Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Jumaliste, yli kuusi minuuttia meni... ;D

 

Ei muuta kuin Martti kysymään. Tuoss kuvasa oleva värkki on Bereznyak-Isayev BI-1:n replika, sijaitsee tolpan päässä Koltsovon lentokentällä Jekaterinburgissa (ent. Sverdlovsk, sitä ennen Jekaterinburg). Kone oli ensimmäinen neuvostoliittolainen reaktiokone, suoritti ensilentonsa Koltsovossa vuonna 1942. Alla muutama lisäkuva muistomerkistä siltä varalta, että jotakuta kiinnostaa.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Laatan tekstin saa joku ihan mielellään suomentaa...

 

Edit: nämä kuvat on otettu vuonna -92, mutta noin kolme vuotta sitten, kun viimeksi kävin Jekaterinburgissa, näytti muistomerkki olevan paikallaan, kuntoa en tarkastanut lähemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei muuta kuin Martti kysymään.

 

Kiitos, kiitos. Kysymys kuuluu seuraavasti: Mikä on sen lentokoneen nimi joka kantaa / kantoi maailman (läpimitaltaan) suurinta potkuria eli huiskaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on sen lentokoneen nimi joka kantaa / kantoi maailman (läpimitaltaan) suurinta potkuria eli huiskaa?

 

Osprey?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osprey?

 

Aivan, tietoni mukaan mikään ei voita tätä 11,6 metrin "roottoria". Perinteisistä koneista isoimman omistaa Linke-Hofmann R.II ensimmäisestä maailmansodasta, 6,9 metriä. Seuraava!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaaha, arvelin, että Osprey lentokoneen ja helikopterin rajatapauksena ei ainakaan voi olla oikea vastaus, mutta jos kysyjä haki tätä niin OK.  :)

 

Kysytään lentokonetta: Erikoisessa koneessa ei ollut moottoreita, mutta polttoainetta sitäkin enemmän.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cornelius Fuel Clider XFG-1

  Cornelius XFG-1 Fueling glider [44-28060] (William T Larkins)

 

Mallard aka Flying Wing 1941 = 2pClwM; 165hp Menasco B-6. Tailless, forward-swept, variable-incidence-wing experiment from Cornelius-designed glider; span: 54'0". Coupe-type cabin enclosure with side-by-side seating. POP: 1 [NX34212]. Tested and flown successfully in 19 flights by Rumanian aerobatic star, Col Alexander Papana. Design, considerably modified, went to AF as two 1p all-wood, unpowered XFG-1 (Fueling Glider) prototypes in 1945 [44-28059/28060] as experimental flying gas tanks delivering 764 gallons of fuel by a towed glider, but the project was cancelled by the Armistice (the photo goes against AeroFiles' policy of not featuring unpowered aircraft, but XFG-1 is a unique variation). All three planes were constructed by Spartan Aircraft Corp at Tulsa OK.

--------------------------------------------------------------------------------

 

FG - Fuel Gliders

Model Designation Manufacturer Engine(s) Crew Other

XFG-1                   Cornelius        none

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cornelius Fuel Clider XFG-1

 

Juuri se! Moottoroimaton liitokone yhden hengen miehistöllä oli tarkoitus hinata pommikoneen perässä antamaan lisää polttoainetta toimintasäteen kasvattamiseksi. Toisen maailmansodan päättyminen lopetti koneen kehitystyön.

 

Joku on tehnyt liitokoneesta pienoismallinkin 1/72: http://www.aircraftresourcecenter.com/Gal4/3001-3100/Gal3021_XFG-1_Simon/gal3021.htm

 

Vuoro Klaus Wesalle.  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, kuukkelista oli apua kun etsin vastausta. :-[

 

Nyt kysytään vaihteeksi ilmailulääketieteestä:

 

Mikä vaikuttaa?

- muutoksia aivonesteen paineessa

- aivoverenkierron hidastumista

- happivajauksen syntymistä aivoissa

- silmissä harmaantumista

 

Nyt siis kysytään yhteistä tekijää näille tapahtumille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitatko vain pidempään jatkuvaa positiivsta g:tä?

 

hannu?

Positiivinen g-voima aiheuttaa nuo kaikki vaikutukset. (Ilmailu 10/84)

Jälkimmäinen Niemi saa jatkaa, vaikka Sampo aloittikin hyvin. 

Ole Hyvä, Hannu, ja kysy !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No höh!

 

Mutta laitetaan nyt sitten matemaattisen perusluonteeni mukainen kysymys:

 

Mikä on luku n ja mistä on kysymys? Kumpaan kysymyksistä tulee viimeiseksi oikea vastaus, onpi seuraavan kysymyksen kysyjä, jollei perimysjärjestyksessä väliinjäänyt ota laillista paikkaansa :)

 

n550

n+1900

n+21650

n+32800

n+44200

n+55800

n+69000

n+711200

n+812900

n+913300

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

n:hän voisi olla starttihetki eli oikeastaan aika=0. 550 kentän korkeus merenpinnasta. Seuraavat lukemat ovat koneen korkeuksia metreinä starttihetken jälkeen kuluneina täysinä minuutteina. Kone voisi olla joku ahdettu toisen maailmansodan hävittäjä, joku myöhäinen Spitfire tai Tempest, miksei myös Mersu tai FW. Ja heitetäänpä vielä tuleen Mustangikin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysehän on tietenkin maailman suurimmasta liitokoneesta eli avaruussukkulasta. Ja jos kerran ei ole ajasta kysymys, niin olisikohan sitten kyseessä korkeuden ja nopeuden välinen suhde?

 

-Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys voisi todellakin olla avaruussukkulan startista. n=1 (minuutti) ja seuraavat luvut sukkulan nopeus solmuissa tasaminuutteina tämän jälkeen. Kiihtyvyyttä rajoitetaan 7 min 40 sek kohdalla, ettei se pääse ylittämään 3g:tä astronauttien henkilökohtaisen mukavuuden vuoksi ja toisaalta siksi, että voidaan hallitusti lähestyä toivottua loppunopeutta. Suurin nopeus 13300 solmua näyttäisi vastaavan kiertoradallapysymisnopeutta n. 7 km/sek.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysehän on tietenkin maailman suurimmasta liitokoneesta eli avaruussukkulasta. Ja jos kerran ei ole ajasta kysymys, niin olisikohan sitten kyseessä korkeuden ja nopeuden välinen suhde?

 

-Tuomas

 

Vaikka perinteisesti vastaus on osa kysyjää, näin ei ole tässä tapauksessa, eli kyse ei ole liitokoneesta eikä myöskäänavaruussukkulasta.

 

En ole myöskään sanonut, ettei kysymys ole ajasta. Itse asaissa voisi sanoa jopa että päinastoin ;) Tarkoitin vain, ettei Osmon ensimmäisessä vastauksessa (eikä tässä toisessakaan) ole mitään, mikä olisi ollut yhtään oikein ;) Sen sijaan hommassa ei ole mitään, mikä liittyisi noputeeen! :)

 

Tää on kiivaa... :P

 

hannu

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suihkumoottorin kompressorin peräkkäisten rotaattoreiden (oikea termi?) kierrosluvut tyhjäkäynnillä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suihkumoottorin kompressorin peräkkäisten rotaattoreiden (oikea termi?) kierrosluvut tyhjäkäynnillä.

 

 

Ehei, ei sinnekään päin. (Tai jos on, niin kyseessä on yhteensattumien yhteensattuma!) Suihkumoottori eikä liitolento liity tähän mitenkään, jotain siltä väliltä ;)

 

Sanotaan nyt lisävihjeenä, että kumpikin sarake on ajan yksiköitä, joka tosin tuli jo tuossa aikaisemmin vähän niinkuin piilotetummin ilmaistua.

 

hannu

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni lisävihje näyttäisi olevan tarpeen...

 

n sijoittuu suuruusjärjestyksessä toisen ja kolmannen rivin oikeanpuoleisen sarakkeen arvojen välille.

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni lisävihje näyttäisi olevan tarpeen...

 

n sijoittuu suuruusjärjestyksessä toisen ja kolmannen rivin oikeanpuoleisen sarakkeen arvojen välille.

 

hannu

 

No huh... piti vielä itse mokata. Siis n sijoittuu kolmannen ja neljännen välille...  :-[

 

Olisiko nyt yhtään helpompi?

 

hannu

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä kerran. n voisi olla esimerkiksi 1947 tai 1948 ja oikeanpuoleisessa sarakkeessa Suomessa tillastoidut purjelento- tai moottorilentotunnit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä kerran. n voisi olla esimerkiksi 1947 tai 1948 ja oikeanpuoleisessa sarakkeessa Suomessa tillastoidut purjelento- tai moottorilentotunnit.

 

Nyt alkaa jo lämpiämään!

 

Eka sarake on vuosiluku ja kyseessä on todellakin tunteja. Lasse on lähempänä vuosiluvun osalta

 

hannu

 

P.S. Pidän pientä taukoa loppupäivän, kun pitäisi lähteä hääjuhliin (omiin) Eli huomenna sitten kerrotaan mennäänkö oikeissa aijoissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko toi ilmavoimien lentotunteja eli n on 1918 ja siitä eteenpäin aina tunnit kuinka paljon Suomen Ilmastointivoimien koneilla on lennetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään