Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Ei vielä osu.

 

Konetyyppi oli mukana vertailtaessa suoritusarvoja erään Ilmavoimien koneen hankinnan yhteydessä.

 

Uusi sisarkone tässä:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee mieleen myös tuttu neukkujen "Tsaikka"-hävittäjä (Lokki) tuosta lokinsiivestä. Tainnut nimensäkin saada siitä, mutta sitä tuskin Suomeen suunniteltiin hankkia! Ammuttiin sen sijaan alas kyllä kasapäin...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

не чайка.

 

Kysytty konetyyppi on ollut siis mukana erään kuuluisan Ilmavoimien hävittäjän hankinnassa suorituskykyvertailussa. Pentti on ollut lähimpänä tähän mennessä.

 

Edellä näytetyt kolme konetyyppiä ovat kysytyn konetyypin sisarkoneita eli saman valmistajan eri versioita. Ensimmäisen kuvan lentokone lienee lähimpänä kysyttyä konetyyppiä.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Onhan se nyt kumma, kolme saman valmistajan konetyyppiä kuvissa ja Ilmavoimien hävittäjähankintoihin on selvä linkki...  ;)

 

Edit: neljännen sisarkoneen kuva lisätty.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltaa !

 

Kotiuduin juuri stadiin Hangosta mutta en ole ehtinyt avata lähteitäni. Näyttäisivät kuitenkin Mussolinin lentolaitteilta!?

 

Rod  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikakausi, maa ja hankintaan asti päässyt hävittäjä alkaa olla / on jo Pentin ja Juhan vastauksissa oikea, mutta Mussolinin värkeistä ei ollut kyse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaanpa uudelleen, ja toivon mukaan oikein: Romano R 130.  :thmbup:

 

- kaksitasoinen kone, yksipaikkainen

- moottorin teho 450 hv, suurin nopeus 460 km/t 4000 metrin korkeudessa.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Romano R 130 oikein.

 

Kyseistä konetyyppiä ei tosin rakennettu koskaan, eivätkä nuo edellä kuvatut Romano-koneetkaan olleet kovin suosittuja, lukuunottamatta R 80/82-tyyppiä. R 130 oli R 83:n jatkokehitelmä, joka on ensimmäisessä kuvassa.  Toisessa kuvassa on R 90, kolmannessa R 110 ja viimeisessä eniten valmistettu R 80/82. Kysyttyä R 130 -tyyppiä vertailtiin tosiaan Fokker D.21-hankinnan yhteydessä, ja tiedossa on ainoastaan Jukan mainitsemat suunnitteluarvot, teho ja suurin nopeus.

 

Tässä lisätietoa Etienne Romanon lentokoneista ja ryöstämäni kuvat alkuperäisenä: http://www.aviastar.org/air/france/a_romano.html

 

Eihän tämä ollut edes vaikea?  ??? Jukka jatkaa, ole hyvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Romano R 130 oikein.

 

Kyseistä konetyyppiä ei tosin rakennettu koskaan, eivätkä nuo edellä kuvatut Romano-koneetkaan olleet kovin suosittuja, lukuunottamatta R 80/82-tyyppiä. R 130 oli R 83:n jatkokehitelmä, joka on ensimmäisessä kuvassa.  Toisessa kuvassa on R 90, kolmannessa R 110 ja viimeisessä eniten valmistettu R 80/82. Kysyttyä R 130 -tyyppiä vertailtiin tosiaan Fokker D.21-hankinnan yhteydessä, ja tiedossa on ainoastaan Jukan mainitsemat suunnitteluarvot, teho ja suurin nopeus.

 

Tässä lisätietoa Etienne Romanon lentokoneista ja ryöstämäni kuvat alkuperäisenä: http://www.aviastar.org/air/france/a_romano.html

 

Eihän tämä ollut edes vaikea?  ??? Jukka jatkaa, ole hyvä.

 

Olihan tuo vaan paha, sillä tuo Romano on sen verran uniikki firma, ettei siitä juuri ole puhuttu.

Ja ratkaisu tuli, kun aloit kertoa vertailusta Fokker D.XXI-hävittäjän kanssa, niin sitten välähti, että mistä tieto löytyy... ;)

 

Laitetaan jouluaiheinen kysymys seuraavaksi:

"Operaatio kulkuset"?

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epäilen vahvasti, että näin helppo tuo ei voi olla  :(, mutta tarjotaan nyt kuitenkin :

Amerikan ilmavoimien viestilaivueen sotilaat toivat jouluisin lahjoja Saksan tukikohdastaan maailman pohjoisimpaan lastenkotiin, Riutulaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epäilen vahvasti, että näin helppo tuo ei voi olla  :(, mutta tarjotaan nyt kuitenkin :

Amerikan ilmavoimien viestilaivueen sotilaat toivat jouluisin lahjoja Saksan tukikohdastaan maailman pohjoisimpaan lastenkotiin, Riutulaan.

 

Jep, jep! Oikein on. En tässä aamutohinassa edes tarkistanut, mitä google toisi tullessaan... Idea kysymykseen tuli eilen illalla, kun selasin Jaakko Alakulpin Lapin Ilmailuhistoria II-osaa:

 

”Operaatio Kulkuset” oli Saksan Ramsteinissa olevan Amerikan ilmavoimien 604-viestirykmentisssä palvelevien sotilaiden jouluprojekti, jonka kohteena oli Inarin Riutulassa sijaitseva lastenkoti asukkaineen. Se valittiin ns. ”kummikodiksi”. Riutula oli maailman pohjoisin lastenkoti tuolloin. Suomi oli hankkeessa mukana, idean isä oli sosiaalineuvos Reino Sarvola, joka valitsi Riutulan sopivimmaksi ja tarpeellisimmaksi avustuskohteeksi. Hän oli itse vieraillut Riutulassa ja mm. Ramsteinissa.

 

Suomen viranomaiset hyväksyivät operaation joulukuussa 1956, jolloin ensimmäinen ”kulkuslento” Amerikan ilmavoimien C-47 koneella saapui Ivaloon. Kulkusvieraat tulivat aina lentäen Länsi-Saksasta. Koneella oli tapana tehdä pari kierrosta ennen laskeutumistaan Riutulan yllä, ja ohjaajalla tapana kallistella konetta lapset nähdäkseen, mutta lahjapaketit tuotiin aina maitse kentältä. Porokyyditykset kentältä Riutulaan toimitti aina Iisko Näkkäläjärvi-niminen mies. Hans Haumann Ramsteinista toimi saksalaisten puuhamiehenä operaatiossa, jota jatkettiin heidän toimestaan 60-luvulle C-47 koneen vaihtuessa Convairiin. Myöhemmin Suomen Ilmavoimat jatkoi toimintaa vuoteen 1978 asti DO-koneilla, jolloin Riutulan lastenkodin toiminta päättyi.

 

Amerikkalaisvierailu oli joka Joulu mieluisa, ja tärkeä tapahtuma Riutalan asukkaille, ja sen kansallista ja kansainvälistä huomiota haluttiin hieman hillitäkin välillä. Jouluiloa se toi molemmille osapuolille varmasti.

 

Juha jatkakoon.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, jep! Oikein on. En tässä aamutohinassa edes tarkistanut, mitä google toisi tullessaan... Idea kysymykseen tuli eilen illalla, kun selasin Jaakko Alakulpin Lapin Ilmailuhistoria II-osaa:

 

 

 

Jukka

 

 

Nyt täytyy tuotta pettymys  ;D, en tarvinnut  edes kuukkelia tohon. UUsi kysymys tulee vasta alkuillasta, toivottavasti porukka ei saa vierotusoireita.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin. Saattaa olla liankin helppo, mutta ...

 

Mikä oli ensimmäinen kansainvälinen säännöllisesti lennetty lentoreitti, milloin alkoi, mikä yhtiö ja mikä kalusto ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeillaanpa tätä:

 

"Lignes Aeriennes Latecoere, often called “the Line.” It initiated commercial air service between Toulouse and Barcelona, Spain, late in 1918, just six weeks after World War I ended."

 

Eli Ranskasta Toulousesta Espanjan Barcelonaan oli reitti, loppuvuonna 1918. Yhtiö oli "Lignes Aeriennes Latecoere".

 

Konetyyppi oli todennäköisesti Latecoere Salmson 300.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahas, mun lähteeni kyllä väittää ihan toista yhtiötä ...

 

Tuolla säännöllisellä ajan takaa päivittäistä yhteyttä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha ei mainitse kysymyksessä, että haussa olisi kaupallinen tai matkustajareitti.

 

Jo 31. maaliskuuta 1918 aloitettiin kansainvälinen ja aikataulunmukainen Wien - Krakowa - Lvov (Lemberg) - Kiev -postilentoreitti. Sitä lennettiin seitsemän kuukautta keskeytyksettä.

 

Koneita oli 22, tyyppeinä mm. Hansa-Brandenburg C1, Oeffag C2 ja Knoller-Albatros B1. Operaattorina Itävallan ilmavoimat. Myös siviiliposti kulki mukana.

 

http://www.ukrweekly.com/Archive/2000/490021.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Near the end of the war, on February 8, 1919, a group of French businessmen had remodeled the Farman Company's twin-engine Goliath biplane and began flying routes across the English Channel between Paris and London. By August 1919, Farman was offering daily service on this route for as many as 14 passengers."

Onko tämä?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

5 August, 1919 

 

"Aircraft Transport and Travel Ltd inaugurates the world's firsts scheduled daily international airline service between Hounslow (England) and Le Bourget (France).  Aircraft used is de Havilland DH.16."

 

Joko NYT! ;D

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään