Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Jos ketjua halutaan kivuttomasti jatkaa vanhalla periaatteella niin Ari A:n ehdotus lienee hyvä kompromissi. Päästäänpä ainakin eteenpäin. Kimmolla on toki veto-oikeus oikean kysymysvuoron haltijana.

 

Hissistä: Ari K ja Juha eivät ole oikeilla apajilla. Tyypin lisäksi kaipasin vastauksessa selvitystä siitä, millainen hissi ehdotetussa koneessa oli/on?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltaa eli kone käytössä kahen viikon viiveellä suunnilleen, oma kone muussina ja huollossa kohta kait tämäkin.

Tietokonekirjasto ketuillaan mutta ehdotan ilmalaivatyyppistä laitetta johon nostettiin matkustajat.

Kunhan toivottavasti saan oman koneeni takaaschin voin jopa kertoa mitä tarkoitin

t:aw

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Presidetti Rooseveltin C-54 Skymaster "Sacred Cow", hissi oli Rooseveltin pyörätuolia varten. Kone on nähtävissä National Museum of the United States Air Force, Ohiossa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juhalta hyvä löytö. Etsitty on kuitenkin vanhempaa tekoa.

 

Helpotetaan kertomalla, että Sacred Cown tavalla myös nyt haettavassa hississä istuttiin ja sekin oli tarkoitettu vain yhdelle henkilölle.

 

Samaten vain yksi ilma-alusyksilö nousi ilmaan.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaihdetaanpa sisallissotaa Yhdysvalloista Espanjaan.

Eikos kaytossa siella ollut JU-52 pommikoneita, joiden ala-ampumo voitiin vinssata ylos-alas?

Toinen vaihtoehto voisi olla Armstrong Whithworth Whitley, jossa oli samankaltainen mekanismi, mutta se taisi olla vasta Espanjan

sisallissodan jalkeen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaihdetaanpa sisallissotaa Yhdysvalloista Espanjaan.

Eikos kaytossa siella ollut JU-52 pommikoneita, joiden ala-ampumo voitiin vinssata ylos-alas?

Toinen vaihtoehto voisi olla Armstrong Whithworth Whitley, jossa oli samankaltainen mekanismi, mutta se taisi olla vasta Espanjan

sisallissodan jalkeen?

 

Tämä hissattava ampumo oli Junker Ju-86 pommarissa jota testattiin Espanian sisällissodassa.

 

Tässä linkissä näkyy ala-asennossa tuo ampumo: http://homepage.eircom.net/~steven/images/ju86k.jpg

T: Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seppo ja Perttu löysivät mielenkiintoiset konetyypit. Ilman muuta noita alaslaskettavia ala-ampumoitakin voi pitää jonkinlaisina hisseinä, mutta ei ihan termin perusmerkityksessä. Aiempi vinkki vain yhdestä lentäneestä koneesta ei myöskään sovi kuvaan.

 

Haettavassa koneessa oli jotain muutakin ensimmäistä omassa maassaan. Se liittyy erittäin läheisesti tähän hissiin.

 

Tietoa ja kuvia haettavasta löytyy netistä runsaasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahoittelen, toisin kuin aiemmin väitin, etsittävää tyyppiä valmistettiin peräti kaksi lentävää yksilöä. Toinen niistä siis lensi vain kerran.

 

Vaikka tuolla alussa ketjun perinteiden mukaisesti mainittiin ilma-alus, nyt on kyllä termillä "kone" haettavat jo rajattu kiinteäsiipisiin.

 

Lisävinkki: haettavan lentokoneen lempinimestä jälkimmäinen puolisko on sama kuin erään toisen harvinaisen ilma-aluksen. Se vain on paljon kuuluisampi.

 

Ratkennee?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ratkennut, Caproni ei ole ratkaisu.

 

Haettu konetyyppi oli viimeinen valmistajatehtaan nimissä ilmavoimille tehty. Seurasi fuusio, jonka tuloksena olleen yhtiön tuotteita lensi kansallisen lentoyhtiömmekin riveissä.

 

Lempinimen alkuosa alkaa ja loppuu haettavassa ja siinä kuuluisammassa samalla kirjaimella. Ja loppuosahan oli sama.

 

Voisipa Nils Holgerssonkin liittyä tähän...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haettava oli tosiaan Vultee XP-54 "Swoose Goose" (Kerran lentänyt Hughes Hercules oli Spruce Goose). Nils H lenteli hanhen selässä..

 

Marraskuussa 1939 USA:n armeijan ilmailuvoimat lähetti R-40C-tarjouspyynnon  hävittäjästä, jonka piti olla aikalaisiaan kaikissa suhteissa parempi. Kaikkiaan yli 50:stä ehdotuksesta neljä otettiin harkintaan . Niiden takana olivat Bell, Curtiss, Northrop ja Vultee.

 

XP-54:ssä oli työntöpotkuri ja kaksi perärunkoa. Koska ohjaamo haluttiin paineistettavaksi, kuomu rakennettiin kiinteäksi. Pilotti nostettiin koneeseen tuolissaan alakautta eli kyseessä oli yhden hengen hissi. Samalla koneessa oli USA:n ensimmäinen heittoistuin, koska pelkona oli ohjaajan joutuminen työntöpotkuriin.

 

Koneesta tehtiin kaksi protoa. Toinen niistä lensi vain kerran.

 

http://home.att.net/~jbaugher1/p54.html

 

http://www.daveswarbirds.com/usplanes/aircraft/xp-54.htm

 

Vultee Aircraft fuusioitui Consolidatedin kanssa ja muodosti Consolidated Vultee Aircraft Corporationin. Nimi lyhentyi muotoon Convair. Ja niitähän nähtiin Suomenkin taivaalla.

 

Antille vuoro.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kotimaisen ansiolentoyrityksen tilauslento suomesta vieraaseen valtioon sotilaskentälle, navigaatiovälineinä magneettikompassi ja vanha koulukartta "skandinavia ja suomi".

 

Mitä missä milloin millä kuka ja miksi?

 

 

ps. äskeinen oikea vastaus googlella ilman lievintäkään tiedonmurusta asiasta, tehkääs sama tämän kanssa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ettei vaan vastaus Antin kysymykseen ollut Vanha Rouva Dakota -kirjassa, jossa pieni ikkunasta sisään päässyt puhuri vei HS-kuskien kartat Kronstadin edustalle fosforipäästöjen syötäväksi. Ja HS:t oli menossa huoltoon Leningradiin.

 

Ja ihan ulkomuistista muistan tällaisen lukeneeni, ilman mitään Googolia  ;D

 

Ja ilman lähdekirjastoakin, Arne vei tänään täältä työmatkan päältä viimeisen mukana olleen käsikirjan. Tosin MiGin osat jäivät vielä referenssiksi, mutta niistä ei tässä ole hyötyä.*

 

* Sisäpiirin juttu

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailu on täys uskomattomia sattumuksia. Näistä rukkaskurssilla hekoilleista ei kuitenkaan ole kysymys. Lentsikalla tässä mentiin ja perillekin osattiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jopas on hiljaista...

 

Moottoripyöräkilpailut liittyvät suoraan tähän lentoon. Lehmät ja Armi Kuusela firman ilmailuun yleisemmin...

 

Jokohan tällä ylitsevuotavalla vihjeistöllä lähtee :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko Imatran ajot sitten tuo kilpailu, silmäilin muuten ilkka tuota kirjaa, siellä ei taidettu karttoja hukata isosti.

Eli arvauspuolelle menee mutta Hansalla aikoinaan tehdyt suomen kiertojutut voisivat hyvinkin sopia.Silloinhan käytiin itäpuolella ja itelläni on tuollainen Karta över Finland vuodelta 1940 ja utarbetad av Generalstabens Litogr.Anstalt sillä tuollaisen naapurimaiden keikan huoletta voisi ajella.

Näkyy nimittäin Norjasta lähtienLaatokka ja Stockholm missä on painettukkin.

Eihän tuo näin mennyt mutta tiedätte että minulta löytyy Kartta. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole Imatran ajot ja myöhempää aikaa on kuin Hansamatkailu. Sehän taisi olla valtion ilmailullisen voimatoimiyhtymän turnee, tässä operoi yksityinen tilauslentofirma.

 

Konetyypinkin jolla kysytty keikka tehtiin saattaa yhä nähdä ihan livenä. Itse taisin viimeksi törmätä Pudasjärven lentotapahtumassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Synkkää yksinpuhelua :(

 

Kuulkaas ny äijät, äläkää ny oloko köppääsiä ja nuan hilijaa, ei tämä ny näin vaikiaa oo.

 

Kysymyksessä saattaa olla pientä paikallistakin väriä. Ja oikeasta suunnasta onkin jo vihjettä riviä ylempänä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään