Kirjoitettu Marraskuu 5, 2007 Noinkin väljähköön kysymykseen tämäkin voisi olla oikea vastaus: Avia S-199 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 5, 2007 Tarjotaan, että Supermarine Spiteful. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 5, 2007 Väljä ja väljä..... ei tänne auta paljon helppoja tiputella Tempest sikäli tietysti olisi voinut olla että Sea Furyhan perustui pitkälti juuri siihen, mutta ainakin omasta mielestäni se oli jo menestys sinänsä. Jukka on kuitenkin jo niin lähellä että taisi olla liian helppo tämäkin. Yhdistätkö vielä tuon vihjeen jotenkin niin kerron sen jälkeen kuinka kompastuin omaan näppäryyteeni....... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 5, 2007 Jukka on kuitenkin jo niin lähellä että taisi olla liian helppo tämäkin. Yhdistätkö vielä tuon vihjeen jotenkin niin kerron sen jälkeen kuinka kompastuin omaan näppäryyteeni....... Jos tarkoitat vihjeelläsi tuota "perintöä eteenpäin", niin olisiko se voimalaite Rolls-Royce Griffon, jota menestyksellä on käytetty useassa englantilaisessa konetyypissä Spitefullin jälkeenkin? Vai oliko se P-51 Mustangista jo tuttu trapetsimallinen laminaarisiipi, joka poikkesi siten paljon Spitfiren elliptisestä. Spitefulin laminaarisiipi jäi tavallaan myös "perinnöksi" tuleviin konetyyppeihin, sillä sen perusteella kehitettiin muun muassa Supermarine Attacker suihkukone, jossa oli sama siipi. Se tunnettiin aluksi nimellä Jet Spiteful, jonka RAF hylkäsi, mutta Fleet Air Arm (Royal Navy) otti konetyypin käyttöön, samoin kuin Pakistan Air Force. Kannatan itse tuota jälkimmäistä "perintöä"... Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 5, 2007 Joopa Kyllä tuo on pakko hyväksyä koska se vihje olisi ollut juurikin tuo laminaarisiipi jota sittemmin Attackerissa käytettiin. Se oma kompurointini oli että varsinainen haku olisi ollut Supermarine Seafang, joka oli Fleet Air Armin tilaama Spitefulin laivastoversio, se kun oli vielä vähän harvinaisempi. Tyhmyyksissäni en sitten tullut ensin tarkastaneeksi että totta kai siinä sama siipi on. Näin ollen ei varmaan olisi kauhean fiksua jähnätä asiasta enää sen pitemmälle...... http://en.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Seafang Pingis syöttö takaisin Jukalle Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 5, 2007 Kiitti vaan ja uusi kysymys tulee tässä: "Reitit, mutta miksi?" Kun keksit, tai tiedät mitä yliviivattujen sanojen paikoilla pitää lukee, tiedät vastauksen. [ attachment removed / expired ] Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2007 Huomenta vaan, hiljaista on näköjään ollut täällä. Joten laitetaanpa vähän apuja, ja laajennetaan tätä vanhaa kuvaa. Se on vapunpäivältä vuodelta 1947. [ attachment removed / expired ] Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2007 Tervehdys Valistunut arvaukseni:Lomalennoistako voisi olla kyse, Bristol siinä mainostaa mainioita koneitaan jotka kuljettavat matkailun puremia myös normaali lomaaikojen ulkopuolella. 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2007 Olisiko kuskanneet etelän hetelmiä? Siis rahtina tuoreita tomaatteja, appelsiineja jne engelsmannien pöytiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2007 Olisiko kuskanneet etelän hetelmiä? Siis rahtina tuoreita tomaatteja, appelsiineja jne engelsmannien pöytiin. Oikea vastaus tulee Arilta: "etelän hetelmät". Sota-aikana oli huonosti näitä "mahtottoman hyviä etelän hetelmiä" saatavana, ja tuo oli suurta juhlaa, kun niitä alkoi taas saada. Niin se oli kuulemma Suomessakin. Kysymyksen kuvan teksti kuuluu: "The Fruit Routes... For many months Bristol Freighters have been flying the routes shown, bringing fresh fruit to Britain." [ attachment removed / expired ] Jukka Ari jatkaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2007 Pelkkä onnekas arvaus. Laitetaanpas nyt tähän väliin tällainen: Mitä tällä lomakkeella kyseltiin, milloin ja kuka kyseli? [ attachment removed / expired ] Lomakkeesta leikattu osa pois. Jos ei kukaan keksi, niin lisätään puuttuva osa. a Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2007 Veikataanpa että, ilmailuhallinto kyseli 1950-luvulla Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2007 kumpikaan ei täsmää (kyselijä ja vuosiluku) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2007 Arvatakseni jotain. Lentokokemusta kyseltiin reservipalvelusta varten, kysyjänä ilmavoimat, 1968? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2007 Vuosiluku on melko lähellä, muut ei sinnepäinkään Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2007 Helpotentaanpas laittamalla koko lomake Mitä tällä lomakkeella kyseltiin, milloin ja kuka kyseli? [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2007 PIK kysyi päättääkseen millainen lentokone kannattaisi suunnitella. n. 1970 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2007 Oliskos kyselijä Polyteknikkojen ilmailukerho , vuosi 1965 ja tulevan konetyypin suunnittelua varten EDIT :äähh, hidas hämäläinen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2007 Arvataan vielä lisää, tehtiinkö tämän kyselyn pohjalta 12-paikkainen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2007 PIK kysyi päättääkseen millainen lentokone kannattaisi suunnitella. n. 1970 Kaima alkaa olla hehtaareilla, mutta kysyjä ei ollut PIK vaan... Ei pelkästään suunniteltavaa konetta vaan... Vuosi oli 1969 Ja valituksi tuli... Ei ollut kakstoistapaikkainen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2007 Olisiko lomakkeen laatija ollut Ilmailuliiton purjelennon keskustoimikunta? Seuraavana vuonna 1970 SIL:n hallitus päätti toimikunnan esityksestä elvyttää suomalaista purjelentokoneiden suunnittelua. Kone on siis PIK-20? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2007 Olisiko lomakkeen laatija ollut Ilmailuliiton purjelennon keskustoimikunta? Seuraavana vuonna 1970 SIL:n hallitus päätti toimikunnan esityksestä elvyttää suomalaista purjelentokoneiden suunnittelua. Kone on siis PIK-20? Ei osumia. Korjaus tuohon edelliseen vinkkiin. Kyllähän siis suunniteltavaa konetyyppiä kysyttiin, mutta kysymykseen sisältyi muutakin. Kohta lisää vinkkiä, täytyy kaivaa lähde esille. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2007 Kertaukseksi: Vuosi oli 1969. Lomakkeella kyseltiin sopivaa lentokonetyyppiä suunniteltavaksi ja ...? Valittavina oli 1. 2-paikkainen hinaus- ja koulukone 2. 2-paikkainen ambfibio 3. 1-paikkainen moottoripurjehtija 4. 2-paikkainen moottoripurjehtija Kuka kyselyn järjesti? Vihje: ko. lomake oli laajasti ilmailupiireihin leviävässä mediassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2007 Kertaukseksi: Vuosi oli 1969. Lomakkeella kyseltiin sopivaa lentokonetyyppiä suunniteltavaksi ja ...? Valittavina oli 1. 2-paikkainen hinaus- ja koulukone 2. 2-paikkainen ambfibio 3. 1-paikkainen moottoripurjehtija 4. 2-paikkainen moottoripurjehtija Kuka kyselyn järjesti? Vihje: ko. lomake oli laajasti ilmailupiireihin leviävässä mediassa. Veikataan kyselijäksi Teknillisen korkeakoulun lentotekniikan laboratoriota (sittemmin kevytrakennetekniikan laboratorio). Kyselyyn ei saatu kuin 150 vastausta ja voittaja oli vaihtoehto yksi. Tästy syntyi sitten PIK-19 Muhinu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 6, 2007 Veikataan kyselijäksi Teknillisen korkeakoulun lentotekniikan laboratoriota (sittemmin kevytrakennetekniikan laboratorio). Kyselyyn ei saatu kuin 150 vastausta ja voittaja oli vaihtoehto yksi. Tästy syntyi sitten PIK-19 Muhinu. Näinhän se oli. Kysely oli Ilmailussa 05/69. Ja kysyttiin nimenomaan "Mistä suomalainen lentokone sarjatuotantoon?" Tämä oli tiettävästi Suomen ensimmäinen ilmailun mielipide- ja markkinatutkimus. Vastauksia tuli Ilmailun 12/69 mukaan "satakunta", suurin osa kerhojen "junttapäätöksiä". Ilmailun levikki oli n. 6000, joten vastausprosentti ei ollut kovin suuri. Teemu saa jatkaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla