Kirjoitettu Tammikuu 4, 2008 Arnelle tiedoksi, että ainakin Euroopassa oli rauhan aika. Eräiden homma oli raskasta, toisten höyhenen kevyttä - aivan kuin olisivat nousseet siivilleen. Joku palstalainen, lieneekö ollut Rodney, esitti syvällisen filosofisen mietelmän, jonka mukaan kysyjä on osa vastausta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 5, 2008 Taisi olla alunperin Teron kommentti allekirjoittaneesta. Eilen olin jo kirjoittamassa arvausta Valtion Lentokonetehtaasta ja vetureista sotakorvauksiin mutta deletoin. Aero/Finnair sekä ABA/SAS ollut mielessä muttei sytytä. Aika mennyt tänään Aviation Library Southin järjestämisessä täällä Suomen Etelässä sillä puuseppä sai hyllyn valmiiksi torstaina. Hieno VFR-keli mutta EFHN tuuli luotimyrskyluokkaa. Blue skies! Rodney 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 5, 2008 Jormalla oli jo eräs avainsana viestissään. Pitänee korjata aikaisempaa tietoa : Nyttemmin jo kahteen kertaan perinteikäs nimi. Sepät muuten takoivat rumpuja(kin) ja tuloksena oli jalometallilevyjä - todella raskaita. Molemmat ryhmät tekivät töitä saman otsikon/sloganin alla, mikä oikeastaan onkin jo osavastaus kysymykseen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 5, 2008 Aeron / Finnairin laulajat voisi olla kyseessä Osmon tuntien? Lisätään metalliksi varmuuden vuoksi Finnair Pilots' Big Band. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 5, 2008 Musiikinlajissa ollaan vielä liian kevyessä, mutta ei kukaan ollut seppä syntyessään. Sanotaan nyt vielä, että Aero oli toisilla, Finnair toisilla, mutta molemmilla sama slogan. Seuraavaksi joutunen jo antamaan oikean vastauksen. Uusia vihjeitä ei enää mahdu yllä olevien ja oikean vastauksen väliin! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 5, 2008 Leonard Grandell tuli Aeroon Valtion Metallitehtailta. Rod Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 5, 2008 Paljon raskaampaa kuin mieskuorolaulu. Grandell taisi ehtiä olla VMT:n väliaikaisena hallituksen puheenjohtajana ja tj:na lyhyen aikaa sotatalouspäällikön viran ja Aeron toimitusjohtajan tehtävän välissä. Kysymyksessä eivät ole yksittäiset henkilöt vaan ryhmät. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 5, 2008 No niin kootaanpas vihjeet yhteen. Oli kahdenlaista toimintaa, joista toinen musiikkia ja toinen jotain kampanjointia. Aero esiintyi ensimmäisessä, ja Finnair oli toisen takana. Sepät takoivat rumpuja, minkä tuloksena oli jalometallilevyjä. Toisessakin tuloksena oli (elämän)uria. Musiikki oli raskasta. Kampanja oli kevyempää. Siinä noustiin jopa siiville. Molemmilla sama otsikko/slogan. Kysyjä osa vastausta. Mikä oli tämä slogan, ja mitä kumpikin osapuoli teki? Tarkoituksenani oli kerrankin saada aikaan kysymys, jota ei voi heti googlata. Totesin äsken, että vihjeissä on jo aikoja sitten selväsanaisesti ylitetty raja, jonka jälkeen kahdella sanalla googlaten saa ratkaisun näkyviin ensimmäisellä sivulla Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 5, 2008 Arvataan intuitiolla. Aero on laulu- ja soitinyhtye Aerosmith, ja kyseessä toinen levy Get your wings 70-luvulta. Finnairilla on selvästi ollut samaan aikaan rekrytointikampanja "nouse siivillesi" tms. Ja taas tulee hullun leima otsaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 6, 2008 Eipä huolta hulluudesta Ilkka! Vastauksesi oli aivan oikea. Näinhän se meni. Eräät takoivat (smith) rumpujakin ja tuloksena oli uria jalometalli- (kulta- ja platina-)levyillä. Homma oli raskasta (heavy rockia), ja sen yhteydessä näkyi nyttemmin jo kahdesti häipynyt tunnettu lentoyhtiö Aero. Toiset (Suomen Ilmailuliitto - ei siis Finnair) kampanjoivat ilmailun tunnetuksitekemiseksi koulunuorison keskudessa. Finnair oli kampanjan avokätinen pääsponsori näkyen huomiotaherättävästi mm kaikissa julkaisuissa. Homma oli kevyempää - siinä suomenkielisen tunnuksen mukaan noustiin siivilleen (Nouse siivillesi!). Tämä oli toisen maailmansodan jälkeen laajin ilmailuaiheinen kampanja Suomessa, jossa julkaistiin ja levitettiin suuri määrä erilaisia painotuotteita ja ilmailua esitteleviä videoita Suomen kouluihin, koulutettiin muutama sata lennokkikerhon ohjajaa ja rakennettiin yli 25.000 Superwing-lennokkia. Tuloksena oli tuntematon määrä erilaisia (elämän)uria ilmailun parissa. Kampanjan vaikutuksia ei ole voitu yksityiskohtaisesti tutkia, mutta ainakin hakijamärät ilmavoimien kursseille välittömästi kampanjaa seuraavina vuosina nousivat merkittävästi. Kysyjä on osa vastausta. Toimin em kampanjan vetäjänä koko ajan 1987 - 90 vahvana sivustatukenani palavasieluinen ja väsymätön imailuaatteen matkasaarnaaja Janne Horma. Hänenlaisiaan tarvittaisii nyt, kun kilpailu muiden harrastualojen kanssa yhä vain kovenee, ja ilmailu ukkoutuu vuosi vuodelta yhä enemmän. Heavy rock-yhtye oli siis AEROSMITH, josta tuli maailmankuulu levynsä "GET YOUR WINGS" (1974) ansiosta. Samaa tunnusta käytettiin myös SILin kampanjassa. Ihmettelen, ettei Aerosmith juolahtanut palstalaisten mieleen aikaisemmin. Vaikka rock onkin lievästi sanoen oman musiikkimaailmani kaukaisimmalla äärilaidalla - ellei sen ulkopuolellakin - niin kyllä nimi Aerosmith täytyy ilmailijankin tuntea. Mutta huomasin myös, ettei kaksikymmentä vuotta sitten toteutetusta kampanjasta ole enää ilmailunharrastajienkaan keskuudessa mitään muistijälkeä. Ilmailuaatteen levitys on pitkäjänteistä työtä, jota pitäisi tehdä suurella intensiteetillä jatkuvasti. Kuvittelin keksineeni aiheen, jota ei heti googlatakaan. Loppuvaiheessa huomasin, että vähitellenkin tietoa vuodattamalla googlaaja saa helpot koukut, joihin oikeat vastaukset tarttuvat välittömästi. Ilkallepa onnittelut ja kysymysvuoro! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 6, 2008 Tulipa helpolla, kiitos Osmo vinkeistä... Tuo Ilmailuliiton kampanjakin kävi Googlen tulossivuilla, mutta oli niin kovin eri aikakaudelta, että jäi mainitsematta vastauksessani. Mutta jatketaan edellisen kysymykseni teemalla, eli kysytään henkilöä, jonka kenties olikin Euroopan ensimmäinen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 6, 2008 Ethän nyt vaan Ilkka ole ajatellut Lillania, eli Elisabeth Rehn "jenkkiraudassa" oli tietääkseni Euroopan eka tommonen tommosen kyydissä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 6, 2008 Varhaisista liitoyrityksistä Wikipedia mainitsee ainakin erään Eilmer of Malmesburyn, jonka väitettiin liitäneen 200 metriä itse rakentamillaan siivillä joskus 1000-luvun alussa. Vielä varhaisempi yrittäjä on Abbas Ibn Firnas, joka teki enemmän tai vähemmän onnistuneita liitoyrityksiä vuosina 852 ja 875. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 6, 2008 Ihan moottoroitua kontrolloitua lentoa tässä haetaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 6, 2008 Nyt tuli pieni ongelma... ??? Mikä ihmeen kone malli tuo, on ainakin moottorit on hauskan näköset. [ attachment removed / expired ] -Johannes 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 6, 2008 Nyt tuli pieni ongelma... ??? Mikä ihmeen kone malli tuo, on ainakin moottorit on hauskan näköset. -Johannes 8) KLM B37 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 6, 2008 Ihan moottoroitua kontrolloitua lentoa tässä haetaan. Clément Ader? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 6, 2008 Oivallinen vastaus ensimmäiseen, mutta kontrolloidusta oli puhe. The machine also lacked any means for the pilot to control the direction of flight. -Wikipedia, Ader Éole Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 6, 2008 Romanialainen Traian Vuia: "First european flight by a fully self-propelled, fixed-wing aircraft using a tractor propeller." Koneen kontrolloitavuudesta en tosin ole selvillä. Mutta Alberto Santos-Dumont ainakin osasi kontrolloida lentokoneitaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 6, 2008 Semmonen asia on pysynyt salaisuutena, että mikäs tarkoitus sillä on laskeutuessa, että moottori "avautuu" hieman ja sitten kun kone on hidastunut tarpeeksi, niin se menee takaisin kiinni? Niin ja miksikä sitä kutsutaan? Ja mitäs on laipat englanniksi? Tämä ketju on tietovisa, johon on tietyt säännöt, katso 1. viesti ketjun alussa. Sinun kannattaa varmaan postata kysymyksesi vaikkapa "tyhmiä kysymyksiä ilmailusta" -ketjuun: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,69491.0.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 6, 2008 Romanialainen Traian Vuia: "First european flight by a fully self-propelled, fixed-wing aircraft using a tractor propeller." Koneen kontrolloitavuudesta en tosin ole selvillä. Mutta Alberto Santos-Dumont ainakin osasi kontrolloida lentokoneitaan. Pekan vastausta haettiin. Tosin todistajien puutteessa tanskalainen Jacob Ellenhammerkin olisi kelvannut. Joka tapauksessa kuten tiedämme, ensimmäisen moottoroidun lennon saama julkisuus on paljolti vaikuttanut historiankirjoitukseen. Internetissä ja Wikipediassa ei aina lue koko totuutta, puhumattakaan että lehdistön antama kuva "ensimmäisestä" olisi aina ollut se absoluuttisen oikea. Varsinkin internetin nykymaailmassa olisikin muistettava, että on aina oltava lähdekriittinen. 1900- ja 1910-luvuilla tiedonvälitys oli mitä oli, ja aikalaiskirjoihin pääsi paljon virheellistäkin tietoa. Lähteet ovat ristiriitaisia ja se, joka voitti mediapelin puolelleen, on kerännyt yleensä historiankirjoituksen hedelmät. Traian Vuia: http://en.wikipedia.org/wiki/Traian_Vuia, ensilento 18.3.1906. Jacob Ellenhammer: http://en.wikipedia.org/wiki/Jacob_Ellehammer, ensilento 12.9.1906. Ellenhammerin 1906 lentokoneen replika on museoituna Tanskassa kuten myös alkuperäinen monoplaani vuodelta 1909. Molemmat lensivät vajaan 50 metrin hypyn - ja potin korjasi mediapelillä Santos-Dumont. Pekka kysyy. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 6, 2008 Tämä ketju on tietovisa, johon on tietyt säännöt, katso 1. viesti ketjun alussa. Sinun kannattaa varmaan postata kysymyksesi vaikkapa "tyhmiä kysymyksiä ilmailusta" -ketjuun: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,69491.0.html Anteeksi, meni aiheet sekaisin... Jatkakaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 6, 2008 Pekan vastausta haettiin. Tosin todistajien puutteessa tanskalainen Jacob Ellenhammerkin olisi kelvannut. Joka tapauksessa kuten tiedämme, ensimmäisen moottoroidun lennon saama julkisuus on paljolti vaikuttanut historiankirjoitukseen. Internetissä ja Wikipediassa ei aina lue koko totuutta, puhumattakaan että lehdistön antama kuva "ensimmäisestä" olisi aina ollut se absoluuttisen oikea. Varsinkin internetin nykymaailmassa olisikin muistettava, että on aina oltava lähdekriittinen. 1900- ja 1910-luvuilla tiedonvälitys oli mitä oli, ja aikalaiskirjoihin pääsi paljon virheellistäkin tietoa. Lähteet ovat ristiriitaisia ja se, joka voitti mediapelin puolelleen, on kerännyt yleensä historiankirjoituksen hedelmät. Traian Vuia: http://en.wikipedia.org/wiki/Traian_Vuia, ensilento 18.3.1906. Jacob Ellenhammer: http://en.wikipedia.org/wiki/Jacob_Ellehammer, ensilento 12.9.1906. Ellenhammerin 1906 lentokoneen replika on museoituna Tanskassa kuten myös alkuperäinen monoplaani vuodelta 1909. Molemmat lensivät vajaan 50 metrin hypyn - ja potin korjasi mediapelillä Santos-Dumont. Pekka kysyy. Kiitos, enpä olisi uskonut tuon olleen noin helppo. Vuorossa on kuva-arvoitus: Mikä lentokone? Ja kuvahan on 3-tahopiirros ko. lentokoneesta. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla