Kirjoitettu Lokakuu 26, 2007 Minä vastaan tuohon Teron kyssäriin: Boeing 377 Stratocruiser Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 26, 2007 Jos ketjua halutaan kivuttomasti jatkaa vanhalla periaatteella niin Ari A:n ehdotus lienee hyvä kompromissi. Päästäänpä ainakin eteenpäin. Kimmolla on toki veto-oikeus oikean kysymysvuoron haltijana. Hissistä: Ari K ja Juha eivät ole oikeilla apajilla. Tyypin lisäksi kaipasin vastauksessa selvitystä siitä, millainen hissi ehdotetussa koneessa oli/on? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 26, 2007 Iltaa eli kone käytössä kahen viikon viiveellä suunnilleen, oma kone muussina ja huollossa kohta kait tämäkin. Tietokonekirjasto ketuillaan mutta ehdotan ilmalaivatyyppistä laitetta johon nostettiin matkustajat. Kunhan toivottavasti saan oman koneeni takaaschin voin jopa kertoa mitä tarkoitin t:aw Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 27, 2007 Presidetti Rooseveltin C-54 Skymaster "Sacred Cow", hissi oli Rooseveltin pyörätuolia varten. Kone on nähtävissä National Museum of the United States Air Force, Ohiossa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 27, 2007 Juhalta hyvä löytö. Etsitty on kuitenkin vanhempaa tekoa. Helpotetaan kertomalla, että Sacred Cown tavalla myös nyt haettavassa hississä istuttiin ja sekin oli tarkoitettu vain yhdelle henkilölle. Samaten vain yksi ilma-alusyksilö nousi ilmaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 27, 2007 Liittyiskohan Yhdysvaltain sisallissotaan ja tahystyspalloihin? Jotenkin erittain hamara muistikuva moisesta lukemisesta vuosia sitten... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2007 Ei ole ilmaa keveämmistä kyse. Haetussa oli hissistä huolimatta vain yksi kerros. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2007 Vaihdetaanpa sisallissotaa Yhdysvalloista Espanjaan. Eikos kaytossa siella ollut JU-52 pommikoneita, joiden ala-ampumo voitiin vinssata ylos-alas? Toinen vaihtoehto voisi olla Armstrong Whithworth Whitley, jossa oli samankaltainen mekanismi, mutta se taisi olla vasta Espanjan sisallissodan jalkeen? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2007 Vaihdetaanpa sisallissotaa Yhdysvalloista Espanjaan. Eikos kaytossa siella ollut JU-52 pommikoneita, joiden ala-ampumo voitiin vinssata ylos-alas? Toinen vaihtoehto voisi olla Armstrong Whithworth Whitley, jossa oli samankaltainen mekanismi, mutta se taisi olla vasta Espanjan sisallissodan jalkeen? Tämä hissattava ampumo oli Junker Ju-86 pommarissa jota testattiin Espanian sisällissodassa. Tässä linkissä näkyy ala-asennossa tuo ampumo: http://homepage.eircom.net/~steven/images/ju86k.jpg T: Perttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2007 Seppo ja Perttu löysivät mielenkiintoiset konetyypit. Ilman muuta noita alaslaskettavia ala-ampumoitakin voi pitää jonkinlaisina hisseinä, mutta ei ihan termin perusmerkityksessä. Aiempi vinkki vain yhdestä lentäneestä koneesta ei myöskään sovi kuvaan. Haettavassa koneessa oli jotain muutakin ensimmäistä omassa maassaan. Se liittyy erittäin läheisesti tähän hissiin. Tietoa ja kuvia haettavasta löytyy netistä runsaasti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2007 Mietin jo aikaisemminkin Do-X:ää mutta en kyllä keksi että siinä olisi ollut hissi. Muuten sopisi tohon speksiin. Perttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2007 Do-X:ssä on jotain jota haettavassakin - tosin vain 1/6-osa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2007 Do-X:ssä on jotain jota haettavassakin - tosin vain 1/6-osa. Hindenburg kannen A ja B välillä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2007 Pahoittelen, toisin kuin aiemmin väitin, etsittävää tyyppiä valmistettiin peräti kaksi lentävää yksilöä. Toinen niistä siis lensi vain kerran. Vaikka tuolla alussa ketjun perinteiden mukaisesti mainittiin ilma-alus, nyt on kyllä termillä "kone" haettavat jo rajattu kiinteäsiipisiin. Lisävinkki: haettavan lentokoneen lempinimestä jälkimmäinen puolisko on sama kuin erään toisen harvinaisen ilma-aluksen. Se vain on paljon kuuluisampi. Ratkennee? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 30, 2007 Eipä ratkennut, Caproni ei ole ratkaisu. Haettu konetyyppi oli viimeinen valmistajatehtaan nimissä ilmavoimille tehty. Seurasi fuusio, jonka tuloksena olleen yhtiön tuotteita lensi kansallisen lentoyhtiömmekin riveissä. Lempinimen alkuosa alkaa ja loppuu haettavassa ja siinä kuuluisammassa samalla kirjaimella. Ja loppuosahan oli sama. Voisipa Nils Holgerssonkin liittyä tähän... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 30, 2007 Vultee xp-54 swoose goose. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 30, 2007 Haettava oli tosiaan Vultee XP-54 "Swoose Goose" (Kerran lentänyt Hughes Hercules oli Spruce Goose). Nils H lenteli hanhen selässä.. Marraskuussa 1939 USA:n armeijan ilmailuvoimat lähetti R-40C-tarjouspyynnon hävittäjästä, jonka piti olla aikalaisiaan kaikissa suhteissa parempi. Kaikkiaan yli 50:stä ehdotuksesta neljä otettiin harkintaan . Niiden takana olivat Bell, Curtiss, Northrop ja Vultee. XP-54:ssä oli työntöpotkuri ja kaksi perärunkoa. Koska ohjaamo haluttiin paineistettavaksi, kuomu rakennettiin kiinteäksi. Pilotti nostettiin koneeseen tuolissaan alakautta eli kyseessä oli yhden hengen hissi. Samalla koneessa oli USA:n ensimmäinen heittoistuin, koska pelkona oli ohjaajan joutuminen työntöpotkuriin. Koneesta tehtiin kaksi protoa. Toinen niistä lensi vain kerran. http://home.att.net/~jbaugher1/p54.html http://www.daveswarbirds.com/usplanes/aircraft/xp-54.htm Vultee Aircraft fuusioitui Consolidatedin kanssa ja muodosti Consolidated Vultee Aircraft Corporationin. Nimi lyhentyi muotoon Convair. Ja niitähän nähtiin Suomenkin taivaalla. Antille vuoro. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 30, 2007 Kotimaisen ansiolentoyrityksen tilauslento suomesta vieraaseen valtioon sotilaskentälle, navigaatiovälineinä magneettikompassi ja vanha koulukartta "skandinavia ja suomi". Mitä missä milloin millä kuka ja miksi? ps. äskeinen oikea vastaus googlella ilman lievintäkään tiedonmurusta asiasta, tehkääs sama tämän kanssa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 30, 2007 Ettei vaan vastaus Antin kysymykseen ollut Vanha Rouva Dakota -kirjassa, jossa pieni ikkunasta sisään päässyt puhuri vei HS-kuskien kartat Kronstadin edustalle fosforipäästöjen syötäväksi. Ja HS:t oli menossa huoltoon Leningradiin. Ja ihan ulkomuistista muistan tällaisen lukeneeni, ilman mitään Googolia Ja ilman lähdekirjastoakin, Arne vei tänään täältä työmatkan päältä viimeisen mukana olleen käsikirjan. Tosin MiGin osat jäivät vielä referenssiksi, mutta niistä ei tässä ole hyötyä.* * Sisäpiirin juttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 30, 2007 Ilmailu on täys uskomattomia sattumuksia. Näistä rukkaskurssilla hekoilleista ei kuitenkaan ole kysymys. Lentsikalla tässä mentiin ja perillekin osattiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 31, 2007 Jopas on hiljaista... Moottoripyöräkilpailut liittyvät suoraan tähän lentoon. Lehmät ja Armi Kuusela firman ilmailuun yleisemmin... Jokohan tällä ylitsevuotavalla vihjeistöllä lähtee Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 31, 2007 Olisko Imatran ajot sitten tuo kilpailu, silmäilin muuten ilkka tuota kirjaa, siellä ei taidettu karttoja hukata isosti. Eli arvauspuolelle menee mutta Hansalla aikoinaan tehdyt suomen kiertojutut voisivat hyvinkin sopia.Silloinhan käytiin itäpuolella ja itelläni on tuollainen Karta över Finland vuodelta 1940 ja utarbetad av Generalstabens Litogr.Anstalt sillä tuollaisen naapurimaiden keikan huoletta voisi ajella. Näkyy nimittäin Norjasta lähtienLaatokka ja Stockholm missä on painettukkin. Eihän tuo näin mennyt mutta tiedätte että minulta löytyy Kartta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 31, 2007 Eipä ole Imatran ajot ja myöhempää aikaa on kuin Hansamatkailu. Sehän taisi olla valtion ilmailullisen voimatoimiyhtymän turnee, tässä operoi yksityinen tilauslentofirma. Konetyypinkin jolla kysytty keikka tehtiin saattaa yhä nähdä ihan livenä. Itse taisin viimeksi törmätä Pudasjärven lentotapahtumassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 1, 2007 Synkkää yksinpuhelua Kuulkaas ny äijät, äläkää ny oloko köppääsiä ja nuan hilijaa, ei tämä ny näin vaikiaa oo. Kysymyksessä saattaa olla pientä paikallistakin väriä. Ja oikeasta suunnasta onkin jo vihjettä riviä ylempänä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla