Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Tämä tuli selväksi...

 

Kohtuuhelppo kysymys:

 

mihin järjestöön kuvan lennonjohtaja kuului ?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei osunut vielä.

 

Sanotaan nyt näin, että järjestöllä on ajan tyyliin sopien nimenä sekä kirjainlyhenne että pitempi virallinen versio.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siirrytään sitten "downunder" : Women's Auxiliary Australian Air Force (WAAAF). Olen vakaasti sitä mieltä  ;D, että kyseessä on liittoutuneiden naisjoukoista

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähenee, muttei ole vielä ymmärtääkseni ainakaan täysin oikein. Netistä tuo kuva on kuitenkin haettu kyseisen järjestön julisteesta, joten kyllä sen pitäisi sieltä myös löytyä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisävinkki: Järjestön kirjainlyhenne muodostaa sanan, jolla on olennainen yhteys siihen aselajiin, jonka alaisuudessa tuo järjestö oli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep. Women Accepted for Volunteer Emergency Service eli lyhennettynä WAVES, aallot = U.S.Navy:n ilmavoimien lennonjohtaja on kuvan värväysjulisteessa, joka löytyy WAVESin sivustolta netistä.

 

Juha jatkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahas, tämä tuli yllättäen ja pyytämättä  ;D

 

Nyt saatte odotella uutta kysymystä muutaman tunnin (ei ole edes mitään "terävää" mielessä). Tuo nelijalkainen näet vaatii ulkoilemaan,jos vaikka lenkillä keksis jotain  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tjoo,

 

Tämän artikkelin mukaan WAVESista myös siirtyi porukkaa SPARSseihin, eli molemmat olivat samantyyppisiä järjestöjä:

http://www.uscg.mil/history/h_wmnres.html

 

Eikä tuo kuvakaan kaukana kaiman esittämästä kysymyskuvasta ole:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Eli jos tulkitsen niin SPARS oli USCG:n vastine Navyn WAVESille.

 

Juu - Juha jatkaa edelleen, tämä ei ollut protesti, kunhan vain kaivelin vanhoja  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan hyvinkin voi olla niinkuin sanot, mutta kuva jota kysyttiin on kuitenkin WAVESin värväysjulisteesta "Share the Deeds of Victory/Join the WAVES" joka taas on printti John Falterin öljyvärimaalauksesta "Air Traffic Controller Wave Tower Operator", joten Juha oli lähempänä haettua asiaa. Näinhän sen yleensä raati tuomitsee  :laugh:

 

Täältä kuvan tausta siis löytyy, vaikka itse olen julisteen kopioinut aikoinani jonkin ilmailujulistefirman sivuilta:

 

http://www.history.navy.mil/ac/posters/wwiiwomen/wave1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, niin jatketaan kuvalinjalla. Mikä olikaan tämä oman aikansa "ykkönen" ja mitä erikoista tällä lentämiseen liittyi ?

 

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Englantilainen Bristol Type 138A on kone.

 

Koneella tehtiin maailman korkeuslentoennätys 28.9.1936, 49967 jalkaa. Pilotti Squadron Leader F.R.D. Swain. Italialaiset kävivät välissä tekemässä uuden ennätyksen, mutta Bristol 138A otti ennätyksen takaisin 30.6.1937, 53937 jalkaa. Se pysyi lyömättömänä koko toisen maailmansodan ajan. Kone oli tuolloin ennätyksen aikoihin maailman suurin yksimoottorinen kone 66 jalan kärkivälillä. Lentäjällä oli happipainekypärä päässä näillä lennoilla.

 

http://glostransporthistory.visit-gloucestershire.co.uk/JetAgeRMCbristol.htm

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Juha. Tuo toinen kuva olisi ollut paljon pahempi pala. Ensimmäisestä näki heti, että engelsmanni on kyseessä, veikkailin aluksi Vickers-tehtaan konetta. Mutta jos olisit poistanut K-alkuisen tunnuksen koneen perästä, tunnistus olisi ehkä kestänyt kauemmin. Google auttoi taas asiassa.

 

Laitetaanpa sitten uutta kehiin:

 

Tätä Valtion Lentokonetehtaan vientituotetta kokeiltiin myös Bristol Blenheimissä, joskin isommassa mittakaavassa.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm.. Sukset, potkurit, moottorinlämmittimet ja lieneekö ollut vanerikin Blennussa isommassa mittakaavassa käytössä...

 

Muita vientituotteitahan olivat kellukkeet, mutta Blennussa niitä ei taidettu kokeilla  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä haetaan vain yhtä tiettyä VL:n vientituotetta. Pyydänkin Ilkkaa tarkentamaan. RLM liittyy erittäin vahvasti juuri tähän tuotteeseen. Ilkka on jäljillä...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaanpa vihjettä lisää. Tuossa Ilkan vastauksessa tavallaan löytyy ratkaisu tähän kysymykseen. Mutta en kuitenkaan voi hyväksyä suoraan mitään noista Ilkan mainitsemista osista vastaukseksi. Tavallaan käsitteet ovat liian laajoja... ;)

 

Noita vientituotteita tilattiin RLM:n toimesta kymmeniä tuhansia kappaleita vv.1942-43.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaanpa vihjettä lisää. Tuossa Ilkan vastauksessa tavallaan löytyy ratkaisu tähän kysymykseen. Mutta en kuitenkaan voi hyväksyä suoraan mitään noista Ilkan mainitsemista osista vastaukseksi. Tavallaan käsitteet ovat liian laajoja... ;)

 

Noita vientituotteita tilattiin RLM:n toimesta kymmeniä tuhansia kappaleita vv.1942-43.

 

Jukka

 

Oisko puupotkurit? (aka. rupellit)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään