Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Jä käytettiinkö yleensä koko "messeri"-sanaa tuolloin sota-aikana? "Mersu" on tietenkin tuttu.

 

Jukka

 

Porukassahan oli paljon sotaan osallistunutta väkeä, luulisi heillä olleen maavoimienkin sanasto hallinnassa. Itse Sotaromaanin tekstiä en päässyt tarkastamaan. Eikös noista näyttelijöistä yksi ollut ihkaoikea Blennun ampuja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Porukassahan oli paljon sotaan osallistunutta väkeä, luulisi heillä olleen maavoimienkin sanasto hallinnassa. Itse Sotaromaanin tekstiä en päässyt tarkastamaan. Eikös noista näyttelijöistä yksi ollut ihkaoikea Blennun ampuja?

 

Oli, Antero Rokkaa esittänyt amatöörinäyttelijä Reino Tolvanen oli Ilmavoimissa kk-ampuja, ja lensi muistaakseni Blenheimeillä.

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Reino_Tolvanen

 

Jukka

 

(Ja kyllä se uusi kysymys vielä tulee...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo tiedän jopa paikan missä tuo kuvattiin, olen muuten henk.koht tavannut Edvin Laineen ja keskustellut (ei tosin minulla suuresti suunvuoroa) tuosta elokuvasta.Olipa värikäs persoona. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, laitetaanpas välillä henkilökysymys. Kuka on kyseessä?

 

Tämä on suora lainaus eräästä suomalaista ilmailuhistoriaa käsittävästä teoksesta. Nuo seuraavat sanat olisi ehkäpä voinut sanoa lähes kuka vaan lennonopettaja, mutta tässä tapauksessa kysytään juuri tätä tiettyä henkilöä. Koitetaan ensin kepillä jäätä, eikä heti enempiä vinkkejä. Joku voi tietää jo tästä:

 

"...oppilaalle Pyryllä laskuun tultaessa: Vetäkää - vetäkää - VETÄKÄÄ... No niin, nyt te veditte sen hyllylle. Näin siinä käy, jos vetää. Ei saa vetää."

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"...oppilaalle Pyryllä laskuun tultaessa: Vetäkää - vetäkää - VETÄKÄÄ... No niin, nyt te veditte sen hyllylle. Näin siinä käy, jos vetää. Ei saa vetää."

 

Tämä vaikutti heti kättelyssä kysymykseltä, jossa kannattaa kilauttaa kaverille eli taustatoimitukseen: Fräntilän Manu taitaa olla kysymyksessä?

(IlmaSK:n historia s. 247)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä vaikutti heti kättelyssä kysymykseltä, jossa kannattaa kilauttaa kaverille eli taustatoimitukseen: Fräntilän Manu taitaa olla kysymyksessä?

(IlmaSK:n historia s. 247)

 

Näin on, eli Mauno "Manu" Fräntilä, Kauhavan oma poika kyseessä. Ja lähde on ihan oikea. Ei muuta kuin uusi kysymys, Tero.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selaamaan innostunut taustatoimitus saa luonnollisesti myös kysymysvuoron:

 

Mistä tyypistä on kyse? Vihjeet (aina tuoreimmassa viestissä) ovat automalleja, joissa on selkeä yhteys tähän tunnettuun ilma-alukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jasså

 

Avataas peli.... koska toi toinen vihje on Dodge Dart selkeesti niin pannaan arvaus että Convair F-106 Delta Dart

 

 

No ei se nyt näin helppoa tietenkään voi olla..... :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee seuraavaa mieleen. Yliopistokaupunki Oxford josta päädyn auton Morris Oxford jota valmistetaan Intiassa nimellä HM Ambassador. Numerosta 404 tulee sitten johtopäätös että olisiko kyseessä Cessna 404 Titan Ambassador.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös sellainen on kuin Austin Cambridge ... ja nyt sitten

menee entistä hämärämmäksi, mutta Trabantin kori oli duroplastia.

 

Ajatellaans taas kerran "ääneen" eli mitä yhteistä (mun järkeilyllä) tulisi kun yhdistetään Peugeot 404, Austin Cambridge ja Trabant ??? Ainakin mielenkiintoinen auto  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osmo tuolla historiapuolella kommentoi "valmistelen juuri umpikieroja kysymyksiä" ja kyllä tämä Teronkin niihin kuulunee.

 

En ole autoasiantuntija sillä omistin ainoastaan tipparellun opiskeluaikoinani mutta siitä on jo yli 30 vuotta.

 

Arvaan että yhdistävä tekijä on levyjarrut jotka Dunlop sodan jälkeen 1946 kehitti lentokonekäyttöön ja jotka sitten tulivat automaailmaan.

 

En ole löytänyt mikä kone oli ensimmäinen levyjarruja käyttänyt mutta ainakin Concorde käytti Dunlopin hiilikuitujarruja ja Super VC10 oli ensimmäinen jossa oli hiilikuitujarrut.

 

Rodney  8)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tikanheiton täysosuma voisi viitata Studebakerin 50-luvun malleihin, joissa oli suihkukoneen ilmanottoaukkoa muistuttave "bullseye inlet" keulassa. Ehkäpä joku autojen tuntija löytää tästä lisäyhteyden.

Edelleen 1950-luvun ranskalainen Ford Vedette Vendome oli varustettu ranskalaisella V8- (lättäpää-)moottorilla.

Nämä kaikki esiintulleet automallit näyttävät olevan peräisin 50-luvulta.

50-luvun lopulla markkinoille tullutta Ford Angliaa, jossa oli "väärinpäin kallellaan oleva" takalasi, on kutsuttu "Juustohöyläksi".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rankka arvaus,  Armstromg Whitworth voisi olla valmistaja, mutta konetyyppi hukassa, A.W 650 Argosy, näin heittona

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osmon bullseye oli oikeilla raiteilla mutta väärällä kielellä. Lättäpää-moottorikin osui, oli Vedette Vendomen seuraajassa, tosin sekin olisi jo melkein kelvannut omaksi vihjeekseen tarkemman tarkastelun jälkeen. Ja löytyihän se oikeakin. Eipä osunut Juhakaan napakymppiin. Argosy ei osu sekään. Monocoque-rakenteesta ei ole kyse.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Metsään menee arvaus?, mutta jotenkin noita vinkkejä tulee yhdisteltyä TU-144:ään

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään