Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Enpä tuota elokuvaa nyt sitten mutta tarkoitat varmaan tuplaperiin erikoistuneena C-119 mallia.No toisaalta siinä ei ollut metsänvartija mukana,PT malleissa tuo roikkui, sanan varsinaisessa merkityksessä.eli tuo PT jos tuo vahtimestari kuuluu kauppaan. 8) tämä oli pakko lisätä.

 

 

Mitä? Eivätkö kaikki tunnekaan Clint Eastwoodin klassikkoa.....  ::)

 

C-119 Flying Boxcar ei ollut haussa mutta pakko myöntää että kahdet sivuperäsimet on

 

Siis ne vihjeet:

 

[*]Heartbreak Ridgen hahmosta yhteys

[*]Metsänvartija = Ranger jota kautta valmistaja Fairchild

 

Ja ne peräsimet.... lisänä laitettakoon että aiemmin ketjussa mainittu Reino Tolvanen olisi jossain muussa maassa saattanut hyvinkin tutustua ko. laitteeseen.

 

Meniköhän liian helpoksi?  :-\

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sitten tietty A-10 Thunderbolt jolloin metsänvartija jo oli eläkkeellä sanoi edustatoimitus. ;D

Ja pakko lisätä Lee Marvinin kaa oon ollu samassa kuppilassa syömässä, Clint on muuten tuttu. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sitten tietty A-10 Thunderbolt jolloin metsänvartija jo oli eläkkeellä sanoi edustatoimitus. ;D

Ja pakko lisätä Lee Marvinin kaa oon ollu samassa kuppilassa syömässä, Clint on muuten tuttu. ;D

 

Kyyllä metsänvartija tässä on vielä kuvioissa eli vanhemmasta kalustosta on kyse......

 

Henkilökohtaisiin tuttavuuksiin en tässä ala puuttumaan, siitä on koitunut harmia ennenkin....  :D

 

EDIT: Ihan oikeesti, kyllä muutkin saa arvailla  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt määkin vasta håkasin, eli C-82 Packet on kyseesä, niin ja minä kyllä oletin että tämä oli Orvo ja minä kyselytuokio. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emme myöskään ryhdy pakettiratkaisuun..... Pienemmästa kalustosta on kyse joskaan ihan ultrakevyisiin ei mennä

 

Annetut / arvatut vihjeet

 

  • Heartbreak Ridgen hahmo
  • Fairchild jossa Ranger
  • Kaksoisperäsimet
  • Reino Tolvanen

 

Ja avoin kysymys on. Saa vastata heti kun tietää. Jopa Arne..... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AT-21 Gunner, Klint Itäpuuhan näytteli Gunnyä ko. leffassa.

 

 

No niiiiiin

 

Tuleehan se sieltä kun tarpeeksi potkii. Gunnery Sergeant Tom Highway merijalkaväen motivoivana vääpelinä oli siis se Heartbreak Ridge vihje. Fairchildin tuote jota käytettiin mm. ampujien koulutukseen ennen kuin saatiin ns. todellisempaa kalustoa. Ja Reinohan siis oli Blenheimin kk-ampujana sodan aikaan joten.....

 

Otti silmään Aeroplane lehden kuvituksessa taustalla artikkelissa jossa käsiteltiin Jack Northropin lentäviä siipiä....

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Fairchild_AT-21

 

Ilkalle siis vuoro :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arnelle kiitoksia pohjustuksesta, taitaa olla minun vuoro tarjota ne pullakahvit  :P

 

Kysytäänpä henkilöä nopeasti kun ei parempaakaan keksitä:

 

Tuuria kahdesti.

 

Rajaavat vinkit:

- Tuuriaan kokeili ensimmäisenä myös nainen, jonka mies keksi Finlandia-taloonkin liittynyttä asiointia vaimentavaa.

- Henkilön kotimaa ja aikakausi löytyy kun miettii erästä asiaan liittyvää esinettä, jonka suunnitteli samaisessa maassa asuva kaupunki.

 

Edit: ekaa vinkkiä hieman järkevöitetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai helppo? Tämänkaltaista tuuria ei ollut kuin yhdellä henkilöllä, rajaukset huomioon ottaen. On siis kyllä yksikäsitteinen kysymys! 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuossa tapauksessa kyse on laskeutumisvarjolla pelastautunut tyyppi, tuo Finlandiatalon äänieristysmatto on tietty jonkun DuPontin suunnittelema, arvaa ehdinkö nyt saunassa käytyäni nukkumaan, siis DuPontin vaimo ja laskuvarjo. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arnella on on oikeassa ensimmäisen rajauksen suhteen, André-Jacques Garnerin keksi varjon aaltoilua eli heilumisliikettä vaimentavan aukon kupuun, kun taas hänen vaimonsa Jeanne-Geneviève oli ensimmäinen laskuvarjolla hypännyt nainen. Eli kyse on todellakin laskuvarjoista.

 

Itse kysytty henkilö ei vielä ole lähimaillakaan, mitenkäs tuo toinen rajaus...

 

Tuuria kahdesti.

 

Rajaavat vinkit:

- Laskuvarjoista on kyse

- Henkilön kotimaa ja aikakausi löytyy kun miettii erästä maan mukaisesti nimettyä asiaan liittyvää esinettä, jonka suunnitteli samaisessa maassa asuva kaupunki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Orvo Helenius oli ensimmäinen helikopterilentäjä ja hän koulutti Heikki Kokkosen ja Reino Suhosen vuonna 1955 ilmavoimissa. Kolmas koulutettu oli Eero Teikari. Esko Kukkonen oli "helikopteri-insinööri", joka vastasi huollosta Karhumäellä ja ensimmäinen helikopterimekaanikko oli Jaakko Keijonen.  lähde: SIH 3/1997    Jukka

Havaitsin lopulta olevani pari vuotta myöhässä Ercoupe- ja kopterikysymyksineni - mutta kun selkäsyöpä rajoittaa istumista.

Kun jaksan, yritän selata tämän palstan 237 sivua läpi, aika kova homma tämän kuntoiselle...

ONKO historiakysymyspalsta sitten sellainen, johon voi vanhoja - 1940-50 lukujen - kuvia tarjota...?

Löysin omista arkistoistani merkinnän:  - Ensimmäisen kopterilennon Suomessa teki ohj.ltn. Orvo Helenius 8.2.1955

ja reittinä oli Kuorevesi-Tampere. Se siitä hommasta.

Edellisen SE-HAD kuvani taustalla Malmin hallissa saattaa olla vaikka DC-2 runko? Tämän taustalla näyttäisi olevan vaikka Lodestar?

[attachment]124602_20--2-se-had-kopteri.jpg]

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja nyt ennen kun sanon Tennesse Williams saat luvan antaa lisävihjeitä, eipä näköjäns kukaan muu osallistu.No Orvo tietty nukkuu vielä mutta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja nyt ennen kun sanon Tennesse Williams saat luvan antaa lisävihjeitä, eipä näköjäns kukaan muu osallistu.No Orvo tietty nukkuu vielä mutta...

 

Eipä nuku kun piti nousta ennen heräämistä Istanbulin GP:tä kattomaan. Vaan kun en noista rättisorsista juurikaan tiedä niin lähinnä seuraan katseella.

 

Pitäskö muuten Väinön kuville perustaa oma thread tonne Ilmailuvalokuviin? Vai ilmailuhistoriaan? Sen verran mielenkiintoista materiaalia kaimamiehen ja muitten historiallisista edesottamuksista. Eipä silti, ei nuo ainakaan meikäläistä täälläkään haittaa. Ajattelin vaan että saattaisivat huomata sellaisetkin jotka eivät Kysymysketjua aktiivisesti seuraa ( ns. normaalit ihmiset....  ;D )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin perverssi,aloitappa nyt kun olet hereillä,avusta nimittäin olen täysin hukassa tuon loppuosan kera.

Vaimo sanoi että ei saa tässä iässä valvoa ja olla syömättä nuinkin pitkään. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä ketjussa on vinkkinä ollut viime aikoina Reino Tolvanen. Pätee jälkimmäiseenkin rajaukseen.

 

Konna..... ;D

 

Onneksi nyt täytyy lähteä kameraa ulkoiluttamaan ettei tartte pelkästään tämä kanssa pähkäillä.  Tosin lentokentälle mennessä on riski olemassa että ropelihattuihin törmää sielläkin.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höh. Kerrataanpa vinkit lisävihjeineen.

 

Tuuria kahdesti.

 

Rajaavat vinkit:

- Henkilöä kysytään

- Omassa lajissaan ainutlaatuinen tapahtuma

- Laskuvarjoilla pelastautumisesta on kyse

- Henkilön kotimaa ja aikakausi löytyy kun miettii erästä maan mukaisesti nimettyä asiaan liittyvää esinettä, jonka suunnitteli samaisessa maassa asuva kaupunki. Reino Tolvanen liittyy olennaisesti ko. esineeseen.

----

Kysymysketjussa mainuttu perverssiksi ja konnaksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teron kakkosrajaus oikein.

 

Tuuria kahdesti.

 

- Henkilöä kysytään

- Omassa lajissaan ainutlaatuinen tapahtuma

- Laskuvarjoilla pelastautumisesta on kyse

- Henkilön kotimaa Suomi ja aikakausi Suomi-kp:n intensiivisen käytön aikainen eli sota-aika.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

ONKO historiakysymyspalsta sitten sellainen, johon voi vanhoja - 1940-50 lukujen - kuvia tarjota...?

 

Löysin omista arkistoistani merkinnän:  - Ensimmäisen kopterilennon Suomessa teki ohj.ltn. Orvo Helenius 8.2.1955

ja reittinä oli Kuorevesi-Tampere. Se siitä hommasta.

Edellisen SE-HAD kuvani taustalla Malmin hallissa saattaa olla vaikka DC-2 runko? Tämän taustalla näyttäisi olevan vaikka Lodestar?

 

 

Miettiessäni Ilkan kysymykseen vastausta vastaan tässä välissä Väinö K. Lehtorannalle, että kyllähän täällä kuviakin on näkynyt aina välillä, sekä kysymyksien yhteydessä, että vastauksienkin. Ideahan on, että se joka keksii tai tietää oikean vastauksen ketjun VIIMEISIMPÄÄN kysymykseen, niin saa seuraavan kysymysvuoron.

 

Hieno kuva muuten tuosta kopterista ja Lodestarista. Se toinen kuva, jossa mainitset DC-2:n, ei näy valitettavasti.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä oli Paavo Myllylä, joka pelastautui ainoana ohjaajana laskuvarjolla kaksi kertaa. Ensimmäinen kerta oli 4.11.1941, jolloin hän hyppäsi MS-301:n saatua ilmatorjunnasta useita osumia ja toinen kerta oli 5.7.1944, kun it-tuli vaurioitti jälleen hänen konettaan, MT-432:ta. Molemmilla kerroilla Myllylä joutui tarpomaan paluumatkaa osittain vihollisenkin alueella. Anekdoottina kerrotaan, että jälkimmäisellä kerralla Myllylä löysi kaksi vihollisen laskuvarjoa, jotka hän pakkasi huolellisesti laivueen laskuvarjoupseerina ja toi kotiin sotasaaliina.

 

Arnelle kysymysvuoro.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miettiessäni Ilkan kysymykseen vastausta vastaan tässä välissä Väinö K. Lehtorannalle, että kyllähän täällä kuviakin on näkynyt aina välillä, sekä kysymyksien yhteydessä, että vastauksienkin. Ideahan on, että se joka keksii tai tietää oikean vastauksen ketjun VIIMEISIMPÄÄN kysymykseen, niin saa seuraavan kysymysvuoron.

Hieno kuva muuten tuosta kopterista ja Lodestarista. Se toinen kuva, jossa mainitset DC-2:n, ei näy valitettavasti.

Jukka

Jukalle kiitokset monista hienoista jutuista foorumilla. JOS joku on kerännyt Esan lennonjohtojutut koosteeksi,

olisin kiitollinen saadessani kopion. ERCOUPE-kysymykseni virisi tältä palstalta mutta yritän keksiä mihin vanhoja kuvia

voisi tyrkyttää. « Vastaus #4714 : 25.08.07, 16:33 » kohdassa olleessa kuvassani SE-HAD kopterin takana Malmin hallissa

luulin näkyvän DC-2 rungon. mutta kun siinä ei ikkunat kai olleet noin teräväkulmaiset. Mukavaa syksyä kaikille. t  Väinö K

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään