Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

ERCOUPE-kysymykseni virisi tältä palstalta mutta yritän keksiä mihin vanhoja kuvia

voisi tyrkyttää.

 

Vanhoja valokuvia voi varmasti laittaa ilmailukuvat-osastolle. En usko kenenkänn pahastuvan vanhoista(kaan) kuvista

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja havaitsin juuri että pitää värkätä kysymys, kaikki muut olivat ulkona tai tekivät jotain järkevää joten minä....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja havaitsin juuri että pitää värkätä kysymys, kaikki muut olivat ulkona tai tekivät jotain järkevää joten minä....

 

Aika vaikean heitit...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo oli melko hyvä. ;D Täytynee liittää pieni lisä tuohon, eli ilmailun alkuaikoihin.Liikun hiukka vanhemmissa ajatuksissa, oletin tosin että joku "tosi nopee" olis jo tuon hakemani löytäny.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän oli,eli NAB myyskenteli no:lla 754 valmistetun SW 20 sen suomeen yllättäen ja joutui sitten valmistamaan 854 numeroisen korvatakseen hävikin.Sana Försålde pitää käsittääkseni sisällään monta mielenkiintoista käännettä.

Ruotsissa Flygkompaniet,jonkinlainen ilmavoimien esiaste ilmeisesti odotti saavansa koneen.

Niin ja NAB on kuten kaikki tietänevät Nordiska Aviatikbolaget joka yhtenä valmisti Albatroskopioita.

Oleppa Tero hyvä ja jatka.

Eli pieni korjaus vastaukseen NAB valmisti tuon koneen 859 kuka sen 754 numeroisen jonka valmisti Södertälje Werkstäder suomeen myyskenteli, en tiedä.

Ja tiedot keräsin Kontakt lehden numerosta 102.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten todettua, luvut ovat metrejä. Kysymys ei liity ilmailuun. Sopii silti ketjuun. Kaikki paikat ovat Suomessa. Vastaus löytyy netistä tai sitten jokusen vuoden vanhasta ilmaisjakelulehdestä.

 

50 Luonnonmuodostelma lähellä maailmanperintökohdetta

168

90 Meren rannalla

28,5 Tiettävästi ainoa pystysuuntainen kevyen liikenteen väylä maassamme

85

50 Tämäkin rakennelma on toisen maailmanperintökohteen tienoilla, suunnilleen yhtä monen kilometrin päässä meren rannalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten todettua, luvut ovat metrejä. Kysymys ei liity ilmailuun. Sopii silti ketjuun. Kaikki paikat ovat Suomessa. Vastaus löytyy netistä tai sitten jokusen vuoden vanhasta ilmaisjakelulehdestä.

 

50 Luonnonmuodostelma lähellä maailmanperintökohdetta

168

90 Meren rannalla

28,5 Tiettävästi ainoa pystysuuntainen kevyen liikenteen väylä maassamme

85

50 Tämäkin rakennelma on toisen maailmanperintökohteen tienoilla, suunnilleen yhtä monen kilometrin päässä meren rannalla.

 

Olisikohan kyse korkeuksista? Olen sisäistänyt tamperelaisuuden jo niin hyvin, että 168 metriä tiedän sopivan Näsinneulan korkeuteen. Ihmettelen suuresti, etteikö tuossa ensimmäisessä olisi kysyjän syntymävika vaikuttamassa, viimeisessä voisi olla taas kysymys Kauhajoen Lauhanvuoresta. koska Verla on aivan liian kaukana. 28,5 voisi olla jokin kevyen liikenteen hissi jossakin. Mutta mitä yhteistä näillä on, ei aavistustakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kyseessä on nopeuskilpailu.

 

Luvut ovat metrejä ja korkeuksia hyvinkin. Kysymys ei liity ilmailuun. Sopii silti ketjuun. Kaikki paikat ovat Suomessa. Vastaus löytyy netistä tai sitten jokusen vuoden vanhasta ilmaisjakelulehdestä.

 

Jouni on oikeassa mutta vähän ristiin. Ensimmäinen 50 ei olekaan lähellä Vanhaa Raumaa vaan Werlaa. Ja se toinen 50 puolestaan on suunnilleen vastaavan km-määrän päässä Raumalta. 168 osui heti oikeaan.

 

50 Luonnonmuodostelma lähellä maailmanperintökohde Werlaa

168 Näsinneula

90 Meren rannalla

28,5 Tiettävästi ainoa pystysuuntainen kevyen liikenteen väylä maassamme

85

50 Rakennelma Raumalta suunnilleen yhtä monen kilometrin päässä meren rannalla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kyseessä on nopeuskilpailu.

 

28,5 Tiettävästi ainoa pystysuuntainen kevyen liikenteen väylä maassamme

 

 

Eduskunnan Paternoster

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lieneekö vastaus "pystysuora pudotus" elikkäs "syöksy". Ensimmäinen vinkkikin lienee Repoveden kansallispuiston pystysuora kallio.

 

Edit: 85 m voisi olla Turun Tuomiokirkko, 90 m Vuosaaren tornitalo.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olhavan pystysuora kallioseinä Valkealassa, korkeus 50 metriä.

Näsinneula Tampereella, korkeus 168 metriä.

Fortumin pääkonttori Espoossa, korkeus 90 metriä.

Saimaan silta Puumalassa, korkeus 28,5 metriä.

Mäntyluodon telakkanosturi Porissa, korkeus 50 metriä.

 

Olisi pitänyt aiemmin tajuta, ettei kyse ole ilmailusta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni ratkoi lähes kaikki vinkit ansiokkaasti. Se puuttuva 85 metrinen onkin hankala, sillä rakennelma on purettu.

 

Vastauksessa on vain yksi vika: se puuttuu! Mikä siis yhdistää näitä kohteita.

 

"Kyse ei ole ilmailusta" ei ollut rajaus vaan vinkki. Eilisestä lähtien ollut pelkkä nopeuskisa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelin Ilkan BASE-viittausta mutta Jouni olikin eilen editoinut viestistään maininnan pois. Vuoro silti hänelle.

 

Haussa oli lista yleisesti tunnetuista BASE-hypätyistä kohteista Suomessa. Se julkaistiin City-lehdessä 23/2003 (aivan linkatun sivun lopussa):

http://www.city.fi/artikkeli/Taivaan+valtiaat/993/

 

Kysymys ei käsitellyt ilmailua, koska kiinteiltä alustoilta tapahtuva BASE-hyppääminen on määritelty ilmailulajien ulkopuoliseksi toiminnaksi. Laskuvarjoa siinä kuitenkin käytetään, joten katsoin sen ketjun aihepiiriin mahtuvaksi.

 

Kuten linkin artikkelissa todettiin, kaikkia hypäyttyjä paikkoja ei uskalleta paljastaa. Tämän lisäksi Suomessa on kuulopuheiden mukaan loikittu mm. radio/tv-mastoista, nostureista ja kenties stadionin tornistakin.

 

Tuo Saimaan silta ja sen pystysuora kevyen liikenteen väylä olivat hauska löytö. Hissi vie toritasolta sillalle 28,5 metriin myös polkupyörät.

 

http://www.puumala.fi/matkailu/nahtavyydet.htm

http://alk.tiehallinto.fi/saimaa.htm

 

Puuttuva vinkki oli Aulangon 85-metrinen savupiippu, joka sittemmin räjäytettiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelin Ilkan BASE-viittausta mutta Jouni olikin eilen editoinut viestistään maininnan pois. Vuoro silti hänelle.

 

Juu, mähän olen liiton miehiä ja liiton miesten jargonissa "ei-ilmailu" on basetusta. Jätin sen pois kun ei tuota listaa muuten olisi voinut täydentää, ellei löytänyt oikeaa yhteyttä niiden väliillä, so. mainittua artikkelia. Aulangon piippu jäi epähuomiossa vaan pois.

Siis kumpi, Ilkkako kysyy? Vai Kampi? Mulla olis kerrankin kysymys valmiina ja vihjeetkin miettittynä. Vastauksenkin poikkeuksellisesti tiedän kysymykseeni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, sain savumerkkien välityksellä tiedon, että suuri Manitou ojensi kysymyskirveen minulle.

 

Kuka henkilö? Tähän ajankohtaiseen henkilöön (tosin harva tietää miksi ajankohtainen) voisi liittää luvut 2, 23, 180 sekä hra Wilbur Wrightin toisen lento-oppilaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Arvataanpa Kavo Laurila, joka on tietääkseni ainoana saanut 2 kertaa tuon FAI:n Paul Tissandier -diplomin.

 

23 ja 180 jäävät auki...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvataanpa Kavo Laurila, joka on tietääkseni ainoana saanut 2 kertaa tuon FAI:n Paul Tissandier -diplomin.

 

23 ja 180 jäävät auki...

 

Aivan kuten Tero päätteli Juhan johdattelunn tuloksena, kyseinen laajaa arvostusta nauttiva henkilö on tosiaan saanut Tissandier-palkinnon, mutta ei kahta kertaa. Hän on julkaissut erityisen värikästä "kirjallisuutta". Ja ei, kyseessä ei siis ole Kavo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään