Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

No tuonhan on pakko olla Sopwith Strutter koska ainoa yhdistävä tekijä noissa autoissa on Mc Phersson jousitus ja ne taas siis joustintuet tms. ovat englanniksi strut.

Vai löydättekö mossesta ja vanhasta mersusta muuta yhdistävää kun epämukavat penkit ja etujousitussysteemi. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eh....

 

Ärsyttävää kun joku takaraivossa yrittää sanoa jotain mutta ei tule sieltä muun rojun keskeltä esille....  :P

 

Nuohan on siis kaikki viiskytäluvun siipiautoja,ainakin nuo autot jotka on tulleet esille vaikka eivät nyt mitään -59 Cadillacin vertaisia ehkä olleetkaan. Eli siis: Siivet perässä -> Canard. Näin ollen sen täytyy olla ( sanoiko joku ankasta jotain?? )

 

Ta-Daa!!!

 

Focke-Wulf F-19 Ente

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ARgh

 

Ei edes yhtään tyylipisteitä dramaattisesti esitetystä vastauksesta herunut...... ;D

 

Tikkataulun keskushan on punainen häränsilmä eli bullseye. Se lienee sitten näin ollen Red Bull. Mutta kun niilläkin mitä erilaisempaa konetta on  ihan tuskaan asti...... (ääneen pähkäily kuulemma auttaa luovaan ajatteluun....)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt karistelin jo tuhkat yltäni, eli Hornet, sillä on peräsiivet silleen pystyssä kuten mersussa skoda octavia superissa trabissa simca kaunottaressa jne.

eihän tää tietty kelpaa mutta yritin. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arnen peräsiivet eivät osu tässä oikeaan kohteeseen. Ja Orvon oivaltavasta vastauksesta saa vähintäänkin nuo tyylipisteet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä muuten sitten oma illan viimeinen, aamulla näes lintuihin liittyvä juttu menossa, anivarhain. ::)

Eli tuo restauroitava Blenheim, siinähän on pyöreä "mulkosilmävalonheitin" kuten kaikissa noissa vihjeautoissa.

Tähän sain ajatusapua eilen, nyt vasta jalostin.Lue, tajusin.

No ei tämäkään kunhan yritin. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Napakympin merkki oli muuten 60-luvun alussa 14. yleisin henkilöautomerkki Suomessa noin 4000 yksilöllä.

 

Tässä näyttäisi nyt olevan dilemma ;)

 

http://www.aikakauslehdet.fi/default.asp?docId=18155 sivun mukaan 14 yleisn merkki olisi Volvo, mutta niitä oli yli 6300 kpl, Vauxhall puolestaan menisi 16. sijallaan tuonne 4000 pintaan

 

Tieto lisää tuskaa ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan kyseessä Piaggio Avanti II?

Osa mainituista autoista on Pininfarinan muotoilemia kuten Avanti.

Kaikki mainitut autot ovat takatuuppareita kuten Avanti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei-autoihmiselle aika haastava kuten Dunlopin levyjarruista huomaa.

 

Logoissa ainakin SAABilla on Gripen, Maseratilla Trident, Jaguarilla Jaguar ja Roverilla Viking (laiva). Niin ja Morrisilla Red Bull ! Vauxhallilla Griffon mutta se lienee moottorityyppi.

 

Mutta miten näistä sitten yhdistää jonkun kysymykseen? Beats me!

 

Rod  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saab 92, vanhassa Saabin logossa B 18 pommikone, auto lentokonetehtaan suunnittelua. Olen lukenut jostain, että kun katsoo sivusta k.o.autoa, siinä näkee kaksi eripituista siipikaarta päällekkäin... "aeromystiikkaa" 8) Yhteys lentokoneisiin vahva, kuten netti kertoo:

 

"Saab 92 oli lentokoneita valmistavan SAABin myötä poikkeuksellisen aerodynaaminen henkilöauto, ilmanvastuskerroin oli 0.30, joka on jopa pienempi mitä nykyajan autoissa (sama kerroin on mm. Porsche 996:lla ja Ferrari F40:llä. Saab 92 rakennettiin Saab 920001 -prototyypin pohjalta."

 

"Kaikki ensimmäiset Saab 92:set olivat vihreitä, johtuen ilmeisesti siitä, että Saabilla oli paljon vihreää maalia sodan ajan jäljiltä, kun vihreää käytettiin lentokoneiden maalaamiseen."

 

Koska en ole kunnolla ehtinyt perehtyä oikein tähän kysymyksen logiikkaan, heitän tämän nyt tässä huvikseni...kaiken uhalla, olkoonkin että se varmaan on väärä vastaus. Ja -60-luvulla 92 muuttui sitten 95 ja 96:ksi. Niin, ja se konetyyppi on Saab B 18 pommikone. Siinä oli tuplapyrstö. B-18 näkyy tuossa logossa:

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fi/thumb/4/4b/Vanha_saab-logo.jpg/250px-Vanha_saab-logo.jpg

 

Älkää ampuko...  ??? ;D

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kamalasti tekisi mieli sanoa että kaksipyrstöinen Lockheed P-38 Lightning, semminkin kun sen seuraaja XP-58 Chain Lightning jäi dinosauruksien seuraksi sukupuuttoon.... mutta se taitaisi tarvita ennemminkin Cadillac vihjeen vielä.....  ::)

 

Ja henkilöhän näin ollen olisi tietysti siis Skunk Worksin Kelly Johnson.....

 

No jos en kuitenkaan ihan vielä ala pidättämään hegitystä kun tuo riisipussivihje on vielä täyttä mystiikkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Orvo löysi oikean koneen: P-38 Lightning. Olikin oikein että hän sen ratkaisi, niin lähellä Orvo kävi pohtiessaan autojen eviä. Varsinainen yhteys Lightningin ja evien välillä ei tässä tosin ole vielä mukana. Mutta konetyyppiä taustatoimitus haki, joten hyväksytään.

 

Automerkkien yhteisenä tekijänä olivat evät. Harley Earl sai idean niistä nähdessään Michiganissa Selfridge Fieldin lentotukikohdassa kaksipyrstöisen Lockheed P-38 Lightningin ja piirsi evät vuoden 1948 Cadillaciin:

http://info.detnews.com/history/story/index.cfm?id=101&category=people

 

Villitys saavutti huippunsa Cadillacin vuosikerrassa 1959:

http://www.flamingwheels.pl/artykuly/zdjecia/amerykanywpolsce/cadillac1959/cadillac1959_1.jpg

 

- tähtikeula että moskosviitt = Mersu 180, Moskvitsh 1300/1500/Elite

- tuulitunnelissa muotoiltu juustohöylä = Ford Anglia, eteenpäin viistolla takaikkunalla varustettu

- tuttu numero netin käyttäjille = Peugeot 404, netin virhekoodi 404

- englantilainen yliopistokaupunki = Austin Cambridge

- duroplast = Trabant, kori duroplast-muovia

- lättäpäinen ranskalainen = Simca Beaulieu/Chambord, varustettu "lättäpääkasi" -moottorilla

- brittiläisen tikanheiton täysosuma = Austin A40 "Farina", ns. Napakymppi

- vaikea valintatilanne kahden aikansa menevän brittiläisen pelin välillä =  "mieluummin Zephyr siks kuin Vauxhall velaks" eli Ford Zephyr Six ja Vauxhall Velox,

- tuulitunnelissa muotoiltu ruåtsalainen kartano Länsirannikolta = Saab 95, valmistettu myös Uudessakaupungissa

 

Näiden vihjeiden autoissa ei ole mainittua ominaisuutta, mutta ne toimivat vinkkeinä aiheeseen:

- tunnetuimman soveltajan suvussa haetun lentokoneen kaima = General Motorsin talliin kuuluva Opel Blitz

- kaiman logossa lentokoneen nimen kuva = Lightning, Opelin logossa salama

- Suomeen sovitettu "riisipussi" meni vähän pitkäksi = Datsun 1200 Finn, evä/fin

- Kakkosesta tulikin dino = uusi F-22 Raptor -hävittäjä, joka tunnettiin aluksi nimellä YF-22 Lightning II.

 

Orvolle vuoro.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Amöriikkäläisille keksitty, oikein. Nasa ampui raketilla taivaalle.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/ERCO_Ercoupe

 

Nils jatkaa

 

Edit: Se yhteys Fordiin: Tuolta jostain netin syövereistä löytyi tieto että jos on lentänyt kurssin ja tarkkarin Ercoupella, niin lupakirja on voimassa vain ko lentolaitteella. Muita varten tarvitaan lisäkoulutusta ja uusi tarkkari perinteisillä normaaleilla ohjaimilla varustetulla lentolaitteella. Joskus muinoin Suomessa myönnettiin ajokortteja autoille ja Fordeille T-mallin jalkavaihteiden takia.

 

Ja Ercoupessa ei ole polkimia, mutta sivuperäsimiä sitten kaksinkappalein..

Tämä lienee ainoa Suomessa ollut Ercoupe kuvattuna Malmilla ejka 40-luvun lopulla.

Tietääkseni kuvassa olevan kaverin nimi on Helge Reefeldt(?) - tai sinne päin...

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos ja anteeks

 

Tuli kuitenkin kaiken peesaamisen jälkeen vähän yllättäen joten tarvii hieman pohtia.... tuollaisen jälkeen ei kehtaisi ihan helppoa laittaa.....  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei kai se auta kuin ottaa lusikka kauniiseen käteen

 

Lentokone tyyppiä haetaan.... Heartbreak Ridgen kautta voisi saada ensimmäisen vihjeen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No Canada se ei ole mutta Saburo Sakai tuo joka harjoitteli kärpästen pyydystelemistä ajeli Zerolla, eli tuo se on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saburo-sanista mielelläni kyselisin vaikka mitä mutta taitaisi olla aivan liian helppoa.....  ::)

 

Corsaireja ja kyseistä harjua on molempia nähty koreassa mutta Ensign Eliminatoria ei haettu.

 

Metsänvartijastakin saadaan yhteys ( Arska nyt tarkkana )

 

EDIT: Nyhämmäävastahokasin tuon Teron taktiikan. Kun antaa tarpeeks monta vihjettä heti alkuunsa niin hajautuu mukavasti. Yhden vihjeen taktiikalla kaikki arvuutus keskittyy siihen yhteen ainoaan.....  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä lienee ainoa Suomessa ollut Ercoupe kuvattuna Malmilla ejka 40-luvun lopulla.

Tietääkseni kuvassa olevan kaverin nimi on Helge Reefeldt(?) - tai sinne päin...

[ attachment removed / expired ]

 

 

Hieno kuva!

 

Todellisuudessa Ercoupeja oli kaksin kappalein OH-ERA ja OH-ERB. Toinen tuhoutui joskus 50-luvulla Varsinais-Suomessa, toinen on tallessa jossakin Joensuun suunnalla, koneen moottori on muistaakseni OH-CPA:n nokalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainahan minä tarkkana olen, tiedän että tämä ei ole oikea vastaus mutta pakko sanoa, eli Heartbreak Ridgellä tapasivat kaksi nuorta ja seurauksena Fairchild.Noin saatiin se metsänvartija mukaan. :laugh:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen kerran kun sille suoran vihjeen antaa.....  ::)

 

Vihjeet siis tulkittu päin mäntyä ( tai mitä niillä nyt sitten Koreassa onkaan ) mutta jotain ihmeen kautta tuo valmistaja kuitenkin sattui oikein. Siis Fairchild. Tarkempaa tyyppiä kuitenkin hakusassa vielä.

 

Heartbreak Ridge nimisessä elokuvassa esiintyy muuan henkilö josta saa suoraan vihjeen tähän tyyppiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno kuva!

 

Todellisuudessa Ercoupeja oli kaksin kappalein OH-ERA ja OH-ERB. Toinen tuhoutui joskus 50-luvulla Varsinais-Suomessa, toinen on tallessa jossakin Joensuun suunnalla, koneen moottori on muistaakseni OH-CPA:n nokalla.

Kiitos Jounille. Ercoupe kuvani täytynee olla 1950-luvun puolelta, ei 40-luvulta.

Tämä kopterikuva on samoilta ajoilta, OH-HAD. Joku muistanee mikä kopteri putosi Kaisanniemenkadulla katolle?

Olin töissä Aerossa 1948-49 mutta 50-luvulla jäi Malmin tapahtumiin kohdallani isohko aukko.

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä tuota elokuvaa nyt sitten mutta tarkoitat varmaan tuplaperiin erikoistuneena C-119 mallia.No toisaalta siinä ei ollut metsänvartija mukana,PT malleissa tuo roikkui, sanan varsinaisessa merkityksessä.eli tuo PT jos tuo vahtimestari kuuluu kauppaan. 8) tämä oli pakko lisätä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jounille. Ercoupe kuvani täytynee olla 1950-luvun puolelta, ei 40-luvulta.

Tämä kopterikuva on samoilta ajoilta, OH-HAD. Joku muistanee mikä kopteri putosi Kaisanniemenkadulla katolle?

Olin töissä Aerossa 1948-49 mutta 50-luvulla jäi Malmin tapahtumiin kohdallani isohko aukko.

 

Vielä korjausta korjauksen perään...tässä näkyy kopterin koko tunnus, sehän on SE-HAD.

Oliko Suomen postilla lainassa Ruotsista ja minä vuonna on mahtanut olla?

Erään lähteen mukaan ensimmäinen kopterilento Suomessa tehtiin vasta 1955.

 

 

[ attachment removed ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään