Kirjoitettu Elokuu 10, 2007 Pelkkää tuuria kohdaltani! Liettuassa en ole käynyt mutta setelin sain aikanaan ystävälliseltä kollegaltani joka tietää ilmailuhulluuteni laajuuden. Teron kysymystä kesäkuun lopussa mukaellen laitetaan kevyt elokysymys eli mistähän on kyse? 19.07 19.17 19.27 19.37 19.47 19.57 20.07 20.17 Ja kellonaikojahan nuokin ovat... Rod 8) P.S. Ensimmäinen liittyy aasinsillan kautta kreikkalaisiin aakkosiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 10, 2007 Minkä koneen ohjaamo ? Eiköhän pysytä kysymysvuorosssa, joka on Jormalla ... ketjun ideana on, että edelliseen oikein vastannut kysyy Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 10, 2007 Mikäänhän ei estä tekemästä uutta erillistä yhden kysymyksen kyssäriä uutena aiheena. Niitähän oli aikaisemmin varsin usein. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 12, 2007 Viikonloppuni on mennyt Trumppa Rocket III meetingissä Jyväskylässa enkä ole päässyt netin ääreen. Hiljaista näyttää olevan. Ilmeisesti kaikki ovat Rissalassa tai muualla ilmailemassa. Annetaan pari lisävihjettä jotta homma etenisi. Teron kysymyksestä poiketen annetut ajat ovat laskuaikoja ja viimeiseen liittyy Air France. Blue skies ! Rodney 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 13, 2007 Eipä tunnu olevan aktiviteettia kysymysketjusssa eli annetaan taas muutama lisävihje Teron alkuperäistä mukaellen. Säännöllisestä aikataulusta ei ole kyse. Yksi konevalmistaja on vahvasti esillä. Ja Suomessa ei olla. Tasavuodet eivät ole kyseessä. Rod 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 13, 2007 Näin helteellä ei tuo aivotyö oikein luista, mutta tarjotaan nyt vaikka B747 tuloaikoja Nykkiin .... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 13, 2007 Veikkaillaapa tuon liittyvän jotenkin Concordeen,kenties sinne New yorkiin ja joihinkin laskuaikoihin? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 14, 2007 Huomenta! Hyvä että viikonlopun jälkeen ketjukin jo hiljalleen aktivoituu. Kuinka oikeassa erityisesti Juha kommentissaan onkaan mutta NYC ei ole kyseessä ja vain yhteen ajoista liittyy B747. Concorde oli ollut jo vuosia maadoitettuna kyseisenä ajankohtana. Memphisin kolmireikäisen jälkeen laskeutuneessa oli kahta eri moottorityyppiä ja sen olisi sokea Reettakin huomannut. Rod Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 14, 2007 Hitit lisääntyvät mutta yrittäjät eivät eli pari vinkkiä lisää illaksi. Kakkonen oli adoptiolapsi. AF:n värejä edelsi Delta (kreikkalaisissa aakkosissa muuten sekin). Ja Deltaa edelsi Continental. Rod 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 14, 2007 Boeing järjesti jonkinlaiset kokoontumisajot suihkumatkustajakonetyypeilleen 787:n roll-outin yhteydessä. Olisiko kyseessä koneiden tuloajat Seattleen? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15, 2007 Tero vastaus on oikea. Eli tapahtuma oli B787 rollout 7/8/2007 (jenkkipäiväys) ja tämä lienee ensimmäinen kerta (ainakin Seattlessa) kun kaikki tyypit olivat samaan aikaan paikalla. Kyseessä laskuajat 7:07, 7:17, 7:27, 7:37, 7:47, 7:57, 7;67 (8:07) ja 7:77 (8:17) kaikki PM ja tietenkin vastaavat tyypit. B707 oli Omega Aerial Refueling Servicen tankkeri ja liittyy kreikkalaisiin aakkosiin. http://omegaairrefueling.com/ B777 oli AF:n väreissä vaikkakaan ei vielä luovutettu. Juhan kommentti aivotyöstä helteellä oli osuva sillä hän itse postasi tänne "Keskustelua Boeing 787:sta" threadiin oheisen kuvan tapahtumasta joka oli myös Flightin Straight and Levelissä mikä inspiroi kysymykseni. http://boeingmedia.com/imageView.cfm?id=14932&ResID=5 Kolmireikäinen eli B727 oli FedEx:lta ja adoptiolapsi tietenkin B717 joka aloitti elämänsä MD:na. B747 oli Rolls Roycen koekone RR Trent 1000 moottorilla jonka ensilennosta muistaakseni Nils on raportoinut täällä. Vasen sisimmäinen moottori on kuvassakin paljon isompi kuin muut (Sokea Reetta jne.). http://www.rolls-royce.com/media/showPR.jsp?PR_ID=40493 Kysymysvuoro Terolle, ole hyvä! Rodney 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15, 2007 Rodin tuntien muutin heti kellonajat angloamerikkalaiseen formaattiin. Mutta ei silti heti välähtänyt. Concordekin kävi mielessä Nikon tavoin. Hyvä kysymys! Vastaavaa ei tule mieleen mutta edellisen inspiroimana näin kesäkuumilla koitetaan tällaista kevyttä. Mikähän yhdistää näitä: Falcon, Nimbus, Clipper, Comet, Eagle, Kestrel, Raven, Hercules, Renegade ja Osprey? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15, 2007 oiskohan kyseessä laskuvarjomalleja joita ollut urheiluvarjo markkinoilla ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15, 2007 Antti löysi nopeasti vastauksen. http://www.parachutehistory.com/ramair/index.html Antille vuoro. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15, 2007 minä ja suuri suuni ja liian nopeat sormet, nyt pitää sit hikiotsalla yrittää keksiä kysymystä. Katsotaan sit vähän erilaista historiaa kotomaan puolelta. Ilma-aluksia on käytetty kautta aikojen mainostarkoituksiin monillakin eri tavoilla. Ja kun en nyt muuta keksinyt niin aattelinpa kysästä tällaista, 90 luvulla Helikopteripalvelun Agusta 109 oli aika suuressa osassa mainoksessa jossa tuote oli melkoisen suuren ulkomaisen yrityksen tuote ja mainoksen lopussa 'Lentäjä kaksikko'näkyi kypäräpäisinä ihastelemassa tuota tuotetta laskeuduttuaan, mikäköhän tuote oli kyseessä ja jos vielä tietää kopterin Tunnuksen (vaikea arvata kolmesta) ja lentäjän niin virtuaali karmaa luvassa runsain mitoin P.S. Jos vielä joskus erehdyn tietämään lupaan kysymyksen kiinteäsiipisten puolelta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 16, 2007 Toyota Land-Cruiser, rekkarista tai pilotin nimestä ei tietoa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 16, 2007 Hieno juttu ettei muistini ihan väärä ollut siis ihan oikein Kone oli OH-HAW Lentäjänä muistelen olleen T Seppänen Markku Jatkaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 16, 2007 Ilmailullinen virhe Laineen tuntemattomassa, vastaukseksi ei käy DC-3. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 16, 2007 Ilmailullinen virhe Laineen tuntemattomassa, vastaukseksi ei käy DC-3. Olisikohan kyseessä se kiljuporukassa hoilaavan sotilaan "Messeri"-lausahdus? Eli kun sotapojat olivat juoneet kiljua luutnantti Koskelan johdolla, ja olivat jo aika tuiterissa, niin yksi sotamies siinä hoilottaa kädet levällään, että "mä olen messeri, ratatatatata...", tai jotenkin sinnepäin. Elokuva esittää aivan jatkosodan alkua, eivätkä Messerchmitt 109:t eli "mersut" olleet vielä Suomessa käytössä. No, oli toki sakemanneilla, mutta minulle ainakin on tuo "messeri-kohta" jäänyt mieleen. Jä käytettiinkö yleensä koko "messeri"-sanaa tuolloin sota-aikana? "Mersu" on tietenkin tuttu. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 16, 2007 Kun en enään ihan tarkkaan tuota muista, olikohan tuolloin alunperin DC-2 kuvioissa eikä DC-3, eli elokuvassa oli 3 monen oikeesti kakkonen. eli tarkoitin että kuvassa oli kolmonen ja luonnossa olis pitänny olla kakkonen. Tai sittentarkoitit ettei tästä ollu ollenkaan puhe. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 16, 2007 Tuo Jukan Mersu vaikuttaa hyvältä veikkaukselta. Toinen lentämiseen liittyvä erhe on se, että elokuvassa sokeutunutta Hietasta kuljettavan ambulanssibussin kimppuun hyökkäävät maataistelukoneet. Kirjassahan ambulanssia ampuvat rintaman läpi koukanneet viholliset väijytyksestä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 16, 2007 Kun en enään ihan tarkkaan tuota muista, olikohan tuolloin alunperin DC-2 kuvioissa eikä DC-3, eli elokuvassa oli 3 monen oikeesti kakkonen. eli tarkoitin että kuvassa oli kolmonen ja luonnossa olis pitänny olla kakkonen. Tai sittentarkoitit ettei tästä ollu ollenkaan puhe. Eli lopputulos 3-2! Aarne, kyllä siellä lensi oikeesti kolomonen (edit: siis ihan oikeasti kaksi kolmosta...), mulla on lehtileike Hesarista muutaman vuoden takaa, jossa konetta lentänyttä Aeron pilottiakin haastateltiin. Ja "pommitus" tehtiin Sipoon korvessa. En nyt jaksa sitä kaivaa esiin, mutta tarvittaessa löytyy... Veikkaan edelleen "messeriä..." Vaikka on tuo Teronkin vastaus hyvä. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 17, 2007 Olisikohan kyseessä se kiljuporukassa hoilaavan sotilaan "Messeri"-lausahdus? Eli kun sotapojat olivat juoneet kiljua luutnantti Koskelan johdolla, ja olivat jo aika tuiterissa, niin yksi sotamies siinä hoilottaa kädet levällään, että "mä olen messeri, ratatatatata...", tai jotenkin sinnepäin. Elokuva esittää aivan jatkosodan alkua, eivätkä Messerchmitt 109:t eli "mersut" olleet vielä Suomessa käytössä. No, oli toki sakemanneilla, mutta minulle ainakin on tuo "messeri-kohta" jäänyt mieleen. Jä käytettiinkö yleensä koko "messeri"-sanaa tuolloin sota-aikana? "Mersu" on tietenkin tuttu. Jukka Tätä olin hakemassa, Hietanen esittää kuitenkin muistaakseni "mersua" marskin synttäreille kesällä -42, kun Suomen rintamalle Mersut tulivat vasta keväällä -43 ja vasta silloin todennäköisesti olivat tuttuja koneita rintamamiehille. Jukka jatkaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 17, 2007 Kappas vaan, se "messeri" siis tärppäsi. Arnen vastauksessa on myös se vinha perä, että puolustuslaitoshan suhtautui nihkeästi Laineen Tuntemattomaan. Eli filmin puvut, aseet ym. kerättiin muualta, avustajat myös. Ehkäpä tuo lentoapu tuohon pommituskohtaukseen siksi otettiin Aerolta. Ilmavoimien DC-kakkoset olivat myös aika loppuun ajettuja jo -56, jos oikein muistan. Ehkäpä olisi ollut vielä komeampaa ja autenttisempaa nähdä vaikka muutama rivissä vielä ollut Ilmavoimien Bristol Blenheim vihollisen koneina noiden siviili-kolmosten sijaan pommituslennolla. Vaikka käyttiväthän neukut DC-3-kopio-Lisunoveja ainakin yöpommituksissa suomalaisiakin vastaan. No, hienosti ne kolmosetkin siinä elokuvassa jyrrää... Niin, ja uusi kysymys tulee illalla, koittakaa kestää.. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla