Kirjoitettu Joulukuu 13, 2007 Tämä tuli selväksi... Kohtuuhelppo kysymys: mihin järjestöön kuvan lennonjohtaja kuului ? [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2007 Ekana tuli mieleen WASP ... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2007 Brittien WAAFkaan se tuskin on, joten tarjotaan vaikka Royal Canadian Air Force Women's Division Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2007 Ei osunut vielä. Sanotaan nyt näin, että järjestöllä on ajan tyyliin sopien nimenä sekä kirjainlyhenne että pitempi virallinen versio. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2007 Ja lisätään vielä, että hihamerkit eivät oikeastaan paljasta mitään, vaan pikemminkin johtavat harhaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2007 Siirrytään sitten "downunder" : Women's Auxiliary Australian Air Force (WAAAF). Olen vakaasti sitä mieltä , että kyseessä on liittoutuneiden naisjoukoista Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2007 SPARs, U.S. Coast Guard Women's Reserve. Lennonjohtajina toimi näköjään 12 naista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2007 Lähenee, muttei ole vielä ymmärtääkseni ainakaan täysin oikein. Netistä tuo kuva on kuitenkin haettu kyseisen järjestön julisteesta, joten kyllä sen pitäisi sieltä myös löytyä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2007 Lisävinkki: Järjestön kirjainlyhenne muodostaa sanan, jolla on olennainen yhteys siihen aselajiin, jonka alaisuudessa tuo järjestö oli. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2007 WAVES (Women Accepted for Volunteer Emergency Service), U.S. Navy Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2007 Jep. Women Accepted for Volunteer Emergency Service eli lyhennettynä WAVES, aallot = U.S.Navy:n ilmavoimien lennonjohtaja on kuvan värväysjulisteessa, joka löytyy WAVESin sivustolta netistä. Juha jatkaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2007 Jaahas, tämä tuli yllättäen ja pyytämättä Nyt saatte odotella uutta kysymystä muutaman tunnin (ei ole edes mitään "terävää" mielessä). Tuo nelijalkainen näet vaatii ulkoilemaan,jos vaikka lenkillä keksis jotain Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2007 Tjoo, Tämän artikkelin mukaan WAVESista myös siirtyi porukkaa SPARSseihin, eli molemmat olivat samantyyppisiä järjestöjä: http://www.uscg.mil/history/h_wmnres.html Eikä tuo kuvakaan kaukana kaiman esittämästä kysymyskuvasta ole: [ attachment removed / expired ] Eli jos tulkitsen niin SPARS oli USCG:n vastine Navyn WAVESille. Juu - Juha jatkaa edelleen, tämä ei ollut protesti, kunhan vain kaivelin vanhoja Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2007 Tosiaan hyvinkin voi olla niinkuin sanot, mutta kuva jota kysyttiin on kuitenkin WAVESin värväysjulisteesta "Share the Deeds of Victory/Join the WAVES" joka taas on printti John Falterin öljyvärimaalauksesta "Air Traffic Controller Wave Tower Operator", joten Juha oli lähempänä haettua asiaa. Näinhän sen yleensä raati tuomitsee Täältä kuvan tausta siis löytyy, vaikka itse olen julisteen kopioinut aikoinani jonkin ilmailujulistefirman sivuilta: http://www.history.navy.mil/ac/posters/wwiiwomen/wave1.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2007 No, niin jatketaan kuvalinjalla. Mikä olikaan tämä oman aikansa "ykkönen" ja mitä erikoista tällä lentämiseen liittyi ? [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2007 Englantilainen Bristol Type 138A on kone. Koneella tehtiin maailman korkeuslentoennätys 28.9.1936, 49967 jalkaa. Pilotti Squadron Leader F.R.D. Swain. Italialaiset kävivät välissä tekemässä uuden ennätyksen, mutta Bristol 138A otti ennätyksen takaisin 30.6.1937, 53937 jalkaa. Se pysyi lyömättömänä koko toisen maailmansodan ajan. Kone oli tuolloin ennätyksen aikoihin maailman suurin yksimoottorinen kone 66 jalan kärkivälillä. Lentäjällä oli happipainekypärä päässä näillä lennoilla. http://glostransporthistory.visit-gloucestershire.co.uk/JetAgeRMCbristol.htm Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2007 Siinäpä se... Taisin valita sittenkin väärän kuvan , mietin mm.tätä jukka on ystävällinen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2007 Kiitoksia Juha. Tuo toinen kuva olisi ollut paljon pahempi pala. Ensimmäisestä näki heti, että engelsmanni on kyseessä, veikkailin aluksi Vickers-tehtaan konetta. Mutta jos olisit poistanut K-alkuisen tunnuksen koneen perästä, tunnistus olisi ehkä kestänyt kauemmin. Google auttoi taas asiassa. Laitetaanpa sitten uutta kehiin: Tätä Valtion Lentokonetehtaan vientituotetta kokeiltiin myös Bristol Blenheimissä, joskin isommassa mittakaavassa. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2007 Hmm.. Sukset, potkurit, moottorinlämmittimet ja lieneekö ollut vanerikin Blennussa isommassa mittakaavassa käytössä... Muita vientituotteitahan olivat kellukkeet, mutta Blennussa niitä ei taidettu kokeilla Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2007 Tässä haetaan vain yhtä tiettyä VL:n vientituotetta. Pyydänkin Ilkkaa tarkentamaan. RLM liittyy erittäin vahvasti juuri tähän tuotteeseen. Ilkka on jäljillä... Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2007 Laitetaanpa vihjettä lisää. Tuossa Ilkan vastauksessa tavallaan löytyy ratkaisu tähän kysymykseen. Mutta en kuitenkaan voi hyväksyä suoraan mitään noista Ilkan mainitsemista osista vastaukseksi. Tavallaan käsitteet ovat liian laajoja... Noita vientituotteita tilattiin RLM:n toimesta kymmeniä tuhansia kappaleita vv.1942-43. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2007 Laitetaanpa vihjettä lisää. Tuossa Ilkan vastauksessa tavallaan löytyy ratkaisu tähän kysymykseen. Mutta en kuitenkaan voi hyväksyä suoraan mitään noista Ilkan mainitsemista osista vastaukseksi. Tavallaan käsitteet ovat liian laajoja... Noita vientituotteita tilattiin RLM:n toimesta kymmeniä tuhansia kappaleita vv.1942-43. Jukka Oisko puupotkurit? (aka. rupellit) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 14, 2007 Puhtaana arvauksena määrän perusteella vaneriset lisäpolttoainesäiliöt? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla