Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2007 Kumlinge on esimerkiksi hyvä lomakohde. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2007 Makean veden äärellä oltiin eli EFSA (Savonlinna) on tosiaan kyseessä. Kuva on otettu miltei 300 mm polttovälillä (kinovastaavuus), joten ei se vastaranta ihan noin lähellä oikeasti ole. Ilkkaa se ei näköjään hämännyt. Laituri on Pellosjärven rannalla ja vastapäätä on kiitotie 30:n pää. http://vfinn.fsnordic.net/vwings/0104/5_kartta.php Viikonlopun ilmailuelämyksen tarjosi Bolšoi-teatterin väen päättyneiltä Oopperajuhlilta hakenut Tu-154, joka jyristeli menemään kohti itää. Vuoro siis Ilkalle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2007 Viimeksi tuli huristeltua Finncommin poikkeusjärjestelyn vuoksi kolmioreitillä kesäkuussa EFLP:ltä EFSA:n kautta maamme pääkaupunkiin. Hienolla paikalla tuo on, kuten monet muutkin Järvi-Suomen kentät (Rissala, Rantasalmi, Joroinen...) Kysytäänpäs sitten nopeasti samalla linjalla, että mistä (Suomen) kentästä tai lentopaikasta kyse? - jokin vuosi sitten kenttäalueella alkoivat agronomiset toimenpiteet Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2007 Laajalahdella Kruunupyyssä oli lentopaikka joka nykyisin on maatalouskäytössä. Tosin siitä on ehkä enemmän kuin jokunen vuosi, taisi kentän toiminta loppua 50-luvulla Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2007 Tuohon sopisi vaikka Pistohiekka. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2007 Rautavaaran liepeillä on ollut jotain kiistaa lannanlevityksestä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 31, 2007 Rautavaaran liepeillä on ollut jotain kiistaa lannanlevityksestä? Terohan se keräsi potin ennen lisävihjeitä. Tämä kaikki tulee ulkomuistista paikallislehtiä ja asiasta tullutta TV-ohjelmanpätkää muistelemalla: Kahden veljeksen luomutila vuokrasi kiitoratojen välittömässä läheisyydessä olevan mäntykankaan viljelytarkoituksiin, paikalla 2005 käydessäni kasvoi apilaa. Koska kyseessä oli karu kangasmaasto, lannoitus oli välttämätön, mutta koska kyseessä oli pohjavesialue, Rautavaaran kunta kielsi peltojen lannoittamisen. Tästä TE-keskus kieltäytyi maksamasta viljelytukia, koska pellot eivät olleet asianmukaisesti viljeltyjä... Riitelykierrosten ja valitusten jälkeen tuet ilmeisesti sitten kuitenkin maksettiin ja pellonviljely sai jatkua. En pikaisesti löytänyt mitään lähteitä muistini tueksi, joten yllä mainittu voi olla puuta heinää detalitasolla, mutta yleisestiottaen kuvio oli jotakuinkin näin. Tero jatkaa... Edit: Tässähän se oli. Pöhlöt hakusanat ensin. http://www.kho.fi/paatokset/38038.htm Voiko tuota tyhjentävämmin kertoa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 1, 2007 Kun säät eivät suosineet, kesämökillä tuli lueskeltua kaikenlaista vanhaa hyllyistä löytyvää - kuten Popular Mechanics -lehteä (Written so that you can understand it!) kesäkuulta 1954. Siinä törmäsin ilma-alukseen, josta en ollut kuullutkaan. Siis ilmiselvää Kysymysketju-materiaalia! Here come the... Haettu laite ei ole lentokone, helikopteri tai edes autogiro. Ihan tuntematon se ei ole, sillä sen proto on tallennettu tunnettuun museoon. Tuotantoon asti ei päästy, vaikka onnistuneita koelentoja tehtiin runsaasti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 1, 2007 Jotta saadaan pää auki, niin tarjous on : Ryan X-13A-RY Vertijet Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 1, 2007 Ryan ja SNECMA olivat mielenkiintoisia lentolaitteita, mutta valitettavasti ei kumpikaan ole se oikea. Haettavassa oli merkityksellistä se, että kone edusti kahta ilma-alustyyppiä samassa rungossa. Ja esimerkkilehden vuosikerta ei anna tarkkaa viitettä haettavan koneen ensilentoon. Itseasiassa ollaan lajityypin varhaisvaiheissa. Kuva ja tarkka esittely löytyvät (tietysti) netistä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 1, 2007 Lehden kannessa on varhainen convertiplane, McDonnell XV-1. Here come the... convertiplanes? http://photos1.blogger.com/blogger/4175/1772/1600/pm0654.jpg Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 1, 2007 Kaikkea sitä netistä löytyy - kuten PM:n kansi yli 50 vuoden takaa. Siitä saa tosiaan lisävihjettä. Mutta kyse ei ole tiltrotor-koneesta. Liikutaan todella lajityypin varhaisvaiheissa. Tällä pystyi lentämään kahdella eri tavalla ja myös vaihtamaan moodia lennossa - mutta vain toiseen suuntaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 1, 2007 ei taida olla tämäkään :1926 Ford Flivver. Mielenkiintoinen laite kylläkin. Kaikkea sitä löytääkin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 2, 2007 Entäs THE CL-84 (DYNAVERT) hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 2, 2007 Mites olis Waterman Aerobil, löytyy Smitsonianilta. ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 2, 2007 Kaikenlaista historiasta näköjään löytyy, osa tuttuja, osa hämmästeltäviä. Jotta ratkaisu löytyisi, todetaan Arnen olevan jo oikeassa museossa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 2, 2007 Onhan heillä myös tuo Avrocar, vaihtoehto Bell ATV. ja monta muuta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 2, 2007 Kävin molemmissa Smithsonian museoissa reilu kuukausi sitten mutta ei sattunut Bell ATV silmiini joten ei liene näytillä vaan varastossa. Muuten uskon että Arne on vastauksessaan oikeassa. Täyttää vihjeen eikä pystynyt siirtymään vaakalennosta pystysuoraan lentoon vaan takarunko vääntyi. http://www.aviation-history.com/garber/vg-bldg/bell_ATV-3_f.html Ja siinä oli kahden tyypin eli Beech Bonanzan ja T-34 osia. Käytti kääntyvää suihkuvirtausta (vectored thrust) eikä kääntyviä moottoreita. Rod 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 2, 2007 Juu, tuo ATV on heillä kyllä luettelossa, en tosin tiedä missä siellä koska ikävä kyllä en ole vielä päässyt sinne, aloitan tuon uuden mantereen valloituksen nyt syssyllä nauttimalla Orvon tarjoamia pihvejä ja Glenlivetejä, laajennan kyllä sitten aikanaan ymmärrystäni vierailemalla eri lentomuseoissa(lupasi orvo). Tuo oli pelkkä Google juttu jolla tuon löysin. 8)sopi nuo tiedot melko hyvin loppusuoralla tuohon ameriikan ihmeeseen, toki oikea vastaus on vielä tuolla jossakin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 2, 2007 Sorry, Bell ATV ei tähän osu. Nyt haetaan varhaisempaa laitetta. Sen suunnittelijan serkulla oli tekemistä Lindberghin kanssa. Ensimmäinen proto hajosi lennolla ja pilotti menehtyi. Se ei estänyt kakkosversion rakentamista, jolla sitten lennettiinkin paljon menestyksellisesti. Kone tarvitsi vain parikymmentä metriä kiitotietä startissa. Laskussa riitti muutama metri. Kysymyksen innoituksena toimineen Popular Mechanicsin kannen XV-1 on tämän koneen seuraaja VTOL-koneiden alueella. Mutta huomattavasti myöhemmin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 2, 2007 No sitten kyseessä on HV-1 niminen laite.Ja tietty se HV-2 on myös siellä Smit**** jne. museoituna.Ykkönen ei ole.Herrick parka rahat meni. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla