Kirjoitettu Toukokuu 17, 2007 Niin minullekin, ainakin mediassa ja historiankirjoituksissa päällimmäisenä. Mutta ei... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2007 Näyttää paljon Percival Proctorilta, mutta vielä enemmän Caudron C.635 Simoun-koneelta. Nuo laskutelineiden muotosuojat vain eivät oikein täsmää. Olisiko kuitenkin ranskalainen, heillä on ollut noita siirtomaakonflikteja siellä sun täällä... Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 17, 2007 Muotosuojien lisäksi monta muutakin seikkaa tekee tästä kysytystä koneesta erilaisen. Huomatkaa pallukka siiven tyvessä, samoin ohjaamo on katettu sangen omaperäisesti. Ranskalaisten kanssa tällä koneella ei tietääkseni ole mitään tekemistä. Eikä Jupiter-sarjan moottoreiden. Kelataanpas vihjeitä. - Miles M.2. Jotakin piirteitä on nautittu tästä Hawkista... - Osallistui sotaan tiedustelutehtävissä. Sota ei ollut toinen maailmansota. - Jollakin tapaa itänaapurin tuotanto tulee mieleen tuosta koneesta, ainakin mediassa ja historiankirjoituksissa. - Ei ranskalainen, ei Jupiter-perheen moottoria. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 18, 2007 Hyvä Markku! Tarkalleen ottaen väitetään, että kuvan kone olisi GP-2 (GP-4 on edellisen nelipaikkainen versio) mutta tällaisista kuvista on aika hankalaa lähteä varmasti väittämään kummasta mallista on kyse. Joka tapauksessa hyväksyttävä vastaus. Kone on herrojen Arturo González Gil ja José Pazó Montes suunnittelema, tosiaankin Miles M.2 Hawkista vaikutteita saanut metallirakenteinen alataso. Avo-ohjaamoisen GP-1:n jälkeen tuli GP-2, joita rakennettiin ilmeisesti ainoastaan kolme kappaletta, viimeisen ollessa Especiale-versio. Ensilentonsa GP-2 suoritti 1934. Moottorina oli Gipsy Major tai Walter. Konetyyppi osallistui Espanjan sisällissotaan tiedustelutehtävissä ja sillä mm. lennettiin ennätyslento Barcelona - Agadir tammikuussa 1936. Ja lisätietoa konetyypistä kielitaitoisille: Puolaksi Espanjaksi Ja Markku kysyy seuraavan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 18, 2007 Jatketaan samalla kuvantunnistuslinjalla, vanhemmat purjelentäjät mieltävät nimen tutuksi. [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 18, 2007 RWD-14 Czapla Jukka Näin on, Jukka kysyy Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 18, 2007 Jatketaan samaa rataa, kun on alkuun päästy. Varastossa olisi tällainen kuva-arvoitus. Mikä konetyyppi on kyseessä? Siis tuo lentokoneen tyyppi, auto saa olla ensimmäinen vinkki. [ attachment removed ] Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 18, 2007 Ei ole Avro York, samalla saarella ollaan kyllä. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 18, 2007 Armstrong Whitworth Ensign. Mikähän tuon auton mittakaava on, 1:6? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 18, 2007 Armstrong WhitworthArmstrong Whitworth Ensign. Mikähän tuon auton mittakaava on, 1:6? Ei täällä mene mikään läpi... Ilkka on oikeassa, vastaus on Ensign-kone. Ja tuo auto on tosiaan pienoismalli Woodason-firmasta, joka on valmistanut myös hienoja lentokoneiden pienoismalleja. Auto on parkissa hienosti koneen alla, ja kone näyttää ISOLTA! Autosta kerrotaan, että "Model car electrically driven by 1/2 h.p. motor and 12 volt battery. Length 6' 2" [ attachment removed ] http://www.commercemarketplace.com/home/CollectAir/woodason.html Tässä vielä toinen kuva: [ attachment removed ] Jukka Ilkalle taas vuoro... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 18, 2007 Vaihdetaanpas välillä kysymystyyppiä vaikka ilmailun parissa olleisiin ruotsalaisiin. Arngren, Bronander, Eskilsson, Bergkvist, Sundström, Blomgren ja Karlkvist. Mikä asia yhdistää? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 18, 2007 Pääministeri Risto Rytin salanimi Moskovan rauhanneuvottelujen lentomatkalla 7.3.1940 oli Fredrik Arngren. Olisivatko muut nimet muun seurueen salanimiä? Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 18, 2007 Hyvä.. täällä tiedetään sentään jotakin eikä pelkästään googleteta kaikkea. Ryti, Paasikivi, kenr. maj. R. Walden, prof. V. Voionmaa, ministerineuvos R. Hakkarainen, neiti Polvinen ja herra J Nykopp (viimeiset kolme ulkoministeriön virkamiehiä). Jukka jatkaa, ja minä menen grillaamaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 18, 2007 All right, laitetaanpa uusi: "Koelentäjä väitti, että koneen_________konstruktio pelasti hänen henkensä." Tuo on lainaus koelentäjän kertomuksesta ja käännöstekstiä. Mikä tuolloin rakenteeltaan erittäin erikoinen ja harvinainen kaksimoottorinen kone on kyseessä? Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 18, 2007 Kaksimoottorisuus, harvinaisuus, maahansyöksy ja pilotin selviäminen ainakin täsmäisivät Horten Va -koneeseen. Rakenne eli suihkumoottoreilla varustettu ns. lentävä siipi oli kieltämättä aikanaan erikoinen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 18, 2007 Vaikka Teron Horten Va on kieltämättä hyvä ehdokas, niin nyt haetaan kuitenkin rakenteeltaan vielä erikoisempaa ja harvinaista "lintua". Ei niinkään muodoltaan, vaan...Ja se taisi olla ensimmäinen laatuaan maailmassa. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 18, 2007 Ei kai kyseessä ollut Helmut Schenk? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 18, 2007 Heitetään arvausta, koneen rakenteesta. Olisiko geodeettisellä rakenteella ollut osuutta, koneen kestävyyteen? Pieleenhän tämäkin menee, koska ei voi olla enkelsmannien peruskaksmoottorisia harvinaisuuden suhteen. Edit vääräkin nimi pitäisi sanoa: Wellingtonin proto Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2007 No niin, eipä ole vielä oikeaa vastausta tullut. Nyt täytyy katseet siirtää jo uudelle mantereelle... Tämän kaksimoottorisen erittäin lujarakenteisen mäntämoottorikoneen valmistaja oli tunnettu aivan muusta tuotannosta kuin lentokoneista. Vinkkinä vaikka rautatieteollisuus... Koneen lento-ominaisuudet olivat huonot. Mutta koneen rakenne oli luja...ja erikoinen, senhän tuo koelennolla pelastunut pilotti totesi... Vinkki: Kärkiväli 100 ft Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2007 No niin, eipä ole vielä oikeaa vastausta tullut. Nyt täytyy katseet siirtää jo uudelle mantereelle... Tämän kaksimoottorisen erittäin lujarakenteisen mäntämoottorikoneen valmistaja oli tunnettu aivan muusta tuotannosta kuin lentokoneista. Vinkkinä vaikka rautatieteollisuus... Koneen lento-ominaisuudet olivat huonot. Mutta koneen rakenne oli luja...ja erikoinen, senhän tuo koelennolla pelastunut pilotti totesi... Vinkki: Kärkiväli 100 ft Jukka Olisit sanonut öljynporausteollisuus niin vastaus olisi ollut Howard Hughes ja XF-11.... EDIT: niin ja perhana sehän oli 101ft 5 in sen kärkivälikin tarkemmin katsottuna Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2007 Custer Channel Wing Corporation CCW-5 , ainakin riittävän erilainen .... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 19, 2007 Aika erikoinen tuo kapistus eli Juhan veikkaus! En hae sitäkään. Nyt kuitenkin kysytään vanhempaa konetta, -40-luvulta. Pietarsaari voisi olla seuraava vinkki, tai oikeammin eräs "puulaaki" siellä. Tai urheiluseura... Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla