Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Kiitos Ari. Sattuneesta syystä tuli luettua Lentäjän näkökulma III hiljattain ja sieltähän se vastaus löytyi.

Sitten kysymystä kehiin.

 

Tässä kuvassa neito kurvaa erään käännepisteen lähettyvillä, minkä?

Vastaukseksi kelpaa nimi, numero tai koordinaatit.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Ari. Sattuneesta syystä tuli luettua Lentäjän näkökulma III hiljattain ja sieltähän se vastaus löytyi.

Sitten kysymystä kehiin.

 

Tässä kuvassa neito kurvaa erään käännepisteen lähettyvillä, minkä?

Vastaukseksi kelpaa nimi, numero tai koordinaatit.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Oisko tuossa Loimaan siilot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, kaivellaan nyt sitten vanhaa asiaa.

 

Kysytyssä lennossa kyydittiin kotimaahansa Seinäjoella moottoripyöräkisoissa loukkaantunut ruotsalainen kilpailija joka ei halunnut jäädä tänne sairastamaan. Silloinen lähin kenttä oli Vännasissa ja sotilaskenttä jonne saatiin poikkeuslupa siviilikoneelle mutta vain kahden tunnin rakonen johon oli osuttava. Vanhalla koulukartalla homma hoitui.

 

Lennon ja Lentoveikkojen alkuvuosien (51-55) pilotti oli Ilmari Martikkala, myöhempi autokauppias ja kiinteistövälittäjä. Vuodet 55-58 lentäjä oli Martti Herranen. Sitten kone myytiin Tanskaan. Erään tiedon mukaan kone olisi sieltä kulkeutunut Etiopiaan Haile Selassie nimiselle kaiffarille... Selvittäköön joku tämän legendan jos pystyy.

 

 

Tässä olis koneen koko historia:

 

Tyyppi oli siis S.A.I. KZ-VII U-4 Lærke, sarjanumeroltaan 175 ja valmistui Kastrupissa vuonna 1947. Rekisteröitiin 30.6.48 Tanskan rekisteriin tunnuksella OY-ABR ja lentokelpoisuustodistuksen numerolla 284. Omistajana oli Poul Andersen Odensesta. Poistettiin rekisteristä 12.7.1949 Suomeen myytynä. Rekisteröitiin täällä 4.7.49 tunnuksella OH-KZD (rek.no 89), omistajanaan Lentopalvelu Sundström & Leppänen Helsingistä. Omistajaksi tuli R.Sundström 7.9.49 Helsingistä, 3.3.51 Seinäjoen Lentopalvelu Oy Seinäjoelta, 24.5.51 Lentoveikot Oy Seinäjoelta ja poistettiin 5.2.58 Tanskaan myytynä. Rekisteröitiin Tanskan rekisteriin 4.9.58  tunnuksella OY-ADT ja lentokelpoisuustodistuksen numerolla 405, omistajanaan K.A.Rasmussen Kööpenhaminasta. Koneen osti 24.7.61 Svend Fjeldsted Hansen Århusista ja se tuhoutui 26.2.64 Sejrøbugtenissa. Poistettu 13.1.66.

 

Koskisen Harrin "Asioista perillä oleva taho" lisäsi vielä, että kaputti tapahtui huonossa säässä mereen ja pilotti kuoli kaputissa. Kone oli ollut kadoksissa yli puoli vuotta.

 

Edit: anonyymin henkilön nimike vaihdettu oikeaksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Ari. Sattuneesta syystä tuli luettua Lentäjän näkökulma III hiljattain ja sieltähän se vastaus löytyi.

 

Tässä kuvassa neito kurvaa erään käännepisteen lähettyvillä, minkä?

Vastaukseksi kelpaa nimi, numero tai koordinaatit.

Sen siitä saa, kun jakelee lähteitä ensin ympäriinsä...

 

Jouni lienee oikeassa. Hyvin kyllä asutus katoaa puiden taakse tästä kulmasta.

Sitä vaan ihmettelen, että neito kaartelee rekisteritunnuksettomalla koneella. Mahtaako kone totella tunnusta 883 ja neito nimikirjaimia H.N.?

(vahvasti offtopic mutta olkoon...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen siitä saa, kun jakelee lähteitä ensin ympäriinsä...

 

Jouni lienee oikeassa. Hyvin kyllä asutus katoaa puiden taakse tästä kulmasta.

 

 

Ei taida olla Jouni oikeassa. Luulisin.

 

Mutta mä tiedän mä tiedän!! En vaan voi vastata kun en tänään ehdi keksimään mitään hyvää kysymystä tänne.  ;D

 

Cheers,

 

Harri  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen siitä saa, kun jakelee lähteitä ensin ympäriinsä...

 

Jouni lienee oikeassa. Hyvin kyllä asutus katoaa puiden taakse tästä kulmasta.

Sitä vaan ihmettelen, että neito kaartelee rekisteritunnuksettomalla koneella. Mahtaako kone totella tunnusta 883 ja neito nimikirjaimia H.N.?

(vahvasti offtopic mutta olkoon...)

 

Tunnuksen laitoin piiloon edes vähän vaikeuttamaan muuten helppoa kysymystä, oikeaa vastausta tosin ei ole vielä tullut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

61:15.860N, 022:24.860E, Riste

 

Jormalla on oikea vastaus ja kysymysvuoro.

Kuvassa on taustalla Risteen viljasiilo ja etualalla Kokemäenjoki.

Arille: Tunnus ei ole 883 vaan 770.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan taas helppo.

 

Janne Hormalla yksi enemmän kuin Simo Kuusistolla, Matias Viitasella ja Markku Kuittisella yhtä monta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ollut tämäkään. Ulkomuistista Kuittisella on kaksi maailmanmestaruutta ja pronssi, Jannella pronssi ja Viitasella hopea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ollut tämäkään. Täsmennetään: Janne Hormalla yksi enemmän kuin Simo Kuusistolla, Matias Viitasella ja Markku Kuittisella yhtä monta, mutta ei sama kuin Jannella.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaivataanko lisää vihjeitä. Mainittujen herrojen kanssa samaan ryhmään kuuluu myös kaksi naista, Pirjo Lemmetyinen ja Inkeri Peltovuori.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän se, Satakunnan malja on jaettu vuodesta 1952 vuosittain parhaasta purjelentosuorituksesta. Viitanen ja Kuittinen ovat saaneet sen 7 kertaa, Janne 4 ja Simo Kuusisto 3 kertaa. Mainitut naiset ovat saaneet sen kumpikin kerran. Koeta Hannu keksiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän se, Satakunnan malja on jaettu vuodesta 1952 vuosittain parhaasta purjelentosuorituksesta. Viitanen ja Kuittinen ovat saaneet sen 7 kertaa, Janne 4 ja Simo Kuusisto 3 kertaa. Mainitut naiset ovat saaneet sen kumpikin kerran. Koeta Hannu keksiä.

 

DUH..ei kai siinä muuta auta :/

 

No, otetaan sitten tämmöinen: Kirjaimet DG ovat erään purjekonetehtaan tunnusmerkkeinä. Sama kirjainpari sopii myös eräseen henkilöön, joka oli ensimmäinen eräässä suorituksessa - omassa luokasssaan. Koneena ei kuitenkaan ollut DG. Kenestä on kysymys?

 

Olen hieman huonosti koneen ääressä tämän illan, joten elkää hermostuko, jos menee huomiseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Darryl Greenamyer.

 

Blue skies !

 

Rod  8)

 

Eipä ollut ko. hemmo. Annettakoon pieni lisävihje: harttu henkilökin kuuluu "nostoväkeen" eli saavutus on tehty ilman moottoria...

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka

Turhapuro mainitsi jossain elokuvassa olevansa Uuno D.G. Turhapuro D.G oli kuulemma lyhenne etunimistä David Goliat. ;D

Ja vaikka olisikin oikein niin älkää nyt sentään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään