Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Huomenta!

 

Lähteideni mukaan N6161Q ei vieraillut Afghanistanissa ennen hakemaani koneyksilöä. Tosin kontaktini yhtiöön eivät ole tuoreet ja luotan julkiseen mediaan.

 

Tero on kuitenkin päässyt jo hyvin lähelle ratkaisua.

 

Kone ei ollut DHC6 Twin Otter.

 

Blue skies!

 

Rod  8)

 

P.S. Kysymysketju alkaa olla kuin CSI jossa vastausta etsitään profiloimalla syyllinen eli tässä tapauksesssa kysyjä.  ;D

 

P.P.S- Twin Otteriahan käytettiin aikanaan chekkaamaan Desert One ja sen soveltuvuus panttivankien pelastusoperaatioon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jos ratkaisun läheisyys tarkoittaa CIA:n SOG-erikoisjoukkoja ja konetyypin pitäisi olla Suomessakin lennellyt, niin haussa saattaa olla Mi-8.

 

CIA:n itäkalustolla varustetut salaiset ilmavoimat nimittäin lennättivät Afghanistaniin miehiä jo syyskuussa 2001, paljon ennen kuin varsinainen operaatio Enduring Freedom alkoi. Mukana oli miljoonia dollareita, joilla ostettiin paikallisten sotaherrojen uskollisuutta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt kun Tero on tyypin ja operaattorin keksinyt ja rahanjakajatkin maininnut niin lienee helppo löytää ilma-aluksen tunnuskin.

 

Blue skies!

 

Rod  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tero,

 

Tuliko sinulle näppäilyhäiriö?!  ;D Valokuvassa tunnus on kyllä pitempi!

 

Rod  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenta !

 

Ei ole ainakaan tekstin perusteella N353MA. Eikä tämä tunnus ole kysymäni sillä ei operoinut ainakaan alussa jenkkitunnuksilla.

 

Tuo 101 voi olla sama yksilö mutta linkin kuva ei auennut minulle.

 

Tunnus Afghanistanin ensimmäisen operaation aikana ja kirjani kuvassa on kuitenkin pitempi ja liittyy kiinteästi

operaation alkuperäiseen syyhyn.

 

Blue skies!

 

Rod  8)

 

P.S. Hyvin lähellä ollaan ja googlettamallakin pomppaa ykköseksi joten ei vielä paljasteta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti kaikki ovat kaunista viikonloppua viettämässä Googlettamisen sijaan. Itsekin olen ollut hyppylentämässä

Hangossa pois nettikaapelikoneen äärestä.

 

Jos nyt kuitenkin kysymys on vaikea niin lisätietona sanottakoon että Teron mainitsema 101 on osa kysyttyä tunnusta joka maalattiin kopterin pyrstöpuomiin CIA:n ensimmäisen Jawbreaker nimisen ryhmän Afghanistaniin saapumisen jälkeen.

 

Tunnuksessa on viisi merkkiä.

 

Blue skies !

 

Rodney  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ollut kolme päivää Lohtajalla ampumassa ja poissa netin äärestä.

 

Kysymysketju ei näytä etenevän joten lisätään että tunnuksen kolme viimeistä numeroa ovat nuo Teron mainitsemat 101 ja kaksi ensimmäistäkin ovat numeroita. Ja kuten sanottua tunnus liittyy siihen miksi Afghanistanin operaatio yleensä aloitettiin.

 

Rodney  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä venyi pitemmäksi kuin osasin odottaa mutta Juhan eka tarjous on OK.

 

Haettu ilma-alus on tietenkin Mi-8 jolla CIA:n ensimmäinen Afghanistaniin lähetetty ryhmä, koodinimeltään Jawbreaker, lensi Tashkentista Uzbekistanista Panjshir-laaksoon Afghanistanissa.

 

Päivämäärä oli 26. syyskuuta 2001.

 

Tämänhän ja myös käyttäjän Tero sai hyvin selville.

 

Afghanistanissa operoidessaan koneen amerikkalainen miehistö maalasi pyrstöpuomiin tunnukseksi 91101. Tunnuksen alkuperää ei tarvinne selittää.

 

Ryhmän alkuperäinen johtaja Gary C. Schroen kirjoitti kaksi vuotta sitten teoksen "First In" joka on mielenkiintoista lukemista. Teoksesta löytyy myös kuvat kopterista ennen ja jälkeen 91101 tunnuksen maalaamista.

 

Tyyppi ja numerokin löytyvät Googlettamalla kirjan esittelytekstistä Amazonin sivuilta. Tosin numero väliviivoilla mitä tunnuksessa ei ollut.

 

Suositeltavaa lukemista mielenkiintoisesta aiheesta.

 

Pilatus Porter ja Helio Courier olivat tietenkin CIA:n Vietnamin-sodan aikuisia juhtia.

 

Eikä Mi-8 Suomeen tullessan Rajan väreihin tullut, vaan Ilmavoimien.

 

Eli jos Tero on kaapelin päässä tänään niin vuoro kuulunee hänelle. Ellei, niin silloin Juha voi kysyä.

 

Rodney  8)

 

P.S. Ennenkuin Antti helikopteriasiantuntijana huomauttaa niin joissakin lähteissä ko. kopterin tyypiksi annetaan Mi-17.

Itse en teoksen kuvasta pysty sanomaan kumpi se on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väki taitaa jostain syystä olla muualla kuin näitä pohtimassa. Jotta saadaan ketjua pidetyksi hengissä: mikähän tässä on? Ja missä?

 

[ attachment removed ]

 

Ei ole onneksi rälläkällä katkaistu. Ja tämä sijaitsee varsin julkisella paikalla. Ei tosin Suomessa. Mutta uskoisin monen suomalaisen tuolla pyörähtäneen...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo näyttää aivan siltä että olisi helposti käännettävissä oleva lentokoneen peräosa, olisin taipuvainen tuohon Jukan ehdotukseen mutta pienellä muutoksella eli Seafiren puolelle kääntyisin.

Väritys ei tietääkseni kuitenkaan sovi mutta yritän herättää aivosoluni jonkinmoiseen toimintaan kesästä huolimatta. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli helppo tuo perärunko-arvuutus. Syynä se, että tuossa muutamia vuosia sitten rakentelin isohkon Spitfiren Mk.1:n RC-mallilennokin, ja siinä viimeinen runkokaari on juuri tuon muotoinen. Se pisti heti silmään. ;)

 

Onkohan Ville Kaijala vielä kesälomilla, kun kysymysvuoro on edelleen hänellä, viittaan tässä ketjun sivulle 219. Odottelen iltaan saakka, ja jos ei ole Villestä kuulunut mitään, niin pistän uuden kysymyksen kehiin. Tämä sopinee?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, kello on 22.30 ja Villestä ei ole kuulunut mitään, joten jatketaan ketjua perjantai-illan ratoksi. Kuvassa on kaksi  tunnettua lentokenttää samassa mittakaavassa, toinen näköjään vähän pienempi. Kentät ovat eri maissa, mutta vertailun vuoksi kuvassa vierekkäin.

 

Minkä nimiset lentokentät ovat kuvassa? Ihan tuore tuo kartta ei, ole vaan joudumme siirtymään ajassa taaksepäin n. 60 vuotta. Toisen kentän nimikin on muuttunut niistä ajoista.

 

Molemmat kentät tulee tietää, ja niiden sen aikaiset nimet.

 

[ attachment removed ]

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin tuosta isosta kentästä tuli mieleen JFK/Idlewild, toisesta ei tietoa, heitetään Paris/Le Bourget...

 

Hyvä, vastauksesta on 50 % oikein!

 

Toinen ei ole Paris/Le Bourget...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole tullut edes arvauksia, joten laitetaanpa vinkki. Isompi kenttä on siis Idlewild, eli JFK Kennedy International Airport nykyään New Yorkissa. Pienempi on Euroopassa ja käytössä edelleen, mutta jäänyt uudemman ja suuremman kentän "varjoon". Aero/Finnairkin on käyttänyt kyseistä kenttää.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ettei olisi Stockholm-Bromma?

 

Kyllä se on Bromma vuonna 1946. Kartta on vanhasta Vingar-lehdestä 1/1946.

 

[ attachment removed ]

 

Bromma nykyään:

[ attachment removed ]

 

Tuo pienempi oli kyllä vaikeampi arvata, niin ehkäpä Juha saa jatkaa.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahoin pelkäsinkin, että olen oikeassa. Noh, ehdinpä miettiä kysymyksen. Ikivanhoja dioja skannatessa tuli vastaan alla oleva, ja kysymys yksinkertaisuudessaan kuuluu: mikä lentokone?

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään