Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Sakariltahan se vastaus löytyi. Kyseinen herra lensi ensimmäisenä henkilönä purjelentokoneella yli 100 km matkalennonon 15.5.1929. Reittinä oli Bergeshövede-Horn, ja matka tuo 102,2 km. Hän paranteli ennätystään vielä kahdesti samana vuonna, nyt lähtöpaikkana legendaarinen Wasserkuppe. Viimeisin  listan lento oli reilu vuosi myöhemmin 24.8.1930, lähtöpaikkana jälleen Wasserkuppe ja matka 164 km. Ja kuten Sakari tiesi, kone oli Wien.

 

"Tietäminen" nyt on vähän liioittelua... kyseinen herra pompsahti tietoisuuteeni kello 05.48 palstan aikaa KVG menettelyllä, haulla "glider world record 164". Wikissä on mielenkiintoinen artikkeli.

 

No, kuka kysyy, tämähän oli vain välikysymys?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä on näköjään aika pysähtynyt !

 

Vaikka oli välikysymys niin Sakari kysyköön kun on paikalla eikä Kimmo tai Tero ole yli viikkoon kysymystä esittänyt.

 

Blue skies !

 

Rod  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkavat nämä tauot tulla liian pitkiksi joten ketjun periaatteen vastaisesti "my contols" ja heitän kysymyksen:

 

Mikä ja milloin oli ensimmäinen miehitetystä ilma-aluksesta brittisuihkarilla saavutettu ilmavoitto ?

 

Rodney  8)

 

P.S. Hullujen ei saa antaa odottaa liian kauan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heitetäänpä tällainen arvaus:

 

"On the morning of September 1st 1955 four EAF Vampires were spotted crossing the Israeli-Egyptian border at Nitzana and at 06:52 two Meteors, an F.8 and an FR.9, were scrambled to intercept them. After detecting two of the intuders, Captain Aaron Yoali approached the Vampire pair from the rear and downed one from 400m away. Covered by his number two, Captain Yoash Tzidon, Yoali then proceeded to down the second Vampire as well. The first jet kills in the Middle East and the first IAF victories since the War of Independence, the two Vampires earned Aaron Yoali a citation from the IDF Chief-of-Staff."

 

Eli kyseessä oli Israelin Ilmavoimien Gloster Meteor päivämäärällä 1.9.1955.

 

Jukka

 

EDIT: Mennäänpä Korean sotaan kuitenkin, eli ajassa hieman taaksepäin: ;)

 

"1 December, during a clash between 12 Meteors and some 40 MiG-15s, the squadron had its first two confirmed victories:  F/O Bruce Gogerly made the first kill."

 

Vuosi oli 1951, 1. joulukuuta siis.  F/O Bruce Gogerly, 77.sq RAAF, kone Gloster Meteor F.8 (Australian Kuninkaalliset Ilmavoimat RAAF)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka näköjään löysi vielä vanhemman tapauksen kuin mitä itse olin ajatellut. En ollut tajunnut chekata RAAF:a ja Korean sotaa. Hyvä näin niin säästyin tervalta, höyheniltä ja ikuiselta häpeältä.

 

("Test pilots don't mind dying, it's looking bad that's the problem." Bruce Binney, SpaceShipOne)

 

Noita israelilaisten pudotuksia ennen oli kuitenkin yksi muu ilmavoitto Korean sodan jälkeen. Jääköön se kuitenkin arvoitukseksi niin voin muotoilla saman kysymyksen joskus myöhemmin uudelleen.

 

Pääasia kuitenkin että saatiin ketjuun eloa.

 

Jukka, ole hyvä.

 

Rod  8)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Noita israelilaisten pudotuksia ennen oli kuitenkin yksi muu ilmavoitto Korean sodan jälkeen. Jääköön se kuitenkin arvoitukseksi niin voin muotoilla saman kysymyksen joskus myöhemmin uudelleen.

 

Rod  8)

 

 

Rod, oliko mielessäsi kenties Agrentinan Ilmavoimien Meteor F.MK.4, I-063, ohjaajana J.Adras,  joka 16.6.1955 ampui alas Argentiinan laivastolle kuuluneen AT-6A, 3-A-9, 340, Texanin joka kuului vallankaappausta yrittäneelle puolelle ja jonka ohjaaja Arnaldo Romain hyppäsi varjolla.

 

T: Perttu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perttu,

 

Tämä ei ole reilua kun sä kerrot mun kysymykseni jo etukäteen ja tyhjennät pajatsoni.

 

Juuri tämä oli mielessäni ja sekin tapaus löytyy Hikokin julkaisemasta mainiosta Latin American Air Wars kirjasta.

 

Mutta nyt on Jukan kysymysvuoro.

 

Rodney  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No laitetaanpa jotakin sitten.

 

Jos israelilainen Fouga-sotapilotti 40 vuotta sitten olisi kurkistanut meikäläisten Fougan ohjaamoon, mitä hän olisi ihmetellyt?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomenkielisiä tekstejä? (ei voi olla näin helppo :-[)

 

Joo, ei... :) Tämä tuli tietenkin itsellekin mieleen, kun kysymystä laadin. Jotakin vielä konkreettisempaa haen, ja kielellä ei ole väliä...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan hyviä vastauksia tähän asti, mutta haen jotakin muuta. Mittaritaulun voi lukea pois laskuista.

 

Sanotaanko näin, että se, mitä ja mihin israelilainen sotapilotti ( siis 40-vuotta sitten) voisi suomalaisen Fougan ohjaamossa katseensa kiinnittää ja ihmetellä, liittyy myös tavallaan konetyypin onnettomuustilastoon. ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei oo meikäläisellä Fougista mitään tietoa... mutta jos onnettomuuksista puhutaan, niin heittoistuimenko olisi Israelin poika koneesta löytänyt?  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Israelilaisilla oli heittoistuin?

 

No niin, sieltähän se hakemani vastaus tuli. Näin tosiaan kerrotaan olleen.

 

Heittoistuimen puuttumista se israelilainen lentäjä olisi varmaankin ihmetellyt. Nimittäin israelilaisten Fougiin asennettiin heittoistuimet ns. kuuden päivän sodan alettua v.1967:

 

“The Israeli Air Force utilized the trainer as a fighter airplane. During the Six Day War, the aircrafts flew for deployment purposes and in battle. Shortly before the outbreak of the conflict, the aircrafts had an ejector seat installed which were not available in the CM. 170-1 series.”

 

http://www.eads.com/1024/en/eads/history/airhist/1950_1959/potezcm170fouga_1950.html

 

Mitähän tuo lisääntynyt paino vaikutti koneen aerodynamiikkaan? Vai lensivätkö yhdellä pilotilla ja koneessa vain yksi heittoistuin? Kertokoot viisaammat. Ainakin turvallisempi mieli noilla sotapiloteilla varmaankin oli, "kylmä rinki takapuolen ympärillä" pieneni.

 

Ari saa kysymysvuoron, ole hyvä.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyykö tuosta heittoistuimesta muuta evidenssiä kuin tuo EADS:in sivuilla oleva maininta?!

 

Rod  :o (epäilevä tuomas)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyykö tuosta heittoistuimesta muuta evidenssiä kuin tuo EADS:in sivuilla oleva maininta?!

 

Rod  :o (epäilevä tuomas)

 

Löytyy:

 

Despite having the most rudimentary of armaments, in 1964 the flight school Fougas were nonetheless organized into a fighting squadron, to act as a fighting force in case of hostilities. The Fougas got to prove their combat effectiveness shortly later. IAF aerobatic teamOn the eve of the 1967 Six-Days war, 44 Flight School Magisters were allocated to actively take part in the fighting, manned by school instructors as well as IAF long time reservists and even cadets on their advanced training. Before the outbreak of hostilities on June 5th, the aircraft were fitted to carry air to ground ammunition and the pilots begun their weapons delievery and ejection (the type has no ejection seat) training.

http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/2848/magister.htm

 

El tuossa kerrotaan, että aloitettiin "heittoistuinharjoitukset" (ejection training), Viittaisi siis, että koneisiin todella asennettiin sodan alettua heittoistuimet. Fouga-koneitahan alettiin käyttää sotatehtäviin.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin !

 

Tuossa tekstissähän (joka löytyy usesta muustakin paikasta) sanotaan että koneessa ei ollut heittoistuinta.

 

En missään israelilaisen Fougan kuvassa ole nähnyt tai pystynyt tunnistamaan heittoistuimeen viittavaa.

 

Rod (from Missouri)  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin !

 

Tuossa tekstissähän (joka löytyy usesta muustakin paikasta) sanotaan että koneessa ei ollut heittoistuinta.

 

En missään israelilaisen Fougan kuvassa ole nähnyt tai pystynyt tunnistamaan heittoistuimeen viittavaa.

 

Rod (from Missouri)  8)

 

En minäkään ole kuvia löytänyt, mutta tämä jo mainittu teksti taasen väittää, että niihin asennettiin heittoistuimet. Tästähän tuli pahempi pähkinä, kuin aavistinkaan.  ;D

 

“The Israeli Air Force utilized the trainer as a fighter airplane. During the Six Day War, the aircrafts flew for deployment purposes and in battle. Shortly before the outbreak of the conflict, the aircrafts had an ejector seat installed which were not available in the CM. 170-1 series.”

 

http://www.eads.com/1024/en/eads/history/airhist/1950_1959/potezcm170fouga_1950.html

 

Satuin puolivahingossa tuolle EADS:n sivulle, jossa tuo asia väitetään. Itsekään en ole moisesta kuullut, joten pistin kysymykseksi, jonka arvelin olevan aika vaikea...Niin taitaa olla!

 

Tuo artikkeli käsittelee nimenomaan Fouga CM.170 Magisteria, ja sen käyttöä joten siitä sen poimin. Israelissa sitä tehtiin lisenssillä nimellä IAI Tzukit.

 

edit: netistä löytyy myös mainintoja, että saksalaisissa CM.170-koneissa oli heittoistuimet, joten ei se

mahdotonta ole.

 

"Fouga Magisters have been built under licence by Heinkel-Messerschmitt in Germany, Valmet OY in Finland and IAI in Israel. The total number built is 929 of which 130 are with the stronger Marboré VI engines, and 32 are CM175's. The Germans installed the Martin-Baker GZ-4 ejection seat in three aircrafts, but abandoned the idea, otherwise the aircraft is without "hot seats".

 

http://www.fouga.dk/type.html

 

t. Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kimmosta ei ole kuulunut, joten taitaa olla edelleen välikysymyskategoriaa.

 

Muistaakseni A380-koneeseen tilaaja saa halutessaan vaikka hissit kerrosten välille. Mutta mikä oli ensimmäinen hissillä varustettu ilma-alus?

 

Tarkennetaan vielä, että haettavana ei ole mikään pommivinssi, tavaranostin tai ruokakärryjä rahtikerroksesta ylös tuova hissi tms. Ihminen pitää saada kyytiin ihan luvallisesti.

 

Kysymyksen haastekerrointa nostaa näköjään se, että sekä lift että elevator tarkoittavat ilmailussa ihan muuta (jonka huomasin tätä testigooglatessani). Eli aivan satavarma en ole tästä "ensimmäinen" -statuksesta, sallittaneen välikysymyksessä. Odotan mielenkiinnolla mitä raati löytää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Muistaakseni A380-koneeseen tilaaja saa halutessaan vaikka hissit kerrosten välille. Mutta mikä oli ensimmäinen hissillä varustettu ilma-alus?

 

 

 

Ihan hatusta heitettynä : VC-25  :o . Tosena ehdokkaana voisi olla vaikka Breguet 765 Deux-Ponts

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni kaikkiin aiempiin on vastattu mutta Kimmolla on vuoro käyttämättä.

 

Jos tämä ketju halutaan pitää järjestyksessä olisi ehkä reilua Kimmolta joko kysyä, tai luopua vuorosta. Idea menee koko hommasta kun luulee saaneensa vuoron ja huomaa keksittyään kysymyksen, että joku viikon pari vaiennut palaa väliin. Ehdotan siis, että Kimmo luopuu, minä teen samoin ja jatketaan tuosta Teron kysymyksestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään