Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Miten olisi sitten Jänö? Tai Wexi?

 

 

Nope. Jänön ja Wexin kirjallisuus ei ole yhtä värikästä. Arvioin, että ko. henkilö on yleisesti tunnetuin tuon luvun 23 takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laajempaa lähdemateriaalia tutkimatta SIL:n 75-historiikista löytyy ko. diplomin saaneita kirjailijoita vain Niilo Karhumäki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laajempaa lähdemateriaalia tutkimatta SIL:n 75-historiikista löytyy ko. diplomin saaneita kirjailijoita vain Niilo Karhumäki.

 

Aivan... on siis kaksi johtopäätelmää tehtävissä 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen Sakaria sain privana "taustatoimitukselta" melkolailla oikean vastauksen, joka kuuluu:

Saako yrittää kilpailun ohitse ja veikata Eko Lähteenmäkeä, joka on eläkkeelle siirtymisensä myötä ajankohtainen. Eko on julkaissut "värikästä" kirjallisuutta (kannet on olleet ainakin punaisia, vaalean ja tumman sinisiä, keltaisia...). Tutkintalautakuntien puheenjohtajuudet ja jäsenyydet osuus aika tarkkaan noihin 23:een ja 180:aan. "kakkosesta" en kyllä keksi muuta Ekoon liittyvää, kuin kehoituksen siirtyä "neljään". Sitä Eko on tosin viljellyt esitelmissään melko yleisesti...

 

Ja Tissandierkin sopii.

Niin tässähän se melkein oli. 23 viittasi Konginkankaan onnettomuuden uhrien määrään, jossa Eko oli poikkeuksellisesti tieliikennepuolen onnettomuustutkinnan johtajana. 180 taas on se ns. mahdoton kaarto, josta Sakari oivallisesti päätteli. Kakkonen on aivan oikein, sillä 2-tahtimoottoreiden toiminta perustuu Ekon mukaan vapaaehtoisuuteen. Värikkyys viittasi kirjojen kansiin. Ilmailuhallituksen aikana yhdessä Hämiksen kanssa julkaistiin punakantisia tutkimusraportteja ja vihreäkantisia vuosiyhteenvetoja (ne olivat sitten opettavaisia). OTK raportit ovat ginisiä ja Ekon itse kirjoittamat Moottoripuolen ja potkureiden kirjat ovat keltaisia.

 

Ajankohtaisuus tarkoitti sitä, että Eko teki tänään viimeisen työpäivänsä ja eilen vietti poispotkijaisiaan (jonne matka omalta osaltani katkesi harmillisesti).

 

Aika hyvin siellä päästiin oikeille jäljille, olen teistä oikein ylpeä! Vuoro siis Sakarille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aha, joo, helppo taas.

 

Edessä näyttää keli huononevan, siispä kierrän Zanderin MC-nappulan 2:sta 0,5:een. Mistä "MC" tulee?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aha, joo, helppo taas.

 

Edessä näyttää keli huononevan, siispä kierrän Zanderin MC-nappulan 2:sta 0,5:een. Mistä "MC" tulee?

 

Ei paha... ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei koiraa, vaan MacCready. (Anteeksi huono vitsi.) Ole hyvä!

 

Ja jos laittaa liian ison asetyuksen se muuttuu MG-asetukseksi = McGreedy ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Pienen" tauon jälkeen taas kysellään...Laitetaan vaihteeksi graafinen arvoitus.

 

Eli mikä lentoyhtiö kyseessä? Logo alla.

 

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee kyllä pikaisella silmäyksellä mieleen virtaviivaistettu ABA/SILA:n logo, joten voisikohan olla joku SAS:in alkuaikojen ehdotelma...?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumpikaan ei osunut oikeaan, joten annetaan vinkki. Juhan vastaus on lähempänä yhtiön kotimaata maantieteellisesti, jos vertaa etäisyyttä Suomesta kyseisen lentoyhtiön kotimaahan. Mielikuvitusta käyttäen tuon tyylitellyn lintulogon vatsapuoli voisi tuoda mieleen yhtiön pääasiassa käyttämiä lentokonetyyppejä... ;) Ehkäpä taiteilija on saanut vaikutteita sellaisista, who knows?

 

Ja tuo logo ei ole aivan tuoreimpia...

 

Jukka

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On sen verran tyyntä tässä ketjussa, että pitää puhaltaa vähän vastatuulta. Jos se auttaisi tuota vesilintua nousemaan...

 

Siinäpä vihjeitä. ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä ei ole amerikkalainen firma. Lentoveneillä siis lennettiin pääasiassa, 40-luvulta alkaen, kun yhtiö perustettiin. Isoa vettä löytyy ympäriltä... Yhtiössä oli alunperin neljä osakasta, joista kolme oli eri lentoyhtiöitä.

 

Kokeillaanpa näitä vinkkejä. ;)

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko tuo Qantas eli Australiasta, siellähän on vettä ympärillä ja lentoveneitä aikanaan harrastivat. ;D

kirjoitinpa tuon nimenkin väärin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko tuo Qantas eli Australiasta, siellähän on vettä ympärillä ja lentoveneitä aikanaan harrastivat. ;D

kirjoitinpa tuon nimenkin väärin.

 

Arne, jäljillä olet... :thmbup: Mutta ei vielä oikea vastaus.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samma här,

 

Sillä aikaa kun löysin niin Tero oli jo laittanut vastauksen, joten uppouduin yhtiön historiaan tarkemmin ja mm.  tässä tarkemmin asiasta:

 

http://www.airnz.co.nz/aboutus/corporateprofile/companyhistory/default.htm#the_story_begins

 

Olen aina halunnut rakentaa Airfixin 1/72 Short Sunderlandista jonkun siviiliversion (Sandrighman etc) ja nyt kyllä löytyi hyvin potentiaalinen vaihtoehto.

 

Kiitoksia vaan kysymyksen asettajalle tästä lisäbonuksesta omalta kohdalta.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään