Kirjoitettu Heinäkuu 20, 2007 Olisiko kyseessä Botswanan BAe 125, jota angolalainen MiG-23 kilautti peräti kahdella ohjuksella 1988? Kyydissä oli presidentti Masire ja kone teki onnistuneen laskun vaikka toinen moottori hässäkässä katosikin. Kyseessä oli jonkinlainen erehdys eli sotatilasta ei ollut kyse. Koneesta on näköjään kuva tämän sivun lopussa: http://www.acig.org/artman/publish/article_192.shtml Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 20, 2007 Iltapäivää! Hyppytoiminta Hangossa käynnistyi aktiivisena joten en ole päässyt nettikaapelikoneen ääreen kun olen joutunut rahtaamaan itselastautuvaa rahtia rutiininomaisesti pinnalle 140. Sieltähän se OK-1 löytyi pudotustilastoista Teron toimesta. Toinen hyvä linkki tapauksiin sodan ulkopuolella löytyy ohessa http://home.comcast.net/~anneled/ColdWar.html Presidentti ja kone ilmeisesti säästyivät kun moottori irtosi ensimmäisen osuman jälkeen ja toinen ohjus osui putoavaan moottoriin. Eli Teron vuoro kysyä, ole hyvä! Rod 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 20, 2007 Olin itsekin jo alasammuttuja presidenttejä miettimässä kun taustatoimitukselta tulleen vinkin perusteella pääsin OK-1:n jäljille. Kuvan perusteella on todettava, että olipa presidentillä tuuria matkassa. Edellisen innoittamana seuraavaksi haetaan vastaavaa ilmavoittoa, jossa sekä voitettu kone ja pilotti laskeutuivat onnellisesti. Tässä tapauksessa lasku tehtiin vihollismaan kentälle naapurin häätäjän pakottamana. Ja suihkukaudella edelleen liikutaan... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 20, 2007 Uskoisin ettäkyseessä on Korean sota ja ameriikkalainen lentsika jonka Migit pistivät alaspäin, menikö ilman lähdeteollisuutta lähellekkään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 20, 2007 Ehdottaisin Korean Air Linesin lentoa 902, päivämäärä 20.4.1978 ja paikkana Neuvostoliitto. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 Eipä ole Korean sota tai Air. Tässä tapauksessa kone jäi ehjäksi ja pilotti sotavangiksi. Kerrataan ja annetaan useita uusia vinkkejä: suihkuhävittäjä "pakotti" vastapuolen hävittäjän laskeutumaan vihollismaassa olevalle kentälle. Menee pohdinnaksi voitaisiinko tämä laskea ilmavoitoksi koska laukaustakaan ei ammuttu. Mutta jos voidaan, kyseessä oli konetyypin ensimmäinen (ja yksi harvoista saavutetuista). Kyseessä on nykyisin aika vähän tunnettu sota ja moni ei taida edes muistaa että ko. konetyyppi on ollut mukana ilmataisteluissa (sama taitaa päteä "voitettuun"). Tästä suihkuaikakaudella harvinaislaatuisesta "ilmavoitosta" löytyy netistä jopa sitä kuvaava taideteos, samoin kuin useita muita konetyypillä tehtyjä urotekoja kuvaavia tauluja. Kuten ilmavoitoista yleensä, myös tästä kiistellään osapuolten välillä. Voitettu osapuoli väittää laskun viholliskentälle johtuneen suunnistusvirheestä ja että vihollisen koneet olisivat tulleet paikalle vasta myöhemmin. "Pudotettu" hävittäjä on Suomen ilmavoimista varsin tuttu, toinen taas käsittääkseni ei ole edes täällä vieraillut (valitettavasti). Koneet edustivat eri sukupolvia suihkuhävittäjien kehityksessä. Toinen hävittäjistä oli amerikkalaisvalmistetta. Molemmat pilotit etenivät sittemmin korkeisiin asemiin oman maansa ilmavoimissa. Ja "pudotettu" kone on edelleen vastapuolen museossa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 Arvataan: Indo-Pakistani war (mitenhän tuon suomentaisi..) vuonna 1965. Toinen konetyypeistä voisi olla F-86 Sabre ja toinen vaikka MiG-21.. Meneekö edes lähelle? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 YKn Saab Tunnan pakotti Katangan Fouga Magisterin alas Kongon kriisin aikana 1960-luvun alussa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 Juhan vastaus osunee alkuperäisiin vaatimuksiin mutta ei sittemmin annettuihin lisävinkkeihin. Sen sijaan ketjun aikanaan aloittanut Sampo (ei tainnut arvata minkä Pandoran lippaan avasi) liikkuu jo oikealla suunnalla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2007 Juhan vastaus osunee alkuperäisiin vaatimuksiin mutta ei sittemmin annettuihin lisävinkkeihin. Sen sijaan ketjun aikanaan aloittanut Sampo (ei tainnut arvata minkä Pandoran lippaan avasi) liikkuu jo oikealla suunnalla. Vanhana purjelentäjänä peesaan taas sukunimikaimaa ja ehdottelen tapausta, jossa 24 kesäkuuta 1965 PAFfin (Pakistani Air Forcen) F104 pakotti Inian Air Forcen Dassault Ouraganin (IC698) alas. En tiedä onko tämä oikea tapaus, mutta tuollaiseen törmäsin... hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2007 Moro, Pohdiskelin tuossa aamulla kysymystä ja tapaus muistui mieleeni mutta nettikoneen ääreen päästyäni voin vain todeta että läheltä liippaa muillakin. Teron alkuperäiseen kysymykseen löytyy useita ehdot täyttäviä mutta täsmennyksillä luultavasti vain tämä minkä lähellä Hannukin on. Sota on vuoden 1965 mutta uhrina oli S/L B P S Sikand Gnatissa (Ajeet) joka on nyt PAF:in museossa. Päivämäärä 1. syyskuuta 1965 ja voittajana Fl Lt Hakimullah ja PAF:in F-104 Starfighter. http://www.pafcombat.com/combat-losses/iaf-1965-indo-pak-war.htm http://www.pafcombat.com/great-ab/run-its-a-104.htm Blue skies ! Rod 8) P.S. Hieno saitti maalauksineen kaikkineen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2007 Joo.. tuo mun vastaus löytyi tältä sivulta: http://www.acig.org/artman/publish/article_324.shtml Jossa se Ouragan ilmoitettiin "forced down" ja voittajana F-104 ACIG-projektin listaamana.... Mutta toki tuo Gnat täyttää sen Suomi-ehdon paljon paremmin Blue skies (some Cu preferred, though) hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2007 Tuo Rodneyn mainitsema tapausta esittävä maalaus hiukan isompana: http://www.pakdef.info/pakmilitary/airforce/gallery/images/f104_02p.jpg Kyseessä oli tosiaan Intian ja Pakistanin välinen sota vuonna 1965. Pakistanin ilmavoimilla oli laivueellinen Lockheed F-104 Starfighter -hävittäjiä, jotka ylittivät suorituskyvyssä melkoisesti intialaisten silloiset koneet. Niinpä Squadron Leader Brijpal Singh Sikandin ohjaama Gnat laskeutui suosiolla Pakistanin puolellle Pasurin kentälle kun joutui ongelmiin. http://en.wikipedia.org/wiki/F-104_Starfighter#India-Pakistan_Wars Ja aika monenlaista ilmatoimintaa tuolloin tapahtui, jota ei kovin paljon muisteta. Tosin intialaisetkin onnistuivat pudottamaan Starfightereita. Alla olevassa linkissä lisää maalauksia pakistanilaisten F-104-pilottien uroteoista (aukeavat suuremmiksi klikatessa). http://www.pakdef.info/pakmilitary/airforce/gallery/f104.html Taulut tehnyt pakistanilainen Group Captain Syed Masood Akhtar Hussaini on arvostettu ilmailumaalari mutta aika paljon taiteellista vapautta on noissa käytetty dramatiikan lisäämiseen. Mutta sehän kuuluu asiaan. http://www.pafcombat.com/misc/s-m-a-hussaini.htm Taisi olla hiukan tulkinnanvarainen kysymys mutta onneksi lisävinkit ehtivät rajata vaihtoehtoja. Oikea vastaus tuli sieltä mistä arvelinkin eli ole hyvä Rod! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2007 Joo, Pohdin illalla aihetta ja funtsailin Indonesiaa, Kongoa ja Latinalaista-Amerikkaakin kun tuli tuo Intia-Pakistan mieleen. Liipaisu oikeaan suuntaan tuli tuosta maininnasta maalauksesta vaikka aluksi ajattelin brittejä. Suomen Ilmavoimien Gnat tuli mieleen ja toisen tyypin Suomessa käymättömyys auttoi. Uusi kysymys ja kaksikin on mielessä mutta sovitaan että jätän pudotukset vähäksi aikaa väliin. Täällä Hangossa on SM-kisat sään takia stand-by eli kysymys tulee asap. Rod 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2007 Monen maan, Suomi mukaanlukien, ilmavoimat ovat lentäneet viholliselta vallattuja tai muuten saatuja vihollisen koneita ja käyttäneet niitä jopa operatiivisessa toiminnassa ja taisteluissakin. Mikä oli ensimmäinen Yhdysvaltain toisessa maailmansodassa operatiivisesti käyttämä akselivalloissa suunniteltu ja rakennettu lentolaite? Tyyppi, ajankohta, yksikkö ja/tai maantieteellinen alue. Rod Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2007 US Navy sai pakkolaskun tehneen Mitsubishi "Zeken" sotasaaliiksi kesäkuussa 1942, Dutch Harborissa Aleuteilla. Se korjattiin, ja toimitettiin Kaliforniaan Nort Islandille. Siellä se lensi syyskuusta 1942 alkaen ilmataisteluharjoituksia US Navyn F-4F ja F4U-koneita vastaan, sekä USAF:n P-38, P-39, P-40 ja P-51-koneita vastaan. Lasketaanko tällainen ilmataisteluharjoitus ja vertailu operatiiviseksi toiminnaksi... Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2007 Bf 109 E:llä lennettin Wright Fieldiltä toukokuussa 1942. Se saatiin RAF:lta. Mutta mitä tarkoittaa Rod "operatiivisella käytöllä" eli lasketaanko tämä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2007 Jaa.. koska Yhdysvaltojen kannalta sitten toinen maailmansota alkoi? Jos termillä "toisessa maailmansodassa" tarkoitetaan yleisesti toista maailmansotaa 1939-1945, niin ainakin XC-44 (ostettu Me-108) oli käytössä Berliinissä Yhdysvaltojen sotilasattasealla 1939-1940. Edit: Eikä Junkers C-79 ole myöskään huonompi vaihtoehto, mutta tämä tuli vasta myöhemmin toukokuussa 1942 (http://www.aero-web.org/specs/junkers/c-79.htm). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2007 Äkkiä löytyi hakemani! Minä lasken Yhdysvaltojen osalta II Maailmansodan alkaneen Pearl Harborista ja kun he julistivat sodan akselivalloille. Joka tapauksessa Ilkan vastaus sen sisältää. Junkers JU52/3m Aconcagua c/n 252883 eli C-79 20th Troop Carrier Squadronin käytössä toukokuusta 1942 on hakemani kone ja tyyppi. Yritin kysymyksen asettelullani sulkea pois nuo mahdollisesti kokeilussa olleet koneet. Itse löysin Aconcaguan jo aiemmin mainostamastani mainiosta "Latin American Air War" kirjasta. Kirja on myös ainutlaatuinen siitä että teksti jota ei ole saatu mahdutettua itse kirjaan on ladattavissa Hikoki Publicationin sitelta. Suosittelen! Ohessa pari sivua kirjasta C-79 kuvin ja kaavioin. http://www.hikokiwarplanes.com/images/Pages%20from%20chapter%2014-17%20TB.pdf Ilkan vuoro kysyä, ole hyvä! Rod 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2007 Kysytäänpäs sitten Rodneyn kysymystä vastaavaa Neuvostoliiton puolelta, mutta lievennetään tuota sanaa "operatiivinen". Vastauksen hyväksymiseksi ihan yksinkertainen vastaus ei riitä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Kovin on hiljaista täällä ketjussa joten kokeillaan kepillä jäätä. Lähdekirjallisuus on himassa stadissa mutta yritetään nyt ilman sitä netin avulla. Junkersillahan oli 20-luvulla paljon kansainvälistä toimintaa mukaanlukien tehdas Neuvostoliitossa. http://www.geocities.com/hjunkers/ju_fili_a1.htm Eli joku Junkersin tyyppi esim. W33 / PS-4 joita lienee ollut vielä käytössä kun sota alkoi. http://www.geocities.com/hjunkers/ju_w33_p1.htm Vai olisiko kyseessä jonkun Neuvostoliittoon 1940 liitetyn valtion (Viro, Latvia, Liettua) kalustoa tai Espanjan sisällissodasta? Rod Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Hieman samoin perustein Jorman kanssa tarjoan He-100 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Olisiko Espanjassa 1937 sotasaaliiksi saatu, eksyneenä pakkolaskun tehnyt Heinkel He 111B, joka lähetettiin 1938 Neuvostoliittoon ilmavoimien tutkimuslaitoksen koelennettäväksi? Jos jotain erikoista haetaan niin miten olisi tämä: Reichsmarschall Hermann Göring lahjoitti 1940 Fieseler Fi 156 Storchin (D-IXWO) Josef Stalinille kiitokseksi avusta Puolan sotaretkellä syksyllä 1939. Storcheja oli paljon punatähtisinä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Periaatteessa näissä kaikissa kolmessa vastauksessa voisi olla ja onkin osittain oikeaa, mutta se ei-yksinkertainen eli perimmäinen vastaus vielä uupuu - D-IXWO ja He-100 ovat nimittäin osa takaa-ajamaani vastausta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2007 Eksyn ehkä täysin harhateille, mutta 1925 saksalaiset aloittivat lentokoulutuksen Neuvostoliitossa Fokker D XIII-koneilla. The steamship "Hugo Stinnes-IV" loaded with 50 boxed Fokker D XIII fighters aboard left the German port of Stettin in June 1925 and headed for Leningrad. At the same time, the first instructors (for the most part, experienced combat pilots whom Major Schtaar knew personally) and flying cadets headed to the USSR from Germany. Asiasta myös tuolla maininnalla, että myös venäläiset kokeilivat D.XIII Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla