Kirjoitettu Toukokuu 16, 2007 Vickers Vespa, oli varustettu ensin Bristol Jupiter-moottorilla, toimitettiin Boliviaan 1929. Ja Vespahan on herrasmiehen ajopeli... http://avia.russian.ee/air/england/vickers_vespa.php Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 16, 2007 Ei ole Vespa... jäljille pääsee paremmin lentävällä Herrasmiehellä kuin skoottereilla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 16, 2007 Ei ole Vespa... jäljille pääsee paremmin lentävällä Herrasmiehellä kuin skoottereilla. No eihän nuo siipituet ihan täsmää, mutta pakko tässä jotain on ehdottaa. Jos vaikka olisivat Boliviassa vähän modifioineet itse... Ja Bolivia ja Jupiter ja Vespa kuitenkin stemmaavat jotenkin kuvioon. Onko edes lähellä? Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 16, 2007 No eihän nuo siipituet ihan täsmää, mutta pakko tässä jotain on ehdottaa. Jos vaikka olisivat Boliviassa vähän modifioineet itse... Ja Bolivia ja Jupiter ja Vespa kuitenkin stemmaavat jotenkin kuvioon. Onko edes lähellä? No tietääkseni Bolivialla näitä koneita ei ole ollut, mutta jos googlettaa "fuerza aerea" niin siinähän se heti etusivulla näkyy! Kerrataanpa vielä vinkit. - konetyyppi on ollut käytössä eräällä eteläamerikkalaisen maan ilmavoimilla. Tietoa löytyy, kun googlettaa "fuerza aerea"... - ensimmäinen vastaukseni Sampon viestiin sisältää erään vinkin, - lentävällä Herrasmiehellä pääsee erittäin hyvin tämän koneen jäljille, - moottoriperhe on Jupiteria, - konetta on käytetty aidoissa sotatoimissa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 16, 2007 Kolumbian ilmavoimien Wild X Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 16, 2007 Kyllä tämä on hankala kysymys... "Herrasmiehen lentokoneiksi" on eri kirjallisuuslähteissä Suomessa muistaakseni mainittu ainakin Blackburn Ripon, VL Kotka ja jopa Valmet Vihuri...tilavat ohjaamot ja viimeisessä jopa lämmin! Blackburnilta ei tunnu löytyvän sopivaa konetta tuohon kuvaan...hmmm. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 16, 2007 Eihän tämä ollut ollenkaan vaikea kysymys kun reilusti alle vuorokauteen meni. Osmolle hyväksyttävä vastaus. Kuvassa on itse asiassa sveitsiläinen Comte-Wild-koneen prototyyppi, joka kaupattiin Kolumbian ilmavoimille ja "sarjakoneen" nimeksi tuli Wild X (fuerza aerea -vihje ja vihje "villi arvaus"). Valmistusmäärä oli 8 (todennäköisesti 9 prototyyppi mukaan lukien). Kuuluisa sveitsiläinen aviatööri Alfred Comte suunnitteli sarjan AC-koneita, mm. AC-1:n, AC-2:n, AC-3 lentoveneen ja AC-4 Gentlemanin (lentävä Herrasmies - airliners.netistä löytyy ko. koneesta kuvia). Insinööri Robert Wild oli tehnyt Wild-merkkisiä koneita jo vuodesta 1915 alkaen, ja Comte teki yhteistyössä Comte-Wild-prototyypin noin vuonna 1927 ja yhteensä kahdeksan koneen sarjan Wild X -nimellä Kolumbian ilmavoimille myytyjä koulutus- ja pommikoneita. Prototyyppi Comte-Wild oli varustettu Gnome-Rhone Jupiterilla (lähde ja kuva: Gnome-Rhone -uutislehtinen n:o 6, Oct 1928). Todennäköisesti Comte-Wild-kone perustui Comten AC-2-koneeseen, mutta tästä en löytänyt vedenpitävää todistusaineistoa. Ja sitten vähän uutta tietoa meille kaikille: - Sveitsiläinen lentokonerakennushistoriikki, saksaksi, sisältää mm. Comten ja Wildin lentokoneet: http://wrd.ch/luftwaffe/CHEntwicklungen/Text06.05.pdf - Wild X Kolumbian ilmavoimilla: http://www.fac.mil.co/index.php?idcategoria=7758 (sis. kuvan) - Wild X kolumbialaisten tositoimissa: http://www.fac.mil.co/index.php?idcategoria=6609 Tekisipä mieli saada käsiin jostakin ranskalainen TMA Air Magazine 7/2002, koska siinä olisi kuvia/juttua Wild X-koneesta... Ja lopullinen vihje olisi ollut "The Troggsin hitti". Olisiko auennut sillä? Osmo, ole hyvä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 16, 2007 Jep! Yksinkertainen googlaus: fuerza aerea bristol jupiter, ja siihenhän se paukahti heti eteen. En malta tässä yhteydessä olla ketomatta tarinaa kokemuksestani eteläamerikkalaisista ilmavoimista. Olin 70-80 lukujen taitteissa kaupoissa Perun terveysministeriön kanssa. Terveysministeri tuli käymään Suomessa, ja pianpa illan keskustelussa kävi ilmi, että hän on oikeastaan Perun ilmavoimien kenraali. Ilmoitin silloin itse olevani Suomen ilmavoimien reservin upseeri. Kun kävi vielä ilmi, että suomen ilmavoimat lentävät MiG-21:llä, hänen innostuksensa oli entistä suurempi, sillä Perulaisilla oli myös samoja MiG-21:iä. Niinpä loppuillan hyvissä tunnelmissa päätimme, että kunhan tulen käymään Perussa, niin menemme yhdessä lentämään MiG-21:llä. Ministerin kutsu Peruun saapuikin sitten puolisen vuotta myöhemmin. Ajattelin Limaa lähestyessämme, että mahtaakohan ministeri vielä muistaa sopimuksemme. Kun sitten Liman kentällä laskukiidossa näin radan varressa seisovat hiekkaiset ja pölyiset MiGit, ajattelin huolestuneena, mitähän on tullut sovittua. Huojennukseni oli suuri, kun vastaanottajamme tiesivät kertoa, että kenraali oli joutunut edellisenä iltana lähtemään kiireelliselle virkamatkalle Saksaan, ja suunniteltu lentomme jäisi näin ollen toteutumatta. Harvoin, tuskin koskaan olen ollut niin tyytyväinen lennon peruuntumisesta. Mutta sitten kysymykseen. Olen huomen aamuna lähdössä muutamaksi päiväksi ilmailutehtäviin joten, jos ette halua ketjun pysähtyvän siksi ajaksi, kannatta vastata pian oikein! Kysymys: Missä ilmailuun liittyvässä ja maailmanlaajuisesti tunnetussa tilanteessa on sovellettu n.s. kehäpäätelmää? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 16, 2007 Joseph Hellerin Me Sotasankarit -kirjassahan (engl. Catch-22) ainakin yksi moinen on. Kyseiset herrat lentelivät muistaakseni B-25-pommikoneilla. "There was only one catch and that was Catch-22, which specified that a concern for one's safety in the face of dangers that were real and immediate was the process of a rational mind. Orr was crazy and could be grounded. All he had to do was ask; and as soon as he did, he would no longer be crazy and would have to fly more missions. Orr would be crazy to fly more missions and sane if he didn't, but if he was sane he had to fly them. If he flew them he was crazy and didn't have to; but if he didn't want to he was sane and had to. Yossarian was moved very deeply by the absolute simplicity of this clause of Catch-22 and let out a respectful whistle. "That's some catch, that Catch-22," he [Yossarian] observed. "It's the best there is," Doc Daneeka agreed." Eli "Olet hullu, jos suostut lähtemään lähes varmasti kuolemaasi päättyvälle pommituslennolle ja hullut eivät saa lentää. Mutta jos et suostu, olet tervejärkinen ja sinun pitää totella esimiestäsi, joka käskee lentämään." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 16, 2007 No niin! Kysymystä laatiessani uskoin vastauksen tulevan mitä todennäköisimmin parilta taholta, joista toinen oli Tero (mahdollisine taustatoimtuksineen). Eikä tarvinnut pettyä. Vastaus n täysin oikein. Hyvä kun Tero kysyy, niin pääsee tästä itse ilmailemaan! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 16, 2007 Kirjahan on mitä mainioin populaarikulturillinen ilmailuteos - tuo kannattaa ehdottomasti lukea kaikkien foorumilaistenkin. Osmon kysymyksen ja Teron vastauksen nähdessäni minulle tuli mieleen sanonta "kaikki luulevat että olen vainoharhainen..." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 16, 2007 Oletko havainnut tuota pientä ulkolaista miestä joka päivittäin notkuu sun lähistöllä. ;D Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 16, 2007 Tähän ei vaihteeksi tarvittu googlea eikä taustatoimitustakaan. Catch-22 on vakiintunut aika laajasti "kumpi oli ensin, muna vai kana" -tilanteen määrittelyksi. Haetaan yllättäen ilma-alusta. Uskon, ettei ole vaikea. Tätä ei tarkoitettu laskeutuvaksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 16, 2007 Näitähän ei montaa taas olekaan. Aloitetaan vaikka Fieseler Fi 103R:stä. Edit: Ja itse asiassa ekaksi tuli mieleen Bachem Ba 349 Natter, mutta kun nimi ei tullut mieleen. Kyseisse vehkeessähän pilotti suunniteltiin ammuttavaksi ohjaamoineen laskuvarjolla alas. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 16, 2007 Yokosuka MXY 7 Ohka oli suunniteltu sellaiseen toimintaan, että laskeutumista ei tarvittu, mutta olisiko tämä nyt sitten se mitä haetaan... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 16, 2007 Itse asiassa Kittingerin ilmapallo - mikä sen oikea nimi nyt sitten olikaan - ei vähääkään ollut suunniteltu laskeutumaan vaan menemään mahdollisimman korkealle. Itse mieshän poistui ihan hätävälinekeinoin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 16, 2007 Hawker Hurricanen kauppalaivoilta toimiva katapulttiversio, oliko se "Hurricat"...? Mistel? Ainakaan alapuoli ei laskeutunut. Jenkeillä oli jo ennen sotaa joku idea ilmalaivaan koukattavasta koneesta. Neuvostovenäläisten TB-3:n "ratsastavat" saattohävittäjät tekivät paluumatkan ihan vanhanaikaisesti? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2007 Alle tunninhan tuo ratkesi. Fieseleriä ja Ohkaa eikä myöskään katapultti-Hurricanea ei oltu suunniteltu käytettäväksi kuin kerran, joten eivät sovi tähän. Natter on jo hiukan sinne päin. Haussa oli McDonnell XF-85 Goblin. Se oli ns parasiittihävittäjä, eli tarkoituksena oli kuljettaa se sotatantereelle B-36 Peacemaker -pommittajaan kytkettynä. Kone laskettiin alas ilmavirtaan telineeseen kytkettynä. Ideaan kuului, että häätäjätoimien päätyttyä Goblin olisi uudelleen telakoitunut emokoneen koukkuun. Ideaa testattiin B-29-koneella. Muuten toimivan yhdistelmän pilasi se, että takaisin kiinnittyminen ei onnistunut kertaakaan ja Goblinit joutui vat laskeutumaan rungon pohjassa varajärjestelmänä olleen suksen varaan. Goblin oli varsin kumman näköinen, mutta lensi ilmesesti vallan mainiosti. http://en.wikipedia.org/wiki/Image:McDonnell_XF-85_Goblin_USAF.jpg Aika oli kuitenkin ajanut idean ohi ja kaksi rakennettua konettä päätyivät museoihin. Kyseessä on ilmesesti pienin koskaan rakennettu suihkuhävittäjä. http://en.wikipedia.org/wiki/XF-85_Goblin http://www.boeing.com/history/mdc/goblin.htm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2007 Noniin, täältä tulee (toivottavasti yli 2 minuutin) kysymys: Mistä koneesta mahtaa olla kyse? 5. pisteen vihje: Tätä ilmojen jättiläistä on rakennettu 18 kappaletta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2007 Harrastan vanhojen kaivelua Kone oli tuttu ja tuli mieleen jättiläisenä, tuli haetuksi ko. vekotinta ensimmäisenä ja valmistusmäärähän täsmäsi. Nyt natsasi hyvin tirsoilta herättyä! Jatketaan konetyyppilinjalla: [ attachment removed ] Mikä kone? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2007 Miles M.11 Whitney Straight Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2007 Ei ole, vaikka samalta saattaa näyttääkin. Miles M.2 olisikin ollut enemmänkin ensimmäinen vihje. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2007 Jaa, vihjeitä? Kyseinen konetyyppi osallistui aikanaan sotaan tiedustelutehtävissä. Sota ei ollut toinen maailmansota. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2007 Jotenkin tulee itänaapurin tuotanto mieleen tuosta koneesta ... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla