Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

VL-saranasuksi

 

Näinhän se on, VL-saranasuksi on oikein. :thmbup:

 

RLM, eli Saksan ilmailuministeriö tilasi Valtion Lentokonetehtaalta kesällä 1942 24 000 sarjaa ja vuonna 1943 30 000 sarjaa saranasuksia.

 

Lentäjien hätävarustuksiin kuuluneet lyhyet kokoontaittuvat saranasukset sauvoineen olivat siis kyseessä. Ne olivat myös vientiartikkeli, jonka idean isä oli Edward Wegelius. Hän sai patentista 100 000 mk:n kertakorvauksen. Saksa maksoi ensimmäisestä suksi- ja sauvaerästä 9,3 mmk FIM. Suksista saatiin hyvä myyntivoitto vuoteen 1944 mennessä. Niitä alettiin valmistaa Vuoreksessa, mutta sotatalouspäällikkö käski myymään lisenssin ”tunnetuille suksitehtaille.” Kaikkia saranasuksia ei ehditty toimittaa ennen Jatkosodan päättymistä ja niitä kaupiteltiin Oy Urheilutarpeita -yhtiön ja J.Uusituvan Suksipajan kautta siviileille.

 

Ilkan vastauksessa oli sana "suksi", mutta mielestäni hän ei kertonut, oliko kyseessä lentokoneen suksi, vaiko tavallinen murtomaasuksi, tai tämä erikoinen saranasuksi. Joten en hyväksynyt.

 

Juhalla vuoro taas.

 

EDIT: Ilkka, toivottavasti meillä ei ole "sukset ristissä" tämän jälkeen! ;D

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joko taas  ;D

 

No koetetaans tämmöistä:

 

Tämän koneen hankintahistoriaan liittyy olennaisesti (vapaasti käännettynä) lause : "Paholainen tullaan ajamaan pois hävittäjillä"

 

EDIT: onpa hiljaista.... eli lisää vinkkejä:

* saksalaisuus liittyy tähän mutkan kautta kuten myös kirkonmies (viimemainittu suoraan)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän koneen hankintahistoriaan liittyy olennaisesti (vapaasti käännettynä) lause : "Paholainen tullaan ajamaan pois hävittäjillä"

 

EDIT: onpa hiljaista.... eli lisää vinkkejä:

* saksalaisuus liittyy tähän mutkan kautta kuten myös kirkonmies (viimemainittu suoraan)

 

EDIT 2:

Ja hiljaisuus vaan jatkuu  :(

* kone oli lajinsa viimeisiä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän koneen hankintahistoriaan liittyy olennaisesti (vapaasti käännettynä) lause : "Paholainen tullaan ajamaan pois hävittäjillä"

 

Vihje 1: onpa hiljaista.... eli lisää vinkkejä:

* saksalaisuus liittyy tähän mutkan kautta kuten myös kirkonmies (viimemainittu suoraan)

Vihje 2:

Ja hiljaisuus vaan jatkuu 

* kone oli lajinsa viimeisiä

 

Vihje 3 :

* vaikka koneet olivat valmiina toimitettavaksi, niiden sijasta x saikin niiden hankintaan tarkoitetut rahat

 

Ei tämä nyt niin vaikea pitäisi olla  :'(....

Vihje 4 :

* myös Ilmavoimat liittyy tähän

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän se on. Arvasin, että tuo viimeinen vihje oli turhan helppo.

Ilkka on ystävällinen ja kysyy

 

Eli tuo historiahan meni näin :

 

"Ur svensk synvinkel ter sig köpet av flygplan J 11 (C.R.42) och själva bakgrunden till anskaffningen något udda eftersom den tar sin början i predikstolen i Christine kyrka (Tyska kyrkan) i Göteborg. Efter Sovjetunionens angrepp på Finland i november 1939 engagerade sig den i Göteborg legendariske kyrkoherden Isaac Been för Finlands folk, och vid en högmässa lät han med sin tordönstämma förkunna: "Vad Finland egentligen behöver är jaktplan! Och djävulen skall fördrivas med jaktplan!"

 

Denna predikan blev startskottet för en riksomfattande insamling som resulterade i att tolv flygplan av typen Fiat C.R.42 kunde inköpas från Italien, vilka skulle levereras via Sverige i april 1940.

 

Emellertid slutade det Finska vinterkriget redan i mars varför man inte längre hade behov av flygplanen, utan snarare de pengar för vilka flygplanen inköpts. Efter snabba överläggningar i flygledningen och med dåvarande försvarsministern Sköld löstes problemet på så sätt att finländarna fick sina pengar och flygplanen behölls i Sverige."

 

Aika mielenkintoinen "episodi" ainakin mun mielestäni.

 

Ruotsi hankki hiukan myöhemmin vielä 60 C.R.42 itselleen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No heti alusta pitäen tuli kyllä mieleen Ilmavoimien hävittäjähankinnat, koska tuo pappijuttu kohosi jostakin mielen syövereistä.

 

Kysytään tähän samaan teemaan liittyen konetyyppiä, joka oli varmaankin tämän alla olevan sisarkoneensa kaltainen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Ilkka, tuonhan täytyy olla sukua Lysanderille, ja tämä nyt näin hiljaisuuden katkaisemiseksi, moni asia puhuu tuota vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole Westlandin teoksia, ja teeman mukaan kysytään "melkein Suomen Ilmavoimien kalustoa", tosin tuo melkein on kauempana kuin Fiat CR.42:n suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi, nyt kun hokasin tuohan on ihan selvästi Thundeboltin edeltäjä, Severskythän oli melkein "meidän koneita"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tosiaan kysytään tuon kuvan koneen sisarkonetta, joka on ollut sarjassa "melkein hankittuja koneita Ilmavoimille". Mutta mitä konetta? Arnella ei ole tuossa oikeastaan edes vastausta.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No laitetaan kuva toisesta sisarkoneesta. Kaikki etenee nykyisin niin nopeasti, ennen näiden vihjeiden välikin oli luokkaa vuorokausi  ;D Mutta onpahan lauantai-illaksi tekemistä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puola taitaa olla liian lähellä. Nakajima teki hieman samannäköisiä koneita, mutta tuskin niitä oltiin hankkimassa.

 

Edit: Lähinnä vastaava lokinsiipi taitaa olla Loire 46-C1 yksitasohävittäjässä. Tehdas osti Gourdou & Leseuerre- tehtaat. Kyseisen ostetun yhtiön konetyyppi meilläkin oli käytössä. Firma teki myöhemmin Bloch 200 ja Devoitine 500 tyyppiä, jota taidettiin hinkua suomeenkin.

 

Pentti S

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään