Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

Hienoa Samuli.

 

Aladár Zsélyi oli kysytty henkilö, yksi Unkarin ilmailupioneereista 1910-luvun alusta. Hän rakensi itse ainakin kolme eri lentokonetta ja lenteli niillä. Koulutus oli tosiaan "master"-tason insinööri ja sanotaan, että hänen koneensa olisi ollut ensimmäisiä, joka on suunniteltu siihen riittävällä koulutuksella. Hän osallistui 1910 ensimmäiseen kansainväliseen ilmakilpailuun Budapestissä (lähteistä riippuen näitä "ensimmäisiä kansainvälisiä ilmakilpailuja" on ollut todella monia, joten meni vähän arpomsiseksi tuon vihjeen kanssa).  No koulutus ei ilmeisesti ollut riittävää, koska hän loukkaantui 1.6.1910 erittäin vakavasti ja Flight-lehtikin kumosi alkuvuonna huhut hänen kuolemastaan (http://www.flightglobal.com/PDFArchive/View/1911/1911%20-%200037.html). Joissakin lähteissä on jopa mainittu hänen kuolleen - edelleenkin jo 1910 (http://www.earlyaviators.com/edeathbd.htm). Kuolo korjasi miehen kuitenkin lentokoneonnettomuuden kautta 1914, minkä vuoksi hän ei ole ollut ehkä yhtä kuuluisa kuin moni tässäkin kysymyksessä ensin vastattu. Fw-58-vihje tulee HA-FOA-koneesta, joka oli nimetty hänen mukaansa (http://www.airliners.net/open.file/0064276/L/) ja aikaa oltiin edellä, kun kerran tutkiskeltiin kaasuturbiineja lentokonekäytössä.

 

Tässä mainittu Wikipedialinkki (kuka sanoi, että englanninkielisestä...) ja toinen: http://www.aeronews.hu/press/zselyi.htm.

 

Ja vielä lisää:

Aladár Zsélyi. Famous for his innovations. At the time of the international race he had already flown 3 - 4,000 metres (1800-2500 miles) distances on a circular course. His machine was "the first Hungarian aeroplane constructed by an engineer with a master degree." In 1912 he designed the plan of a 500 h.p. Aerobus to carry 34 passengers. Later, in 1912-13 he experimented with primitive gas turbines as a new source of power for aeroplanes. In 1913 he passed the pilot examination in Wiener-Neustadt, Austria, built a fast plane considered as modern for a 66 kW engine - but crashed at its test flight and died of tetanus infection.
(http://www.aiaa.org/content.cfm?pageid=439)

 

Kuvien koneet olivat mitä ilmeisemmin Zelyin ensimmäisestä konstruktiosta.

 

Samuli kysyy seuraavan, ole hyvä!

 

Edit: hitsit noita lähteitä, tuossakin AIAA:n sivuilla on copy-paste virhe syntymä- ja kuolovuosissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka itävaltalainen formula-1 -tähti perusti aikoinaan lentoyhtiön ja mikä on kyseisen yhtiön nimi?

 

Onko tässä joku kompa, sillä Lauda olisi liian helppo vastaus?

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ollut kompaa Perttu......mutta Jukka antoi kokonaisuudessaan oikean vastauksen. En noin hädässä pystynyt kehittelemään vaikeampaa kysymystä :D

 

Jukka esittää kysymyksen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vaan, vaikka vastaukseni lähti näköjään rapiat 11 sekuntia Perttua myöhemmin.

 

Joudun hieman fundeeraamaan uutta kysymystä, joten malttia...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienen miettimisen jälkeen laitan tällaisen:

 

Kuka suomalainen sotapilotti on kyseessä?

 

Tämä pilvenveikko aloitti sotalennot hävittäjällä, mutta"Peltiheikkikin" tuli hyvin tutuksi. Komentajan virkakaan ei ole vieras hänelle. Arvo Ylisestä saadaan yhteys tähän mieheen.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeastaan teksi mieli olla hyväksymättä vastausta, mutta menköön nyt. Koneen virallinen nimi oli Roe 1. 1909 Allan Verdoe Roe oli ensimmäinen britti, joka lensi Britanniassa tehdyllä koneella. Lentomatka oli 30 metriä.

 

Oliko tietoa vai hyvä arvaus?

 

 

 

Onko 30 metriä todella lentomatka...senhän lentää mikä tahansa kötöstys jos tuleenpuuska osuu siihen ? Eikä Aderin Lepakkokin lentänyt pidemmälle ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No Ville Salminen tulee ainakin mieleen, tosin ei ollut ainoita joilla hävittäjät vaihtuivat pommareihin...

 

Ei ole Ville Salminen kyseessä.

 

Etsimälläni henkilöllä on suora yhteys Arvo Yliseen. Ja tarkennetaan vielä, että laivueen komentajan virka ei ole hänelle vieras... ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole Ville Salminen kyseessä.

 

Etsimälläni henkilöllä on suora yhteys Arvo Yliseen. Ja tarkennetaan vielä, että laivueen komentajan virka ei ole hänelle vieras... ;)

 

Jukka

 

Oliko Arvo Ylinen se konesuunnittelija Ylinen ?

 

http://www.aeronautics.hut.fi/edu/theses/opinnayte.html

 

 

Kankaan Tauno ainakin lensi Blennuja ja oli Laivueen komentaja. Puikkoili myös Mersulla ja Fiat G.50:llä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En hae tässä Erik Stenbäckiä enkä Tauno Kangasta.

 

Vihjeet ovat siis:

 

- pilvenveikko

- aloitti hävittäjissä, siirtyi pommareihin Blenheimiin

- suora yhteys Valtion Lentokonetehtaan suunnittelijaan professori Arvo Yliseen

- laivueen komentajan virka ei ole hänelle vieras

 

uusi vihje: Sokeri liittyy omalla tavallaan myös tähän henkilöön tai oikeammin hänen nimeensä...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko 30 metriä todella lentomatka...senhän lentää mikä tahansa kötöstys jos tuleenpuuska osuu siihen ? Eikä Aderin Lepakkokin lentänyt pidemmälle ?

 

Niin tuolla kerrotaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaakko Hillo oli ässä ja lentokonetehtaan koelentäjä, Peltiheikki-yhteydestä en osaa sanoa.

 

EDIT: aina valpas taustatoimitus huomautti, että Hillo oli Lentovarikon koelentäjä. Eli ehkäpä Rod on taas oikeilla jäljillä Juurikkaallaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä ei kukaan ole osunut oikeaan. Laitetaanpa uusi vihje:

 

Tähänastiset vihjeet ovat siis:

 

- pilvenveikko

- aloitti hävittäjissä, siirtyi pommareihin Blenheimiin

- suora yhteys Valtion Lentokonetehtaan suunnittelijaan professori Arvo Yliseen

- laivueen komentajan virka ei ole hänelle vieras

- sokeri liittyy omalla tavallaan myös tähän henkilöön tai oikeammin hänen nimeensä...

 

Uusi vihje:

 

Tämä henkilö on sotilasmestari evp. sotilasarvoltaan. Sen sijaan vihjeenä oleva laivueen komentajan virka ei välttämättä tarkoita tässä tapauksessa sotilasvirkaa... ;)

 

Vakuutusalakin kuuluu tämän haetun pilvenveikon elämänvaiheisiin.

 

Joko nyt !

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt on pakko vastata! Tuiskun Penttihän se on, Aurinkolaivueen tuonnoinen komentaja. Tuisku oli Arvo Ylisen suunnittelema kone. Niistä yhden TU-165 nimi oli Sokeri Sirkku.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt on pakko vastata! Tuiskun Penttihän se on, Aurinkolaivueen tuonnoinen komentaja. Tuisku oli Arvo Ylisen suunnittelema kone. Taisipa niistä yhden nimi olla Sokeri Sirkku.

 

Hyvä Osmo! :thmbup:

 

Sotilasmestari evp.ja pilvenveikko Pentti Tuisku on oikea vastaus. Yhteys Arvo Yliseen on Tuisku-kone tietenkin ja sokeriin Tuisku TU-178 "Sokeri-Sirkku", joka on Suomen Ilmailumuseossa. Hän oli Fennialla Kokkolassa 1960-luvun alussa töissä vakuutusalalla, toimien samalla lennonopettajana. Espanjassa toimivan Aurinkolaivueen komentajana Pentti Tuisku oli v. 2000. Tämä "laivueen komentaja" tässä oli mukava kompa...

 

Lainaan seuraavaa tekstiä Aurinkolaivueen sivuilta:

 

"Aurinkolaivueemme viimeinen sotapilotti, oikea Pilven Veikko, lentomestari

Pentti Tuisku, täytti 85 vuotta 6.5.2006. Laivue juhli hänen syntymä-

päiväänsä toukokuun virallisen kokouksen yhteydessä. Sotaveteraanimme

> aloitti taistelulentäjän tiensä v.1943 Morane Saulnier-hävittäjäkoneen

"puikoissa" Hävittäjälentolaivue (HLeLv) 28'ssa. Saatuaan muutaman

kuukauden kuluttua anomuksesta siirron 2-moottorikoulutukseen hänet

sen jälkeen komennettiin Bristol Blenheim-pilotiksi Pommituslentolaivue

(PLeLv) 42'een. Pena haavoittui pommituslennolla 12.6.1944 Kannaksen

> suurhyökkäyksen aikana, mutta toipui ja sai sen jälkeen siirron Lapin

sotaan PLeLv 41'een, jossa jatkoi Blenheimin ohjaimissa sodan loppuun,

kevääseen 1945. Siitä eteenpäin Pena toimi ensin lennostossa ja sitten

Kauhavalla lennonopettajana vuoteen 1955, jolloin hän eläköityi ilmavoimista. 

Pena on eräs Aurinkolaivueen perustajajäsenistä ja eräs sen ensimmäisistä

komentajista. Hän on ei vain vahva laivueemme hengen vaalija, vaan lisäksi

aktiivinen Lions-veli Torremolinosissa."

 

http://aurinkolaivue.com/komentaja.html

 

Osmolle kysymysvuoro, ole hyvä.

 

Jukka

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pentti Tuisku oli vuonna 1954 eräs lentoupseerikurssimme lennonopettajista - vanha ja arvostettu lentomestari, joka jäikin sitten eläkkeelle seuraavana vuonna peräti 35 vuotiaana vanhuksena! :) Teki sittemmin pitkän uran vakuutusalalla. Edelleenkin virkeä ja maailman menossa kiinni oleva eläkeläinen.

Sokeri Sirkku nimi oli ensiksi Suomen Sokerin lahjoittamalla TU-165:llä, mutta sen tuhouduttua 10.6.40 nimi siirrettiin TU-178:lle.

Enpä ollut henkisesti enkä muutenkaan varautunut kysymysvuoroon, mutta palataan asiaan myöhemmin tänään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, tulikin tässä kysymys mieleen:

 

"Mitä tapahtui, kun eräät takoivat ja toiset kampanjoivat?"

 

Menipäs hiljaiseksi!

 

Tuloksena oli kuitenkin jalometallilevyjä ja muun muassa elämänuria.

 

Eräiden takoessa näkyi erään lentoyhtiön perinteikäs nimi - toisten kampanjoidessa näkyi selvästi yhtiön uudempi nimi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys ja terveisiä Krigsmuseumetista

Kävikö niin että ei koneita saatu ostettua siihen hätään, eli sormuksia kerättiin.

Jaahas, lisäsitkin juttua tuossa, mietinpä eteenpäin. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään