Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Näyttää paljon Percival Proctorilta, mutta vielä enemmän Caudron C.635 Simoun-koneelta. Nuo laskutelineiden muotosuojat vain eivät oikein täsmää. Olisiko kuitenkin ranskalainen, heillä on ollut noita siirtomaakonflikteja siellä sun täällä...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muotosuojien lisäksi monta muutakin seikkaa tekee tästä kysytystä koneesta erilaisen. Huomatkaa pallukka siiven tyvessä, samoin ohjaamo on katettu sangen omaperäisesti.

 

Ranskalaisten kanssa tällä koneella ei tietääkseni ole mitään tekemistä. Eikä Jupiter-sarjan moottoreiden.  :P

 

Kelataanpas vihjeitä.

- Miles M.2. Jotakin piirteitä on nautittu tästä Hawkista...

- Osallistui sotaan tiedustelutehtävissä. Sota ei ollut toinen maailmansota.

- Jollakin tapaa itänaapurin tuotanto tulee mieleen tuosta koneesta, ainakin mediassa ja historiankirjoituksissa.

- Ei ranskalainen, ei Jupiter-perheen moottoria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä Markku!

 

Tarkalleen ottaen väitetään, että kuvan kone olisi GP-2 (GP-4 on edellisen nelipaikkainen versio) mutta tällaisista kuvista on aika hankalaa lähteä varmasti väittämään kummasta mallista on kyse. Joka tapauksessa hyväksyttävä vastaus.

 

Kone on herrojen Arturo González Gil ja José Pazó Montes suunnittelema, tosiaankin Miles M.2 Hawkista vaikutteita saanut metallirakenteinen alataso.  Avo-ohjaamoisen GP-1:n jälkeen tuli GP-2, joita rakennettiin ilmeisesti ainoastaan kolme kappaletta, viimeisen ollessa Especiale-versio. Ensilentonsa GP-2 suoritti 1934. Moottorina oli Gipsy Major tai Walter.

 

Konetyyppi osallistui Espanjan sisällissotaan tiedustelutehtävissä ja sillä mm. lennettiin ennätyslento Barcelona - Agadir tammikuussa 1936.

 

Ja lisätietoa konetyypistä kielitaitoisille:

Puolaksi

Espanjaksi

 

Ja Markku kysyy seuraavan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan samaa rataa, kun on alkuun päästy. Varastossa olisi tällainen kuva-arvoitus. Mikä konetyyppi on kyseessä? Siis tuo lentokoneen tyyppi, auto saa olla ensimmäinen vinkki. ;)

 

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Armstrong WhitworthArmstrong Whitworth Ensign.

 

Mikähän tuon auton mittakaava on, 1:6?  ;D

 

Ei täällä mene mikään läpi... ;D

 

Ilkka on oikeassa, vastaus on Ensign-kone. Ja tuo auto on tosiaan pienoismalli Woodason-firmasta, joka on valmistanut myös hienoja lentokoneiden pienoismalleja. Auto on parkissa hienosti koneen alla, ja kone näyttää ISOLTA! Autosta kerrotaan, että "Model car electrically driven by 1/2 h.p. motor and 12 volt battery. Length 6' 2"

 

[ attachment removed ]

 

http://www.commercemarketplace.com/home/CollectAir/woodason.html

 

Tässä vielä toinen kuva:

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

 

Ilkalle taas vuoro...

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaihdetaanpas välillä kysymystyyppiä vaikka ilmailun parissa olleisiin ruotsalaisiin.  ;)

 

Arngren, Bronander, Eskilsson, Bergkvist, Sundström, Blomgren ja Karlkvist.

 

Mikä asia yhdistää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääministeri Risto Rytin salanimi Moskovan rauhanneuvottelujen lentomatkalla 7.3.1940 oli Fredrik Arngren. Olisivatko muut nimet muun seurueen salanimiä?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä.. täällä tiedetään sentään jotakin eikä pelkästään googleteta kaikkea.

 

Ryti, Paasikivi, kenr. maj. R. Walden, prof. V. Voionmaa, ministerineuvos R. Hakkarainen, neiti Polvinen ja herra J Nykopp (viimeiset kolme ulkoministeriön virkamiehiä).

 

Jukka jatkaa, ja minä menen grillaamaan  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

All right, laitetaanpa uusi:

 

"Koelentäjä väitti, että koneen_________konstruktio pelasti hänen henkensä." Tuo on lainaus koelentäjän kertomuksesta ja käännöstekstiä. Mikä tuolloin rakenteeltaan erittäin erikoinen ja harvinainen kaksimoottorinen kone on kyseessä?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksimoottorisuus, harvinaisuus, maahansyöksy ja pilotin selviäminen ainakin täsmäisivät Horten Va -koneeseen. Rakenne eli suihkumoottoreilla varustettu ns. lentävä siipi oli kieltämättä aikanaan erikoinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka Teron Horten Va on kieltämättä hyvä ehdokas, niin nyt haetaan kuitenkin rakenteeltaan vielä erikoisempaa ja harvinaista "lintua". Ei niinkään muodoltaan, vaan...Ja se taisi olla ensimmäinen laatuaan maailmassa.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heitetään arvausta, koneen rakenteesta. Olisiko geodeettisellä rakenteella ollut osuutta, koneen kestävyyteen? Pieleenhän tämäkin menee, koska ei voi olla enkelsmannien peruskaksmoottorisia harvinaisuuden suhteen.

 

Edit vääräkin nimi pitäisi sanoa: Wellingtonin proto  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, eipä ole vielä oikeaa vastausta tullut. Nyt täytyy katseet siirtää jo uudelle mantereelle... ;) Tämän kaksimoottorisen erittäin lujarakenteisen mäntämoottorikoneen valmistaja oli tunnettu aivan muusta tuotannosta kuin lentokoneista. Vinkkinä vaikka rautatieteollisuus...

 

Koneen lento-ominaisuudet olivat huonot. Mutta koneen rakenne oli luja...ja erikoinen, senhän tuo koelennolla pelastunut pilotti totesi...

 

Vinkki: Kärkiväli 100 ft

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, eipä ole vielä oikeaa vastausta tullut. Nyt täytyy katseet siirtää jo uudelle mantereelle... ;) Tämän kaksimoottorisen erittäin lujarakenteisen mäntämoottorikoneen valmistaja oli tunnettu aivan muusta tuotannosta kuin lentokoneista. Vinkkinä vaikka rautatieteollisuus...

 

Koneen lento-ominaisuudet olivat huonot. Mutta koneen rakenne oli luja...ja erikoinen, senhän tuo koelennolla pelastunut pilotti totesi...

 

Vinkki: Kärkiväli 100 ft

 

Jukka

 

Olisit sanonut öljynporausteollisuus niin vastaus olisi ollut Howard Hughes ja XF-11....  ;D

 

EDIT: niin ja perhana sehän oli 101ft 5 in sen kärkivälikin tarkemmin katsottuna

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika erikoinen tuo kapistus eli Juhan veikkaus! En hae sitäkään. Nyt kuitenkin kysytään vanhempaa konetta, -40-luvulta.  Pietarsaari voisi olla seuraava vinkki, tai oikeammin eräs "puulaaki" siellä. Tai urheiluseura...;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään