei samalla paljastaisi koko vastausta. Sanotaan nyt sen verran, että tapahtui maassa ja voisi sattua kannuspyöräkoneella melkein kelle tahansa. Ja löytyy muuten juutubestakin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 7, 2007 Jarrutti liian rajusti(?) ja kippasi koneen nokalleen. Näinhän siinä pääsi käymään: Meinasi rullata päin pysähtynyttä Cessnaa. Löi jarrut päälle ja potkurin maahan. Väittää tuossa nauhalla, että selvisi pelkällä rikkoutuneella potkurilla. Vaan taitaa oikeasti joutua moottori tarkistettavaksi tuollaisen iskun jälkeen... Sampo saa keksiä seuraavan pähkinän Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 7, 2007 Jenkkien antamia lempinimiä japanilaisille toisen maailmansodan aikaisille Nakajima-hävittäjäkoneille. Nakajima Ki-27 "Nate" Nakajima Ki-43IIb Hayabusa "Oscar" Nakajima Hayate (Gale) Ki-84 "Frank" Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla