Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

En tiedä löytyykö googlettamalla mitään. Että ei menisi liian vaikeaksi Bromma ja Östermalm paikkoina liittyvät tähän muullakin tavoin ensimmäiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapaukseen liittyy tunnetumpi henkilö N.O. Sefeldt joka oli ensimmäinen euroopassa tähän lentotapahtumaan liittyen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska kysymys on hieman huonosti asetettu :-[, annetaan lisävihjeenä että Carl Ljungberg oli "viran" puolesta aivan ensimmäinen.

 

Edit: typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nils Olof Sefeldt oli ruotsin ensimmäinen helikopterilentäjä. Kysytyn Hägerrothin rooli ei voine olla vaikeaa arvata ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa pikkujouluaika painaa päälle tietäjillä :laugh: Kovinkaan moni ei ole näköjään kirjautuneena.

 

Toisella kotimaisella googlettamalla vastaus, tai arvaus pitäisi löytyä helposti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenta!

 

Ei viitsi Näkkärillä googlettaa eikä ole sopivat lähdeteoksetkaan mukana täällä Suomen Etelässä.

 

Kyynisenä kopteriharrastajana arvaan että henkilö oli ensimmäinen Ruotsissa pyrstöroottoriin kävellyt ja kuollut.

 

Safe skies!

 

Rodney

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan näin onnettomasti ei tapahtunut. Jäljillä kuitenkin ollaan, tapaus liittyy helikopteriin ja päivämäärä tälle "virallisesti" ensimmäiselle oli 20.2.1947.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltaa.

Että ketju jatkuisi eteenpäin, kerrotaan taustatietoa.

 

Nils Olof Sefeldt oli Ruotsin ensimmäinen helikopterilentäjä. Sefeld kävi helikopteri- lennononopettajakoulutuksen Bell aircraft Corp-yhtiössä 1946. Hän suoritti samalla amerikkalaisen lentolupakirjan. Sefeldt oli pohjoismaiden ensimmäinen helikopterilentäjä ja ensimmäinen helikopterikouluttaja euroopassa.  Oli ruotsin ilmaviomissa upseerikokelaana 1933 ja valmistuessaan 1936 lennonopettajaksi toimi ilmasotakoulussa 1939-40. Siirtyi Ostermalms Aero AB:n palvelukseen 1945. Helikopterikoulutuksen jälkeen takaisin ilmavoimiin Nattjaktflottiljen F 1 Västeråsiin. Sittemmin kait SAS:lle lentokapteeniksi.

 

Ruotsin ensimmäinen helikopterilento tehtiin lähteiden mukaan 14.2.1947, yksilön rekisterinumero oli SE-AZT. Koneena oli Bell 47B. Lentäjänä oli Sefeldt. Kirjassaan Autogiros och helikoptrar, hän kertoo että kokeiluja ja testilentoja tehtiin, mainitsematta muuten ketään kyydittäviä.

 

Helikopterin virallinen ensilentopäivämäärä ruotsissa on  20.2.1947. Kirjassaan Sefeldt mainitsee kuvatekstissä samalla päivällä, "förare författaren, passaserage poliskommissarien Erland Hägerroth i  Östermalms distrikt".

 

Kysymyksen laittamisen jälkeen, vasta löysin ruotsalaiselta sivustolta aikajanan, jossa kerrotaan ensimmäiset lennot. Sefeldtin kirjaa lukiessani luulin että viralliset ovat myöhemmin. 14.2 1947 testilennoilla "ilmailuhallinnon" ylijohtaja Carl Ljunberg oli kuitenkin kyydissä, joten hän on ensimmäinen matkustaja.

 

Konetta testailtiin 14.2  ja koneella ei ollut käsittääkseni "lentolupaa". Helikopterin virallisessa ensiesittelyssä rekisterinumero oli vaihtunut SE-AZT sitten virallisesti SE-HAA. Myöhemmin myös yksilöt SE-HAB ja SE-HAC rekistöröitiin.

 

Kysymykseni menetti merkityksen siinä vaiheessa, kun huomasin muitakin olleen kyydissä :(

 

Sefeldt piti kuitenkin kirjassaan 20.2.1947 helikopterin ensilentona ruotsissa, joten pidän ensimmäistä matkustajaa "passagerare" poliisina joka oli Hägerroth.

 

Jorma voinee jatkaa näkkärillä.

Edit :typo ja vielä ensipäivämäärä väärin 14.2 ei 17.2

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pentti,

 

Tämä vuoro tuli yllätyksenä ja ansiotta ja sai minut vaikeuksiin heti aamulla. Onneksi alkuviikosta saamani julkaisu pelastanee minut ja on toivottavasti luotettava lähde.

 

mikä oli ensimmäinen mannertenvälinen sotilaallinen ilmakuljetusoperaatio ?

 

Mistä, mihin, milloin, yksikkö?

 

Valetta liittyi myöhemmin kiinteästi yksikön ja osaanottajen kohtaloon.

 

Blue skies !

 

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyjän "tietäen", vastaus tuskin on näin yksinkertainen  :-[. Kuitenkin täytyy yrittää ....

 

Heinäkuussa 1936 Luftwaffen Ju 52 kuljetti Francon joukkoja Espanjan Marokosta Espanjaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä vastaus Juhalta!

 

Päästiin heti toista maailmansotaa vanhempiin tapahtumiin. Kyseessä on kuitenkin Espanjan sisällisotaa aiempi tapahtuma.

 

Rod

 

P.S. Yleensä tapauksessani yksinkertaista on vain kysyjä itse.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan kyseessä 1921 tai 1922 RAF 45 tai 55 squadron DH9:t tai Vickers Vernonit joko Somalian tai Irakin taivailla. Lähtöpaikkana Kairo tai Konstantinopolin Euroopan puoleiset alueet.

 

Kyseiset koneet olivat ainakin ensimmäisiä kykenemään kuljettamaan joukkoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä että vastauksia alkaa tulla kiihtyvään tahtiin.

 

Ei liity Vernoneihin eikä D.H.9 koneisiin Irakissa tai Somaliassa 1921-22. Ei myöskään Italian Abessinian valloitukseen 1930-luvulla.

 

On kaikkia näitä vanhempi tapaus.

 

Rod  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kokeillaan vielä tätä:

LZ 104 (L 59)

Maiden flight: 10/10/1917

Between November 21 to 25, 1917, the L 59 conducted a flight to Africa from Jambol, Bulgaria. This was the first intercontinental flight of any airship. 13,9 tons  of cargo, consisting of arms, munition, medicine and first aid, was brought to the German colonial troops.

After having already flown more than half the distance, the L 59 was ordered to return by a radio voice signal. It was then sent on raids throughout the Mediterranean Sea. On April 7,1918, the airship caught flames and crashed in the  Straight of Otranto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bingo, Ilkka !

 

Tämän tapauksen Dr. Alfred Price kertoo Aeroplane Monthly, heinäkuu 2004, artikkelissaan.

 

ilmalaiva L.59 yritti lentoa Saksan Itä-Afrikkaan (Tansania) viemään tarvikkeita saksalaisille joukoille. Sotatilanteen takia ilmalaiva kutsuttiin takaisin kun se oli Khartoumin tasalla ja lentänyt jo yli puolet matkasta. Suoritetun lennon pituus oli noin 6800km ja aika 95 tuntia.

 

Ilmalaiva oli rakennettu erityisesti tätä yhdensuuntaiseksi ajateltua tehtävää varten. Rahdin lisäksi sen materiaalia ja laitteita oli tarkoitus käyttää Itä-Afrikan joukkojen hyväksi.

 

Hyvin ja nopeasti löydetty. Ei tarvinnut muita vihjeitä kuin vanhempi tapaus.

 

Kysymysvuoro Ilkalla, ole hyvä!

 

Rodney

 

P.S. Valetta oli viimeisen lennon kohde.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bingo, Ilkka !

 

Tämän tapauksen Dr. Alfred Price kertoo Aeroplane Monthly, heinäkuu 2004, artikkelissaan.

 

ilmalaiva L.59 yritti lentoa Saksan Itä-Afrikkaan (Tansania) viemään tarvikkeita saksalaisille joukoille. Sotatilanteen takia ilmalaiva kutsuttiin takaisin kun se oli Khartoumin tasalla ja lentänyt jo yli puolet matkasta. Suoritetun lennon pituus oli noin 6800km ja aika 95 tuntia.

 

Ilmalaiva oli rakennettu erityisesti tätä yhdensuuntaiseksi ajateltua tehtävää varten. Rahdin lisäksi sen materiaalia ja laitteita oli tarkoitus käyttää Itä-Afrikan joukkojen hyväksi.

 

Hyvin ja nopeasti löydetty. Ei tarvinnut muita vihjeitä kuin vanhempi tapaus.

 

Kysymysvuoro Ilkalla, ole hyvä!

 

Rodney

 

P.S. Valetta oli viimeisen lennon kohde.  ;D

 

Umpikiero tyyppi (tuohon viimeiseen vihjeesen viitaten), sanon vaan...    :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kierous pois, sehän oli selvä vihje, täällä kun on tottunut selviin vihjeisiin.

 

Menin lankaan tuohon aikaisempaan vastaukseeni, koska Vickers Vernonilla kuskattiin porukkaa Irakissa 1921 eräässä evakuointioperaatiossa 70 henkilöä ja tuotiin takaisin 480 sotilasta... ja DH9:iä käytettiin ambulanssikuljetuksiin Somaliasta.

http://www.raf.mod.uk/rafcms/mediafiles/F21C6257_ABD1_7132_E8716B8C2DA98948.pdf

 

Kaikkea uutta sitä oppiikin. Kovasti mainostavat jopa ensimmäiseksi joukkojenkuljetusoperaatioksi tuota 480 sotilaan siirtoa...

 

Mutta koska Tero Vaaraakin on kysytty täällä ketjussa joskus niin kysytäänpä minkä levyn kannessa on taiteilijan näkemyksen mukaan mukailtu D.F.W. C.V./Albatross C.II -tyyppinen kone maassa (tiedättehän, spinneri on aerodynaamisesti yhtä nokkaa sekä sylinterit hienosti tasojen välissä, mahan alla kenties Lamblin-tyyppinen jäähdyttäjä) ja ilmassa Sopwith Camel-tyyppinen lentolaite vetäen perässään jotakin.

 

Eikä kysymyksessä ole mitään haudattuna, vastauksena on siis äänilevy tyyliin artisti/levyn nimi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska täällä on hiljaista niin teen epätoivoisen arvauksen. Ehkäpä Led Zeppelin jatkoi ensimmäisen albuminsa kannen ilmailulinjaa myöhemiinkin.

 

Rodney  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LZ olisi ollut edellisen kysymyksen perään hienosti aasinsilloitettu, mutta kyse ei kuitenkaan ole tuosta ajankohtaisestakin laulu- ja soitinyhtyeestä.

 

Kysytty yhtye on varmasti kaikille suomalaisille tuttu. Levynkannessa on kannenkokoisena myös tyylitelty UH-1 Huey.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En malta olla laittamatta tätä:

 

Tässä levykannessa on "ilmiselvästikin" sakujen Albatross sekä myös Ressun "Sopwith Camel"... ;D

 

Kyseessä yhtye The Royal Guardsmen ja vuosi 1967.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

ps. jatketaan oikean vastauksen metsästystä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan näitä "läheltä piti" arvauksia... ::)

 

Vastauksessa on ainakin yksi kolmasosa konetyypeistä oikein, eli Sopwith Camel. "Artisti maksaa", tässä tapauksessa Joe Walsh niminen heppu. ;D

 

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään