Kirjoitettu Elokuu 27, 2007 ERCOUPE-kysymykseni virisi tältä palstalta mutta yritän keksiä mihin vanhoja kuvia voisi tyrkyttää. Vanhoja valokuvia voi varmasti laittaa ilmailukuvat-osastolle. En usko kenenkänn pahastuvan vanhoista(kaan) kuvista Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 27, 2007 Ja havaitsin juuri että pitää värkätä kysymys, kaikki muut olivat ulkona tai tekivät jotain järkevää joten minä.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 27, 2007 Ja havaitsin juuri että pitää värkätä kysymys, kaikki muut olivat ulkona tai tekivät jotain järkevää joten minä.... Aika vaikean heitit... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 27, 2007 Noniin, miten Suomen ilmailuun liittyy numero 854 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 27, 2007 Noniin, miten Suomen ilmailuun liittyy numero 854 Finnairin Embraerien matkalentonopeus nollatuulessa? http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_11_2_1.html?Id=1166694649.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 27, 2007 Tuo oli melko hyvä. Täytynee liittää pieni lisä tuohon, eli ilmailun alkuaikoihin.Liikun hiukka vanhemmissa ajatuksissa, oletin tosin että joku "tosi nopee" olis jo tuon hakemani löytäny. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 27, 2007 Ja vuosiluku tietty 1919, eli liittyy kysymykseeni. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2007 Näinhän oli,eli NAB myyskenteli no:lla 754 valmistetun SW 20 sen suomeen yllättäen ja joutui sitten valmistamaan 854 numeroisen korvatakseen hävikin.Sana Försålde pitää käsittääkseni sisällään monta mielenkiintoista käännettä. Ruotsissa Flygkompaniet,jonkinlainen ilmavoimien esiaste ilmeisesti odotti saavansa koneen. Niin ja NAB on kuten kaikki tietänevät Nordiska Aviatikbolaget joka yhtenä valmisti Albatroskopioita. Oleppa Tero hyvä ja jatka. Eli pieni korjaus vastaukseen NAB valmisti tuon koneen 859 kuka sen 754 numeroisen jonka valmisti Södertälje Werkstäder suomeen myyskenteli, en tiedä. Ja tiedot keräsin Kontakt lehden numerosta 102. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2007 168 90 50 28,5 50 85 metriä Luvut liittyvät paikkoihin. Eivät liity ilmailuun. Mutta kysytään silti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 28, 2007 En voinut olla kokeilematta Googlea - vastaus tässä uimisen Satakunnan aluekilpailut Tiedän, että ei mennyt oikein mutta tämän se google antoi. saku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2007 Kuten todettua, luvut ovat metrejä. Kysymys ei liity ilmailuun. Sopii silti ketjuun. Kaikki paikat ovat Suomessa. Vastaus löytyy netistä tai sitten jokusen vuoden vanhasta ilmaisjakelulehdestä. 50 Luonnonmuodostelma lähellä maailmanperintökohdetta 168 90 Meren rannalla 28,5 Tiettävästi ainoa pystysuuntainen kevyen liikenteen väylä maassamme 85 50 Tämäkin rakennelma on toisen maailmanperintökohteen tienoilla, suunnilleen yhtä monen kilometrin päässä meren rannalla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2007 Kuten todettua, luvut ovat metrejä. Kysymys ei liity ilmailuun. Sopii silti ketjuun. Kaikki paikat ovat Suomessa. Vastaus löytyy netistä tai sitten jokusen vuoden vanhasta ilmaisjakelulehdestä. 50 Luonnonmuodostelma lähellä maailmanperintökohdetta 168 90 Meren rannalla 28,5 Tiettävästi ainoa pystysuuntainen kevyen liikenteen väylä maassamme 85 50 Tämäkin rakennelma on toisen maailmanperintökohteen tienoilla, suunnilleen yhtä monen kilometrin päässä meren rannalla. Olisikohan kyse korkeuksista? Olen sisäistänyt tamperelaisuuden jo niin hyvin, että 168 metriä tiedän sopivan Näsinneulan korkeuteen. Ihmettelen suuresti, etteikö tuossa ensimmäisessä olisi kysyjän syntymävika vaikuttamassa, viimeisessä voisi olla taas kysymys Kauhajoen Lauhanvuoresta. koska Verla on aivan liian kaukana. 28,5 voisi olla jokin kevyen liikenteen hissi jossakin. Mutta mitä yhteistä näillä on, ei aavistustakaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2007 Nyt kyseessä on nopeuskilpailu. Luvut ovat metrejä ja korkeuksia hyvinkin. Kysymys ei liity ilmailuun. Sopii silti ketjuun. Kaikki paikat ovat Suomessa. Vastaus löytyy netistä tai sitten jokusen vuoden vanhasta ilmaisjakelulehdestä. Jouni on oikeassa mutta vähän ristiin. Ensimmäinen 50 ei olekaan lähellä Vanhaa Raumaa vaan Werlaa. Ja se toinen 50 puolestaan on suunnilleen vastaavan km-määrän päässä Raumalta. 168 osui heti oikeaan. 50 Luonnonmuodostelma lähellä maailmanperintökohde Werlaa 168 Näsinneula 90 Meren rannalla 28,5 Tiettävästi ainoa pystysuuntainen kevyen liikenteen väylä maassamme 85 50 Rakennelma Raumalta suunnilleen yhtä monen kilometrin päässä meren rannalla Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2007 Nyt kyseessä on nopeuskilpailu. 28,5 Tiettävästi ainoa pystysuuntainen kevyen liikenteen väylä maassamme Eduskunnan Paternoster Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2007 Lieneekö vastaus "pystysuora pudotus" elikkäs "syöksy". Ensimmäinen vinkkikin lienee Repoveden kansallispuiston pystysuora kallio. Edit: 85 m voisi olla Turun Tuomiokirkko, 90 m Vuosaaren tornitalo. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 29, 2007 Olhavan pystysuora kallioseinä Valkealassa, korkeus 50 metriä. Näsinneula Tampereella, korkeus 168 metriä. Fortumin pääkonttori Espoossa, korkeus 90 metriä. Saimaan silta Puumalassa, korkeus 28,5 metriä. Mäntyluodon telakkanosturi Porissa, korkeus 50 metriä. Olisi pitänyt aiemmin tajuta, ettei kyse ole ilmailusta... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Jouni ratkoi lähes kaikki vinkit ansiokkaasti. Se puuttuva 85 metrinen onkin hankala, sillä rakennelma on purettu. Vastauksessa on vain yksi vika: se puuttuu! Mikä siis yhdistää näitä kohteita. "Kyse ei ole ilmailusta" ei ollut rajaus vaan vinkki. Eilisestä lähtien ollut pelkkä nopeuskisa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 No Jounihan sanoi jo eilen illalla, että base... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Ihmettelin Ilkan BASE-viittausta mutta Jouni olikin eilen editoinut viestistään maininnan pois. Vuoro silti hänelle. Haussa oli lista yleisesti tunnetuista BASE-hypätyistä kohteista Suomessa. Se julkaistiin City-lehdessä 23/2003 (aivan linkatun sivun lopussa): http://www.city.fi/artikkeli/Taivaan+valtiaat/993/ Kysymys ei käsitellyt ilmailua, koska kiinteiltä alustoilta tapahtuva BASE-hyppääminen on määritelty ilmailulajien ulkopuoliseksi toiminnaksi. Laskuvarjoa siinä kuitenkin käytetään, joten katsoin sen ketjun aihepiiriin mahtuvaksi. Kuten linkin artikkelissa todettiin, kaikkia hypäyttyjä paikkoja ei uskalleta paljastaa. Tämän lisäksi Suomessa on kuulopuheiden mukaan loikittu mm. radio/tv-mastoista, nostureista ja kenties stadionin tornistakin. Tuo Saimaan silta ja sen pystysuora kevyen liikenteen väylä olivat hauska löytö. Hissi vie toritasolta sillalle 28,5 metriin myös polkupyörät. http://www.puumala.fi/matkailu/nahtavyydet.htm http://alk.tiehallinto.fi/saimaa.htm Puuttuva vinkki oli Aulangon 85-metrinen savupiippu, joka sittemmin räjäytettiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Ihmettelin Ilkan BASE-viittausta mutta Jouni olikin eilen editoinut viestistään maininnan pois. Vuoro silti hänelle. Juu, mähän olen liiton miehiä ja liiton miesten jargonissa "ei-ilmailu" on basetusta. Jätin sen pois kun ei tuota listaa muuten olisi voinut täydentää, ellei löytänyt oikeaa yhteyttä niiden väliillä, so. mainittua artikkelia. Aulangon piippu jäi epähuomiossa vaan pois. Siis kumpi, Ilkkako kysyy? Vai Kampi? Mulla olis kerrankin kysymys valmiina ja vihjeetkin miettittynä. Vastauksenkin poikkeuksellisesti tiedän kysymykseeni. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 No niin, sain savumerkkien välityksellä tiedon, että suuri Manitou ojensi kysymyskirveen minulle. Kuka henkilö? Tähän ajankohtaiseen henkilöön (tosin harva tietää miksi ajankohtainen) voisi liittää luvut 2, 23, 180 sekä hra Wilbur Wrightin toisen lento-oppilaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Voisikohan kyse olla herrasmiehestä nimeltä Paul Tissandier ja FAIn jakamasta palkinnosta .... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Arvataanpa Kavo Laurila, joka on tietääkseni ainoana saanut 2 kertaa tuon FAI:n Paul Tissandier -diplomin. 23 ja 180 jäävät auki... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Arvataanpa Kavo Laurila, joka on tietääkseni ainoana saanut 2 kertaa tuon FAI:n Paul Tissandier -diplomin. 23 ja 180 jäävät auki... Aivan kuten Tero päätteli Juhan johdattelunn tuloksena, kyseinen laajaa arvostusta nauttiva henkilö on tosiaan saanut Tissandier-palkinnon, mutta ei kahta kertaa. Hän on julkaissut erityisen värikästä "kirjallisuutta". Ja ei, kyseessä ei siis ole Kavo. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla