Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Arne lopulta lukitsi oikean vastauksen. Haettu lentolaite on Gerald Herrickin ideoima HV-2A Vertaplane, josta kysymyksen innoituksena toimineessa vuoden 1954 Popular Mechanicsissa oli kuva. Proto on nykyisin Smithsonian Air and Space Museumissa, mutta linkin kuvan perusteella ilmeisesti varastoituna?

 

http://airandspace.si.edu/research/aero/aircraft/images/herrick_hv-2a.jpg

 

Kyseessä oli kaksitaso, jonka ylempi siipi oli nivelöity autogiro-tyylisesti. Koneella pystyi starttaamaan ja laskeutumaan kummankin ilma-alustyypin tavalla. Kiinteäsiipisstartin jälkeen HV-2 pystyi muuntautumaan lennolla autogiroksi laittamalla yläsiiven pyörimään ja laskeutumaan lähes pystysuoraan. Toisinpäin ei operaatiota ilmassa pystynyt suorittamaan. Startti siis onnistui myös siipi roottorina.

 

Idean ensimmäinen kokeilu tehtiin 1931 HV-1-koneella, jonka hallinta menetettiin kun yläsiipeä yritettiin laittaa pyörimään. Pilotti menehtyi. Herrick ei lannistunut vaan suunnitteli nivelsysteemin uusiksi. Ensimmäisen 1937 tapahtuneen kokeilun jälkeen HV-2 teki yli sata onnistunutta vaihtoa lentokoneesta autogiroksi lennon aikana.

 

http://airandspace.si.edu/research/aero/aircraft/herrick.htm

 

Arnelle vuoro.

 

(Niin ja se linkki Lindberghiin: Herrickin serkku Myron T. Herrick oli USA:n suurlähettiläs Pariisissa ja vastassa lentäjäsankaria kun hän laskeutui historialliselta lennoltaan.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos ja kumarrus,laittelenpa illan mittaan, huomenna vaimon tädin rippi vai oliko 80 vuotis juhlat lammilla joten rakennan nopean.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapani mukaan joudumme taas siirtymään hiukka ajassa taakseppäin, lentolaitteesta on kyse ja tarinaan liittyy lentokoneen osa joka jo silloin oli ajateltu pelastusvälineeksi.

Tämä näin alkuun.Ja puuta sekä kangasta käytettiin silloin, puhutaan jopa setripuusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessähän on Kotkan rungon päällä oleva mela.

 

[ attachment removed ]

 

Jo Hesekiel totesi, että "Näin sanoo Herra, Herra: Suuri kotka, suurisiipinen, pitkäsulkainen, täysihöyheninen, kirjava, tuli Libanonille ja otti latvuksen setripuusta."

 

;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo oli niin hyvä ja kauniisti sanottu että saat seuraavan kerran tavatessamme kahvit leivonnaisen kera ilman muuta.

Ikävä kyllä ei ollut oikea vastaus, tarinaan liitty myös höyryalus, ja tämä oli lisävihje. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vielä yksi vihje, tähän konetyyppiin liittyy myös nuori australialainen.

Palaan asiaan huomenna tultuani maaseutukierrokselta takaisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arnen vinkit ovat aina mukavasti tulkinnanvaraisia mutta eiköhän haussa ole Sopwith Atlantic eli Sopwith Transport (Trans-Atlantic Type).

 

http://www.airforce.forces.gc.ca/site/equip/images/historic_gallery/wallpaper/atlantic.jpg

 

Harry Hawker ja australialainen(?) Kenneth McKenzie-Grieve laskivat sen mereen 1919 Atlantin ylityksen mennessä pieleen. Koneessa oli jonkinlainen osa, joka olisi toiminut pelastusveneenä, mutta tanskalainen SS Mary onki herrat talteen. Uutinen pelastuksesta tuli kotiin myöhässä, sillä laivassa ei ollut kipinäkojetta.

 

Seetriä en tähän onnistu yhdistämään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tero ratkaisi homman, Atlantic oli kyseessä, muistattehan Sir Thomas Sopwith.Hawker osallistui muutenkin Sopwith tehtaan elämään ja ilmailuun, oli kuulemma taitava ja uskalias lentäjä.

Tuon koneen laskuteline löytyi kuulemma jonkun kalastajan toimesta ja on jossakin museossa tälläkin hetkellä.

Setripuu siinä mielessä että jotkut koneen osat olivat erään kertomuksen mukaan tehty setripuusta.Tarkistan tuon ehtiessäni mitkä.

Tero ole hyvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällainen selvästikin ilmailuaiheinen vitriini tuli kesällä vastaan kotimaata kiertäessä - ja täysin muuhun kuin lentämiseen erikoistuneessa ympäristössä. Mistähän on kyse?

 

[ attachment removed ]

 

Pimeä sali ja vitriinin lasit eivät edistäneet pokkarikuvauksen laatua. Toivottavasti riittävästi on nähtävissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet ilmiselvästi käynnyt maantiekirkossa, tuossa Joosef paimenta lampaitaan ja Igor suoritta ilmailuhenkistä matkustelua. 8)

 

Ja vielä tuohon Atlanticiin palatakseni, laskuteline on nähtävissä New Foundland Museum nimisessä paikassa St John nimisessä olisko kaupunki.Setripuuta käytettiin tuohon pelastusvenesysteemiin, myöhemmin myös Batboat konseptiin. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole kuvassa Joosef eikä paikkana ole kirkko. Itse asiassa näyttelytila on entinen navetta. Tosin rakennuksen lähimaastossa on tunnelmallinen vanha tiekirkko.

 

Pilotti Igor puolestaan on saattanut istua puikoissa vitriinin esittämän tapahtuman yhteydessä - historiallista tietoa ei luonnollisesti ole. Tarkempaa tietoa vitriinin rakentamisestakaan ei ole, mutta vahva arvaus on että nimenomaan Sturmovikia ei sikäläisillä taivailla ole nähty. Tyyppi saanee tässä yleisesti edustaa tarinaan keskeisesti kuuluvaa punatähtistä neuvostokonetta. Maanpinnalta tilannetta tarkkailevan nimi sen sijaan on tiedossa.

 

Kyseessä on ihan valtakunnallisesti netissäkin listattu matkailukohde. Sen suosio ei kuitenkaan liene ihan puuhamaiden tasoa. Ylläpidosta vastaa eräs valtion virasto ja kyseinen paikka oli lajissaan ensimmäinen.

 

Ratkaisu kysymykseen on siinä koneen ja maasta tarkkailijan välissä alimman neljänneksen kohdalla...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mieleen tuli jo eilen jotenkin Heinäveden Valamo. Jonkinlaiset taivahan avaimet tuossa voisi roikkua, mikäli niitä oikein tulkitsen.

 

Tyrittänyttä ei laiteta  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei valitettavasti ole taivaan valtakunnan avain kyseessä, ei myöskään Valamo.

 

Privalla tuli jo palautetta kuvan suttuisuudesta. Mutta kuten kysymyksessä sanottiin, olosuhteet olivat mitä olivat ja nappasin kuvan ohikulkiessa. Tässä cropattuna originaalilaatuna se taivaista tarinan mukaan pudonnut. Eipä ole paljoa parempi mutta on siinä ainakin muutama pikseli enemmän.

 

[ attachment removed ]

 

Oikeasti siis ei mitään punatähtisistä koneista maahan ole ropissut. Mutta niin aluksi tosiaan uskottiin. Myöhemmin selvisi mistä on kyse ja esine päätyi museoon - ja myös kyseistä vitriiniä esittelevän paikan logoon. Olihan esine löytynyt ihan lähikulmilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ei mitään aavistusta... kuvan perusteella, voisiko esine olla kirjeenavaaja, tai 'koristepuukko' tai -naula?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan kyseessä Kivesvaaraan pudonnut meteoriitti, jonka todellinen luonne selvisi vasta myöhemmin. Paikkana olisi siis Paltamon kotiesutumuseo tai joku muu kainuulainen paikallismuseo.

 

Siitä en päässyt kärryille miksi meteoriittiä alunperin epäiltiin, mutta kylmän sodan aikaa kun elettiin, niin varmaan joksikin itänaapurin ihmeeksi ilmeisesti.

 

-Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen etsinyt Sturmovikin lentomatkan ulkopuolella Turun hiippakuntaa ja siitä pohjoiseen jossa kysyjä rutiininomaisesti liikkunee mutta tuloksetta. Tiekirkkoja ja museoita on liikaa!

 

Rod  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin helteillä ei ketju perinteisesti ja ymmärrettävästi jaksa kiinnostaa. Koitetaan silti saada tämä pois roikkumasta.

 

Kaikki kolme edellistä vastaajaa liikkuvat kaikki jo tavallaan oikeilla alueilla, mutta kukaan ei ole vielä löytänyt vastausta. Rod on oikealla suunnalla pohtiessaan Turun hiippakuntaa.

 

Tarkennetaan että siimasta roikkuva esine on hopeinen solki viikinkiajalta (luonnollisesti replika).

 

Sovitaan että jo sijoituspaikan keksijä saa vastausvuoron. Jollei joku sitten pysty tosiaan yhdistämään, miten arvokkaan rauta-aikaisen viikinkisoljen uskottiin liittyneen punatähtisiin koneisiin (jotka todennäköisesti olivat matkalla pommittamaan tiettyjä satamakaupunkeja).

 

Netistä tästä ei taida löytyä kovin paljon - paitsi se solkilogo erään kunnan kotisivulta. Paikan keksijä tietysti voi käyttää vanhanaikaisesti puhelinta tarkistaakseen yksityiskohdat.

 

Jotain vinkkiä kuntaan voisi muuten antaa eräs Suomestakin tuttu englantilaishävittäjä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paikka on Laitila ja kyseessä on hopeinen neula jota on viikinkiajalla käytetty viitan kiinnittämiseen. Sen löysi maanviljelijä 1940 joka luuli sitä lentokoneesta pudotetuksi mikrofoniksi , vihollisen salakuuntelulaitteeksi, ja ripusti sen aidantolppaan ja ajatteli että siinähön kuuntelette pellon ääniä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kieltämättä oli aika vaikea. Ajattelin, että tämä ratkeaa heti jonkun paikalla käyneen toimesta tai sitten vaaditaan paljon vinkkejä. Monta päivää tätä pohdittiinkin ja sitten meni minuuttipeliksi! Jorma L esitti lähes mallivastauksen. Paikka on Museoviraston ensimmäinen lajissaan, Arkeologiakeskus Untamala Laitilassa, rautakautisen merenlahden rannalla.

 

http://www.nba.fi/fi/untamala

 

Sinne on ikuistettu soljen löytymisestä kertova tarina auditorion nurkan vitriiniin. Sotiemme aikaan Laitilassa varmasti nähtiin usein Rauman ja Mäntyluodon satamia pommittamaan matkalla olleita neuvostokoneita. Solki tosiaan löytyi pellosta ja lyötiin tolppaan, kunnes joku lopulta huomasi että kyseessä on arvoesine.

 

Kyseinen solki on nykyään Laitilan kunnan kotisivuilla siellä oikealla ylhäällä. Sivuilta löytyy paljon mielenkiintoista esihistoriaan liittyvää, onhan Laitilan alueella asuttu 5000 vuotta.

 

http://www.laitila.fi/

 

Se englantilaishävittäjä tietysti oli Gloster Gamecock eli Kukko, jota nykyisin valmistetaan Laitilan Wirvoitusjuomatehtaalla.

 

Jorma L saa vuoron. Oikean vastauksen keksijältä on kysyttävä, miten löysit soljen tarinan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se netistä löytyi, hakusana taisi olla hopeinen viikinki. Hauska tarina sinällään: siinähän kuuntelette pellon ääniä.

Olen nyt maailmalla purjelennon kisajoukkueen johtajana. Kotona olisi materiaali hyvään kysymykseen mutta turvaudutaan paikalliseen. 10 rahayksikön  setelissä on etupuolella kahden henkilön kuva, mihin liittyy.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenta !

 

Jos oikein muistan niin se seteli on minulla stadissa himassa.

 

Lituanica. Steponas Darius ja Stasys Girenas. Atlantin ylitys 15-17 heinäkuuta 1933 joka päättyi turmaan ja lentäjien kuolemaan Saksassa.

 

Blue skies !

 

Rod  8)

 

P.S. Oikein muistin. Ohessa lisää tietoa. http://www.michigancoinclub.org/palwaukee.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään